Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Zastosowanie metod biotechnologii w ochronie zasobów genowych i ochronie roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowanie metod biotechnologii w ochronie zasobów genowych i ochronie roślin
Specjalność Bioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Magdalena Pol-Szyszko <Magdalena.Pol-Szyszko@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, systematyki roślin, funkcjonowania organizmów w ekosystemach oraz wpływ zróżnicowanych czynników na populacje roślin. Podstawy genetyki populacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o potrzebie ochrony zasobów genowych roślin zarówno uprawnych jak i dziko rosnących, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej roślin.
C-2Zaznajomienie z metodami biotechnologicznymi zabezpieczenia unikatowych materiałów roślinnych na potrzeby przyszłych pokoleń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Poznanie mechanizmów dwtwrminujących tolerancję roslin na najwazniejsze z punktu widzenia hodowli stresy abiotyczne1
T-A-2Poszukiwanie genów odoprności roslin na czynniki stresowe - aspekty prawne i ekonomiczne dotyczące wymiany materiałów między bankami genów a hodowcami1
T-A-3Wykorzystanie kultur tkankowych w ochronie roślin oraz zasobów genowych. Metody krioprezerwacji stosowane w celu krótko i długoterminowego zabezpieczania materiału biologicznego. Prezentacje multimedialne studentów.1
T-A-4Metody diagnostyki molekularnej stosowane w bankach genów. Prezentacje multimedialne studentów.1
T-A-5Wyjazd terenowy do Pracownii Zasobów Genowych i Kultur in Vitro Zakładu Nasiennictwa i Ochrony Ziemniaka IHAR Odz. Bonin. Zapoznanie się z zasadmi funkcjonowania banku genów Ziemniaka.3
7
wykłady
T-W-1Potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin w Polsce i na świecie w utrzymaniu równowagi ekologicznej. Strategia ochrony zasobów genowych w Polsce.1
T-W-2Ochrona roślinnych zasobów genowych in situ. Zastosowanie metod biotechnologicznych w doskonaleniu odporności roslin na stresy abiotyczne i biotyczne.1
T-W-3Ochrona roślinnych zasobów genowych ex situ. Poszukiwanie źródeł odpornosci z wykorzystaniem selekcji w kulturach in vitro.1
T-W-4Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania i przechowywania materiałów genetycznych. Utrzymywanie prób nasion i klonów in vitro w stanie żywym i w czystości genetycznej - krioprezerwacja. Identyfikacja odmianowa i gatunkowa.2
T-W-5Biotyczne i abiotyczne stresy roślin. Poznanie mechanizmów determinujących tolerancję roslin na stresy. Kierunki hodowli roślin w zakresie odpornosci na czynniki abiotyczne.2
T-W-6Zastosowanie markerów molekularnych w katalogowaniu próbek, eliminowaniu pomyłek, duplikatów oraz tworzeniu bazy wymiany między bankami genów.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w zajęciach audytoryjnych7
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji multimedialnych z wybranych zagadnień8
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego10
25
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja.
M-3Ćwiczenia terenowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i uczestnictwa w dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sposobu wygłoszenia i zawartych treści prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-O8.5_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe zagrożenia dla bioróżnorodności roślin, opisuje i charakteryzuje możliwości ochrony genowych zasobów in situ oraz ex situ, a także wymienia podstawowe elementy strategii ochrony zasobów genowych.
BT_2A_W10C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1S-1
BT_2A_BI-N2-O8.5_W02
Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych.
BT_2A_W05, BT_2A_W10C-2T-W-6, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-O8.5_U01
W zakresie umiejetności student powinien umieć wskazać najważniejsze czynniki zagrażające bioróżnorodności i sformułować koncepcję przeciwdziałania wystepowaniu erozji genetycznej u roślin.
BT_2A_U04C-2T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5M-3, M-2S-2, S-3
BT_2A_BI-N2-O8.5_U02
Student nabywa umiejętość powiązanie różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych.
BT_2A_U05, BT_2A_U06, BT_2A_U04C-2T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1M-3, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-O8.5_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolności do samodzielnej oceny zjawisk zachodzących w środowisku przyrodniczym, i przekonanie o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne roślin oraz o znaczeniu metod biotechnologicznych wspierających zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń.
