Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Sokolnictwo i jastrzębiarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sokolnictwo i jastrzębiarstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajmość biologii ptaków.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania gatunków ptaków drapieżnych w ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.4
T-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.2
T-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych2
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.2
T-A-5Układanie sokoła.2
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem3
15
wykłady
T-W-1Historia sokolnictwa w POlsce i na świecie2
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa2
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim2
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego2
T-W-5Trofea sokolnicze2
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych2
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń4
A-A-3Przygotowanie projektu4
A-A-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów5
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z wykorzstaniem środków multimedialnych
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOO-S-O162_W01
Student zna jaką rolę odgrywają ptaki drapieżne w środowisku i ich znaczenie w utrzymaniu bioróżnorodności.
ZO_1A_W07C-1T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOO-S-O162_U01
Umie założyć i prowadzić sokolarnie oraz czynnie uczestniczyć w ochronie przyrody
ZO_1A_U21C-1T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOO-S-O162_K01
Wykazuje posatwę proekologiczną i pozytywne nastawienia dla prowadzenia ochrony gatunkowej ptaków drapieżnych.
ZO_1A_K03C-1T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOO-S-O162_W01
Student zna jaką rolę odgrywają ptaki drapieżne w środowisku i ich znaczenie w utrzymaniu bioróżnorodności.
2,0
3,0Rozróżnia i klasyfikuje poszczególne gatunki ptaków drapieżnych oraz wie, które z nich i w jaki sposób można wykorzystać w sokolnictwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOO-S-O162_U01
Umie założyć i prowadzić sokolarnie oraz czynnie uczestniczyć w ochronie przyrody
2,0
3,0Umie zaprojektować sokolarnie i dobrać do niej odpowiednie gatunki ptaków oraz opracować teoretyczne założenia warunków ich utrzymania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOO-S-O162_K01
Wykazuje posatwę proekologiczną i pozytywne nastawienia dla prowadzenia ochrony gatunkowej ptaków drapieżnych.
2,0
3,0Student potrafi omówić możliwościami wykorzystania gatunków ptaków drapieżnych w ochronie środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cieślikowski M., Sokolnictwo, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2019
  2. Adamiak P., Ptaki drapieżne. Hodowla wolierowa, Autorskie, 2022
  3. Malec K., Myśliwce. Życie ptaków drapieżnych, Czarne, Wołowiec, 2020
  4. Durman-Walters D., Modern Falconer, The: Training, Hawking and Breeding, Swan Hill Press, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Wielki atlas łowiectwa, Wydawnictwo - SBM, 2016
  2. Cygański M., Myślistwo ptasze, Reprint - Graf_ika, Warszawa, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.4
T-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.2
T-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych2
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.2
T-A-5Układanie sokoła.2
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia sokolnictwa w POlsce i na świecie2
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa2
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim2
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego2
T-W-5Trofea sokolnicze2
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych2
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń4
A-A-3Przygotowanie projektu4
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów5
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOO-S-O162_W01Student zna jaką rolę odgrywają ptaki drapieżne w środowisku i ich znaczenie w utrzymaniu bioróżnorodności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania gatunków ptaków drapieżnych w ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.
T-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych
T-A-5Układanie sokoła.
T-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.
T-W-5Trofea sokolnicze
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z wykorzstaniem środków multimedialnych
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozróżnia i klasyfikuje poszczególne gatunki ptaków drapieżnych oraz wie, które z nich i w jaki sposób można wykorzystać w sokolnictwie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOO-S-O162_U01Umie założyć i prowadzić sokolarnie oraz czynnie uczestniczyć w ochronie przyrody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania gatunków ptaków drapieżnych w ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.
T-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych
T-A-5Układanie sokoła.
T-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.
T-W-5Trofea sokolnicze
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z wykorzstaniem środków multimedialnych
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie zaprojektować sokolarnie i dobrać do niej odpowiednie gatunki ptaków oraz opracować teoretyczne założenia warunków ich utrzymania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOO-S-O162_K01Wykazuje posatwę proekologiczną i pozytywne nastawienia dla prowadzenia ochrony gatunkowej ptaków drapieżnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania gatunków ptaków drapieżnych w ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-2Akcesoria i urządzenia sokolnicze.
T-A-6Polowania z sokołem i jastrzębiem
T-A-4Wychowanie i układanie jastrzębia.
T-A-3Żywiienie posdzczgólnych gatunków ptaków drapieżnych
T-A-5Układanie sokoła.
T-A-1Budowa i urządzenie sokolarni.
T-W-4Podstawowe pojęcia określające ptaka łowczego
T-W-6Ochrona i hodowla ptaków drapieżnych
T-W-2Współczesne definicje sokolnictwa
T-W-3Gatunki ptaków drapieżnych w sokolnictwie europejskim
T-W-7Przyszłość sokolnictwa. Organizacje i stowarzuszenia sokolnicze w Polsce i na świecie. Pokazy sokolnicze. Gospodarcze wykorzystanie jastrzębi i sokołów.
T-W-5Trofea sokolnicze
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z wykorzstaniem środków multimedialnych
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi omówić możliwościami wykorzystania gatunków ptaków drapieżnych w ochronie środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0