Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Sylabus przedmiotu Metody badań na zwierzętach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody badań na zwierzętach | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zastosowania metod statystycznych w zootechnice. Podstawowe wiadomości z zakresu metod genetycznych chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt gospodarskich. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedmiot przygotowuje studenta do prowadzenia i nadzoru badań naukowych, testów, badań wdrożeniowych, przygotowania projektów badawczych, przygotowania redakcyjnego opracowań naukowych, logicznego wnioskowania, umiejętności prezentacji założeń projektów badawczych i ich wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rodzaje hipotez. Hipoteza robocza. Składowe hipotezy. Podstawy tworzenia hipotez. | 2 |
T-A-2 | Precyzowanie podstawowych cech tematów badawczych. | 4 |
T-A-3 | Sposoby i rodzaje oznaczeń istotności między wartościami w podgrupach doświadczalnych i ich zaznaczanie w tabelach. | 2 |
T-A-4 | Opis doświadczenia, omówienie i dyskusja wyników doświadczenia. Podsumowanie wyników oraz prawidłowe wnioskowanie w analizie eksperymentu. | 2 |
T-A-5 | Formy zestawiania danych doświadczalnych. Układy tabelaryczne. Ryciny. Wykresy. Opis zestawień. | 2 |
T-A-6 | Kosztorys projektu badawczego. Elementy składowe kosztorysu. | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie doświadczenia – wybór tematu doświadczenia. Uzasadnienie wyboru tematu badawczego, sprecyzowanie celu doświadczenia, opracowanie hipotezy badawczej – roboczej. | 2 |
T-L-2 | Wybór układu doświadczalnego w zależności od tematu badawczego, opis warunków wykonania doświadczenia, wybór, grupowanie i opis materiału doświadczalnego. | 2 |
T-L-3 | Opracowanie metodyki doświadczenia, sposób pobierania prób, kontrola doświadczenia, wybór analizowanych parametrów. | 2 |
T-L-4 | Harmonogram badań - rozpisanie projektu doświadczenia na etapy badawcze. | 2 |
T-L-5 | Zasady opracowania ankiety jako metody badawczej. | 4 |
T-L-6 | Przygotowanie prezentacji projektów doświadczeń. Forma prezentacji. Błędy popełniane przy tworzeniu i wygłaszaniu prezentacji. Przykłady wykorzystania programów komputerowych i środków audiowizualnych w prezentacjach. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rys historyczny rozwoju metod doświadczalnych w Polsce i na świecie. Podstawowe pojęcia i nazewnictwo w doświadczalnictwie. | 2 |
T-W-2 | Obserwacja i doświadczenie jako podstawowe metody badań. Etapy formowania prawa naukowego. | 2 |
T-W-3 | Pracownik naukowy. Zasady zakładania i prowadzenia doświadczeń różnego typu. | 2 |
T-W-4 | Pojęcie zmienności, źródła zmienności, sposoby oceny istotności różnic, wnioskowanie statystyczne, rodzaje błędów w doświadczeniach na zwierzętach. | 2 |
T-W-5 | Typy doświadczeń w naukach przyrodniczych. Klasyfikacja doświadczeń zootechnicznych. | 2 |
T-W-6 | Wybrane układy doświadczalne i testy statystyczne oraz ich zastosowanie w doświadczeniach zootechnicznych. | 2 |
T-W-7 | Wybór próby. Grupowanie materiału doświadczalnego, rozmieszczenie, liczebność próby. Opracowanie wyników doświadczeń. | 2 |
T-W-8 | Technika wykonywania doświadczeń na różnych gatunkach zwierząt gospodarskich i doświadczalnych. | 2 |
T-W-9 | Ankieta jako metoda badawcza w naukach przyrodniczych. Rodzaje ankiet. | 2 |
T-W-10 | Aspekty etyczne badań naukowych na zwierzętach. Typy publikacji naukowych, zasady pisania prac naukowych. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń. | 8 |
A-A-3 | Konsultacje z zakresu tematyki ćwiczeń | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział zajęciach | 15 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie projektu badań i jego prezentacji | 8 |
A-L-3 | Konsultacje z zakresu przygotowania projektów | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 19 |
A-W-3 | Konsultacje z zakresu tematyki wykładów | 2 |
A-W-4 | Czytanie pismiennictwa wskazanego przez nauczyciela. | 7 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotanie projektów i ich prezentacja |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_ZO-B1_W01 zna metody i zasady przygotowania projektów bawczych, badań oraz pracy naukowej | ZO_2A_W01 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_ZO-B1_U01 Umie zaplanować, zrealizować i przeanalizować badania z zakresu wiedzy biotechnologicznej oraz umie wykorzystać do tego celu opowiednie narzędzia. | ZO_2A_U01, ZO_2A_U03, ZO_2A_U10 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_ZO-B1_K01 Potrafi kreatywnie przygotować samodzielnie i w zespole projekt badawczy. | ZO_2A_K01, ZO_2A_K06 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_ZO-B1_W01 zna metody i zasady przygotowania projektów bawczych, badań oraz pracy naukowej | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe zagadnienia z zakresu przygotowania, realizacji i analizy eksperymentów i badań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_ZO-B1_U01 Umie zaplanować, zrealizować i przeanalizować badania z zakresu wiedzy biotechnologicznej oraz umie wykorzystać do tego celu opowiednie narzędzia. | 2,0 | |
3,0 | Umie przygotować projekt badawczy korzystając z wielokrotnej konsultacji prowadzącego zajęcia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_ZO-B1_K01 Potrafi kreatywnie przygotować samodzielnie i w zespole projekt badawczy. | 2,0 | |
3,0 | posiada umiejętności sugerujące niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ruszczyc Z., Metodyka doświadczeń zootechnicznych, PWRiL, Warszawa, 1981, IV
- łubkowski Z., Metodyka doświadczalnictwa rolniczego, PWRiL, Warszawa, 1968
- Bochno R., Lewczuk A., Biometria stosowana. Przewodnik do ćwiczeń, Dz. Wyd. Olsztyn, Olsztyn, 1980
- Oktawa W., Elementy statystyki matematycznej i matodyka doświadczalnictwa, PWN, Warszawa, 1980
Literatura dodatkowa
- Schmidt S., Zastosowanie metod statystycznych w zootechnice, PWRiL, Warszawa, 1973