Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu WZK - Historia sztuki, kultury i wzornictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot WZK - Historia sztuki, kultury i wzornictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Ciesielski <wciesielski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW9 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien dysponować podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki i kultury. Powinien posiadać umiejętności samodzielnego zdobywania informacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu historii sztuki. Premiowane jest indywidualne poznawanie dziejów artystycznych i aktywne uczestnictwo w kulturze. Właściwe zrozumienie historycznych formacji sztuki umożliwia lepsze odczytywanie współczesnej, tym samym umożliwia stworzenie bezpośredniego związku między własną pracą, a obrazem kultury i sztuki w całości. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedstawienie pojęć: kultura, wzornictwo, sztuka (współczesna). Scharakteryzowanie sposobów obecności i funkcjonowania kultury.3
T-W-2Zwierzęta w sztuce: antropocentryzm, antropocen, posthumanizm i transhumanizm - w perspektywie historii sztuki.3
T-W-3Śmierć, choroba, medycyna, czyli ciało w sztuce.3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udzial w wykładach9
A-W-2Praca własna16
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Zaliczenie3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujących wybrane zagadnienai z zakresu historii sztuki designu i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejętność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena wpływająca na ocenę końcową

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/A/08-3_W01
Student rozpoznaje wybrane zjawiska z zakresu historii sztuki, w szczególności XX. i XXi wieku. Objaśnia pojęcia takie jak kultura, sztuka, wzornictwo.
B_1A_W25C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/A/08-3_U01
Student przeprowadza analizę problemów współczesności odnoszących się do funkcjonowania artysty, sztuki i estetyki.
B_1A_U25C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/A/08-3_K01
Student ma świadomości tradycji kulturowej, jest otwarty na różnorodność artystyczną i projektową i wykazuje świadomość dziedzictwa dzidzictwa własnego obszaru kulturowego.
B_1A_K02, B_1A_K07C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/A/08-3_W01
Student rozpoznaje wybrane zjawiska z zakresu historii sztuki, w szczególności XX. i XXi wieku. Objaśnia pojęcia takie jak kultura, sztuka, wzornictwo.
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęć.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęć.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc oraz potrafi wykorzystać tę wiedzę w sposób przemyślany.
4,0Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęć, potrafi wykorzystać posiadane informacje oraz prowadzić dyskusję w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach.
4,5Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęć, potrafi wykorzystać kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzić dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
5,0Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajęć, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentować, analizować oraz prowadzić dyskusję w odniesieniu do wiedzy, posiadanej także z innych źródeł.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/A/08-3_U01
Student przeprowadza analizę problemów współczesności odnoszących się do funkcjonowania artysty, sztuki i estetyki.
2,0
3,0Student interpretuje wybrane zjawiska z obszaru sztuki, kultury i designu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/A/08-3_K01
Student ma świadomości tradycji kulturowej, jest otwarty na różnorodność artystyczną i projektową i wykazuje świadomość dziedzictwa dzidzictwa własnego obszaru kulturowego.
2,0
3,0Student ma świadomość wagi kultury i jej wytworów oraz z wrażliwością i otwartością odnosi się do zjawisk artystycznych, kulturowych i wzorniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Magda Ujma, Sztuki wizualne, Park, Warszawa - Bielsko Biała, 2011
  2. Ernst Hans Gombrich, O sztuce, Rebis, Poznań, 2009
  3. Waldemar Baraniewski, Józef A. Mrozek, Maria Poprzęcka, Piotr Szubert, Przemysław Trzeciak, Sztuka świata tom 9, Arkady, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Jerzy Ludwiński, Sztuka w epoce postartystycznej i inne teksty, ASP w Poznaiu, BWA we Wrocławiu, Poznań, Wrocław, 2009
  2. Grzegorz Dziamski, Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie pojęć: kultura, wzornictwo, sztuka (współczesna). Scharakteryzowanie sposobów obecności i funkcjonowania kultury.3
T-W-2Zwierzęta w sztuce: antropocentryzm, antropocen, posthumanizm i transhumanizm - w perspektywie historii sztuki.3
T-W-3Śmierć, choroba, medycyna, czyli ciało w sztuce.3
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udzial w wykładach9
A-W-2Praca własna16
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Zaliczenie3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/A/08-3_W01Student rozpoznaje wybrane zjawiska z zakresu historii sztuki, w szczególności XX. i XXi wieku. Objaśnia pojęcia takie jak kultura, sztuka, wzornictwo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W25Zna podstawową terminologię dotyczącą prawa, ekonomii, etyki, filozofii, socjologii, sztuki, wzornictwa i kultury
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu historii sztuki. Premiowane jest indywidualne poznawanie dziejów artystycznych i aktywne uczestnictwo w kulturze. Właściwe zrozumienie historycznych formacji sztuki umożliwia lepsze odczytywanie współczesnej, tym samym umożliwia stworzenie bezpośredniego związku między własną pracą, a obrazem kultury i sztuki w całości. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-2Zwierzęta w sztuce: antropocentryzm, antropocen, posthumanizm i transhumanizm - w perspektywie historii sztuki.
