Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Fizyka z biofizyką:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka z biofizyką
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 0,80,29zaliczenie
laboratoriaL1 10 1,60,29zaliczenie
wykładyW1 10 1,60,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu fizyki i biologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami fizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w przyrodzie.
C-2Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu fizyki i biofizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych
C-3Zapoznanie z budową i zasadą działania wybranych przyrządów fizycznych oraz zapoznanie z zasadami przeprowadzania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych
C-4Umiejetność obsługi urządzeń pomiarowych oraz umiejętność przeprowadzania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych
C-5Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.
C-6Umiejętność rozwiązywania prostych zadań problemowo-rachunkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do rachunku niepewności pomiarowych.1
T-A-2Rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów4
5
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Regulamin pracowni. Ćwiczenie wprowadzające - równym frontem.1
T-L-2Ćwiczenia z zakresu mechaniki klasycznej i fizyki cząsteczkowej2
T-L-3Ćwiczenia z termodynamiki2
T-L-4Ćwiczenia z zakresu elektryczności i optyki2
T-L-5Wybrane ćwiczenia z zakresu biofizyki układów biologicznych3
10
wykłady
T-W-1Elementy mechaniki klasycznej - statyka ciał. i Warunki równowagi i konsekwencje z niej wynikające. Właściwości biomechaniczne tkanek. Dźwignie w ciele.1
T-W-2Wybrane zagadnienia z mechaniki płynów. Podstawowe prawa ze statyki i dynamiki płynu. Biofizyka układu krwionośnego. Budowa układu krążenia. Właściwości biomechaniczne i geometryczne naczyń krwionośnych. Energetyka serca.2
T-W-3Zjawiska powierzchniowe (napięcie powierzchniowe, włoskowatość, domieszki). Zjawiska transportu – transport masy (dyfuzja, osmoza). Biofizyka układu oddechowego. Rola ciśnień wewnątrzopłucnowego i śródpęcherzykowego. Wymiana gazowa.1
T-W-4Elementy termodynamiki fenomenologicznej. Termodynamika procesów zachodzących w organizmach żywych. Zasady termodynamiki w procesach biologicznych.1
T-W-5Podstawy termokinetyki. Mechanizmy transportu ciepła (przewodnictwo, konwekcja, promieniowanie, parowanie). Procesy termoregulacji1
T-W-6Drgania i fale mechaniczne oraz zjawiska falowe. Powstawanie fali akustycznej. Budowa i funkcjonowanie układu słuchu. Analiza dźwięku w układzie słuchowym.1
T-W-7Elementy optyki falowej i geometrycznej. Światło i jego rola w przyrodzie. Układ optyczny oka – odbieranie bodźców wzrokowych.1
T-W-8Biofizyka tkanki nerwowej. Elektryczne i magnetyczne właściwości materii. Metody pomiaru wielkości elektrycznych, w tym potencjałów elektrycznych w żywych organizmach. Elektryczne właściwości tkanek. Potencjał czynnościowy. Pomiary elektryczne w biologii. Wpływ pola elektromagnetycznego na żywe organizmy.1
T-W-9Biofizyka zmysłu słuchu. Budowa i funkcjonowanie układu słuchu. Analiza dźwięku w układzie słuchowym. Wytwarzanie dźwięków mowy.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1aktywne uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2samodzielne rozwiązywanie zagadnień obejmujących materiał wykładów.5
A-A-3przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego10
20
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2opracowanie wyników z laboratoriów i napisanie sprawozdań18
A-L-3przygotowanie do zajęć12
40
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia wykładów18
A-W-4Konsultacje2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Rozwiązywanie zadań problemowych
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań sporządzonych na podstawie wykonanych cwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: test wyboru
S-4Ocena podsumowująca: test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N1-B04_W01
Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe zjawiska i procesy fizyczne zachodzące w przyrodzie. Potrafi analizować problemy i prowadzić obliczenia.
BT_1A_W01C-1, C-2T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-3S-4
BT_1A_BT-N1-B04_W02
Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym za pomocą praw fizyki. Jest w stanie przeprowadzić proste oblczenia.
BT_1A_W01C-1T-W-8, T-W-9M-1, M-4S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N1-B04_U01
Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.Potrafi analizować i rozwiązywać zagadnienia problemowe
BT_1A_U02C-2, C-4, C-5T-A-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-3, M-4S-1, S-2
BT_1A_BT-N1-B04_U02
Student potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki i biofizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
BT_1A_U01C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-A-2, T-L-5M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N1-B04_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy.
BT_1A_K03C-2T-A-2, T-L-2, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N1-B04_W01
Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe zjawiska i procesy fizyczne zachodzące w przyrodzie. Potrafi analizować problemy i prowadzić obliczenia.
