Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Higieniczno-toksykologiczna ocena opakowań:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higieniczno-toksykologiczna ocena opakowań
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 12 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 6 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, higieny żywności i toksykologii, technologii żywności oraz opakowań i systemów pakujących

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy w zakresie oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.1
T-L-2Przygotowanie płynów modelowych do badań migracji substancji z opakowań do żywności zgodnie z obowiązującą Dyrektywą UE.1
T-L-3Oznaczenie migracji globalnej oraz ocena przekazywania zapachu i smaku z materiałów opakowaniowych1
T-L-4Badanie toksyczności ekstraktu1
T-L-5Analizy chemiczne opakowań i ekstraktu na obecność monomerów, pierwszorzędowych amin aromatycznych, formaldehydu, plastyfikatorów, izopropylotioksantonu, semikarbazydu, lotnych związków organicznych, toksycznych metali ciężkich i innych związków szkodliwych8
12
wykłady
T-W-1Historia rozwoju opakowań stosowanych do żywnościi. Materiały stosowane w produkcji opakowań. Prawne uregulowania dotyczące opakowań.2
T-W-2Higieniczno-toksykologiczna ocena w doborze opakowań stosowanych do kontaktu z żywnością jako element zapewnienia bezpieczeństwa żywności.1
T-W-3Metody oceny opakowań w świetle możliwości migracji substancji z opakownia do produktu.2
T-W-4Metody pakowania, a bezpieczeństwo żywności1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie się do zajęć6
A-L-3Przygotowanie pracy kontrolnej5
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Studia literatury przedmiotu6
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
S-4Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-7oaiz_W01
Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem związanym z migracją substancji niebezpiecznych z opakowań do żywności, wybrać i wskazać metody badania ich migracji, ocenić na podstawie analiz, obowiązujcych norm oraz na podstawie posiadanej wiedzy zagrożenia zdrowia konsumentów
TZZ_2A_W03, TZZ_2A_W04C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-7oaiz_U01
Student umie wyszukać niezbędne informacje na temat oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej i innych źródłach, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych w razie stosowania niewłaściwych opakowań, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu i podjąć dyskusję w celu uzasadnienia propozycji.
TZZ_2A_U09, TZZ_2A_U08C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-7oaiz_K01
Student jest świadomy swojej wiedzy nt. zagrożeń bezpieczeństwa żywności w przypadku stosowania niewłaściwych opakowań i urządzeń, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. Ma świadomość i zdolność do dokształcania się i aktualizowania swojej wiedzy
TZZ_2A_K03C-1T-L-1, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-7oaiz_W01
Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem związanym z migracją substancji niebezpiecznych z opakowań do żywności, wybrać i wskazać metody badania ich migracji, ocenić na podstawie analiz, obowiązujcych norm oraz na podstawie posiadanej wiedzy zagrożenia zdrowia konsumentów
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o metodach oceny higieniczno- toksykologicznej opakowań stosowanych w w przemyśle spożywczym
3,0Student posiada podstawową wiedzę o metodach oceny higieniczno- toksykologicznej opakowań stosowanych w w przemyśle spożywczym i zagrożeniu bezpieczeństwa żywności w razie zastosowania nieodpowiednich materiałów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-7oaiz_U01
Student umie wyszukać niezbędne informacje na temat oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej i innych źródłach, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych w razie stosowania niewłaściwych opakowań, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu i podjąć dyskusję w celu uzasadnienia propozycji.
