Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Reologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Reologia żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej. Znajomość analizy funkcji matematycznych, zasad logarytmów, rachunku różniczkowego i całkowego
W-2Podstawy ogólnej technologii żywności, analizy sensorycznej, zasad oceny jakości artykułów żywnościowych
W-3Znajomość reologii materiałów lepkosprężystych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych
C-4Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rachunek wektorowy, wielobok sił, równanie momentów, rzutowanie sił1
T-L-2Zasada działania i charakterystyka reometrów rotacyjnych1
T-L-3Wyznaczanie krzywej płynięcia i parametrów reologicznych płynów metodą płytka - płytka1
T-L-4Wyznaczanie krzywej płynięcia i parametrów reologicznych płynów metodą wspólosiowych cylindrów1
T-L-5Wyznaczanie krzywej płynięcia płynów nienewtonowskich metodą płytka - stożek1
T-L-6Wyznaczanie granicy płynięcia płynów nienewtonowskich1
T-L-7Dynamiczna metoda pomiarów wlaściwości reologicznych artykułów żywnościowych metodą sinusoidalnie zmiennych odkształceń jednoosiowych1
T-L-8Sporządzanie profilu tekstury żywności metodą TPA1
T-L-9Zaliczenie1
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia reologii. Prawo lepkości Newtona2
T-W-2Wpływ parametrów fizycznych na lepkość cieczy. Ciecze lepkosprężyste - podstawowe informacje, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego2
T-W-3Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych. Przepływy cieczy nienewtonowskich2
T-W-4Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych. Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności. Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
A-W-3Egzamin2
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C12_W01
Zna i rozumie zagadnienia z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. Zna podstawy teoretyczne przeprowadzania instrumentalnych pomiarów parametrów reologicznych. Zna metody przeprowadzania Analizy Tekstury Żywności i obliczeń wartości parametrów TPA: twardości, sprężystości, spoistości, gumowatości, zżuwalności, adhezyjności, elastyczności.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W17C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1
TZZ_1A_C12_W04
Student zna metody wyprowadzania równania stanu reologicznego, oraz analitycznego przewidywania zachowań reologicznych materiałów lepko-sprężystych. Wie jak wyznaczyć zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji artukułów żywnościowych
TZZ_1A_W17C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C12_U01
Potrafi samodzielnie przeprowadzić testy instrumentalne pomiaru wybranych parametrów reologicznych oraz sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1
TZZ_1A_C12_U02
Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych i umiejętność samodzielnego sporządzenia kompleksowej analizy tekstury materiałów lepko-sprężystych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U03C-2, C-4T-L-8M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C12_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności w praktyce.
TZZ_1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C12_W01
Zna i rozumie zagadnienia z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. Zna podstawy teoretyczne przeprowadzania instrumentalnych pomiarów parametrów reologicznych. Zna metody przeprowadzania Analizy Tekstury Żywności i obliczeń wartości parametrów TPA: twardości, sprężystości, spoistości, gumowatości, zżuwalności, adhezyjności, elastyczności.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
TZZ_1A_C12_W04
Student zna metody wyprowadzania równania stanu reologicznego, oraz analitycznego przewidywania zachowań reologicznych materiałów lepko-sprężystych. Wie jak wyznaczyć zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji artukułów żywnościowych
2,0Studen nie potrafi samodzielnie wyprowadzić równania stanu reologicznego, a w konsekwencji obliczyć czy materiał posiada zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji
3,0Studen samodzielnie wyprowadza równania stanu reologicznego czteroelementowych analogów mechanicznych materiałów lepko-sprężystych
3,5Studen samodzielnie wyprowadza równania stanu reologicznego oraz w stopniu dostatecznym przewiduje zachowania reologiczne materiałów lepko-sprężystych, wyznacza zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji artykułów żywnościowych
4,0Studen samodzielnie wyprowadza równania stanu reologicznego oraz w stopniu dobrym przewiduje zachowania reologiczne materiałów lepko-sprężystych, wyznacza zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji artykułów żywnościowych
4,5Student potrafi analizować wieloelementowe analogi mechaniczne materiałów lepko-sprężystych oraz w stopniu bardzo dobrym przewidywać ich zachowania reologiczne
5,0Student znakomicie analizuje wieloelementowe analogi mechaniczne materiałów lepko-sprężystych oraz w stopniu bardzo dobrym analizuje ich zachowania reologiczne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C12_U01
Potrafi samodzielnie przeprowadzić testy instrumentalne pomiaru wybranych parametrów reologicznych oraz sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
2,0Student nie potrafi sporządzać ani analizować profili tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
TZZ_1A_C12_U02
Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych i umiejętność samodzielnego sporządzenia kompleksowej analizy tekstury materiałów lepko-sprężystych.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student potrafi samodzielnie sporządzić kompleksową analizę tekstury materiałów lepko-sprężystych
3,5Student w stopniu zadowalającym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
4,0Student w stopniu dobrym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
4,5Student w stopniu bardzo dobrym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
5,0Student posiada znakomitą wiedzę jak przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C12_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności w praktyce.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.