2,0Nieznajomość obowiązującego materiału
3,0Dostateczna znajomość materiału objętego treściami programowymi. Student wykazuje zadowalające opanowanie wiedzy ze zrealizowanego materiału.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga podstawowe wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Rozwiązuje typowe zadania rachunkowe.
4,0Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Rozwiązuje zadania rachunkowe.
4,5
5,0Bardzo dobra znajomość obowiązującego materiału. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki iprezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy. Rozwiązuje i wyjaśnia zadania rachunkowe.
BT_1A_BT-N1-B04_W02
Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym za pomocą praw fizyki. Jest w stanie przeprowadzić proste oblczenia.
2,0Nieznajomość obowiązującego materiału.
3,0Dostateczna znajomość treści programowych z zakresu omawaianych zagadnień z biofizyki. Student zna podstawowe wzory, prawa i zasady.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z biofizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Rozwiązuje proste zadania rachunkowe z zakresu biofizyki..
4,0Dobra znajomość realizowanych treści programowych. Rozwiązuje proste zadania rachunkowe z zakresu biofizyki.
4,5Student rozumie i potrafi opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w przyrodzie ożywionej. Rozwiązuje zadania rachunkowe z zakresu biofizyki.
5,0Bardzo dobra znajomość relizowanych treści programowych. Student rozpoznaje, rozumie i potrafi opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w środowisku ożywionym. Rozwiązuje zadania rachunkowe z zakresu biofizyki.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N1-B04_U01
Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.Potrafi analizować i rozwiązywać zagadnienia problemowe
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych przyrządów pomiarowych. W żaden sposób nie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fizycznych. Nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych i problemowych z zakresu wymaganego materiału z fizyki
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy innej osoby - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania prostych zadań problemowych
3,5Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania typowych zadań rachunkowych i problemowych
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski.. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. . Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów.. Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania wszystkich wymaganych zadań problemowych
BT_1A_BT-N1-B04_U02
Student potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki i biofizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
2,0Student nIe potrafi samodzielnie i z pomocą przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych przyrządów pomiarowych. Nie uczestniczy w pracy zespołowej Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fzyicznych.
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy innej osoby - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki i prezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N1-B04_K01
Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Nie ma świadomości ważności procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma nikłą świadomości ważności procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej.
3,5Student zaczyna aktywniej uczestniczyć w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Wykazuje dostateczną świadomości ważności procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów biofizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej. Szanuje pracę własną i innych. Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
4,5Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów biofizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie. Rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Ma świadomość ważności wykonywanej pracy oraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów biofizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. S. Przestalski -, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki., Wyd. Uniw. Wrocławskiego, Wrocław
  2. Bobrowski Cz., Fizyka - krótki kurs, W N-T, Warszawa
  3. red. F. Jaroszyk, Biofizyka – podręcznik dla studentów, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa
  4. red. M. Bryszewska, W. Leyko, Biofizyka dla biologów, Wyd. PWN, Warszawa
  5. red. D. Gołębiowska, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki i biofizyki dla biotechnologów część I - fizyka, Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie lub ZUT w Szczecinie, Szczecin

Literatura dodatkowa

  1. Hewitt P.G., Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa
  2. K. Dołowy, A. Szewczyk, S. Pikuła, Błony biologiczne, Wyd. Śląsk, Katowice
  3. red. A. Pilawski, Podstawy biofizyki, Wyd. PZWL, Warszawa

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do rachunku niepewności pomiarowych.1
T-A-2Rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów4
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Regulamin pracowni. Ćwiczenie wprowadzające - równym frontem.1
T-L-2Ćwiczenia z zakresu mechaniki klasycznej i fizyki cząsteczkowej2
T-L-3Ćwiczenia z termodynamiki2
T-L-4Ćwiczenia z zakresu elektryczności i optyki2
T-L-5Wybrane ćwiczenia z zakresu biofizyki układów biologicznych3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy mechaniki klasycznej - statyka ciał. i Warunki równowagi i konsekwencje z niej wynikające. Właściwości biomechaniczne tkanek. Dźwignie w ciele.1