BT_2A_K03C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1M-1, M-3, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-O8.5_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe zagrożenia dla bioróżnorodności roślin, opisuje i charakteryzuje możliwości ochrony genowych zasobów in situ oraz ex situ, a także wymienia podstawowe elementy strategii ochrony zasobów genowych.
2,0Student nie umie wskazać najważniejszych obszarów zagrożeń dla bioróżnorodności, nie umie podać zakresu ochony in situ i ex situ oraz nie jest w stanie wymienić najważniejszych elementów strategii ochrony zasobów genowych.
3,0Student wymienia punktowo najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności podaje podstawową wiedzę o zakresie ochrony in situ i ex situ oraz wymienia (w punktach) elementy strategii ochrony zasobów genowych.
3,5Student wymienia punktowo najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i podaje charakterystykę przynajmniej połowy z nich, podaje podstawową wiedzę o zakresie ochrony in situ i ex situ definiując obszary je obejmujące oraz wymienia ( w punktach) elementy strategii ochrony zasobów genowych.
4,0Student wymienia najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ definiując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, z krótką charakterystyką.
4,5Student wymienia wszystkie obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ opisując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, wraz ze szczegółową charakterystyką.
5,0Student wymienia wszystkie obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ opisując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, wraz ze szczegółową charakterystyką. Prezentuje wzajemne zależności i powiązania z między opisywanymi zagadnieniami.
BT_2A_BI-N2-O8.5_W02
Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych.
2,0Student nie umie zdefiniować narzędzi biotechnologicznych wykorzystywanych w ochronie zasobów genowych.
3,0Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu podstawowym.
3,5Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu dostatecznym.
4,0Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu dobrym.
4,5Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu znakomitym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-O8.5_U01
W zakresie umiejetności student powinien umieć wskazać najważniejsze czynniki zagrażające bioróżnorodności i sformułować koncepcję przeciwdziałania wystepowaniu erozji genetycznej u roślin.
2,0Student nie uczestniczył w dyskusji, nie przygotował i nie przedstawił prezentacji.
3,0Student uczestniczył w dyskusji sporadycznie, przedstawił prezentację o minimalnym zakresie materiałowym.
3,5Student uczestniczył w dyskusji sporadycznie, przedstawił prezentację o podstawowym zakresie materiałowym.
4,0Student uczestniczył w dyskusji na poziomie przeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach oraz przedstawił prezentację obejmującą najważniejsze elementy zakresu materiałowego.
4,5Student uczestniczył w dyskusji na poziomie ponadprzeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach oraz przedstawił prezentację obejmującą wszystkie elementy zakresu materiałowego
5,0Student uczestniczył w dyskusji na poziomie ponadprzeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach i podczas samodzielnego studiowania literatury oraz przedstawił doskonałą prezentację obejmującą wszystkie elementy zakresu materiałowego
BT_2A_BI-N2-O8.5_U02
Student nabywa umiejętość powiązanie różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych.
2,0Student nie posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych.
3,0Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu podstawowym.
3,5Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu dostatecznym.
4,0Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu dobrym.
4,5Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu znakomitym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-O8.5_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolności do samodzielnej oceny zjawisk zachodzących w środowisku przyrodniczym, i przekonanie o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne roślin oraz o znaczeniu metod biotechnologicznych wspierających zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń.
2,0Kompetencje niezadowalające.
3,0Kompetencje zadowalające ze znaczącymi niedociagnięciami.
3,5Kompetencje zadowalające z niedociągnięciami.
4,0Dobre kompetencje.
4,5Bardzo dobre kompetencje.
5,0Znakomite kompetencje.

