Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)

Sylabus przedmiotu Ekologia stosowana:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia stosowana
Specjalność Ochrona środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień dotyczących ekologii ogólnej i metod wnioskowania o jakości środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych
C-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób w terenie, konserwowanie i opis prób w terenie, opracowywanie prób w laboratorium)
C-3Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodnosci i ochrony środowiska wodnego, a w szczególności z rolą i wykorzystaniem gatunków wskaźnikowych w ekosystemach wodnych m.in. ze wzgledu na ich aktywność w zajmowanej przestrzeni, pod kątem ich użytkowania do oceny określonych obiektów, ich funkcji, modelem zależnosci cech indykacyjnych gatunku od obiektu indykowanego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne i szkolenie z zakresu BHP na temat zachowania bezpieczeństwa pracy podczas ćwiczeń1
T-L-2Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego2
T-L-3Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób)2
T-L-4Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach jeziornych, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń oraz ich opracowanie ilościowe i jakościowe3
T-L-5Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach morskich, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń3
T-L-6Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach płynących, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń3
T-L-7Kidzina - specyficzne i unikalne, zmienne siedlisko morskiego arenalu. Metodyka poboru, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.3
T-L-8Metody i narzędzia poboru prób do badań psammonu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.3
T-L-9Metodyka poboru prób i badań osadów dennych - praktyczne określanie granulometrii.2
T-L-10Zajęcia terenowe – zwiedzanie oczyszczalni ścieków i procesów biologicznego ich oczyszczania.2
T-L-11Zwiedzanie ośrodków związanych z upowszechnianiem wiedzy ekologicznej (m.in. centra edukacji ekologicznej, ośrodek energii odnawialnej)4
T-L-12Kolokwium zaliczeniowe2
30
wykłady
T-W-1Siedliska wodne - przegląd i klasyfikacja w zależności od zasolenia, termiki i stratyfikacji pionowej i głębokości (pelagial, bental)2
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska wodnego3
T-W-3Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne3
T-W-4Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego3
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych2
T-W-6Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska wodnego3
T-W-7Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zuzycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody3
T-W-8Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.3
T-W-9Skutki ekologiczne trucizn (farby, powłoki, środki nasycajace) używanych powszechnie do antyfaulingu.2
T-W-10Pozytywna i negatywna dla gospodarki człowieka rola biofaulingu.2
T-W-11Park Narodowy i Krajobrazowy jako przykład aktywnej formy ochrony przyrody i przedstawienie możliwosci prowadzenia tam badan2
T-W-12Kolokwium2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń praktycznych7
A-L-3Opracowanie wyników i napisanie sprawozdania z wykonywanych badań9
A-L-4Udział w konsultacjach2
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu3
51
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu18
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (iidentyfikacja organizmów będących bioindykatorami w oparciu o klucze z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz obliczanie wybranych wskaźników jakości wód)
M-4Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-5Dyskusja dydaktyczna (powiązana z wykładem) w ośrodkach związanych z ochroną środowiska

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń terenowych
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: Praktyczne sprawdzenie umiejętności poboru prób i ich opracowania
S-6Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-7Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_D3-4_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą wytycznych niezbędnych do prowadzenia standardowych badań terenowych (zna sprzęt i narzędzia do poboru próbek środowiskowych).
IA_2A_W01, IA_2A_W04C-1, C-2T-L-9, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-11M-4, M-1, M-2S-4, S-3, S-6, S-7, S-5, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_D3-4_U02
Student wykonuje badania terenowe zgodnie ze standardową metodyką (określa miejsce i czas poboru, wypełnia protokoły z badań terenowych, przeprowadza pobór prób, konserwuje i je opisuje), przeprowadza badania pobranego materiału oraz interpretuje wyniki badań i na ich podstawie oblicza wskaźniki biotyczne
IA_2A_U06, IA_2A_U03, IA_2A_U11C-1, C-2, C-3T-L-9, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-10, T-L-11M-2, M-1, M-3, M-5, M-4S-4, S-1, S-3, S-6, S-7

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_D3-4_K01
student jest zdolny do podjęcia badań w terenie i laboratorium pod nadzorem opiekuna
IA_2A_K01, IA_2A_K03C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3S-5, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_D3-4_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą wytycznych niezbędnych do prowadzenia standardowych badań terenowych (zna sprzęt i narzędzia do poboru próbek środowiskowych).
