Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Cytologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Cytologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z anatomii, fizjologii i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodologia badań cytologicznych, budową i funkcjonowaniem komórki z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Student nabędzie umiejętność obsługi różnego typu mikroskopów oraz wiedzę praktyczną dotycząca metod badań cytologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja) Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów2
T-L-2Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna)2
T-L-3Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie)2
T-L-4Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek)2
T-L-5Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon2
T-L-6Komórka roślinna (ściany komórkowe, chloroplast)2
T-L-7Przygotowanie zawiesin komórkowych do badań histochemicznych (badanie żywych komórek, wyosobnianie komórek)1
T-L-8Ultrastruktura plemnika (morfologia, analiza komet)2
15
wykłady
T-W-1Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa2
T-W-2Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy.2
T-W-3Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne2
T-W-4Cytoszkielet2
T-W-5Struktura i funkcje białek2
T-W-6Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego.2
T-W-7Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach labolatoryjnych15
A-L-2Udział w konsultacjach2
A-L-3Przygotowanie sie do zajęć4
A-L-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej2
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń labolatoryjnych2
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (m.in. wykonywanie i analiza wymazów, wykonywanie i analiza preparatów histologicznych, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb), pokaz działania programu do "Analizy komet" przy ocenie jakości materiału genetycznego pochodzacego z plemników ryb

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O6-1_W01
Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkieletu, budowy błon komórkowych oraz mechanizmu transportu przez nie substancji o różnej wielkości i budowie.
MS_1A_W11C-2, C-1T-L-3, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O6-1_U01
Student potrafi obsłużyć mikroskopy różnego typu, potrafi stosować techniki badawcze do poszczególnych struktur biologicznych komórki, przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych, zastosować histo- i cytochemiczne metody barwienia przy badaniu elementów składowych komórek.
MS_1A_U07C-2, C-1T-L-3, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O6-1_K01
Student jest gotów do wzięcia odpowiedzialności za pracę własną oraz do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
MS_1A_K03C-2, C-1T-L-3, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O6-1_W01
Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkieletu, budowy błon komórkowych oraz mechanizmu transportu przez nie substancji o różnej wielkości i budowie.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O6-1_U01
Student potrafi obsłużyć mikroskopy różnego typu, potrafi stosować techniki badawcze do poszczególnych struktur biologicznych komórki, przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych, zastosować histo- i cytochemiczne metody barwienia przy badaniu elementów składowych komórek.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0h.
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O6-1_K01
Student jest gotów do wzięcia odpowiedzialności za pracę własną oraz do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. lian, Raff Martin, Roberts Keith, Walter Peter, Podstawy biologii komórki, cz 1, 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Krygier-Stojałowska A., Godlewski H.G. (red.), Topochemiczne metody badania komórek i tkanek, PWN, Warszawa
  3. Robertis De E. D. P., Nowinski W.W., Saez F.A., Cytologia (Biologia komórki), PWN, Warszawa
  4. Giese A.C., Fizjologia komórki, PWN, Warszawa
  5. Kawiak J., Osuchowska Z., Przełęcka A. (red.), Ultrastruktura i funkcja komórki, PWN, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja) Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów2
T-L-2Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna)2
T-L-3Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie)2
T-L-4Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek)2
T-L-5Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon2
T-L-6Komórka roślinna (ściany komórkowe, chloroplast)2
T-L-7Przygotowanie zawiesin komórkowych do badań histochemicznych (badanie żywych komórek, wyosobnianie komórek)1
T-L-8Ultrastruktura plemnika (morfologia, analiza komet)2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa2
T-W-2Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy.2
T-W-3Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne2
T-W-4Cytoszkielet2
T-W-5Struktura i funkcje białek2
T-W-6Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego.2
T-W-7Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach labolatoryjnych15
A-L-2Udział w konsultacjach2
A-L-3Przygotowanie sie do zajęć4
A-L-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej2
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń labolatoryjnych2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O6-1_W01Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkieletu, budowy błon komórkowych oraz mechanizmu transportu przez nie substancji o różnej wielkości i budowie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z biologii organizmów prokariotycznych i eukariotycznych.