T-W-2Wybrane zagadnienia z mechaniki płynów. Podstawowe prawa ze statyki i dynamiki płynu. Biofizyka układu krwionośnego. Budowa układu krążenia. Właściwości biomechaniczne i geometryczne naczyń krwionośnych. Energetyka serca.2
T-W-3Zjawiska powierzchniowe (napięcie powierzchniowe, włoskowatość, domieszki). Zjawiska transportu – transport masy (dyfuzja, osmoza). Biofizyka układu oddechowego. Rola ciśnień wewnątrzopłucnowego i śródpęcherzykowego. Wymiana gazowa.1
T-W-4Elementy termodynamiki fenomenologicznej. Termodynamika procesów zachodzących w organizmach żywych. Zasady termodynamiki w procesach biologicznych.1
T-W-5Podstawy termokinetyki. Mechanizmy transportu ciepła (przewodnictwo, konwekcja, promieniowanie, parowanie). Procesy termoregulacji1
T-W-6Drgania i fale mechaniczne oraz zjawiska falowe. Powstawanie fali akustycznej. Budowa i funkcjonowanie układu słuchu. Analiza dźwięku w układzie słuchowym.1
T-W-7Elementy optyki falowej i geometrycznej. Światło i jego rola w przyrodzie. Układ optyczny oka – odbieranie bodźców wzrokowych.1
T-W-8Biofizyka tkanki nerwowej. Elektryczne i magnetyczne właściwości materii. Metody pomiaru wielkości elektrycznych, w tym potencjałów elektrycznych w żywych organizmach. Elektryczne właściwości tkanek. Potencjał czynnościowy. Pomiary elektryczne w biologii. Wpływ pola elektromagnetycznego na żywe organizmy.1
T-W-9Biofizyka zmysłu słuchu. Budowa i funkcjonowanie układu słuchu. Analiza dźwięku w układzie słuchowym. Wytwarzanie dźwięków mowy.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1aktywne uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2samodzielne rozwiązywanie zagadnień obejmujących materiał wykładów.5
A-A-3przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego10
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2opracowanie wyników z laboratoriów i napisanie sprawozdań18
A-L-3przygotowanie do zajęć12
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia wykładów18
A-W-4Konsultacje2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N1-B04_W01Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe zjawiska i procesy fizyczne zachodzące w przyrodzie. Potrafi analizować problemy i prowadzić obliczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W01Ma wiedzę ogólną z zakresu matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami fizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w przyrodzie.
C-2Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu fizyki i biofizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych
Treści programoweT-A-2Rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów
T-W-1Elementy mechaniki klasycznej - statyka ciał. i Warunki równowagi i konsekwencje z niej wynikające. Właściwości biomechaniczne tkanek. Dźwignie w ciele.
T-W-3Zjawiska powierzchniowe (napięcie powierzchniowe, włoskowatość, domieszki). Zjawiska transportu – transport masy (dyfuzja, osmoza). Biofizyka układu oddechowego. Rola ciśnień wewnątrzopłucnowego i śródpęcherzykowego. Wymiana gazowa.
T-W-2Wybrane zagadnienia z mechaniki płynów. Podstawowe prawa ze statyki i dynamiki płynu. Biofizyka układu krwionośnego. Budowa układu krążenia. Właściwości biomechaniczne i geometryczne naczyń krwionośnych. Energetyka serca.
T-W-4Elementy termodynamiki fenomenologicznej. Termodynamika procesów zachodzących w organizmach żywych. Zasady termodynamiki w procesach biologicznych.
T-W-5Podstawy termokinetyki. Mechanizmy transportu ciepła (przewodnictwo, konwekcja, promieniowanie, parowanie). Procesy termoregulacji
T-W-6Drgania i fale mechaniczne oraz zjawiska falowe. Powstawanie fali akustycznej. Budowa i funkcjonowanie układu słuchu. Analiza dźwięku w układzie słuchowym.
T-W-7Elementy optyki falowej i geometrycznej. Światło i jego rola w przyrodzie. Układ optyczny oka – odbieranie bodźców wzrokowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Rozwiązywanie zadań problemowych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieznajomość obowiązującego materiału
3,0Dostateczna znajomość materiału objętego treściami programowymi. Student wykazuje zadowalające opanowanie wiedzy ze zrealizowanego materiału.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga podstawowe wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Rozwiązuje typowe zadania rachunkowe.
4,0Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Rozwiązuje zadania rachunkowe.
4,5
5,0Bardzo dobra znajomość obowiązującego materiału. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Wyciąga wnioski na podstawie przykładów rachunkowych i problemowych. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki iprezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy. Rozwiązuje i wyjaśnia zadania rachunkowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N1-B04_W02Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym za pomocą praw fizyki. Jest w stanie przeprowadzić proste oblczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W01Ma wiedzę ogólną z zakresu matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami fizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w przyrodzie.
Treści programoweT-W-8Biofizyka tkanki nerwowej. Elektryczne i magnetyczne właściwości materii. Metody pomiaru wielkości elektrycznych, w tym potencjałów elektrycznych w żywych organizmach. Elektryczne właściwości tkanek. Potencjał czynnościowy. Pomiary elektryczne w biologii. Wpływ pola elektromagnetycznego na żywe organizmy.
