Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Biotechniki rozrodu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechniki rozrodu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 20 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza w zakresie rozrodu zwierząt, genetyki ogólnej i fizjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Inseminacja u różnych gatunków zwierząt gospodarkich i domowych. Podstawowy sprzęt i materiały do pozyskiwania zarodków.2
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z pęcherzyków jajnikowych z zastosowaniem różnych metod. Kryteria oceny morfologicznej oocytów i przygotowanie do zapłodnienia in vitro2
T-L-3Procedura postępowania przy regulacji cyklu rujowego u przeżuwaczy - poszczególne etapy metody Chronogest u małych przeżuwaczy i protokołu Ovsynch u bydła2
T-L-4Metody regulacji cyklu rujowego u świń, synchronizacja rui i stymulacja owulacji - wybór metody i opracowanie schematu dla danej chlewni2
T-L-5Transfer zarodków u bydła - metody, opracowanie schematu synchronizacji dawczyń i biorczyń zarodków2
T-L-6Procedura postępowania z zarodkami po ich uzyskaniu. Klasyfikacja zarodków na podstawie ich oceny morfologiczne2
T-L-7Kriokonserwacja zarodków metodą witryfikacji1
T-L-8Ocena możliwości wykorzystania wybranych biotechnik rozrodu w praktyce na przykładzie wybranej fermy hodowlanej2
15
wykłady
T-W-1Biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt. Najważniejsze osiągnięcia w dziedzinie sterowania rozrodem zwierząt4
T-W-2Podstawy technik wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology-ART)- możliwości zastosowania.2
T-W-3Podstawy kriokonserwacji obiektów biologicznych - kriogenika i kriobiologia przesłanką do konserwacji gamet i zarodków2
T-W-4Procesy fizykochemiczne zachodzące w komórkach podczas kriononserwacji gamet i zarodków3
T-W-5Metody kriokonserwacji oocytów i zarodków3
T-W-6Klonowanie i transgeneza ssaków, metody i możliwości wykorzystania4
T-W-7Możliwości regulacji płci u zwierząt2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sie do dyskusji problemowej i zaliczenia końcowego5
A-L-3Konsultacje5
25
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do zaliczenia końcowego3
A-W-2Konsultacje2
A-W-3uczestnictwo w zajęciach20
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
S-2Ocena formująca: Prezentacja na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-C1_W01
Student zna biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt, potrafi objaśnić przebieg procesów rozrodczych oraz działanie wybranych związków biologicznie czynnych i preparatów możliwych do zastosowania w celu ich regulacji.
ZO_2A_W01, ZO_2A_W11C-1T-W-1, T-L-5M-1, M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-C1_U01
Student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi wskazać i przygotować podstawowy sprzęt do wybranych biotechnik.
ZO_2A_U01, ZO_2A_U14C-1T-L-4, T-L-5M-3, M-4, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-C1_K01
Student potrafi wskazać korzyści i wady stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji skutków jej stosowania, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki
ZO_2A_K02C-1T-W-3, T-W-1M-1, M-3, M-4, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-C1_W01
Student zna biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt, potrafi objaśnić przebieg procesów rozrodczych oraz działanie wybranych związków biologicznie czynnych i preparatów możliwych do zastosowania w celu ich regulacji.
2,0
3,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jakim celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stosowane u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-C1_U01
Student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi wskazać i przygotować podstawowy sprzęt do wybranych biotechnik.
2,0
3,0Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-C1_K01
Student potrafi wskazać korzyści i wady stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji skutków jej stosowania, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki
2,0
3,0Student nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierzat.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielański A., M.Tischner, Biotechnologia w rozrodzie zwierząt, Universitas, 1993
  2. Modliński J.A., Karasiewicz J., Perspektywy klonowania somatycznego dla hodowli. farmacji i medycymy oraz zachowania ginących ras i gatunków ssaków, Post. Biol. Kom., 2001, 28, 157-176

Literatura dodatkowa

  1. Papis K., Najnowsze osiągnięcia w kriokonserwacji oocytów ssaków oraz perspektywy ich wykorzystania w medycynie i weterynarii, Post. Biol. Kom., 2001, 28, 189-200
  2. Niemann H., Ehling Ch., Falge R., ,Biotechnological methods for preservation and maintaince of farm animals genetic resources, Schriftenreihe des BML “Angewandte Wissenschaft”, 1997, 465, 65-76

