Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Podstawy budownictwa energooszczędnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy budownictwa energooszczędnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu fizyki budowli |
W-2 | Znajomość podstaw z zakresu inżynierii sanitarnej |
W-3 | Umiejętność czytania rysunków technicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z ogólnie pojętą tematyką oszczędności energii w budownictwie |
C-2 | Zapoznanie studenta z standardami energetycznymi budynków |
C-3 | Zapoznanie studenta z przykładami realizacji budynków o wysokiej efektywności energetycznej |
C-4 | Przygotowanie studenta do oceny efektywności energetycznej budynku |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Obliczenia wskaźników energetycznych i emisji CO2 wybranego budynku mieszkalnego jednorodzinnego | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki energooszczędności w budownictwie, podstawa prawna zmian wymagań w zakresie oszczędności energii w budynkach | 1 |
T-W-2 | Zapotrzebowanie na energię budynków w zależności od ich przeznaczenia, technicznego wyposażenia oraz lokalnych warunków klimatycznych, pojęcia: energia użytkowa, końcowa (finalna), pierwotna | 1 |
T-W-3 | Zapotrzebowanie na energię budynku w jego cyklu życia, kształtowanie zapotrzebowania na energię budynku, podział budynków w zależności od głównych składowych definiujących zapotrzebowanie na energię | 2 |
T-W-4 | Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku, wpływ rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, instalacyjnych oraz OZE na kształtowanie zapotrzebowania na energię użytkową, końcową i pierwotną budynku | 2 |
T-W-5 | Przegląd współczesnych standardów energetycznych budynków, przegląd rozwiązań budynków w wybranych standardach energetycznych | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie wykładów | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 4 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 3 |
A-W-3 | Konsultaje | 3 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny i metoda przypadków |
M-2 | Metody praktyczne - metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena pracy projektowej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/29_W01 Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynków oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem | B_1A_W20, B_1A_W23 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/29_U01 Student/ka potrafi korzystać ze wspomagania komputerowego przy projektowaniu charakterystyki energetycznej budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki | B_1A_U08, B_1A_U06 | — | — | C-4 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/29_K01 Student/ka jest gotowy/a do oceny oddziaływania budynku w kontekście jego charakterystyki energetycznej, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe | B_1A_K02 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/29_W01 Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynków oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie charakter wpływu budynków na środowisko – Potrafi zdefiniować podstawowy standard budownictwa o wysokiej efektywności energetycznej (PH) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/29_U01 Student/ka potrafi korzystać ze wspomagania komputerowego przy projektowaniu charakterystyki energetycznej budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi stworzyć podstawowe, niezaawansowane narzędzie obliczeniowe do bilansowania efektywności energetycznej budynku i określić wskaźniki energetyczne oraz emisję CO2 prostego budynku z jedną strefą obliczeniową i monowalentnym źródłem energii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/29_K01 Student/ka jest gotowy/a do oceny oddziaływania budynku w kontekście jego charakterystyki energetycznej, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym rozumie pozatechniczne aspekty realizacji budynków energooszczędnych i ich ograniczony, w odniesieniu do budownictwa tradycyjnego, wpływ na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gawin D., Grzywacz M, Jerominko T., Kurtz-Orecka K., Pabjańczyk W., Sabiniak H., Podstawy teoretyczne i praktyka – wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej. Nowe wydanie, ArCADiasoft Chudzik sp.j. Łódź, Łódź, 2015
- red. Klemm P., Budownictwo ogólne. Tom 2: Fizyka budowli, Arkady, Warszawa, 2009
- Aktualne akty prawne z zakresu budownictwa
- Normy przedmiotowe z zakresu podejmowanej tematyki