T-W-9Biofizyka zmysłu słuchu. Budowa i funkcjonowanie układu słuchu. Analiza dźwięku w układzie słuchowym. Wytwarzanie dźwięków mowy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieznajomość obowiązującego materiału.
3,0Dostateczna znajomość treści programowych z zakresu omawaianych zagadnień z biofizyki. Student zna podstawowe wzory, prawa i zasady.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z biofizyki. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Rozwiązuje proste zadania rachunkowe z zakresu biofizyki..
4,0Dobra znajomość realizowanych treści programowych. Rozwiązuje proste zadania rachunkowe z zakresu biofizyki.
4,5Student rozumie i potrafi opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w przyrodzie ożywionej. Rozwiązuje zadania rachunkowe z zakresu biofizyki.
5,0Bardzo dobra znajomość relizowanych treści programowych. Student rozpoznaje, rozumie i potrafi opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w środowisku ożywionym. Rozwiązuje zadania rachunkowe z zakresu biofizyki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N1-B04_U01Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.Potrafi analizować i rozwiązywać zagadnienia problemowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U02Umie określić zjawiska i procesy chemiczne, fizyczne oraz biochemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; potrafi szacować ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk.
Cel przedmiotuC-2Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu fizyki i biofizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych
C-4Umiejetność obsługi urządzeń pomiarowych oraz umiejętność przeprowadzania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych
C-5Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.
Treści programoweT-A-2Rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów
T-L-2Ćwiczenia z zakresu mechaniki klasycznej i fizyki cząsteczkowej
T-L-3Ćwiczenia z termodynamiki
T-L-4Ćwiczenia z zakresu elektryczności i optyki
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Rozwiązywanie zadań problemowych
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań sporządzonych na podstawie wykonanych cwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych przyrządów pomiarowych. W żaden sposób nie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fizycznych. Nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych i problemowych z zakresu wymaganego materiału z fizyki
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy innej osoby - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania prostych zadań problemowych
3,5Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania typowych zadań rachunkowych i problemowych
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski.. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. . Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów.. Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania wszystkich wymaganych zadań problemowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N1-B04_U02Student potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki i biofizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U01Wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki, statystyki i informatyki, którą stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie.
Cel przedmiotuC-2Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu fizyki i biofizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych
C-3Zapoznanie z budową i zasadą działania wybranych przyrządów fizycznych oraz zapoznanie z zasadami przeprowadzania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych
C-4Umiejetność obsługi urządzeń pomiarowych oraz umiejętność przeprowadzania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych
C-5Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków.
C-6Umiejętność rozwiązywania prostych zadań problemowo-rachunkowych
Treści programoweT-A-2Rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów
T-L-5Wybrane ćwiczenia z zakresu biofizyki układów biologicznych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Rozwiązywanie zadań problemowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań sporządzonych na podstawie wykonanych cwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nIe potrafi samodzielnie i z pomocą przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych przyrządów pomiarowych. Nie uczestniczy w pracy zespołowej Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fzyicznych.
3,0Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy innej osoby - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki i prezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N1-B04_K01Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K03Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka.
Cel przedmiotuC-2Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu fizyki i biofizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych
Treści programoweT-A-2Rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów
T-L-2Ćwiczenia z zakresu mechaniki klasycznej i fizyki cząsteczkowej
T-W-1Elementy mechaniki klasycznej - statyka ciał. i Warunki równowagi i konsekwencje z niej wynikające. Właściwości biomechaniczne tkanek. Dźwignie w ciele.
T-W-3Zjawiska powierzchniowe (napięcie powierzchniowe, włoskowatość, domieszki). Zjawiska transportu – transport masy (dyfuzja, osmoza). Biofizyka układu oddechowego. Rola ciśnień wewnątrzopłucnowego i śródpęcherzykowego. Wymiana gazowa.
T-W-2Wybrane zagadnienia z mechaniki płynów. Podstawowe prawa ze statyki i dynamiki płynu. Biofizyka układu krwionośnego. Budowa układu krążenia. Właściwości biomechaniczne i geometryczne naczyń krwionośnych. Energetyka serca.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Nie ma świadomości ważności procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma nikłą świadomości ważności procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej.
3,5Student zaczyna aktywniej uczestniczyć w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Wykazuje dostateczną świadomości ważności procesów biofizycznych zachodzących w przyrodzie ożywionej.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów biofizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej. Szanuje pracę własną i innych. Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
4,5Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów biofizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie. Rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Ma świadomość ważności wykonywanej pracy oraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów biofizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.