Literatura podstawowa

  1. Andrzejewski R., Weigle A. (red), Różnorodność biologiczna Polski, NFOŚ, Warszawa, 2003
  2. Symonides E., Różnorodność biologiczna na poziomie gatunkowym., NFOŚ, Warszawa, 1994
  3. Olaczek R., Problemy ochrony różnorodności biologicznej na poziomie układów ekologicznych., NFOŚ, Warszawa, 1994
  4. Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda., WSiP, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Gliwicz J., Konwencja o różnorodności biologicznej: koncepcja, badania, strategia., NFOŚ, Warszawa, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Poznanie mechanizmów dwtwrminujących tolerancję roslin na najwazniejsze z punktu widzenia hodowli stresy abiotyczne1
T-A-2Poszukiwanie genów odoprności roslin na czynniki stresowe - aspekty prawne i ekonomiczne dotyczące wymiany materiałów między bankami genów a hodowcami1
T-A-3Wykorzystanie kultur tkankowych w ochronie roślin oraz zasobów genowych. Metody krioprezerwacji stosowane w celu krótko i długoterminowego zabezpieczania materiału biologicznego. Prezentacje multimedialne studentów.1
T-A-4Metody diagnostyki molekularnej stosowane w bankach genów. Prezentacje multimedialne studentów.1
T-A-5Wyjazd terenowy do Pracownii Zasobów Genowych i Kultur in Vitro Zakładu Nasiennictwa i Ochrony Ziemniaka IHAR Odz. Bonin. Zapoznanie się z zasadmi funkcjonowania banku genów Ziemniaka.3
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin w Polsce i na świecie w utrzymaniu równowagi ekologicznej. Strategia ochrony zasobów genowych w Polsce.1
T-W-2Ochrona roślinnych zasobów genowych in situ. Zastosowanie metod biotechnologicznych w doskonaleniu odporności roslin na stresy abiotyczne i biotyczne.1
T-W-3Ochrona roślinnych zasobów genowych ex situ. Poszukiwanie źródeł odpornosci z wykorzystaniem selekcji w kulturach in vitro.1
T-W-4Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania i przechowywania materiałów genetycznych. Utrzymywanie prób nasion i klonów in vitro w stanie żywym i w czystości genetycznej - krioprezerwacja. Identyfikacja odmianowa i gatunkowa.2
T-W-5Biotyczne i abiotyczne stresy roślin. Poznanie mechanizmów determinujących tolerancję roslin na stresy. Kierunki hodowli roślin w zakresie odpornosci na czynniki abiotyczne.2
T-W-6Zastosowanie markerów molekularnych w katalogowaniu próbek, eliminowaniu pomyłek, duplikatów oraz tworzeniu bazy wymiany między bankami genów.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w zajęciach audytoryjnych7
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji multimedialnych z wybranych zagadnień8
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-O8.5_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe zagrożenia dla bioróżnorodności roślin, opisuje i charakteryzuje możliwości ochrony genowych zasobów in situ oraz ex situ, a także wymienia podstawowe elementy strategii ochrony zasobów genowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W10wykazuje się zaawansowaną wiedzą dotyczącą wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze i jego bioróżnorodność
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o potrzebie ochrony zasobów genowych roślin zarówno uprawnych jak i dziko rosnących, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej roślin.
Treści programoweT-W-2Ochrona roślinnych zasobów genowych in situ. Zastosowanie metod biotechnologicznych w doskonaleniu odporności roslin na stresy abiotyczne i biotyczne.
T-W-4Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania i przechowywania materiałów genetycznych. Utrzymywanie prób nasion i klonów in vitro w stanie żywym i w czystości genetycznej - krioprezerwacja. Identyfikacja odmianowa i gatunkowa.
T-W-3Ochrona roślinnych zasobów genowych ex situ. Poszukiwanie źródeł odpornosci z wykorzystaniem selekcji w kulturach in vitro.
T-W-1Potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin w Polsce i na świecie w utrzymaniu równowagi ekologicznej. Strategia ochrony zasobów genowych w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wskazać najważniejszych obszarów zagrożeń dla bioróżnorodności, nie umie podać zakresu ochony in situ i ex situ oraz nie jest w stanie wymienić najważniejszych elementów strategii ochrony zasobów genowych.
3,0Student wymienia punktowo najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności podaje podstawową wiedzę o zakresie ochrony in situ i ex situ oraz wymienia (w punktach) elementy strategii ochrony zasobów genowych.
3,5Student wymienia punktowo najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i podaje charakterystykę przynajmniej połowy z nich, podaje podstawową wiedzę o zakresie ochrony in situ i ex situ definiując obszary je obejmujące oraz wymienia ( w punktach) elementy strategii ochrony zasobów genowych.
