Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Patofizjologia w żywieniu człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Patofizjologia w żywieniu człowieka
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 27 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 18 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywnosci, ogólna technologia żywności, mikrobiologia żywności, patofizjologia, budowa ustroju ludzkiego, fizjologia człowieka, fizjologia żywienia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie jadłospisów dla pacjenta z chorobami jamy ustnej i przełyku.3
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z nadkwaśnością i niedokwaśnością żołądka.3
T-L-3Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z ostrym zapaleniem trzustki.3
T-L-4Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z przewlekłym zapaleniem trzustki.3
T-L-5Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z wzw i niealkoholowym stłuszczeniem wątroby.3
T-L-6Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z kamicą żółciową.3
T-L-7Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z IBS3
T-L-8Opracowanie jadłospisów dla osób hemodializowanych.3
T-L-9Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z dną moczanową.3
27
wykłady
T-W-1Patofizjologia chorób jamy ustnej.2
T-W-2Patofizjologia chorób przełyku2
T-W-3Patofizjologia chorób żołądka2
T-W-4Patofizjologia chorób trzustki.2
T-W-5Patofizjologia chorób wątroby.2
T-W-6Patofizjologia chorób pęcherzyka i dróg żółciowych.2
T-W-7Patofizjologia chorób jelit.2
T-W-8Patofizjologia chorób nerek.2
T-W-9Patofizjologia chorób stawów.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych30
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów20
A-L-4Konsultacje z naucycielem15
89
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, układania jadłospisów dla osób chorych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D3zc_W02
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym tematykę wspołczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z patofizjologią choroby oraz potrzebami żywieniowymi osób chorych, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach
TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D3zc_U02
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-3M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D3zc_K02
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_2A_K04C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D3zc_W02
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym tematykę wspołczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z patofizjologią choroby oraz potrzebami żywieniowymi osób chorych, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu patofizjologii chorób. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D3zc_U02
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D3zc_K02
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Sobotka L., Podstawy żywienia klinicznego, PZWL, Warszawa, 2008
  2. Guzek J. W., Patofizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2002
  3. Maśliński W., Dyżewski J., Patofizjologia. Podręcznik dla studentów medycyny. Tom 1-2, PZWL, Warszawa, 2009
  4. Peckenpaugh N.J.(red.Gajewska D.), Podstawy żywienia i dieterapia, ELsevier Urban&Partner, 2011

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, http://journal.pan.olsztyn.pl/
  2. Artykuły tematyczne w czasopsimach krajowych i zagranicznych
  3. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Wyd IŻŻ, W-wa, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie jadłospisów dla pacjenta z chorobami jamy ustnej i przełyku.3
T-L-2Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z nadkwaśnością i niedokwaśnością żołądka.3
T-L-3Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z ostrym zapaleniem trzustki.3
T-L-4Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z przewlekłym zapaleniem trzustki.3
T-L-5Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z wzw i niealkoholowym stłuszczeniem wątroby.3
T-L-6Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z kamicą żółciową.3
T-L-7Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z IBS3
T-L-8Opracowanie jadłospisów dla osób hemodializowanych.3
T-L-9Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z dną moczanową.3
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Patofizjologia chorób jamy ustnej.2
T-W-2Patofizjologia chorób przełyku2
T-W-3Patofizjologia chorób żołądka2
T-W-4Patofizjologia chorób trzustki.2
T-W-5Patofizjologia chorób wątroby.2
T-W-6Patofizjologia chorób pęcherzyka i dróg żółciowych.2
T-W-7Patofizjologia chorób jelit.2
T-W-8Patofizjologia chorób nerek.2
T-W-9Patofizjologia chorób stawów.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych30
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów20
A-L-4Konsultacje z naucycielem15
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D3zc_W02Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym tematykę wspołczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych o etiologii zapalnej i niezapalnej oraz potrzeb żywieniowych osób chorych. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z patofizjologią choroby oraz potrzebami żywieniowymi osób chorych, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu. Zna i rozumie możliwość zastosowania suplementów diety w omawianych chorobach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych. Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZZ_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu potrzeby żywieniowe człowieka, rolę składników diety oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób.
Treści programoweT-W-1Patofizjologia chorób jamy ustnej.
T-W-2Patofizjologia chorób przełyku
T-W-3Patofizjologia chorób żołądka
T-W-4Patofizjologia chorób trzustki.
T-W-5Patofizjologia chorób wątroby.
T-W-6Patofizjologia chorób pęcherzyka i dróg żółciowych.
T-W-7Patofizjologia chorób jelit.
T-W-8Patofizjologia chorób nerek.
T-W-9Patofizjologia chorób stawów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu patofizjologii chorób. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu patofizjologii chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D3zc_U02Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi ocenić stan odzywienia osób chorych w oparciu o szerokie spektrum metod. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZZ_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korektę wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób.
Treści programoweT-L-2Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z nadkwaśnością i niedokwaśnością żołądka.
T-L-1Opracowanie jadłospisów dla pacjenta z chorobami jamy ustnej i przełyku.
T-L-4Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z przewlekłym zapaleniem trzustki.
T-L-5Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z wzw i niealkoholowym stłuszczeniem wątroby.
T-L-6Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z kamicą żółciową.
T-L-7Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z IBS
T-L-8Opracowanie jadłospisów dla osób hemodializowanych.
T-L-9Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z dną moczanową.
T-L-3Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z ostrym zapaleniem trzustki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D3zc_K02Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
C-3Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie patofizjologii wybranych chorób.
Treści programoweT-L-2Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z nadkwaśnością i niedokwaśnością żołądka.
T-L-1Opracowanie jadłospisów dla pacjenta z chorobami jamy ustnej i przełyku.
T-L-4Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z przewlekłym zapaleniem trzustki.
T-L-5Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z wzw i niealkoholowym stłuszczeniem wątroby.
T-L-6Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z kamicą żółciową.
T-L-7Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z IBS
T-L-8Opracowanie jadłospisów dla osób hemodializowanych.
T-L-9Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z dną moczanową.
T-L-3Opracowanie jadłospisów dla osób chorych z ostrym zapaleniem trzustki.
T-W-1Patofizjologia chorób jamy ustnej.
T-W-2Patofizjologia chorób przełyku
T-W-3Patofizjologia chorób żołądka
T-W-4Patofizjologia chorób trzustki.
T-W-5Patofizjologia chorób wątroby.
T-W-6Patofizjologia chorób pęcherzyka i dróg żółciowych.
T-W-7Patofizjologia chorób jelit.
T-W-8Patofizjologia chorób nerek.
T-W-9Patofizjologia chorób stawów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.