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Inseminacja u różnych gatunków zwierząt gospodarkich i domowych. Podstawowy sprzęt i materiały do pozyskiwania zarodków.2
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z pęcherzyków jajnikowych z zastosowaniem różnych metod. Kryteria oceny morfologicznej oocytów i przygotowanie do zapłodnienia in vitro2
T-L-3Procedura postępowania przy regulacji cyklu rujowego u przeżuwaczy - poszczególne etapy metody Chronogest u małych przeżuwaczy i protokołu Ovsynch u bydła2
T-L-4Metody regulacji cyklu rujowego u świń, synchronizacja rui i stymulacja owulacji - wybór metody i opracowanie schematu dla danej chlewni2
T-L-5Transfer zarodków u bydła - metody, opracowanie schematu synchronizacji dawczyń i biorczyń zarodków2
T-L-6Procedura postępowania z zarodkami po ich uzyskaniu. Klasyfikacja zarodków na podstawie ich oceny morfologiczne2
T-L-7Kriokonserwacja zarodków metodą witryfikacji1
T-L-8Ocena możliwości wykorzystania wybranych biotechnik rozrodu w praktyce na przykładzie wybranej fermy hodowlanej2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt. Najważniejsze osiągnięcia w dziedzinie sterowania rozrodem zwierząt4
T-W-2Podstawy technik wspomaganego rozrodu (Assisted Reproductive Technology-ART)- możliwości zastosowania.2
T-W-3Podstawy kriokonserwacji obiektów biologicznych - kriogenika i kriobiologia przesłanką do konserwacji gamet i zarodków2
T-W-4Procesy fizykochemiczne zachodzące w komórkach podczas kriononserwacji gamet i zarodków3
T-W-5Metody kriokonserwacji oocytów i zarodków3
T-W-6Klonowanie i transgeneza ssaków, metody i możliwości wykorzystania4
T-W-7Możliwości regulacji płci u zwierząt2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sie do dyskusji problemowej i zaliczenia końcowego5
A-L-3Konsultacje5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do zaliczenia końcowego3
A-W-2Konsultacje2
A-W-3uczestnictwo w zajęciach20
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-C1_W01Student zna biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt, potrafi objaśnić przebieg procesów rozrodczych oraz działanie wybranych związków biologicznie czynnych i preparatów możliwych do zastosowania w celu ich regulacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
ZO_2A_W11ma pogłębioną wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych, najczęściej występujących zaburzeń oraz biotechnik stosowanych w rozrodzie zwierząt
Cel przedmiotuC-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych
Treści programoweT-W-1Biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt. Najważniejsze osiągnięcia w dziedzinie sterowania rozrodem zwierząt
T-L-5Transfer zarodków u bydła - metody, opracowanie schematu synchronizacji dawczyń i biorczyń zarodków
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wyjaśnić, co to jest biotechnika rozrodu i w jakim celu jest stosowana. Potrafi wskazać, jakie biotechniki są stosowane u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-C1_U01Student potrafi dobrać odpowiednią biotechnikę dla określonego celu i gatunku zwierząt. Potrafi wskazać i przygotować podstawowy sprzęt do wybranych biotechnik.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U14Potrafi wybrać, opracować i zastosować odpowiednią metodykę działania w celu optymalizacji procesów rozrodczych u zwierząt
Cel przedmiotuC-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych
Treści programoweT-L-4Metody regulacji cyklu rujowego u świń, synchronizacja rui i stymulacja owulacji - wybór metody i opracowanie schematu dla danej chlewni
T-L-5Transfer zarodków u bydła - metody, opracowanie schematu synchronizacji dawczyń i biorczyń zarodków
Metody nauczaniaM-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu
S-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafik zastosować odpowiednia biotechnikę do określonego celu. Potrafi wybrać odpowiedni sprzęt i urządzenia do danej biotechniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-C1_K01Student potrafi wskazać korzyści i wady stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierząt, nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji skutków jej stosowania, w kontaktach społecznych potrafi zająć aktywne stanowisko w kwestiach technicznych i etycznych związanych ze stosowaniem biotechniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Poznanie możiwości sterowania rozrodem zwierząt za pomocą róznych technik, jak też wykorzystanie zaawansowanej techniki do kriokonserwacji gamet i zarodków, klonowania oraz wytwarzania zwierząt transgenicznych
Treści programoweT-W-3Podstawy kriokonserwacji obiektów biologicznych - kriogenika i kriobiologia przesłanką do konserwacji gamet i zarodków
T-W-1Biotechniki stosowane w rozrodzie zwierząt. Najważniejsze osiągnięcia w dziedzinie sterowania rozrodem zwierząt
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Prezentacja filmowa
M-4Dyskusja problemowa
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiadomości w zakresie przedmiotu
S-1Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji i aktywności w czasie pokazów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabywa zdolność do samodzielnej interpretacji stosowania techniki do sterowania procesami rozrodczymi u zwierzat.
3,5
4,0
4,5
5,0