2,0student nie potrafi opisać wytycznych niezbędnych do prowadzenia standardowych badań terenowych
3,0student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób oraz wypełnić protokół terenowy, potrafi nazwać i wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób tylko jednej grupy ekologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_D3-4_U02
Student wykonuje badania terenowe zgodnie ze standardową metodyką (określa miejsce i czas poboru, wypełnia protokoły z badań terenowych, przeprowadza pobór prób, konserwuje i je opisuje), przeprowadza badania pobranego materiału oraz interpretuje wyniki badań i na ich podstawie oblicza wskaźniki biotyczne
2,0student nie potrafi wykonać badań terenowych
3,0student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, potrafi przeprowadzić badania pobranego materiału, przedstawić wyniki bez ich interpretacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_D3-4_K01
student jest zdolny do podjęcia badań w terenie i laboratorium pod nadzorem opiekuna
2,0student nie podejmuje badań w terenie i w laboratorium pod nadzorem
3,0student podejmuje badania w terenie i laboratorium pod nadzorem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kurnatowska A. (red.), Ekologia. Jej związki z róznymi dziedzinami wiedzy., PWN Wyd. Naukowe, Warszawa - Łódź, 1997, 1
  2. Rice .W., Baird R.B., Eaton A.D., Clesceri L.S., Standard methods for examination of water and wastewater, AWWA-APWA-WWF, USA, 2012, 22
  3. Russel S., Biotechnologia, PWN Biblioteka problemów, Warszawa, 1990, 1
  4. Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2005
  5. Rodina A. G., Mikrobiologiczne metody badania wód, PWRiL, Warszawa, 1968, 1
  6. Dz.U. nr 258, Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 15 listopada 2011r. w sprawie form i sposobu prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych, 2011, poz. 1550
  7. Faliński Janusz B., Przewodnik do długoterminowych badań ekologicznych, PWN, Warszawa, 2001
  8. Paluch J. (red.), Mikrobiologia wód, PWN, Warszawa, 1973, 1
  9. Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 1998, 1
  10. Guziur J., Chów ryb w małych stawach., Hoża, Warszawa, 1997
  11. Bieniarz K., Kownacki A., Epler P., Biologia stawów rybnych., IRS, Olsztyn, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Metodyka poboru i analizy prób fitoplanktonu, GIOŚ, Warszawa, 2010, lub aktualizacja
  2. Praca zbiorowa, Przewodnik metodyczny do badań terenowych i analiz laboratoryjnych fitoplanktonu w wodach przejściowych i przybrzeznych, GIOŚ, Warszawa, 2009, lub aktualizacje
  3. Praca zbiorowa, Przewodnik metodyczny do badań terenowych i analiz laboratoryjnych makrobezkręgowców bentosowych w wodach przejściowych i przybrzeznych, GIOŚ, Warszawa, 2009, lub aktualizacje
  4. Kownacki A., Soszka H., Wytyczne do oceny stanu rzek na podstawie makrobezkręgowców oraz pobierania prób makrobezkręgowców w jeziorach, IOŚ, Warszawa, 2004
  5. Karaczun M.Z., Zatrzymać globalne ocierplenie, Polski Klub Ekologiczny, Warszawa, 2002
  6. Piesik Z., Możliwości biologicznej rekultywacji Zalewu Szczecińskiego, Szczec. Roczn. Nauk., Szczecin, 1992
  7. Jensen A.C., Collins K.J., Lockwood A.P.M., Artificial reefs in European Seas, Kluwer Acadermic Publisher, Dordrecht/Boston/London, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne i szkolenie z zakresu BHP na temat zachowania bezpieczeństwa pracy podczas ćwiczeń1
T-L-2Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego2
T-L-3Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób)2
T-L-4Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach jeziornych, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń oraz ich opracowanie ilościowe i jakościowe3
T-L-5Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach morskich, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń3
T-L-6Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach płynących, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń3
T-L-7Kidzina - specyficzne i unikalne, zmienne siedlisko morskiego arenalu. Metodyka poboru, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.3
T-L-8Metody i narzędzia poboru prób do badań psammonu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.3
T-L-9Metodyka poboru prób i badań osadów dennych - praktyczne określanie granulometrii.2
T-L-10Zajęcia terenowe – zwiedzanie oczyszczalni ścieków i procesów biologicznego ich oczyszczania.2
T-L-11Zwiedzanie ośrodków związanych z upowszechnianiem wiedzy ekologicznej (m.in. centra edukacji ekologicznej, ośrodek energii odnawialnej)4
T-L-12Kolokwium zaliczeniowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Siedliska wodne - przegląd i klasyfikacja w zależności od zasolenia, termiki i stratyfikacji pionowej i głębokości (pelagial, bental)2
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska wodnego3
T-W-3Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne3
T-W-4Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego3
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych2
T-W-6Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska wodnego3
T-W-7Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zuzycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody3
T-W-8Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.3
T-W-9Skutki ekologiczne trucizn (farby, powłoki, środki nasycajace) używanych powszechnie do antyfaulingu.2
T-W-10Pozytywna i negatywna dla gospodarki człowieka rola biofaulingu.2
T-W-11Park Narodowy i Krajobrazowy jako przykład aktywnej formy ochrony przyrody i przedstawienie możliwosci prowadzenia tam badan2
T-W-12Kolokwium2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń praktycznych7
A-L-3Opracowanie wyników i napisanie sprawozdania z wykonywanych badań9
A-L-4Udział w konsultacjach2
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu3
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu18
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_D3-4_W01Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą wytycznych niezbędnych do prowadzenia standardowych badań terenowych (zna sprzęt i narzędzia do poboru próbek środowiskowych).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
IA_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu zagrożeń zdrowotnych występujących w środowisku jak i w warunkach intensywnego chowu, zna nowoczesne metody diagnostyczne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych
C-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób w terenie, konserwowanie i opis prób w terenie, opracowywanie prób w laboratorium)
Treści programoweT-L-9Metodyka poboru prób i badań osadów dennych - praktyczne określanie granulometrii.