T-W-1Przedstawienie pojęć: kultura, wzornictwo, sztuka (współczesna). Scharakteryzowanie sposobów obecności i funkcjonowania kultury.
T-W-3Śmierć, choroba, medycyna, czyli ciało w sztuce.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujących wybrane zagadnienai z zakresu historii sztuki designu i kultury.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena wpływająca na ocenę końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęć.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęć.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc oraz potrafi wykorzystać tę wiedzę w sposób przemyślany.
4,0Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęć, potrafi wykorzystać posiadane informacje oraz prowadzić dyskusję w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach.
4,5Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęć, potrafi wykorzystać kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzić dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
5,0Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajęć, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentować, analizować oraz prowadzić dyskusję w odniesieniu do wiedzy, posiadanej także z innych źródeł.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/A/08-3_U01Student przeprowadza analizę problemów współczesności odnoszących się do funkcjonowania artysty, sztuki i estetyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U25Potrafi interpretować programy etyczne, socjologiczne, z zakresu prawa i ekonomii, a także analizować współczesne nurty kultury, filozofii, sztuki i wzornictwa
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu historii sztuki. Premiowane jest indywidualne poznawanie dziejów artystycznych i aktywne uczestnictwo w kulturze. Właściwe zrozumienie historycznych formacji sztuki umożliwia lepsze odczytywanie współczesnej, tym samym umożliwia stworzenie bezpośredniego związku między własną pracą, a obrazem kultury i sztuki w całości. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-2Zwierzęta w sztuce: antropocentryzm, antropocen, posthumanizm i transhumanizm - w perspektywie historii sztuki.
T-W-1Przedstawienie pojęć: kultura, wzornictwo, sztuka (współczesna). Scharakteryzowanie sposobów obecności i funkcjonowania kultury.
T-W-3Śmierć, choroba, medycyna, czyli ciało w sztuce.
Metody nauczaniaM-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejętność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujących wybrane zagadnienai z zakresu historii sztuki designu i kultury.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena wpływająca na ocenę końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student interpretuje wybrane zjawiska z obszaru sztuki, kultury i designu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/A/08-3_K01Student ma świadomości tradycji kulturowej, jest otwarty na różnorodność artystyczną i projektową i wykazuje świadomość dziedzictwa dzidzictwa własnego obszaru kulturowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
B_1A_K07Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie, co pozwala mu odpowiedzialnie i świadomie uczestniczyć w wydarzeniach społecznych i kulturalnych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu historii sztuki. Premiowane jest indywidualne poznawanie dziejów artystycznych i aktywne uczestnictwo w kulturze. Właściwe zrozumienie historycznych formacji sztuki umożliwia lepsze odczytywanie współczesnej, tym samym umożliwia stworzenie bezpośredniego związku między własną pracą, a obrazem kultury i sztuki w całości. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-2Zwierzęta w sztuce: antropocentryzm, antropocen, posthumanizm i transhumanizm - w perspektywie historii sztuki.
T-W-1Przedstawienie pojęć: kultura, wzornictwo, sztuka (współczesna). Scharakteryzowanie sposobów obecności i funkcjonowania kultury.
T-W-3Śmierć, choroba, medycyna, czyli ciało w sztuce.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujących wybrane zagadnienai z zakresu historii sztuki designu i kultury.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena wpływająca na ocenę końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość wagi kultury i jej wytworów oraz z wrażliwością i otwartością odnosi się do zjawisk artystycznych, kulturowych i wzorniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0