Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Oczyszczanie wody i ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oczyszczanie wody i ścieków | ||
Specjalność | Budownictwo Wodne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>, Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii |
W-2 | Podstawowe wiadomości z mechaniki płynów i hydrauliki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie zaawansowanych metod i procesów uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych. Rozumienie zaawansowanych metod i procesów oczyszczania ścieków komunalnych |
C-2 | Umiejętność projektowania wybranych urządzeń w schematach stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych (dla metod zaawansowanych) Umiejętność projektowania wybranych urządzeń w schematach oczyszczalni ścieków (dla metod zaawansowanych) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie wybranych urzadzeń dla stacji uzdatniania wód przy wykorzystaniu zaawansowanych metod oczyszczania (obliczenia tych urządzeń oraz instalacji) | 5 |
T-P-2 | Projekt wybranych urządzeń dla oczyszczalni ścieków | 4 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie najnowszych zaawansowanych metod uzdatniania stosowanych dla wód powierzchniowych i gruntowych wraz z omówieniem zaawansowanych standardów oraz norm technicznych w zakresie tych metod | 2 |
T-W-2 | Omówienie procesów adsorpcyjnych wykorzystywanych w uzdatnianiu wód dla celów pitnych (przegląd najnowszych złóż wykorzystywanych dla tych procesów jako granulowane węgle aktywne) | 1 |
T-W-3 | Omówienie procesów związanych z wymianą jonową wykorzystywanych dla oczyszczania wód (charakterystyka najnowszych filtrów jonitowych) | 1 |
T-W-4 | Ogólne omówienie biochemicznych-biologicznych metod uzdatniania wód (procesy nitryfikacji oraz denitryfikacji zachodzące w naturalnych warstwach wodonośnych) | 1 |
T-W-5 | Bilans ilości i jakości ścieków dopływających do oczyszczalni | 1 |
T-W-6 | Wybrane procesy i urządzenia do oczyszczania ścieków i przeróbki osadów | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 9 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 18 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 6 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 2 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 3 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 1 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/B/E01-2_W01 Student zna podstawowe standardy praz normy techniczne (wytyczne projektowania) związane z zagadnieniami oczyszczania wód. Zna i rozumie standardowe metody uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej oraz oczyszczania ścieków. Zna i rozumie metody projektowania stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków komunlanych. | B_2A_W06, B_2A_W10 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/B/E01-2_U01 Student potrafi zaprojektować elementy stacji uzdatniania wód, a także pootrafi zaprojektować obiekty oczyszczalni ścieków. Potrafi także wybrać optymalne rozwiązania (przy zastosowaniu nabytej wiedzy teoretycznej i projektowej) jako narzędzi służących do podejmowania zadań inżynierskich związanych z oczyszczaniem wód. | B_2A_U18, B_2A_U05 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/B/E01-2_K01 Student jest gotowy, żeby zdefiniować i sklasyfikować podstawowe priorytety służące do realizacji podjętego zadania inżynierskiego związanego z zaprojektowaniem standardowych procesów i schematów (urządzeń) stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej oraz oczyszczalni ścieków komunalnych. Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności odnośnie rzetelności uzyskiwanych wyników swoich praz oraz prac podległego mu zespołu. Jest gotowy do podjęcia dalszego samokształcenia. | B_2A_K01, B_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/B/E01-2_W01 Student zna podstawowe standardy praz normy techniczne (wytyczne projektowania) związane z zagadnieniami oczyszczania wód. Zna i rozumie standardowe metody uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej oraz oczyszczania ścieków. Zna i rozumie metody projektowania stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków komunlanych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma jedynie podstawową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi procesów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków (w aspekcie teoretycznym - jako wykłady) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/B/E01-2_U01 Student potrafi zaprojektować elementy stacji uzdatniania wód, a także pootrafi zaprojektować obiekty oczyszczalni ścieków. Potrafi także wybrać optymalne rozwiązania (przy zastosowaniu nabytej wiedzy teoretycznej i projektowej) jako narzędzi służących do podejmowania zadań inżynierskich związanych z oczyszczaniem wód. | 2,0 | |
3,0 | Student jedynie w dostateczny sposób potrafi ocenić przydatności metod i narzędzi służących do rozwiązań inżynierskich w studiowanej specjalności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/B/E01-2_K01 Student jest gotowy, żeby zdefiniować i sklasyfikować podstawowe priorytety służące do realizacji podjętego zadania inżynierskiego związanego z zaprojektowaniem standardowych procesów i schematów (urządzeń) stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej oraz oczyszczalni ścieków komunalnych. Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności odnośnie rzetelności uzyskiwanych wyników swoich praz oraz prac podległego mu zespołu. Jest gotowy do podjęcia dalszego samokształcenia. | 2,0 | |
3,0 | Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować, sklasyfikować oraz zastosować priorytety służące do realizacji podjętego zadania inżynierskiego dla omawianej tematyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. L. Kowal, M. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa-Wrocław, 2009
- J. Stańda, Woda dla kotłów parowych i obiegów chłodzących siłowni cieplnych (wybrane rozdziały), Wydawnictwa Naukowo- Techniczne, Warszawa, 1995
- Zbysław Dymaczewski, Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZiTS Oddział Wielkopolski, Poznań, 2011
Literatura dodatkowa
- Wabag/Handbuch Wasser, Uzdatnianie wody. Poradnik (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza Projprzem-Eko, Bydgoszcz, 2000
- S. Bering, J. Mazur, K. Tarnowski, M. Janus, Removal of organic pollutants and surfactants from laundry wastewater in moving bed biofilm reactor technology, Desalination and Water Treatment (ISSN: 1944-3994, eISSN: 1944-3986), 2020, Tom: 199, strony od - do: 434-440