T-L-2Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego
T-L-7Kidzina - specyficzne i unikalne, zmienne siedlisko morskiego arenalu. Metodyka poboru, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-8Metody i narzędzia poboru prób do badań psammonu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne i szkolenie z zakresu BHP na temat zachowania bezpieczeństwa pracy podczas ćwiczeń
T-L-3Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób)
T-L-6Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach płynących, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-L-4Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach jeziornych, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń oraz ich opracowanie ilościowe i jakościowe
T-L-5Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach morskich, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-W-6Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska wodnego
T-W-8Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-9Skutki ekologiczne trucizn (farby, powłoki, środki nasycajace) używanych powszechnie do antyfaulingu.
T-W-7Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zuzycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska wodnego
T-W-1Siedliska wodne - przegląd i klasyfikacja w zależności od zasolenia, termiki i stratyfikacji pionowej i głębokości (pelagial, bental)
T-W-10Pozytywna i negatywna dla gospodarki człowieka rola biofaulingu.
T-W-3Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne
T-W-4Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-11Park Narodowy i Krajobrazowy jako przykład aktywnej formy ochrony przyrody i przedstawienie możliwosci prowadzenia tam badan
Metody nauczaniaM-4Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-6Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-7Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Praktyczne sprawdzenie umiejętności poboru prób i ich opracowania
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi opisać wytycznych niezbędnych do prowadzenia standardowych badań terenowych
3,0student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób oraz wypełnić protokół terenowy, potrafi nazwać i wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób tylko jednej grupy ekologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_D3-4_U02Student wykonuje badania terenowe zgodnie ze standardową metodyką (określa miejsce i czas poboru, wypełnia protokoły z badań terenowych, przeprowadza pobór prób, konserwuje i je opisuje), przeprowadza badania pobranego materiału oraz interpretuje wyniki badań i na ich podstawie oblicza wskaźniki biotyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
IA_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
IA_2A_U11Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem środowiska wodnego, wielkością zasobów i wydajnością rybacką różnych akwenów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych
C-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób w terenie, konserwowanie i opis prób w terenie, opracowywanie prób w laboratorium)
C-3Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodnosci i ochrony środowiska wodnego, a w szczególności z rolą i wykorzystaniem gatunków wskaźnikowych w ekosystemach wodnych m.in. ze wzgledu na ich aktywność w zajmowanej przestrzeni, pod kątem ich użytkowania do oceny określonych obiektów, ich funkcji, modelem zależnosci cech indykacyjnych gatunku od obiektu indykowanego
Treści programoweT-L-9Metodyka poboru prób i badań osadów dennych - praktyczne określanie granulometrii.
T-L-7Kidzina - specyficzne i unikalne, zmienne siedlisko morskiego arenalu. Metodyka poboru, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-8Metody i narzędzia poboru prób do badań psammonu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-6Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach płynących, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-L-4Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach jeziornych, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń oraz ich opracowanie ilościowe i jakościowe
T-L-5Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach morskich, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-W-3Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne
T-W-4Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-L-10Zajęcia terenowe – zwiedzanie oczyszczalni ścieków i procesów biologicznego ich oczyszczania.
T-L-11Zwiedzanie ośrodków związanych z upowszechnianiem wiedzy ekologicznej (m.in. centra edukacji ekologicznej, ośrodek energii odnawialnej)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (iidentyfikacja organizmów będących bioindykatorami w oparciu o klucze z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz obliczanie wybranych wskaźników jakości wód)
M-5Dyskusja dydaktyczna (powiązana z wykładem) w ośrodkach związanych z ochroną środowiska
M-4Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń terenowych
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-6Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-7Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać badań terenowych
3,0student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, potrafi przeprowadzić badania pobranego materiału, przedstawić wyniki bez ich interpretacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_D3-4_K01student jest zdolny do podjęcia badań w terenie i laboratorium pod nadzorem opiekuna
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i kreatywny oraz działalności na rzecz środowiska społecznego.
IA_2A_K03Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną, podporządkowania się zasadom pracy w zespole, pełnienia roli lidera i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych
C-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób w terenie, konserwowanie i opis prób w terenie, opracowywanie prób w laboratorium)
Treści programoweT-L-2Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne i szkolenie z zakresu BHP na temat zachowania bezpieczeństwa pracy podczas ćwiczeń
T-L-3Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (iidentyfikacja organizmów będących bioindykatorami w oparciu o klucze z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz obliczanie wybranych wskaźników jakości wód)
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Praktyczne sprawdzenie umiejętności poboru prób i ich opracowania
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń terenowych
S-4Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie podejmuje badań w terenie i w laboratorium pod nadzorem
3,0student podejmuje badania w terenie i laboratorium pod nadzorem
3,5
4,0
4,5
5,0