Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Geologia inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL3 9 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólne wiadomości z geografii z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z podstawowymi procesami geologicznymi (endogeniczne i egzogeniczne)
C-2Zapoznanie się z podstawowymi skałami magmowymi, osadowymi i metamorficznymi
C-3Rozpoznawanie gruntów budowlanych
C-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
C-5Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Morfoskopowe rozopoznawanie głównych minerałów i skał2
T-L-2Rozpoznawanie gruntów zgodnie z PN-EN ISO 146882
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie gruntów mineralnych i organicznych2
T-L-4Konstrukcja przekroju geologiczno-inżynierskiego (geotechnicznego)2
T-L-5Ocena podłoża gruntowego na podstawie map geologicznych w tym Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski w skali 1:50000 wraz z objaśnieniami1
9
wykłady
T-W-1Znaczenie geologii w problematyce budowlanej1
T-W-2Morfometryczna i morfogenetyczna ocena terenu do celów budowlanych1
T-W-3Znaczenie znajomości skał w problemtyce budowlanej jako podłoże i jako materiał budowlany (skały magmowe, metamorficzne,osadowe)1
T-W-4Grunty budowlane i ich główne parametry geologiczno-inżynierskie2
T-W-5Geneza, wiek oraz przestrzenne ułożenie warstw gruntowych1
T-W-6Zasady geologiczno-inżynierskiej pakietyzacji osadów1
T-W-7Podstawowe zabiegi uzdatniania podłoża gruntowego2
T-W-8Procesy endogeniczne (wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi, metamorfizm, geotektonika globalna)1
T-W-9Procesy egzogeniczne (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, diageneza, pływy)2
T-W-10Charakterystyka geologiczno-inżynierska obszarów górskich, wyżynnych i nizinnych2
T-W-11Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie2
T-W-12Metodyka badań terenowych, dokumentacje geologiczno-inżynierskie1
T-W-13Wpływ działalności budowlanej na środowisko1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie samodzielne do sprawdzianu10
A-L-3wykonanie projektu w oparciu o mapy geologiczne4
A-L-4Zaliczenie przedmiotu3
A-L-5konsultacje4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielna praca w czytelni (bibliotece)14
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu analiza literatury oraz notatek24
A-W-4zaliczenie przedmiotu2
A-W-5konsultacje2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub pisemne i ustne wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/B/05_W01
zna zasady odczytu z map geologicznych
B_1A_W02, B_1A_W03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2
B_1A_N1/B/05_W02
Student zna i rozumie temat wpływu procesów geodynamicznych na fundamenty obiektów budowlanych.
B_1A_W09, B_1A_W20C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2
B_1A_N1/B/05_W03
Student zna i rozumie temat wpływu środowiska na obiekty inżynierskie
B_1A_W02, B_1A_W03, B_1A_W09, B_1A_W20, B_1A_W23C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/B/05_U01
Potrafi rozpoznać podstawowe grupy skał magmowych, osadowych i metamorficznych
B_1A_U11, B_1A_U22C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-3, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2
B_1A_N1/B/05_U02
Potrafi rozpoznac makroskopowo podstawowe grupy gruntów
B_1A_U22C-3T-W-2, T-W-4, T-W-5M-2, M-3S-1
B_1A_N1/B/05_U03
Potrafi ocenic zmiany parametrów pod wpływem wody gruntowej
B_1A_U08, B_1A_U16, B_1A_U11, B_1A_U22C-4, C-5T-W-4, T-W-5, T-W-11, T-W-6M-2, M-3S-1
B_1A_N1/B/05_U04
Ma umiejętność samodzielnego kształcenia się
B_1A_U22C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/B/05_K01
Student jest gotów do podjęcia refleksji nad zmianami procesów geodynamicznych oraz ich wpływowi na relacje podłoże - obiekt inżynerski
B_1A_K02C-4T-W-4, T-W-10, T-W-7, T-W-11M-2, M-3S-1
B_1A_N1/B/05_K02
Jest gotów do przewidzenia skutki niektórych procesów geodynamicznych
B_1A_K02C-4, C-5T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-1
B_1A_N1/B/05_K03
Jest gotów do optymalnego doboru zabiegi wzmacniające podłoże oraz regulujące stosunku wodne w podłożu gruntowym
B_1A_K06C-3, C-4, C-5T-W-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/B/05_W01
zna zasady odczytu z map geologicznych
2,0<50%
3,0potrafi rozponać na mapie geologicznej rodzej grutnów ich geneze i wiek
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
B_1A_N1/B/05_W02
Student zna i rozumie temat wpływu procesów geodynamicznych na fundamenty obiektów budowlanych.
