Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Ekologiczny monitoring środowiska wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologiczny monitoring środowiska wodnego
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień dotyczących ekologii i ochrony środowiska, a zwłaszcza wpływu działalności człowieka na środowisko

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodności i ochrony środowiska
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-4Przedstawienie studenom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)1
T-L-2Przeglad aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.1
T-L-3Indykatory biotyczne i abiotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.1
T-L-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych1
T-L-5Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.2
T-L-6Metody oceny ekologicznej wód w Polsce: Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego i Hydromorfologiczna ocena jakosci wód płynących2
T-L-7Kolokwium1
9
wykłady
T-W-1Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska.1
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska1
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego2
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.2
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych1
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)1
T-W-7Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska1
T-W-8Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zużycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody2
T-W-9Kolokwium1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie konspektów5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu4
A-L-5Uczestnictwo w konsultacjach2
26
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod monitoringu w różnych ekosystemach
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
M-5Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-6Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-7Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4tzpw_W01
Student w stopniu zaawansowanym zna i rozumie metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska. Student zna zasady prowadzenia monitoringu w różnych typach ekosystemów.
TZZ_1A_W05C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4tzpw_U01
Student umie dobierać odpowiednie metody monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować.
TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U09C-4, C-3, C-2T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-2, M-4, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4tzpw_K01
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu dostosowanych do potrzeb
TZZ_1A_K04C-4, C-3, C-2T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4tzpw_W01
Student w stopniu zaawansowanym zna i rozumie metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska. Student zna zasady prowadzenia monitoringu w różnych typach ekosystemów.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4tzpw_U01
Student umie dobierać odpowiednie metody monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4tzpw_K01
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu dostosowanych do potrzeb
2,0
3,0nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. HELCOM, Manuals and guidelines, https://helcom.fi/helcom-at-work/publications/manuals-and-guidelines/
  2. Henryk Zimny, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
  3. Szoszkiewicz K., Zbierska J., Jusik Sz., Zgoła T., Metoda oceny rzek oparta na makrofitach, realizowana w Polsce na potrzeby Ramowej Dyrektywy Wodnej., Wiadomości meilioracyjne i łąkarskie., 2008, t. LI, nr 4 (419): 163-165.
  4. Pietruczuk K., Szoszkiewicz K., Ramowa Dyrektywa w praktyce. Makrofitowa Metoda Oceny Rzek w monitoringu wód płynących w Wielkopolsce., Gospodarka Wodna, 2008, 10

Literatura dodatkowa

  1. Winfried Lampert, Ulrich Sommer, Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  2. Journal of Ecological Engineering, ISSN-2299-8993

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)1
T-L-2Przeglad aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.1
T-L-3Indykatory biotyczne i abiotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.1
T-L-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych1
T-L-5Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.2
T-L-6Metody oceny ekologicznej wód w Polsce: Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego i Hydromorfologiczna ocena jakosci wód płynących2
T-L-7Kolokwium1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska.1
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska1
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego2
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.2
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych1
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)1
T-W-7Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska1
T-W-8Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zużycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody2
T-W-9Kolokwium1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie konspektów5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu4
A-L-5Uczestnictwo w konsultacjach2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4tzpw_W01Student w stopniu zaawansowanym zna i rozumie metody wykorzystywane w ekologicznym monitoringu środowiska. Student zna zasady prowadzenia monitoringu w różnych typach ekosystemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Zna i rozumie procesy zachodzące w środowisku, rozumie potrzebę monitoringu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodności i ochrony środowiska
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
Treści programoweT-L-2Przeglad aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.
T-L-3Indykatory biotyczne i abiotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.
T-L-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska
T-W-1Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska.
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-W-7Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska
T-W-8Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zużycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod monitoringu w różnych ekosystemach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4tzpw_U01Student umie dobierać odpowiednie metody monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U20Potrafi dostrzegać aspekty pozatechniczne w rozwiązywaniu problemów technologicznych.
TZZ_1A_U09Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
Cel przedmiotuC-4Przedstawienie studenom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
Treści programoweT-L-6Metody oceny ekologicznej wód w Polsce: Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego i Hydromorfologiczna ocena jakosci wód płynących
T-L-5Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.
T-L-3Indykatory biotyczne i abiotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
Metody nauczaniaM-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod monitoringu w różnych ekosystemach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-4tzpw_K01Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu dostosowanych do potrzeb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-4Przedstawienie studenom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-2Zapoznanie studentów z ekologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
Treści programoweT-L-2Przeglad aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.
T-L-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0