2,0
3,0Student umie wyszukiwać i przezentować informacje literaturowe oraz wyniki swoich badań na temat oceny opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym z punktu ich przydatności w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-7oaiz_K01
Student jest świadomy swojej wiedzy nt. zagrożeń bezpieczeństwa żywności w przypadku stosowania niewłaściwych opakowań i urządzeń, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. Ma świadomość i zdolność do dokształcania się i aktualizowania swojej wiedzy
2,0
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lisińska-Kuśnierz M., Badanie i ocena jakości materiałów opakowaniowych i opakowań jednostkowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków, 2005
  2. Lisińska-Kuśnierz M., Ucherek M., Współczesne opakowania, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Technologii Żywności, Kraków, 2003
  3. Korzeniowska A., Kwiatkowski J., Towaroznawstwo opakowań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Nikonorow M. (red.), Higieniczna ocena tworzyw sztucznych w zakresie środków spożywczych, leków i przedmiotów użytku, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1972
  2. Journal of Stored Products Research, Czasopismo

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.1
T-L-2Przygotowanie płynów modelowych do badań migracji substancji z opakowań do żywności zgodnie z obowiązującą Dyrektywą UE.1
T-L-3Oznaczenie migracji globalnej oraz ocena przekazywania zapachu i smaku z materiałów opakowaniowych1
T-L-4Badanie toksyczności ekstraktu1
T-L-5Analizy chemiczne opakowań i ekstraktu na obecność monomerów, pierwszorzędowych amin aromatycznych, formaldehydu, plastyfikatorów, izopropylotioksantonu, semikarbazydu, lotnych związków organicznych, toksycznych metali ciężkich i innych związków szkodliwych8
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia rozwoju opakowań stosowanych do żywnościi. Materiały stosowane w produkcji opakowań. Prawne uregulowania dotyczące opakowań.2
T-W-2Higieniczno-toksykologiczna ocena w doborze opakowań stosowanych do kontaktu z żywnością jako element zapewnienia bezpieczeństwa żywności.1
T-W-3Metody oceny opakowań w świetle możliwości migracji substancji z opakownia do produktu.2
T-W-4Metody pakowania, a bezpieczeństwo żywności1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie się do zajęć6
A-L-3Przygotowanie pracy kontrolnej5
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Studia literatury przedmiotu6
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-7oaiz_W01Student jest w stanie sformułować problem związany z zagrożeniem związanym z migracją substancji niebezpiecznych z opakowań do żywności, wybrać i wskazać metody badania ich migracji, ocenić na podstawie analiz, obowiązujcych norm oraz na podstawie posiadanej wiedzy zagrożenia zdrowia konsumentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
TZZ_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wpływ zanieczyszczeń różnego pochodzenia obecnych w środowisku na jakość i bezpieczeństwo żywności, ma pogłębioną wiedzę o toksynach roślinnych i zwierzęcych, szkodnikach.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy w zakresie oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym
Treści programoweT-W-4Metody pakowania, a bezpieczeństwo żywności
T-W-3Metody oceny opakowań w świetle możliwości migracji substancji z opakownia do produktu.
T-W-2Higieniczno-toksykologiczna ocena w doborze opakowań stosowanych do kontaktu z żywnością jako element zapewnienia bezpieczeństwa żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-4Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-3Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy o metodach oceny higieniczno- toksykologicznej opakowań stosowanych w w przemyśle spożywczym
3,0Student posiada podstawową wiedzę o metodach oceny higieniczno- toksykologicznej opakowań stosowanych w w przemyśle spożywczym i zagrożeniu bezpieczeństwa żywności w razie zastosowania nieodpowiednich materiałów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-7oaiz_U01Student umie wyszukać niezbędne informacje na temat oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej i innych źródłach, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych w razie stosowania niewłaściwych opakowań, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu i podjąć dyskusję w celu uzasadnienia propozycji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.
TZZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy w zakresie oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym
Treści programoweT-L-2Przygotowanie płynów modelowych do badań migracji substancji z opakowań do żywności zgodnie z obowiązującą Dyrektywą UE.
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.
T-L-3Oznaczenie migracji globalnej oraz ocena przekazywania zapachu i smaku z materiałów opakowaniowych
T-L-4Badanie toksyczności ekstraktu
T-L-5Analizy chemiczne opakowań i ekstraktu na obecność monomerów, pierwszorzędowych amin aromatycznych, formaldehydu, plastyfikatorów, izopropylotioksantonu, semikarbazydu, lotnych związków organicznych, toksycznych metali ciężkich i innych związków szkodliwych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-4Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-3Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wyszukiwać i przezentować informacje literaturowe oraz wyniki swoich badań na temat oceny opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym z punktu ich przydatności w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-7oaiz_K01Student jest świadomy swojej wiedzy nt. zagrożeń bezpieczeństwa żywności w przypadku stosowania niewłaściwych opakowań i urządzeń, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu. Ma świadomość i zdolność do dokształcania się i aktualizowania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy w zakresie oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.
T-W-4Metody pakowania, a bezpieczeństwo żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-4Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-3Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5
4,0
4,5
5,0