2,0<50%
3,0wie co to są procesy geodynamiczne
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
B_1A_N1/B/05_W03
Student zna i rozumie temat wpływu środowiska na obiekty inżynierskie
2,0<50%
3,0potrafi ocenic wpływ srodowiska na obiekt inzynioerski
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/B/05_U01
Potrafi rozpoznać podstawowe grupy skał magmowych, osadowych i metamorficznych
2,0<50%
3,0potrafi rozponać 50% przedstawionych do rozpoznania minerałów i skał
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
B_1A_N1/B/05_U02
Potrafi rozpoznac makroskopowo podstawowe grupy gruntów
2,0<50%
3,050%potrafo rozpoznać 50% podanych do rozpoznania gruntów
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
B_1A_N1/B/05_U03
Potrafi ocenic zmiany parametrów pod wpływem wody gruntowej
2,0<50%
3,050% potrafi interpretowac wskaźnik konsystencji
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
B_1A_N1/B/05_U04
Ma umiejętność samodzielnego kształcenia się
2,0<50%
3,0potrafi odróżnić wpływ wilgoci w gruntach gruboziarnistych i drobnoziarnistych
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/B/05_K01
Student jest gotów do podjęcia refleksji nad zmianami procesów geodynamicznych oraz ich wpływowi na relacje podłoże - obiekt inżynerski
2,0<50%
3,0zna procesy geodynamiczne
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
B_1A_N1/B/05_K02
Jest gotów do przewidzenia skutki niektórych procesów geodynamicznych
2,0<50%
3,0potrafi przewidziec najważniejsze skutki procesow geodynamicznych
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
B_1A_N1/B/05_K03
Jest gotów do optymalnego doboru zabiegi wzmacniające podłoże oraz regulujące stosunku wodne w podłożu gruntowym
2,0<50%
3,0Potrafi zastosowac najprostsze zabiegi wzmacniające podłoże gruntowe
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%

Literatura podstawowa

  1. Hauryłkiewicz J. Racinowski R., Wprowadzenie do geologii inżynierskiej terenów niżowych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
  2. Tarnawski M, Badania podłoża budowli, PWN, Warszawa, 2020, I
  3. Pisarczyk S., Gruntoznawstwo inżynierskie, PWN, Warszawa, 2011
  4. Racinowski R., Hauryłkiewicz J., Zarys Geologii inżynierskiej, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2011
  5. Kaczyński R.R, Warunki geologiczno-inżynierskie na obszarze Polski, PIG, PIB, Warszawa, 2017, I

Literatura dodatkowa

  1. Kraiński A., Kołodziejczyk U., Zarys Geologii, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra, 2003
  2. Mizerski W., Geologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 2009
  3. Glazer Z., Maliwoski J., Geologia i geotechnika dla inżynierów budoqwnictwa, PWN, Warszawa, 1991, 1
  4. Kołodziejczyk U., Kraiński A., Rozpoznawanie minerałów, skał i budowy geologicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2004
  5. Seul C., Warynki geologiczno-inżynierskie n aobszarze strefy krawędziowej Wzgórz Warszewskich, Annales UMCS, Lublin, 2015, Vol. LXX, z. 2, p. 9 - 25

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfoskopowe rozopoznawanie głównych minerałów i skał2
T-L-2Rozpoznawanie gruntów zgodnie z PN-EN ISO 146882
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie gruntów mineralnych i organicznych2
T-L-4Konstrukcja przekroju geologiczno-inżynierskiego (geotechnicznego)2
T-L-5Ocena podłoża gruntowego na podstawie map geologicznych w tym Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski w skali 1:50000 wraz z objaśnieniami1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie geologii w problematyce budowlanej1
T-W-2Morfometryczna i morfogenetyczna ocena terenu do celów budowlanych1
T-W-3Znaczenie znajomości skał w problemtyce budowlanej jako podłoże i jako materiał budowlany (skały magmowe, metamorficzne,osadowe)1
T-W-4Grunty budowlane i ich główne parametry geologiczno-inżynierskie2
T-W-5Geneza, wiek oraz przestrzenne ułożenie warstw gruntowych1
T-W-6Zasady geologiczno-inżynierskiej pakietyzacji osadów1
T-W-7Podstawowe zabiegi uzdatniania podłoża gruntowego2
T-W-8Procesy endogeniczne (wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi, metamorfizm, geotektonika globalna)1
T-W-9Procesy egzogeniczne (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, diageneza, pływy)2
T-W-10Charakterystyka geologiczno-inżynierska obszarów górskich, wyżynnych i nizinnych2
T-W-11Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie2
T-W-12Metodyka badań terenowych, dokumentacje geologiczno-inżynierskie1
T-W-13Wpływ działalności budowlanej na środowisko1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie samodzielne do sprawdzianu10