Literatura podstawowa

  1. Penconek A., Jackiewicz-Zagórska A, Moskal A., Podstawy inżynierii chemicznej i procesowej, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2016
  2. Ferguson J., Kembłowski Z., Reologia stosowana płynów., Wydawnictwo Marcus sc., Łódź, 1995
  3. Balejko J, Reologia żywności, Wydawnictwo Naukowe Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
  2. Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  3. Gryboś R.:, Podstawy mechaniki płynów, P.W.N., Warszawa, 1989

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rachunek wektorowy, wielobok sił, równanie momentów, rzutowanie sił1
T-L-2Zasada działania i charakterystyka reometrów rotacyjnych1
T-L-3Wyznaczanie krzywej płynięcia i parametrów reologicznych płynów metodą płytka - płytka1
T-L-4Wyznaczanie krzywej płynięcia i parametrów reologicznych płynów metodą wspólosiowych cylindrów1
T-L-5Wyznaczanie krzywej płynięcia płynów nienewtonowskich metodą płytka - stożek1
T-L-6Wyznaczanie granicy płynięcia płynów nienewtonowskich1
T-L-7Dynamiczna metoda pomiarów wlaściwości reologicznych artykułów żywnościowych metodą sinusoidalnie zmiennych odkształceń jednoosiowych1
T-L-8Sporządzanie profilu tekstury żywności metodą TPA1
T-L-9Zaliczenie1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia reologii. Prawo lepkości Newtona2
T-W-2Wpływ parametrów fizycznych na lepkość cieczy. Ciecze lepkosprężyste - podstawowe informacje, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego2
T-W-3Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych. Przepływy cieczy nienewtonowskich2
T-W-4Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych. Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności. Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych3
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
A-W-3Egzamin2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C12_W01Zna i rozumie zagadnienia z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych. Zna podstawy teoretyczne przeprowadzania instrumentalnych pomiarów parametrów reologicznych. Zna metody przeprowadzania Analizy Tekstury Żywności i obliczeń wartości parametrów TPA: twardości, sprężystości, spoistości, gumowatości, zżuwalności, adhezyjności, elastyczności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Zna i rozumie zasady i prawa inżynierii procesowej, zna w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwa dotyczącą materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowania, eksploatacji linii technologicznych.
TZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia reologii. Prawo lepkości Newtona
T-W-2Wpływ parametrów fizycznych na lepkość cieczy. Ciecze lepkosprężyste - podstawowe informacje, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-3Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych. Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-4Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych. Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności. Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C12_W04Student zna metody wyprowadzania równania stanu reologicznego, oraz analitycznego przewidywania zachowań reologicznych materiałów lepko-sprężystych. Wie jak wyznaczyć zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji artukułów żywnościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia reologii. Prawo lepkości Newtona
T-W-2Wpływ parametrów fizycznych na lepkość cieczy. Ciecze lepkosprężyste - podstawowe informacje, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-3Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych. Przepływy cieczy nienewtonowskich
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studen nie potrafi samodzielnie wyprowadzić równania stanu reologicznego, a w konsekwencji obliczyć czy materiał posiada zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji
3,0Studen samodzielnie wyprowadza równania stanu reologicznego czteroelementowych analogów mechanicznych materiałów lepko-sprężystych
3,5Studen samodzielnie wyprowadza równania stanu reologicznego oraz w stopniu dostatecznym przewiduje zachowania reologiczne materiałów lepko-sprężystych, wyznacza zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji artykułów żywnościowych
4,0Studen samodzielnie wyprowadza równania stanu reologicznego oraz w stopniu dobrym przewiduje zachowania reologiczne materiałów lepko-sprężystych, wyznacza zdolność do pełzania, relaksacji i retardacji artykułów żywnościowych
4,5Student potrafi analizować wieloelementowe analogi mechaniczne materiałów lepko-sprężystych oraz w stopniu bardzo dobrym przewidywać ich zachowania reologiczne
5,0Student znakomicie analizuje wieloelementowe analogi mechaniczne materiałów lepko-sprężystych oraz w stopniu bardzo dobrym analizuje ich zachowania reologiczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C12_U01Potrafi samodzielnie przeprowadzić testy instrumentalne pomiaru wybranych parametrów reologicznych oraz sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
TZZ_1A_U03Potrafi wykonać eksperyment laboratoryjny, dobrać właściwe procedury i metody analityczne do identyfikacji związków chemicznych oraz oceny jakości i bezpieczeństwa żywności i przebiegu procesu technologicznego, potrafi określić wiarygodność analiz.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia reologii. Prawo lepkości Newtona
T-W-2Wpływ parametrów fizycznych na lepkość cieczy. Ciecze lepkosprężyste - podstawowe informacje, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-3Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych. Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-4Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych. Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności. Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzać ani analizować profili tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C12_U02Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych i umiejętność samodzielnego sporządzenia kompleksowej analizy tekstury materiałów lepko-sprężystych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
TZZ_1A_U03Potrafi wykonać eksperyment laboratoryjny, dobrać właściwe procedury i metody analityczne do identyfikacji związków chemicznych oraz oceny jakości i bezpieczeństwa żywności i przebiegu procesu technologicznego, potrafi określić wiarygodność analiz.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
C-4Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
Treści programoweT-L-8Sporządzanie profilu tekstury żywności metodą TPA
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student potrafi samodzielnie sporządzić kompleksową analizę tekstury materiałów lepko-sprężystych
3,5Student w stopniu zadowalającym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
4,0Student w stopniu dobrym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
4,5Student w stopniu bardzo dobrym potrafi przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
5,0Student posiada znakomitą wiedzę jak przeprowadzić badanie parametrów terkstury art. żywnościowych oraz wyliczyć wartości parametrów TPA
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C12_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych
C-4Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia reologii. Prawo lepkości Newtona
T-W-2Wpływ parametrów fizycznych na lepkość cieczy. Ciecze lepkosprężyste - podstawowe informacje, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-3Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych. Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-4Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych. Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności. Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.