Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)

Sylabus przedmiotu Choroby organizmów wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Choroby organizmów wodnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Angelika Linowska <angelika.linowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 45 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zoologi, mikrobiologii, podstawy parazytologiii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi patogenami wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki zachorowań, a także strat ekonomicznych w akwakulturze, których przyczyną są poznane jednostki chorobowe
C-2Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego. Kształtowanie umiejetności organizacji pracy wlasnej oraz zespołowej z zachowaniem zasad pracy w kontakcie z patogenami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowa terminologia angielska związana z treścią przedmiotu. Patogeny wstężnic – Protozoa i Metazoa2
T-L-2Etiologia chorób mięczaków3
T-L-3Przyczyny chorób sikwiaków, niezmogowców, szczetnic2
T-L-4Choroby kryzelnic, mszywiołów, ramienionogów2
T-L-5Choroby żebropławów1
T-L-6Etiologia chorób parzydełkowców i gąbek3
T-L-7Patogeny innych grup morskich bezkręgowców należących do Metazoa, Mesozoa i Ciliata2
T-L-8Najczęściej występujące patogeny ryb ozdobnych6
T-L-9Metody i techniki stosowane w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych2
T-L-10Badanie stanu zdrowotności w praktyce9
T-L-11Pobieranie i zabezpieczanie materiału badawczego3
T-L-12Praktyczne wykonanie preparatów parazytologicznych z zastosowaniem technik odpowiednich dla poszczególnych grup pasożytów, zasady korzystania z kluczy do oznaczania gatunków6
T-L-13Internetowe bazy danych; wybór, sposoby korzystania2
T-L-14Praktyczne i teoretyczne zaliczenie przedmiotu2
45
wykłady
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu. Podstawy patologii.4
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących14
T-W-3Etiologia chorób wodnych kręgowców10
T-W-4Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2udział w konsultacjach1
A-L-3studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zajęć2
A-L-4przygotowanie do teoretycznego i praktycznego zaliczenia przediotu3
51
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2konsultacje z prowadzącym2
A-W-3samodzielne studiowanie tamatyki14
A-W-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu28
74

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z użyciem technik multimedialnych
M-2Pokaz i praktyczna nauka wyszukiwania naukowych internetowych baz danych z użyciem komputerów
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie ustnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C2_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu występowania, przyczyn, diagnostyki i prewencji wybranych chorób organizmów wodnych należących do różnych jednostek taksonomicznych.
IA_2A_W04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C2_U01
Student rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim, patogenem i stanem środowiska wodnego lub/i warunkami hodowli. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji.
IA_2A_U01, IA_2A_U08C-2T-L-9, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-10, T-W-2, T-L-1, T-L-6, T-L-8, T-L-12, T-L-3, T-W-3, T-L-7, T-L-11, T-L-13, T-L-14M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C2_K01
Student ma swiadomość potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi postępować zgodnie z zasadami, obowiązujacymi w pracy z kontaktem z patogenami zwierząt
IA_2A_K04C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-W-3M-2, M-1, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C2_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu występowania, przyczyn, diagnostyki i prewencji wybranych chorób organizmów wodnych należących do różnych jednostek taksonomicznych.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C2_U01
Student rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim, patogenem i stanem środowiska wodnego lub/i warunkami hodowli. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C2_K01
Student ma swiadomość potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi postępować zgodnie z zasadami, obowiązujacymi w pracy z kontaktem z patogenami zwierząt
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Prost M., Choroby ryb, PTNW, Lublin, 1994, 2
  2. Grabda J., Zarys parazytologii ryb morskich, PWN, Warszawa, 1981, 2