A-L-3wykonanie projektu w oparciu o mapy geologiczne4
A-L-4Zaliczenie przedmiotu3
A-L-5konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielna praca w czytelni (bibliotece)14
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu analiza literatury oraz notatek24
A-W-4zaliczenie przedmiotu2
A-W-5konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/05_W01zna zasady odczytu z map geologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W03Zna zasady i właściwie definiuje odwzorowania kartograficzne. Zna podstawowe prace geodezyjne w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z podstawowymi procesami geologicznymi (endogeniczne i egzogeniczne)
C-2Zapoznanie się z podstawowymi skałami magmowymi, osadowymi i metamorficznymi
C-3Rozpoznawanie gruntów budowlanych
C-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
C-5Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych
Treści programoweT-W-8Procesy endogeniczne (wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi, metamorfizm, geotektonika globalna)
T-W-9Procesy egzogeniczne (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, diageneza, pływy)
T-W-10Charakterystyka geologiczno-inżynierska obszarów górskich, wyżynnych i nizinnych
T-W-7Podstawowe zabiegi uzdatniania podłoża gruntowego
T-W-11Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie
T-W-12Metodyka badań terenowych, dokumentacje geologiczno-inżynierskie
T-W-13Wpływ działalności budowlanej na środowisko
T-L-1Morfoskopowe rozopoznawanie głównych minerałów i skał
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie gruntów mineralnych i organicznych
T-L-4Konstrukcja przekroju geologiczno-inżynierskiego (geotechnicznego)
T-L-5Ocena podłoża gruntowego na podstawie map geologicznych w tym Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski w skali 1:50000 wraz z objaśnieniami
T-L-2Rozpoznawanie gruntów zgodnie z PN-EN ISO 14688
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub pisemne i ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,0potrafi rozponać na mapie geologicznej rodzej grutnów ich geneze i wiek
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/05_W02Student zna i rozumie temat wpływu procesów geodynamicznych na fundamenty obiektów budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W09Zna i rozumie podstawowe zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W20Zna i rozumie wpływ realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z podstawowymi procesami geologicznymi (endogeniczne i egzogeniczne)
C-2Zapoznanie się z podstawowymi skałami magmowymi, osadowymi i metamorficznymi
C-3Rozpoznawanie gruntów budowlanych
C-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
C-5Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych
Treści programoweT-W-1Znaczenie geologii w problematyce budowlanej
T-W-2Morfometryczna i morfogenetyczna ocena terenu do celów budowlanych
T-W-3Znaczenie znajomości skał w problemtyce budowlanej jako podłoże i jako materiał budowlany (skały magmowe, metamorficzne,osadowe)
T-W-4Grunty budowlane i ich główne parametry geologiczno-inżynierskie
T-W-5Geneza, wiek oraz przestrzenne ułożenie warstw gruntowych
T-W-8Procesy endogeniczne (wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi, metamorfizm, geotektonika globalna)
T-W-9Procesy egzogeniczne (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, diageneza, pływy)
T-W-10Charakterystyka geologiczno-inżynierska obszarów górskich, wyżynnych i nizinnych
T-W-7Podstawowe zabiegi uzdatniania podłoża gruntowego
T-W-11Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie
T-W-12Metodyka badań terenowych, dokumentacje geologiczno-inżynierskie
T-W-13Wpływ działalności budowlanej na środowisko
T-W-6Zasady geologiczno-inżynierskiej pakietyzacji osadów
T-L-1Morfoskopowe rozopoznawanie głównych minerałów i skał
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie gruntów mineralnych i organicznych
T-L-4Konstrukcja przekroju geologiczno-inżynierskiego (geotechnicznego)
T-L-5Ocena podłoża gruntowego na podstawie map geologicznych w tym Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski w skali 1:50000 wraz z objaśnieniami
T-L-2Rozpoznawanie gruntów zgodnie z PN-EN ISO 14688
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub pisemne i ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,0wie co to są procesy geodynamiczne
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/05_W03Student zna i rozumie temat wpływu środowiska na obiekty inżynierskie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W03Zna zasady i właściwie definiuje odwzorowania kartograficzne. Zna podstawowe prace geodezyjne w budownictwie
