Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wodociągi i kanalizacja 2 | ||
Specjalność | Budownictwo Wodne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość hydrauliki i hydrologii |
W-2 | Zaliczony na stopniu S1 przedmiot "Wodociągi i kanalizacja" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umocnienie umiejętności z zakresu projektowania i budowy sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej |
C-2 | Zapoznaine studentów z zasadami współpracy systemu wodociagowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego |
C-3 | Wyrobienie umiejętności obliczania, ustalenia sposobu współpracy i zaprojektowania systemu wodociągowego składającego się z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt zaopatrzenia jednostki osadniczej w wodę. Zakres opracowania: pompownia II st.0 - sieć magistralna - zbiornik sieciowy wyrównawczy. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie sieci wodociągowej, trasowanie układu sieci, określenie przepływów obliczeniowych. | 1 |
T-W-2 | Podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe, ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. | 1 |
T-W-3 | Obliczanie całkowitych sumarycznych wskaźników zapotrzebowania na wodę w godzinach minimalnych i maksymalnych zużycia wody. | 1 |
T-W-4 | Obliczanie hydrauliczne sieci wodociągowej obwodowej i promieniowej. | 1 |
T-W-5 | Sieciowe zbiorniki wyrównawcze, wyznaczanie pojemności. Dobór i zasady rozmieszczania uzbrojenia przewodów wodociagowych. | 1 |
T-W-6 | Rodzaje i zasady projektowania ujęć wód powierzchniowych. | 1 |
T-W-7 | Bilans ścieków i określenie przepływów obliczeniowych. | 1 |
T-W-8 | Zlewnie kanałów. Zasady projektowania kanalizacji sanitarnej. Projektowanie kanalizacji deszczowej. Metody obliczenia kanalizacji deszczowej. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 18 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 6 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie studenta do egzaminu | 7 |
A-W-4 | Egzamin | 1 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Zajęcia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie zajęć projektowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin z tematyki wykładów i zajęć projektowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/B/E01-1_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zadań zna i rozumie szeroki zakres zagadnień związanych z urządzeniami i sieciami wod.-kan. Zna i rozumie zasady współpracy systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego. Zna i rozumie zasady obliczania i wymiarowania sieci wodociągowej operujacej w tym systemie. | B_2A_W09, B_2A_W06 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-P-1, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/B/E01-1_U01 Student potrafi obliczyć i zaprojektować system wodociągowy składający się z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego. Potrafi wytłumaczyć zasadę współpracy tych urzadzeń i dobrać ich parametry na podstawie przeprowadzonych obliczeń. Potrafi sporządzić dokumentację techniczną/opis techniczny w środowisku wybranych programów CAD. | B_2A_U08, B_2A_U05 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-3, M-4, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/B/E01-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotów profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego, Jest gotów do wzięcia odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. | B_2A_K01, B_2A_K02 | — | — | C-3, C-1 | T-P-1, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-3, M-4, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/B/E01-1_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zadań zna i rozumie szeroki zakres zagadnień związanych z urządzeniami i sieciami wod.-kan. Zna i rozumie zasady współpracy systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego. Zna i rozumie zasady obliczania i wymiarowania sieci wodociągowej operujacej w tym systemie. | 2,0 | |
3,0 | Student ma jedynie podstawową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi projektowania sieci i urządzeń wod.-kan. Student jedynie w dostateczny sposób rozumie zasady współpracy systemu wodociągowego: pompownia II st. - sieć wod. - zbiornik. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/B/E01-1_U01 Student potrafi obliczyć i zaprojektować system wodociągowy składający się z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego. Potrafi wytłumaczyć zasadę współpracy tych urzadzeń i dobrać ich parametry na podstawie przeprowadzonych obliczeń. Potrafi sporządzić dokumentację techniczną/opis techniczny w środowisku wybranych programów CAD. | 2,0 | |
3,0 | Student ma jedynie podstawową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi projektowania sieci i urządzeń wod.-kan. Student jedynie w dostateczny sposób rozumie zasady współpracy systemu wodociagowego: pompownia II st. - sieć wod. - zbiornik. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/B/E01-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotów profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego, Jest gotów do wzięcia odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje włąsnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Wykazuje małe zainteresowanie do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i poziomu wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
- Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, Warszawa, 1992
- Dolecka j., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A., Wodociągi i kanalizacja część 1 i 2. Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych, Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999
- Bolt A, , Burszta-Adamiak E., Gudelis-Taraszkiewicz K., Suligowski Z., Tuszynska A., Kanalizacja. Projektowanie, wykonanie, eksploatacja., Seidel-Przywecki Sp. z o.o., 2012
Literatura dodatkowa
- Żuchowicki A. W., Projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2004
- Guzik J,. Guzik A., Wodociągi i kanalizcja zewnętrzna, Wydawnictwo i Handel Ksiazkami KaBe, Krosno, 2011
- Obowiązujące aktualne normy i rozporządzenia., 2021
- S. Bering, J. Mazur, K. Tarnowski, B. Bogusławski, A. Głowacka, Czynniki fizykochemiczne wskazujące na korozję betonu i odory w kanalizacji na obszarach wiejskich, Przemysł Chemiczny (ISSN: 0033-2496), 2019, Zeszyt 9, Strony od - do: 1384-1387