4,0Student wymienia najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ definiując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, z krótką charakterystyką.
4,5Student wymienia wszystkie obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ opisując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, wraz ze szczegółową charakterystyką.
5,0Student wymienia wszystkie obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ opisując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, wraz ze szczegółową charakterystyką. Prezentuje wzajemne zależności i powiązania z między opisywanymi zagadnieniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-O8.5_W02Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W05wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
BT_2A_W10wykazuje się zaawansowaną wiedzą dotyczącą wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze i jego bioróżnorodność
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z metodami biotechnologicznymi zabezpieczenia unikatowych materiałów roślinnych na potrzeby przyszłych pokoleń.
Treści programoweT-W-6Zastosowanie markerów molekularnych w katalogowaniu próbek, eliminowaniu pomyłek, duplikatów oraz tworzeniu bazy wymiany między bankami genów.
T-W-5Biotyczne i abiotyczne stresy roślin. Poznanie mechanizmów determinujących tolerancję roslin na stresy. Kierunki hodowli roślin w zakresie odpornosci na czynniki abiotyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zdefiniować narzędzi biotechnologicznych wykorzystywanych w ochronie zasobów genowych.
3,0Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu podstawowym.
3,5Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu dostatecznym.
4,0Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu dobrym.
4,5Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu znakomitym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-O8.5_U01W zakresie umiejetności student powinien umieć wskazać najważniejsze czynniki zagrażające bioróżnorodności i sformułować koncepcję przeciwdziałania wystepowaniu erozji genetycznej u roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z metodami biotechnologicznymi zabezpieczenia unikatowych materiałów roślinnych na potrzeby przyszłych pokoleń.
Treści programoweT-W-2Ochrona roślinnych zasobów genowych in situ. Zastosowanie metod biotechnologicznych w doskonaleniu odporności roslin na stresy abiotyczne i biotyczne.
T-W-4Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania i przechowywania materiałów genetycznych. Utrzymywanie prób nasion i klonów in vitro w stanie żywym i w czystości genetycznej - krioprezerwacja. Identyfikacja odmianowa i gatunkowa.
T-W-3Ochrona roślinnych zasobów genowych ex situ. Poszukiwanie źródeł odpornosci z wykorzystaniem selekcji w kulturach in vitro.
T-W-1Potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin w Polsce i na świecie w utrzymaniu równowagi ekologicznej. Strategia ochrony zasobów genowych w Polsce.
T-W-6Zastosowanie markerów molekularnych w katalogowaniu próbek, eliminowaniu pomyłek, duplikatów oraz tworzeniu bazy wymiany między bankami genów.
T-W-5Biotyczne i abiotyczne stresy roślin. Poznanie mechanizmów determinujących tolerancję roslin na stresy. Kierunki hodowli roślin w zakresie odpornosci na czynniki abiotyczne.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia terenowe.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i uczestnictwa w dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sposobu wygłoszenia i zawartych treści prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczył w dyskusji, nie przygotował i nie przedstawił prezentacji.
3,0Student uczestniczył w dyskusji sporadycznie, przedstawił prezentację o minimalnym zakresie materiałowym.
3,5Student uczestniczył w dyskusji sporadycznie, przedstawił prezentację o podstawowym zakresie materiałowym.
4,0Student uczestniczył w dyskusji na poziomie przeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach oraz przedstawił prezentację obejmującą najważniejsze elementy zakresu materiałowego.
4,5Student uczestniczył w dyskusji na poziomie ponadprzeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach oraz przedstawił prezentację obejmującą wszystkie elementy zakresu materiałowego
5,0Student uczestniczył w dyskusji na poziomie ponadprzeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach i podczas samodzielnego studiowania literatury oraz przedstawił doskonałą prezentację obejmującą wszystkie elementy zakresu materiałowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-O8.5_U02Student nabywa umiejętość powiązanie różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
BT_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
BT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z metodami biotechnologicznymi zabezpieczenia unikatowych materiałów roślinnych na potrzeby przyszłych pokoleń.
Treści programoweT-A-4Metody diagnostyki molekularnej stosowane w bankach genów. Prezentacje multimedialne studentów.