B_1A_W09Zna i rozumie podstawowe zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W20Zna i rozumie wpływ realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W23Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną o trendach rozwojowych w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z podstawowymi procesami geologicznymi (endogeniczne i egzogeniczne)
C-2Zapoznanie się z podstawowymi skałami magmowymi, osadowymi i metamorficznymi
C-3Rozpoznawanie gruntów budowlanych
C-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
C-5Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych
Treści programoweT-W-1Znaczenie geologii w problematyce budowlanej
T-W-2Morfometryczna i morfogenetyczna ocena terenu do celów budowlanych
T-W-3Znaczenie znajomości skał w problemtyce budowlanej jako podłoże i jako materiał budowlany (skały magmowe, metamorficzne,osadowe)
T-W-4Grunty budowlane i ich główne parametry geologiczno-inżynierskie
T-W-5Geneza, wiek oraz przestrzenne ułożenie warstw gruntowych
T-W-8Procesy endogeniczne (wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi, metamorfizm, geotektonika globalna)
T-W-9Procesy egzogeniczne (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, diageneza, pływy)
T-W-10Charakterystyka geologiczno-inżynierska obszarów górskich, wyżynnych i nizinnych
T-W-7Podstawowe zabiegi uzdatniania podłoża gruntowego
T-W-11Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie
T-W-12Metodyka badań terenowych, dokumentacje geologiczno-inżynierskie
T-W-13Wpływ działalności budowlanej na środowisko
T-W-6Zasady geologiczno-inżynierskiej pakietyzacji osadów
T-L-1Morfoskopowe rozopoznawanie głównych minerałów i skał
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie gruntów mineralnych i organicznych
T-L-4Konstrukcja przekroju geologiczno-inżynierskiego (geotechnicznego)
T-L-5Ocena podłoża gruntowego na podstawie map geologicznych w tym Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski w skali 1:50000 wraz z objaśnieniami
T-L-2Rozpoznawanie gruntów zgodnie z PN-EN ISO 14688
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub pisemne i ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,0potrafi ocenic wpływ srodowiska na obiekt inzynioerski
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/05_U01Potrafi rozpoznać podstawowe grupy skał magmowych, osadowych i metamorficznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U22Potrafi samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z podstawowymi procesami geologicznymi (endogeniczne i egzogeniczne)
C-2Zapoznanie się z podstawowymi skałami magmowymi, osadowymi i metamorficznymi
C-3Rozpoznawanie gruntów budowlanych
C-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
C-5Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych
Treści programoweT-W-3Znaczenie znajomości skał w problemtyce budowlanej jako podłoże i jako materiał budowlany (skały magmowe, metamorficzne,osadowe)
T-L-1Morfoskopowe rozopoznawanie głównych minerałów i skał
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub pisemne i ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,0potrafi rozponać 50% przedstawionych do rozpoznania minerałów i skał
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/05_U02Potrafi rozpoznac makroskopowo podstawowe grupy gruntów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U22Potrafi samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-3Rozpoznawanie gruntów budowlanych
Treści programoweT-W-2Morfometryczna i morfogenetyczna ocena terenu do celów budowlanych
T-W-4Grunty budowlane i ich główne parametry geologiczno-inżynierskie
T-W-5Geneza, wiek oraz przestrzenne ułożenie warstw gruntowych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,050%potrafo rozpoznać 50% podanych do rozpoznania gruntów
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/05_U03Potrafi ocenic zmiany parametrów pod wpływem wody gruntowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
B_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U22Potrafi samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
C-5Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych
Treści programoweT-W-4Grunty budowlane i ich główne parametry geologiczno-inżynierskie
T-W-5Geneza, wiek oraz przestrzenne ułożenie warstw gruntowych
T-W-11Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie
T-W-6Zasady geologiczno-inżynierskiej pakietyzacji osadów
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,050% potrafi interpretowac wskaźnik konsystencji
