Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Konstrukcje betonowe 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcje betonowe 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Stachecki <Leszek.Stachecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Brzozowski <Piotr.Brzozowski@zut.edu.pl>, Norbert Olczyk <Norbert.Olczyk@zut.edu.pl>, Adam Zieliński <Adam.Zielinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Matematyki |
W-2 | Ukończony kurs Fizyki |
W-3 | Unończony kurs Wytrzymałości materiałów |
W-4 | Ukończony kurs Materiałów budowlanych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie istoty konstrukcji żelbetowych i ich nieliniowej charakterystyki |
C-2 | Umiejętność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji żelbetowych z udziałem momentu zginającego i siły podłużnej oraz projektowania na ścinanie. |
C-3 | Umiejętność oceny podstawowych parametrów stanu technicznego istniejących konstrukcji żelbetowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania betonu w konstrukcji. | 4 |
T-L-2 | Demonstracja sprzętu do sprężania. | 2 |
T-L-3 | Badanie zbrojenia w istniejącym elemencie. | 2 |
T-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 1 |
9 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt stropu płytowo-żebrowego. Obliczenia statyczne i wymiarowanie elementów stropu: płyty wieloprzęsłowej jednokierunkowo pracującej, oraz wieloprzęsłowego żebra stropowego. Sprawdzenie zarysowania i ugięcia elementów stropu. Rysunki konstrukcyjne projektowanych elementów stropu | 27 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwości mechaniczne i reologiczne betonu oraz stali zbrojeniowej. Współpraca zbrojenia z betonem | 2 |
T-W-2 | Fazy wytężenia przekroju żelbetowego i metody wymiarowania konstrukcji | 1 |
T-W-3 | Zginanie: ogólne równania równowagi sił w stanie granicznym nośności | 2 |
T-W-4 | Wymiarowanie przekrojów prostokątnych pojedynczo i podwójnie zbrojonych | 3 |
T-W-5 | Przypadki symetrycznego i minimalnego zbrojenia, nośność graniczna i wymiarowanie przekrojów teowych | 2 |
T-W-6 | Stan graniczny ugięcia, rysoodporność i stan graniczny szerokości rozwarcia rys | 3 |
T-W-7 | Zasady zbrojenia płyt i belek na zginanie | 2 |
T-W-8 | Ścinanie: teoria ścinania w belkach żelbetowych, strefy ścinania i stany graniczne nośności, wymiarowanie | 2 |
T-W-9 | Zasady zbrojenia belek w strefie ścinania | 1 |
T-W-10 | Elementy ściskane - sposoby uwzględniania wpływu inperfekcji geometrycznych i efektów II rzędu. | 2 |
T-W-11 | Nośność graniczna słupów betonowych; słupy żelbetowe - stan graniczny nośności, kryterium dużego i małego mimośrodu, wymiarowanie zbrojenia w przekroju ściskanym mimośrodowo, | 3 |
T-W-12 | Zasady zbrojenia słupów zwykłych | 1 |
T-W-13 | Słupy uzwojone - nośność graniczna i konstrukcja zbrojenia. | 1 |
T-W-14 | Elementy rozciągane - przykłady żelbetowych elementów rozciąganych, kryterium dużego i małego mimośrodu, stany graniczne nośności i wymiarowanie, konstruowanie zbrojenia elementów prętowych. | 2 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 9 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z zajęć. | 9 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 2 |
A-L-5 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-P-2 | Opracowanie indywidualnego tematu projektowego. | 34 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 7 |
A-P-4 | Udział w konsultacjach. | 6 |
A-P-5 | Udział w zaliczeniu. | 1 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-W-2 | Samodzielna praca nad opracowaniem tematyki wykładów - studia literaturowe. | 43 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 30 |
A-W-4 | Udział w egzaminie. | 3 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
105 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Realizacja indywidualnego zadania projektowego. |
M-3 | Realizacja i interpretacja badań laboratoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/24_W01 Zna i rozumie: założenia teoretyczne konstrukcji żelbetowych, założenia stanów granicznych nosności i użytkowalności, wpływ efektow II rzedu na pracę elementów ściskanych, zasady konstruowania podstawowych elementów konstrukcji budowlanych | B_1A_W08, B_1A_W15, B_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-12, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-14, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-13, T-W-8, T-W-11, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/24_U01 Projektuje proste elementy konstrukcji budowlanych wraz z wykonaniem rysunków konstrukcyjnych | B_1A_U02, B_1A_U07, B_1A_U11, B_1A_U17 | — | — | C-2 | T-W-9, T-W-7, T-W-4, T-P-1 | M-2 | S-2 |
B_1A_N1/C/24_U02 Potrafi dokonać oceny podstawowych parametrow technicznych istniejącej konstrukcji. | B_1A_U07 | — | — | C-3 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/24_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się. | B_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-9, T-W-12, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-14, T-W-4, T-W-2, T-W-13, T-W-8, T-W-11, T-W-10, T-P-1 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/24_W01 Zna i rozumie: założenia teoretyczne konstrukcji żelbetowych, założenia stanów granicznych nosności i użytkowalności, wpływ efektow II rzedu na pracę elementów ściskanych, zasady konstruowania podstawowych elementów konstrukcji budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/24_U01 Projektuje proste elementy konstrukcji budowlanych wraz z wykonaniem rysunków konstrukcyjnych | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/C/24_U02 Potrafi dokonać oceny podstawowych parametrow technicznych istniejącej konstrukcji. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/24_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się. | 2,0 | |
3,0 | Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kanuff M., Obliczanie konstrukcji żelbetowych według EC2, PWN, Warszawa, 2012, 1
- Łapko A., Jensen B., Podstawy projektowanie konstrukcji żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2008
- Starosolski W., Konstrukcje żelbetowe, t. I, II, PWN, Warszawa, 2012
- Starosolski W., Konstrukcje żelbetowe, t. I, II, PWN, Warszawa, 2011
- Grabiec K., Bogucka J., Grabiec-Mizera T, Obliczanie przekrojów w elementach betonowych i żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2004
- Knauf M., Obliczenie konstrukcji żelbetowych według Eurokodu 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Łapko A., Jensen B., Podstawy projektowanie konstrukcji żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2008
- Grabiec K., Bogucka J., Grabiec-Mizera T, Obliczanie przekrojów w elementach betonowych i żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Zybura A., Konstrukcje żelbetowe. Atlas rysunków, PWN, Warszawa, 2011
- Ajdukiewicz A., Eurokod 2. Podręczny skrót dla projektantów konstrukcji żelbetowych, SPC, Kraków, 2010
- Pędziwiatr J., Wstęp do projrktowania Kkonstrukcji żelbetowych, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2010
- Praca zbiorowa, Podstawy projektowania konstrukcji żelbetowych i sprężonych według Eurokodu 2, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2006