T-A-3Wykorzystanie kultur tkankowych w ochronie roślin oraz zasobów genowych. Metody krioprezerwacji stosowane w celu krótko i długoterminowego zabezpieczania materiału biologicznego. Prezentacje multimedialne studentów.
T-A-5Wyjazd terenowy do Pracownii Zasobów Genowych i Kultur in Vitro Zakładu Nasiennictwa i Ochrony Ziemniaka IHAR Odz. Bonin. Zapoznanie się z zasadmi funkcjonowania banku genów Ziemniaka.
T-A-2Poszukiwanie genów odoprności roslin na czynniki stresowe - aspekty prawne i ekonomiczne dotyczące wymiany materiałów między bankami genów a hodowcami
T-A-1Poznanie mechanizmów dwtwrminujących tolerancję roslin na najwazniejsze z punktu widzenia hodowli stresy abiotyczne
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia terenowe.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i uczestnictwa w dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sposobu wygłoszenia i zawartych treści prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych.
3,0Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu podstawowym.
3,5Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu dostatecznym.
4,0Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu dobrym.
4,5Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu znakomitym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-O8.5_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolności do samodzielnej oceny zjawisk zachodzących w środowisku przyrodniczym, i przekonanie o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne roślin oraz o znaczeniu metod biotechnologicznych wspierających zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z metodami biotechnologicznymi zabezpieczenia unikatowych materiałów roślinnych na potrzeby przyszłych pokoleń.
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o potrzebie ochrony zasobów genowych roślin zarówno uprawnych jak i dziko rosnących, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej roślin.
Treści programoweT-W-2Ochrona roślinnych zasobów genowych in situ. Zastosowanie metod biotechnologicznych w doskonaleniu odporności roslin na stresy abiotyczne i biotyczne.
T-W-4Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania i przechowywania materiałów genetycznych. Utrzymywanie prób nasion i klonów in vitro w stanie żywym i w czystości genetycznej - krioprezerwacja. Identyfikacja odmianowa i gatunkowa.
T-W-3Ochrona roślinnych zasobów genowych ex situ. Poszukiwanie źródeł odpornosci z wykorzystaniem selekcji w kulturach in vitro.
T-W-1Potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin w Polsce i na świecie w utrzymaniu równowagi ekologicznej. Strategia ochrony zasobów genowych w Polsce.
T-W-6Zastosowanie markerów molekularnych w katalogowaniu próbek, eliminowaniu pomyłek, duplikatów oraz tworzeniu bazy wymiany między bankami genów.
T-W-5Biotyczne i abiotyczne stresy roślin. Poznanie mechanizmów determinujących tolerancję roslin na stresy. Kierunki hodowli roślin w zakresie odpornosci na czynniki abiotyczne.
T-A-4Metody diagnostyki molekularnej stosowane w bankach genów. Prezentacje multimedialne studentów.
T-A-3Wykorzystanie kultur tkankowych w ochronie roślin oraz zasobów genowych. Metody krioprezerwacji stosowane w celu krótko i długoterminowego zabezpieczania materiału biologicznego. Prezentacje multimedialne studentów.
T-A-5Wyjazd terenowy do Pracownii Zasobów Genowych i Kultur in Vitro Zakładu Nasiennictwa i Ochrony Ziemniaka IHAR Odz. Bonin. Zapoznanie się z zasadmi funkcjonowania banku genów Ziemniaka.
T-A-2Poszukiwanie genów odoprności roslin na czynniki stresowe - aspekty prawne i ekonomiczne dotyczące wymiany materiałów między bankami genów a hodowcami
T-A-1Poznanie mechanizmów dwtwrminujących tolerancję roslin na najwazniejsze z punktu widzenia hodowli stresy abiotyczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia terenowe.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i uczestnictwa w dyskusji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sposobu wygłoszenia i zawartych treści prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje niezadowalające.
3,0Kompetencje zadowalające ze znaczącymi niedociagnięciami.
3,5Kompetencje zadowalające z niedociągnięciami.
4,0Dobre kompetencje.
4,5Bardzo dobre kompetencje.
5,0Znakomite kompetencje.