Cel przedmiotuC-2Student nabędzie umiejętność obsługi różnego typu mikroskopów oraz wiedzę praktyczną dotycząca metod badań cytologicznych.
C-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodologia badań cytologicznych, budową i funkcjonowaniem komórki z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
Treści programoweT-L-3Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie)
T-L-8Ultrastruktura plemnika (morfologia, analiza komet)
T-L-1Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja) Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów
T-L-4Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek)
T-L-6Komórka roślinna (ściany komórkowe, chloroplast)
T-L-7Przygotowanie zawiesin komórkowych do badań histochemicznych (badanie żywych komórek, wyosobnianie komórek)
T-L-2Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna)
T-L-5Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon
T-W-1Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa
T-W-3Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne
T-W-4Cytoszkielet
T-W-5Struktura i funkcje białek
T-W-7Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie
T-W-2Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy.
T-W-6Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (m.in. wykonywanie i analiza wymazów, wykonywanie i analiza preparatów histologicznych, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb), pokaz działania programu do "Analizy komet" przy ocenie jakości materiału genetycznego pochodzacego z plemników ryb
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O6-1_U01Student potrafi obsłużyć mikroskopy różnego typu, potrafi stosować techniki badawcze do poszczególnych struktur biologicznych komórki, przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych, zastosować histo- i cytochemiczne metody barwienia przy badaniu elementów składowych komórek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U07Potrafi zorganizować pracę w laboratorium oraz przeprowadzić analizy. Potrafi walidować metodę badawczą. Potrafi przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Cel przedmiotuC-2Student nabędzie umiejętność obsługi różnego typu mikroskopów oraz wiedzę praktyczną dotycząca metod badań cytologicznych.
C-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodologia badań cytologicznych, budową i funkcjonowaniem komórki z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
Treści programoweT-L-3Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie)
T-L-8Ultrastruktura plemnika (morfologia, analiza komet)
T-L-1Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja) Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów
T-L-4Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek)
T-L-6Komórka roślinna (ściany komórkowe, chloroplast)
T-L-7Przygotowanie zawiesin komórkowych do badań histochemicznych (badanie żywych komórek, wyosobnianie komórek)
T-L-2Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna)
T-L-5Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon
T-W-1Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa
T-W-3Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne
T-W-4Cytoszkielet
T-W-5Struktura i funkcje białek
T-W-7Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie
T-W-2Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy.
T-W-6Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (m.in. wykonywanie i analiza wymazów, wykonywanie i analiza preparatów histologicznych, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb), pokaz działania programu do "Analizy komet" przy ocenie jakości materiału genetycznego pochodzacego z plemników ryb
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0h.
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O6-1_K01Student jest gotów do wzięcia odpowiedzialności za pracę własną oraz do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Jest gotów ponieść odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
Cel przedmiotuC-2Student nabędzie umiejętność obsługi różnego typu mikroskopów oraz wiedzę praktyczną dotycząca metod badań cytologicznych.
C-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodologia badań cytologicznych, budową i funkcjonowaniem komórki z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
Treści programoweT-L-3Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie)
T-L-8Ultrastruktura plemnika (morfologia, analiza komet)
T-L-1Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja) Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów
T-L-4Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek)
T-L-6Komórka roślinna (ściany komórkowe, chloroplast)
T-L-7Przygotowanie zawiesin komórkowych do badań histochemicznych (badanie żywych komórek, wyosobnianie komórek)
T-L-2Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna)
T-L-5Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon
T-W-1Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa
T-W-3Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne
T-W-4Cytoszkielet
T-W-5Struktura i funkcje białek
T-W-7Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie
T-W-2Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy.
T-W-6Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (m.in. wykonywanie i analiza wymazów, wykonywanie i analiza preparatów histologicznych, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb), pokaz działania programu do "Analizy komet" przy ocenie jakości materiału genetycznego pochodzacego z plemników ryb
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0