Literatura dodatkowa

  1. Rohde K., Marine parasitology, CSIRO Publishing, Collingwood, Australia, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowa terminologia angielska związana z treścią przedmiotu. Patogeny wstężnic – Protozoa i Metazoa2
T-L-2Etiologia chorób mięczaków3
T-L-3Przyczyny chorób sikwiaków, niezmogowców, szczetnic2
T-L-4Choroby kryzelnic, mszywiołów, ramienionogów2
T-L-5Choroby żebropławów1
T-L-6Etiologia chorób parzydełkowców i gąbek3
T-L-7Patogeny innych grup morskich bezkręgowców należących do Metazoa, Mesozoa i Ciliata2
T-L-8Najczęściej występujące patogeny ryb ozdobnych6
T-L-9Metody i techniki stosowane w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych2
T-L-10Badanie stanu zdrowotności w praktyce9
T-L-11Pobieranie i zabezpieczanie materiału badawczego3
T-L-12Praktyczne wykonanie preparatów parazytologicznych z zastosowaniem technik odpowiednich dla poszczególnych grup pasożytów, zasady korzystania z kluczy do oznaczania gatunków6
T-L-13Internetowe bazy danych; wybór, sposoby korzystania2
T-L-14Praktyczne i teoretyczne zaliczenie przedmiotu2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu. Podstawy patologii.4
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących14
T-W-3Etiologia chorób wodnych kręgowców10
T-W-4Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2udział w konsultacjach1
A-L-3studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zajęć2
A-L-4przygotowanie do teoretycznego i praktycznego zaliczenia przediotu3
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2konsultacje z prowadzącym2
A-W-3samodzielne studiowanie tamatyki14
A-W-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu28
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C2_W01Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu występowania, przyczyn, diagnostyki i prewencji wybranych chorób organizmów wodnych należących do różnych jednostek taksonomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu zagrożeń zdrowotnych występujących w środowisku jak i w warunkach intensywnego chowu, zna nowoczesne metody diagnostyczne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi patogenami wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki zachorowań, a także strat ekonomicznych w akwakulturze, których przyczyną są poznane jednostki chorobowe
Treści programoweT-L-1Podstawowa terminologia angielska związana z treścią przedmiotu. Patogeny wstężnic – Protozoa i Metazoa
T-L-2Etiologia chorób mięczaków
T-L-3Przyczyny chorób sikwiaków, niezmogowców, szczetnic
T-L-4Choroby kryzelnic, mszywiołów, ramienionogów
T-L-5Choroby żebropławów
T-L-6Etiologia chorób parzydełkowców i gąbek
T-L-7Patogeny innych grup morskich bezkręgowców należących do Metazoa, Mesozoa i Ciliata
T-L-8Najczęściej występujące patogeny ryb ozdobnych
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-W-3Etiologia chorób wodnych kręgowców
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu. Podstawy patologii.
T-W-4Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-2Pokaz i praktyczna nauka wyszukiwania naukowych internetowych baz danych z użyciem komputerów
M-1Wykłady z użyciem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C2_U01Student rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim, patogenem i stanem środowiska wodnego lub/i warunkami hodowli. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_U01Potrafi wyszukiwać, rozumie, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
IA_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń zdrowotnych hydrobiontów. Potrafi określić wartość odżywczą hydrobiontów.
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego. Kształtowanie umiejetności organizacji pracy wlasnej oraz zespołowej z zachowaniem zasad pracy w kontakcie z patogenami
Treści programoweT-L-9Metody i techniki stosowane w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych
T-L-4Choroby kryzelnic, mszywiołów, ramienionogów
T-L-5Choroby żebropławów
T-L-2Etiologia chorób mięczaków
T-L-10Badanie stanu zdrowotności w praktyce
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-L-1Podstawowa terminologia angielska związana z treścią przedmiotu. Patogeny wstężnic – Protozoa i Metazoa
T-L-6Etiologia chorób parzydełkowców i gąbek
T-L-8Najczęściej występujące patogeny ryb ozdobnych
T-L-12Praktyczne wykonanie preparatów parazytologicznych z zastosowaniem technik odpowiednich dla poszczególnych grup pasożytów, zasady korzystania z kluczy do oznaczania gatunków
T-L-3Przyczyny chorób sikwiaków, niezmogowców, szczetnic
T-W-3Etiologia chorób wodnych kręgowców
T-L-7Patogeny innych grup morskich bezkręgowców należących do Metazoa, Mesozoa i Ciliata
T-L-11Pobieranie i zabezpieczanie materiału badawczego
T-L-13Internetowe bazy danych; wybór, sposoby korzystania
T-L-14Praktyczne i teoretyczne zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-2Pokaz i praktyczna nauka wyszukiwania naukowych internetowych baz danych z użyciem komputerów
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C2_K01Student ma swiadomość potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi postępować zgodnie z zasadami, obowiązujacymi w pracy z kontaktem z patogenami zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_K04Jest gotów do ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy oraz podtrzymywaniu etosu zawodu i rozwijania dorobku zawodu.
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego. Kształtowanie umiejetności organizacji pracy wlasnej oraz zespołowej z zachowaniem zasad pracy w kontakcie z patogenami
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi patogenami wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki zachorowań, a także strat ekonomicznych w akwakulturze, których przyczyną są poznane jednostki chorobowe
Treści programoweT-L-1Podstawowa terminologia angielska związana z treścią przedmiotu. Patogeny wstężnic – Protozoa i Metazoa
T-L-2Etiologia chorób mięczaków
T-L-9Metody i techniki stosowane w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych
T-L-10Badanie stanu zdrowotności w praktyce
T-L-11Pobieranie i zabezpieczanie materiału badawczego
T-L-12Praktyczne wykonanie preparatów parazytologicznych z zastosowaniem technik odpowiednich dla poszczególnych grup pasożytów, zasady korzystania z kluczy do oznaczania gatunków
T-L-13Internetowe bazy danych; wybór, sposoby korzystania
T-L-3Przyczyny chorób sikwiaków, niezmogowców, szczetnic
T-L-4Choroby kryzelnic, mszywiołów, ramienionogów
T-L-5Choroby żebropławów
T-L-6Etiologia chorób parzydełkowców i gąbek
T-L-7Patogeny innych grup morskich bezkręgowców należących do Metazoa, Mesozoa i Ciliata
T-L-8Najczęściej występujące patogeny ryb ozdobnych
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-W-3Etiologia chorób wodnych kręgowców
Metody nauczaniaM-2Pokaz i praktyczna nauka wyszukiwania naukowych internetowych baz danych z użyciem komputerów
M-1Wykłady z użyciem technik multimedialnych
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0