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/05_U04Ma umiejętność samodzielnego kształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U22Potrafi samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z podstawowymi procesami geologicznymi (endogeniczne i egzogeniczne)
C-2Zapoznanie się z podstawowymi skałami magmowymi, osadowymi i metamorficznymi
C-3Rozpoznawanie gruntów budowlanych
C-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
C-5Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych
Treści programoweT-W-1Znaczenie geologii w problematyce budowlanej
T-W-2Morfometryczna i morfogenetyczna ocena terenu do celów budowlanych
T-W-3Znaczenie znajomości skał w problemtyce budowlanej jako podłoże i jako materiał budowlany (skały magmowe, metamorficzne,osadowe)
T-W-4Grunty budowlane i ich główne parametry geologiczno-inżynierskie
T-W-5Geneza, wiek oraz przestrzenne ułożenie warstw gruntowych
T-W-8Procesy endogeniczne (wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi, metamorfizm, geotektonika globalna)
T-W-9Procesy egzogeniczne (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, diageneza, pływy)
T-W-10Charakterystyka geologiczno-inżynierska obszarów górskich, wyżynnych i nizinnych
T-W-7Podstawowe zabiegi uzdatniania podłoża gruntowego
T-W-11Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie
T-W-12Metodyka badań terenowych, dokumentacje geologiczno-inżynierskie
T-W-13Wpływ działalności budowlanej na środowisko
T-W-6Zasady geologiczno-inżynierskiej pakietyzacji osadów
T-L-1Morfoskopowe rozopoznawanie głównych minerałów i skał
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie gruntów mineralnych i organicznych
T-L-4Konstrukcja przekroju geologiczno-inżynierskiego (geotechnicznego)
T-L-5Ocena podłoża gruntowego na podstawie map geologicznych w tym Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski w skali 1:50000 wraz z objaśnieniami
T-L-2Rozpoznawanie gruntów zgodnie z PN-EN ISO 14688
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub pisemne i ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,0potrafi odróżnić wpływ wilgoci w gruntach gruboziarnistych i drobnoziarnistych
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/05_K01Student jest gotów do podjęcia refleksji nad zmianami procesów geodynamicznych oraz ich wpływowi na relacje podłoże - obiekt inżynerski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
Treści programoweT-W-4Grunty budowlane i ich główne parametry geologiczno-inżynierskie
T-W-10Charakterystyka geologiczno-inżynierska obszarów górskich, wyżynnych i nizinnych
T-W-7Podstawowe zabiegi uzdatniania podłoża gruntowego
T-W-11Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,0zna procesy geodynamiczne
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/05_K02Jest gotów do przewidzenia skutki niektórych procesów geodynamicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
C-5Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych
Treści programoweT-W-9Procesy egzogeniczne (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, diageneza, pływy)
T-W-10Charakterystyka geologiczno-inżynierska obszarów górskich, wyżynnych i nizinnych
T-W-11Najważniejsze procesy geodynamiczne w podłożu gruntowym oraz ich zapobieganie
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,0potrafi przewidziec najważniejsze skutki procesow geodynamicznych
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/05_K03Jest gotów do optymalnego doboru zabiegi wzmacniające podłoże oraz regulujące stosunku wodne w podłożu gruntowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K06Jest gotów do przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych w przystępnej formie. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych
Cel przedmiotuC-3Rozpoznawanie gruntów budowlanych
C-4Zapoznanie się z procesami geodynamicznymi w podłożu gruntowym oraz zrozumienie tych procesów
C-5Ocena podłoża gruntowego dla celów budowlanych
Treści programoweT-W-7Podstawowe zabiegi uzdatniania podłoża gruntowego
T-L-3Parametry geologiczno-inżynierskie gruntów mineralnych i organicznych
T-L-4Konstrukcja przekroju geologiczno-inżynierskiego (geotechnicznego)
T-L-5Ocena podłoża gruntowego na podstawie map geologicznych w tym Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski w skali 1:50000 wraz z objaśnieniami
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub pisemne i ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0<50%
3,0Potrafi zastosowac najprostsze zabiegi wzmacniające podłoże gruntowe
3,560%
4,070%
4,580%
5,090%