Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Teoria sprężystości i plastyczności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria sprężystości i plastyczności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Silicka <Ewa.Silicka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Postawy rachunku różniczkowego i całkowego. |
W-2 | Analiza stanu naprężenia i odkształcenia w konstrukcjach prętowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi prawami teorii sprężystości. |
C-2 | Wykształcenie umiejętności rozwiązywania zagadnień PSN i PSO. |
C-3 | Zapoznanie z klasyczną teorią płyt i wykształcenie umiejętności rozwiązywania pasm płytowych. |
C-4 | Zapoznanie z podstawami teorii plastyczności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Powtórzenie podstaw rachunku różniczkowego i całkowego. | 1 |
T-A-2 | Płaski stan naprężenia i płaski stan odkształcenia we współrzędnych kartezjańskich. | 3 |
T-A-3 | Płaski stan naprężenia i płaski stan odkształcenia we współrzędnych biegunowych. | 1 |
T-A-4 | Klasyczna teoria płyt i pasma płytowe. | 3 |
T-A-5 | Kolokwium zaliczające. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza stanu naprężenia i odlształcenia w przestrzeni trójwymiarowej - wiadomości postawowe. Uogólnione prawo Hooke'a, związki geometryczne Cauchy'ego. | 3 |
T-W-2 | Analiza płaskiego stanu naprężenia oraz płaskiego stanu odkształcenia we współrzędnych kartezjańskich. Równanie różniczkowe Levy'ego. Pojęcie funcji Airy'ego. | 5 |
T-W-3 | Analiza płaskiego stanu naprężenia oraz płaskiego stanu odkształcenia we współrzędnych biegunowych. Równanie różniczkowe Levy'ego we współrzędnych biegunowych. Stany osiowo-symetryczne. | 3 |
T-W-4 | Podstawy klasycznej teorii płyt. Naprężenia i siły wewnętrzne w płytach we współrzędnych kartezjańskich. Równanie różniczkowe płyty. Pojęcie pasma płytowego. | 5 |
T-W-5 | Podstawy teorii plastyczności. Podstawowe hipotezy wytrzymałościowe. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Utrwalanie bieżącego materiału | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium | 7 |
A-A-4 | Konsultacje | 3 |
A-A-5 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
A-W-4 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z kolokwium. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/C/01_W01 Zna i rozumie podstawowe prawa i zasady analizy stanu naprężenia oraz odkształcenia w odniesieniu do konstrukcji wielowymiarowych. | B_2A_W03 | — | — | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/C/01_U01 Potrafi przeprowadzić analizę stanu naprężenia i odkształcenia w odniesieniu do prostych konstrukcji wielowymiarowych. | B_2A_U17 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/C/01_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń | B_2A_K02 | — | — | C-2, C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/C/01_W01 Zna i rozumie podstawowe prawa i zasady analizy stanu naprężenia oraz odkształcenia w odniesieniu do konstrukcji wielowymiarowych. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe prawa teorii sprężystości i plastyczności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/C/01_U01 Potrafi przeprowadzić analizę stanu naprężenia i odkształcenia w odniesieniu do prostych konstrukcji wielowymiarowych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozwiązywac proste zadania z analizy stanu naprężenia oraz odkształcenia konstrukcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/C/01_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Timoshenko S., Goodier J. N., Teoria sprężystości, Arkady, Warszawa, 1962
- Timoshenko S., Woinowsky-Krieger S., Teoria płyt i powłok, Arkady, Warszawa, 1962
- Kączkowski Z., Płyty. Obliczenia statyczne, Arkady, Warszawa, 2000
- Piechnik S., Mechanika techniczna ciała stałego, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2007
- Radwańska M., Ustroje powierzchniowe. Podstawy teoretyczne oraz rozwiązania analityczne i numeryczne, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2009
Literatura dodatkowa
- Paluch M., Podstawy teorii sprężystości i plastyczności z przykładami, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2006
- Sokołowski M. (red.), Mechanika techniczna. Sprężystość, PWN, Warszawa, 1978
- Jedno S., Paczkowski W. M., Silicka E., Discrete multicriteria reliability–based optimization of spatial trusses, Computer Assisted Mechanics and Engineering Science 14, 2007