Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Synteza i właściwości nanostruktur:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Synteza i właściwości nanostruktur
Specjalność Bioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Wenelska <Karolina.Wilgosz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 0,40,41zaliczenie
wykładyW4 10 0,60,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe pojęcia nanotechnologii i nanonauki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstawowych metod syntezy, charakterystyki oraz właściwości nanostruktur

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka nanomateraiłów z wykorzystaniem wybranych technik badawczych (TEM, SEM, AFM, Ramn, FTIR)10
10
wykłady
T-W-1Zarys historyczny: odkrycie niezwykłych właściwości nanomateriałów, pojawienie się nanotechnologii.2
T-W-2Klasyfikacje nanocząstek według kształtu, materiału, struktury, metod wytwarzania, właściwości i zastosowań2
T-W-3Metody wytwarzania, właściwości i podstawowe zastosowania nanomateriałów: struktury zero-wymiarowe – nanocząstki, struktury jedno-wymiarowe - nanowłókna, nanodruty,nanorurki, nanopałeczki, struktury dwu-wymiarowe - ultracienkie warstwy,struktury trójwymiarowe – nanosfery6
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
10
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2konsultacje z prowadzącym2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1prezentacja multimedialana
M-2zajęcia praktyczne w formie ćwiczeń audytoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykladów i ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O9.3_W01
Definiowanie najnowszych technologii wytwarzania nanostruktur oraz rozróżnianie ich form a także wskazanie odpowiednich technik charakteryzacji nanostruktur i interpretowanie wyników
BTinz_2A_W01, BTinz_2A_W06C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O9.3_U01
Dobieranie sprzętu i odpowiednich parametrów do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakterystyki otrzymanego materiału
BTinz_2A_U01, BTinz_2A_U08C-1T-A-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-O9.3_K01
Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole
BTinz_2A_K01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O9.3_W01
Definiowanie najnowszych technologii wytwarzania nanostruktur oraz rozróżnianie ich form a także wskazanie odpowiednich technik charakteryzacji nanostruktur i interpretowanie wyników
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi definiować najnowsze technologie wytwarzania nanostruktur oraz rozróżniać ich form a takze wskazywać odpowiednie techniki charakteryzacji nanostruktur i interpretować wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O9.3_U01
Dobieranie sprzętu i odpowiednich parametrów do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakterystyki otrzymanego materiału
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać sprzet i odpowiednie parametry do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakteryzacji otrzymanego materału
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-O9.3_K01
Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole
2,0
3,0w co najmniej 51% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kelsall R. W., Hamley I. W., Geoghegan M, Nanotechnologie, PWN, Warszawa, 2008, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka nanomateraiłów z wykorzystaniem wybranych technik badawczych (TEM, SEM, AFM, Ramn, FTIR)10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarys historyczny: odkrycie niezwykłych właściwości nanomateriałów, pojawienie się nanotechnologii.2
T-W-2Klasyfikacje nanocząstek według kształtu, materiału, struktury, metod wytwarzania, właściwości i zastosowań2
T-W-3Metody wytwarzania, właściwości i podstawowe zastosowania nanomateriałów: struktury zero-wymiarowe – nanocząstki, struktury jedno-wymiarowe - nanowłókna, nanodruty,nanorurki, nanopałeczki, struktury dwu-wymiarowe - ultracienkie warstwy,struktury trójwymiarowe – nanosfery6
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2konsultacje z prowadzącym2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O9.3_W01Definiowanie najnowszych technologii wytwarzania nanostruktur oraz rozróżnianie ich form a także wskazanie odpowiednich technik charakteryzacji nanostruktur i interpretowanie wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W06posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych metod syntezy, charakterystyki oraz właściwości nanostruktur
Treści programoweT-W-1Zarys historyczny: odkrycie niezwykłych właściwości nanomateriałów, pojawienie się nanotechnologii.
T-W-3Metody wytwarzania, właściwości i podstawowe zastosowania nanomateriałów: struktury zero-wymiarowe – nanocząstki, struktury jedno-wymiarowe - nanowłókna, nanodruty,nanorurki, nanopałeczki, struktury dwu-wymiarowe - ultracienkie warstwy,struktury trójwymiarowe – nanosfery
T-W-2Klasyfikacje nanocząstek według kształtu, materiału, struktury, metod wytwarzania, właściwości i zastosowań
Metody nauczaniaM-1prezentacja multimedialana
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykladów i ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi definiować najnowsze technologie wytwarzania nanostruktur oraz rozróżniać ich form a takze wskazywać odpowiednie techniki charakteryzacji nanostruktur i interpretować wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O9.3_U01Dobieranie sprzętu i odpowiednich parametrów do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakterystyki otrzymanego materiału
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
BTinz_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych metod syntezy, charakterystyki oraz właściwości nanostruktur
Treści programoweT-A-1Charakterystyka nanomateraiłów z wykorzystaniem wybranych technik badawczych (TEM, SEM, AFM, Ramn, FTIR)
Metody nauczaniaM-2zajęcia praktyczne w formie ćwiczeń audytoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykladów i ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać sprzet i odpowiednie parametry do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakteryzacji otrzymanego materału
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-O9.3_K01Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych metod syntezy, charakterystyki oraz właściwości nanostruktur
Treści programoweT-W-1Zarys historyczny: odkrycie niezwykłych właściwości nanomateriałów, pojawienie się nanotechnologii.
T-W-3Metody wytwarzania, właściwości i podstawowe zastosowania nanomateriałów: struktury zero-wymiarowe – nanocząstki, struktury jedno-wymiarowe - nanowłókna, nanodruty,nanorurki, nanopałeczki, struktury dwu-wymiarowe - ultracienkie warstwy,struktury trójwymiarowe – nanosfery
T-W-2Klasyfikacje nanocząstek według kształtu, materiału, struktury, metod wytwarzania, właściwości i zastosowań
T-A-1Charakterystyka nanomateraiłów z wykorzystaniem wybranych technik badawczych (TEM, SEM, AFM, Ramn, FTIR)
Metody nauczaniaM-2zajęcia praktyczne w formie ćwiczeń audytoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w co najmniej 51% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0