Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie mikroorganizmów w nanobioinżynierii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie mikroorganizmów w nanobioinżynierii
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Żywicka <Anna.Zywicka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,40,29zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,42zaliczenie
laboratoriaL3 10 0,60,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw biologii, biochemii, mikrobiologii i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji wybranych nanobiomateriałów.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w nanobioinżynierii.j

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady mikroorganizmów mających potencjał w nowoczesnej nanobioinżynierii.5
5
laboratoria
T-L-1Wykorzystanie bakterii do produkcji nanobiocelulozy.2
T-L-2Ocena właściwości nanbiocelulozy.4
T-L-3Wykorzystanie bakterii do produkcji nanoczastek.2
T-L-4Ocena jakości oraz ilości uzyskanych nanocząstek.2
10
wykłady
T-W-1Biologiczne metody produkcji nanobiomateriałów.2
T-W-2Wykorzystanie roślin do produkcji nanocząstek.2
T-W-3Wykorzystanie drożdzy oraz bakterii do produkcji nanocząstek.2
T-W-4Bakterie magnetotaktyczne.2
T-W-5Mikoorganizmy wykorzystywane w nanobioinżynierii medycznej.2
T-W-6Celuloza bakteryjna – nanobiomateriał przyszłości.4
T-W-7Superbakterie i ich zastosowanie w nanotechnologii.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.5
10
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S2-D13_W01
Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych bionanomateriałów.
BTinz_2A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3
BT_2A_NBI-S2-D13_W02
Student zna główne techniki laboratoryjne wykorzystywane w produkcji oraz testowaniu bionanomateriałów.
BTinz_2A_W06C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S2-D13_U01
Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i badania wybranych bionanomateriałów.
BTinz_2A_U05C-1, C-2T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S2-D13_K01
Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne i bionanoinżynieryjne a w efekcie na zdrowie człowieka.
BTinz_2A_K03C-1, C-2T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S2-D13_W01
Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych bionanomateriałów.
2,0
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w produkcji wybranych bionanomateriałów.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_NBI-S2-D13_W02
Student zna główne techniki laboratoryjne wykorzystywane w produkcji oraz testowaniu bionanomateriałów.
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę na temat technik laboratoryjnych wykorzystywanych w produkcji oraz testowaniu biomatriałów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S2-D13_U01
Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i badania wybranych bionanomateriałów.
2,0
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i badania wybranych bionanomateriałów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S2-D13_K01
Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne i bionanoinżynieryjne a w efekcie na zdrowie człowieka.
2,0
3,0Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, a także ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne i bionanoinżynieryjne, a w efekcie na zdrowie człowieka, w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmiel A., Biotechnologia: podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1998
  2. Czernomysy-Furowicz D., Karakulska J., Nawrotek P., Laboratoryjne eksperymenty w mikrobiologii, Akadamia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2006
  3. Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków, PWN, Warszawa, 1998
  4. Stokłosowa S. (red.), Hodowla komórek i tkanek, PWN, Warszawa, 2004
  5. Kayser O., Muller R. H. (red.), Biotechnologia Farmaceutyczna, PWN, Warszawa, 2003
  6. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna, tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2008
  7. Miguel Gama Fernando Dourado Stanislaw Bielecki, Bacterial Nanocellulose - From Biotechnology to Bio-Economy, Elsevier, 2016, 1st Edition
  8. Bernd H.A. Rehm, Microbial Production of Biopolymers and Polymer Precursors, Caister Academic Press, UK, 2009
  9. S. Kalia, B.S. Kaith, I. Kaur, Cellulose Fibers: Bio-and Nano-Polymer Composites, Springer, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Maleszy S. (red.), Biotechnologia Roślin, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady mikroorganizmów mających potencjał w nowoczesnej nanobioinżynierii.5
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykorzystanie bakterii do produkcji nanobiocelulozy.2
T-L-2Ocena właściwości nanbiocelulozy.4
T-L-3Wykorzystanie bakterii do produkcji nanoczastek.2
T-L-4Ocena jakości oraz ilości uzyskanych nanocząstek.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biologiczne metody produkcji nanobiomateriałów.2
T-W-2Wykorzystanie roślin do produkcji nanocząstek.2
T-W-3Wykorzystanie drożdzy oraz bakterii do produkcji nanocząstek.2
T-W-4Bakterie magnetotaktyczne.2
T-W-5Mikoorganizmy wykorzystywane w nanobioinżynierii medycznej.2
T-W-6Celuloza bakteryjna – nanobiomateriał przyszłości.4
T-W-7Superbakterie i ich zastosowanie w nanotechnologii.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.5
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S2-D13_W01Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych bionanomateriałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W04ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji wybranych nanobiomateriałów.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w nanobioinżynierii.j
Treści programoweT-W-1Biologiczne metody produkcji nanobiomateriałów.
T-W-2Wykorzystanie roślin do produkcji nanocząstek.
T-W-3Wykorzystanie drożdzy oraz bakterii do produkcji nanocząstek.
T-W-4Bakterie magnetotaktyczne.
T-W-5Mikoorganizmy wykorzystywane w nanobioinżynierii medycznej.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w produkcji wybranych bionanomateriałów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S2-D13_W02Student zna główne techniki laboratoryjne wykorzystywane w produkcji oraz testowaniu bionanomateriałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W06posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w nanobioinżynierii.j
Treści programoweT-W-4Bakterie magnetotaktyczne.
T-W-5Mikoorganizmy wykorzystywane w nanobioinżynierii medycznej.
T-W-6Celuloza bakteryjna – nanobiomateriał przyszłości.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę na temat technik laboratoryjnych wykorzystywanych w produkcji oraz testowaniu biomatriałów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S2-D13_U01Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i badania wybranych bionanomateriałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji wybranych nanobiomateriałów.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w nanobioinżynierii.j
Treści programoweT-L-3Wykorzystanie bakterii do produkcji nanoczastek.
T-L-2Ocena właściwości nanbiocelulozy.
T-L-4Ocena jakości oraz ilości uzyskanych nanocząstek.
T-L-1Wykorzystanie bakterii do produkcji nanobiocelulozy.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i badania wybranych bionanomateriałów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S2-D13_K01Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne i bionanoinżynieryjne a w efekcie na zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji wybranych nanobiomateriałów.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w nanobioinżynierii.j
Treści programoweT-L-3Wykorzystanie bakterii do produkcji nanoczastek.
T-L-2Ocena właściwości nanbiocelulozy.
T-L-4Ocena jakości oraz ilości uzyskanych nanocząstek.
T-L-1Wykorzystanie bakterii do produkcji nanobiocelulozy.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, a także ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne i bionanoinżynieryjne, a w efekcie na zdrowie człowieka, w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0