Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Kuchnie świata - kultura żywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kuchnie świata - kultura żywienia
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, technologia gastronomiczna, towaroznawstwo żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kuchnia USA – potrawy na bazie tuńczyka – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-2Kuchnia Grecji – potrawy na bazie ryżu i jarzyn – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-3Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-4Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-5Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-6Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-7Kuchnia Anglii i Irlandii - sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-8zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań w żywieniowych w różnych rejonach świata.2
T-W-2Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia.2
T-W-3Miejsca i obyczaje związane z żywieniem.2
T-W-4Historia produktów żywnościowych.2
T-W-5Sytuacja żywnościowa świata i jej wpływ na kuchnie narodowe.2
T-W-6Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.2
T-W-7Włochy – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.2
T-W-8Kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych.2
T-W-9Hiszpania, Anglii i Irlandi – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.2
T-W-10zaliczenie2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3przygotowanie praezentacji5
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Analiza wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-5Opanowanie zasad przygotowania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców żywnościowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-5zcid_W01
Student zna i rozumie wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata w stopniu zaawansowanym
TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W06C-1, C-2T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-5zcid_U01
Potrafi przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania.
TZZ_1A_U12C-1, C-2T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-5zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie kultury żywienia w różnych rejonach świata, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K05C-1, C-2T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-5zcid_W01
Student zna i rozumie wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata w stopniu zaawansowanym
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-5zcid_U01
Potrafi przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania.
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafiprawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-5zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie kultury żywienia w różnych rejonach świata, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Rabe B., Sztuka nakrywania do stołu, Wyd. Świat Książki, Warszawa, 1999
  2. Jargoń R., Obsługa konsumenta. Cz. I i II, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2000
  3. Halbański M.E., Potrawy z różnych stron świata, Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa, 2000
  4. Domine A., Romer J., Dieter M., Kulinaria – Kuchnie Europy, Wyd. Kulinaria Konemann, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Sreedhar Reddy, M. Anitha, Culture and its Influence on Nutrition and Oral Health, Biomedical & Pharmacology Journal, Vol. 8(Spl. Edn.), 613-620, 2015, https://biomedpharmajournal.org/vol8octoberspledition/culture-and-its-influence-on-nutrition-and-oral-health/
  2. czasopismo, Turystyka kulturowa, http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk
  3. czasopismo, Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 9. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-597449fc-3ad9-4129-b593-b70757483183

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kuchnia USA – potrawy na bazie tuńczyka – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-2Kuchnia Grecji – potrawy na bazie ryżu i jarzyn – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-3Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-4Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-5Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-6Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-7Kuchnia Anglii i Irlandii - sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.2
T-L-8zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań w żywieniowych w różnych rejonach świata.2
T-W-2Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia.2
T-W-3Miejsca i obyczaje związane z żywieniem.2
T-W-4Historia produktów żywnościowych.2
T-W-5Sytuacja żywnościowa świata i jej wpływ na kuchnie narodowe.2
T-W-6Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.2
T-W-7Włochy – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.2
T-W-8Kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych.2
T-W-9Hiszpania, Anglii i Irlandi – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.2
T-W-10zaliczenie2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3przygotowanie praezentacji5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Analiza wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-5zcid_W01Student zna i rozumie wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata w stopniu zaawansowanym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W12Zna w zaawansowanym stopniu charakterystykę towaroznawczą surowców i produktów żywnościowych.
TZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych.
Treści programoweT-L-6Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-1Kuchnia USA – potrawy na bazie tuńczyka – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-2Kuchnia Grecji – potrawy na bazie ryżu i jarzyn – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-3Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-4Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-5Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-8zaliczenie
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań w żywieniowych w różnych rejonach świata.
T-W-9Hiszpania, Anglii i Irlandi – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.
T-W-2Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia.
T-W-5Sytuacja żywnościowa świata i jej wpływ na kuchnie narodowe.
T-W-6Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.
T-W-7Włochy – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.
T-W-8Kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych.
T-W-4Historia produktów żywnościowych.
T-W-3Miejsca i obyczaje związane z żywieniem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-5Opanowanie zasad przygotowania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców żywnościowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-5zcid_U01Potrafi przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U12Potrafi zaprojektować, ocenić i skorygować jadłospis dla różnych grup ludności. Potrafi krytycznie ocenić dobór składników diety w celu zwiększenia jej efektów prozdrowotnych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych.
Treści programoweT-L-6Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-1Kuchnia USA – potrawy na bazie tuńczyka – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-2Kuchnia Grecji – potrawy na bazie ryżu i jarzyn – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-3Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-4Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-5Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-8zaliczenie
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań w żywieniowych w różnych rejonach świata.
T-W-9Hiszpania, Anglii i Irlandi – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.
T-W-2Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia.
T-W-5Sytuacja żywnościowa świata i jej wpływ na kuchnie narodowe.
T-W-6Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.
T-W-7Włochy – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.
T-W-8Kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych.
T-W-4Historia produktów żywnościowych.
T-W-3Miejsca i obyczaje związane z żywieniem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-5Opanowanie zasad przygotowania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców żywnościowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafiprawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-5zcid_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie kultury żywienia w różnych rejonach świata, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych.
Treści programoweT-L-6Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-1Kuchnia USA – potrawy na bazie tuńczyka – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-2Kuchnia Grecji – potrawy na bazie ryżu i jarzyn – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-3Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-4Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-5Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza.
T-L-8zaliczenie
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań w żywieniowych w różnych rejonach świata.
T-W-9Hiszpania, Anglii i Irlandi – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.
T-W-2Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia.
T-W-5Sytuacja żywnościowa świata i jej wpływ na kuchnie narodowe.
T-W-6Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.
T-W-7Włochy – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej.
T-W-8Kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych.
T-W-4Historia produktów żywnościowych.
T-W-3Miejsca i obyczaje związane z żywieniem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-5Opanowanie zasad przygotowania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców żywnościowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.