Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Znakowanie żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Znakowanie żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa znajomosc prawa zywnosciowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu prawa żywnościowego, jego stosowania i interpretacji |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu towaroznawczej oceny produktu, z uwzgklędnieniem wymagań znakowania i sporządzania etykiety |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia organizacyjne (przedstawienie zakresu przedmiotu, zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń) | 1 |
T-L-2 | Przegląd aktów prawnych dotyczących znakowania i jakości żywności | 1 |
T-L-3 | Pojęcie jakości i bezpieczeństwa żywności w świetle prawa krajowego, unijnego i światowego | 1 |
T-L-4 | Elementy obowiązkowe etykiety | 1 |
T-L-5 | Znakowanie wartością odżywczą i oświadczenia żywieniowe | 1 |
T-L-6 | Przykłady fałszowania żywności | 1 |
T-L-7 | Ocena prawidłowości znakowania wybranych środków spozywczych - analiza przypadku | 1 |
T-L-8 | Metody kontroli żywności - instytucje nadzoru nad bezpieczeństwem zywności | 1 |
T-L-9 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przegląd aktów prawnych dotyczących znakowania żywności. Wymagania obligatoryjne na poziomie unijnym i krajowym. | 4 |
T-W-2 | Dobrowolne informacje z zakresu znakowania dopuszczone dla środków spożywczych | 2 |
T-W-3 | Znakowanie żywności nieprzetworzonej i przetworzonej na przykładzie produktów rybołówstwa | 2 |
T-W-4 | Elementy obowiązkowe etykiety | 2 |
T-W-5 | Ogólne zasady prawa żywnościowego | 1 |
T-W-6 | Zaliczenie | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń | 6 |
A-L-3 | Konsultacje | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 12 |
A-W-2 | Studiowanie literatury naukowej | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: ocena z odpowiedzi ustnej/ pisemnej |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_P01-5_W02 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zasady znakowania środków spożywczych. | TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W07 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_P01-5_U02 Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z aktualnych aktów prawa w zakresie znakowania środków spożywczych. | TZZ_1A_U01 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-9 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_P01-5_K01 Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce i dalszego samokształcenia, pracuje w grupie przyjmując pozycję lidera. | TZZ_1A_K01 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3 | M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_P01-5_W02 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zasady znakowania środków spożywczych. | 2,0 | |
3,0 | Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zasady znakowania środków spożywczych na poziomie dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_P01-5_U02 Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z aktualnych aktów prawa w zakresie znakowania środków spożywczych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z aktualnych aktów prawa w zakresie znakowania środków spożywczych w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_P01-5_K01 Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce i dalszego samokształcenia, pracuje w grupie przyjmując pozycję lidera. | 2,0 | |
3,0 | Jest świadomy posiadanej wiedzy, nie odczuwa potrzeby dalszego kształcenia się. Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Falarz A., Mataczyńska G., Towaroznawstwo artykułów spożywczych i nieżywnościowych, Oficyna Wyd. Poligraficzna Adam., Warszawa, 1997
- Wiśniewska M., Malinowska E, Zarządzanie jakością żywności. Systemy, koncepcje, instrumenty, Difin, 2011
- Kubera H, Zachowanie jakości produktu, Wydawnictwo AE w Poznaniu, 2004
Literatura dodatkowa
- Rozporządzenie Rady UE dotyczące zakresu przedmiotu, 2011
- Codex Alimentarius - jako zbiór norm bezpieczeństwa i jakości produktów spozywczych, 2011