Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Modelowanie numeryczne konstrukcji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie numeryczne konstrukcji | ||
Specjalność | Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adrian Silicki <Adrian.Silicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs teorii sprężystości i plastyczności |
W-2 | Zaliczony kurs metod komputerowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych konstrukcji i prowadzenia ich analizy statycznej z zastosowaniem komercyjnego oprogramowania. |
C-2 | Zapoznanie z metodami nieliniowej analizy statycznej konstrukcji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza złożonego przestrzennego układu prętowego w programie Robot | 10 |
T-L-2 | Analiza powłokowej konstrukcji zbiornika na ciecze w programie Robot | 8 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne, zagadnienie modelowania | 1 |
T-W-2 | Nieliniowa analiza statyczna konstrukcji za pomocą metody elementów skończonych | 3 |
T-W-3 | Zaawansowane zagadnienia modelowania konstrukcji prętowych | 2 |
T-W-4 | Zasady definiowania modeli numerycznych konstrukcji powierzchniowych i objętościowych | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładów | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 6 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Zaliczenie | 2 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Bieżace utrwalanie poznanego materiału | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Zaliczenie | 1 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: oceny z poszczególnych zadań laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczającego przedmiot |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/K/D17_W01 Zna zasady tworzenia modeli konstrukcji w metoddzie elementów skończonych również w odniesieniu do złożonych przypadków. | B_2A_W09, B_2A_W04, B_2A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_N2/K/D17_W02 Zna komercyjne programy komputerowe służące do analizy złożonych układów konstrukcyjnych. | B_2A_W09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/K/D17_U01 Potrafi przeprowadzić analizę zlożonych konstrukcji budowlanych i inżynierskich wykorzystując odpowiednie opcje obliczeniowe oprogramowania stosownie do warunków pracy konstrukcji oraz krytycznie ocenić uzyskane wyniki i przeprowadzić ich weryfikację. | B_2A_U10, B_2A_U18, B_2A_U09 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/K/D17_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń | B_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/K/D17_W01 Zna zasady tworzenia modeli konstrukcji w metoddzie elementów skończonych również w odniesieniu do złożonych przypadków. | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady tworzenia modeli obliczeniowych w metodzie elementów skończonych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_N2/K/D17_W02 Zna komercyjne programy komputerowe służące do analizy złożonych układów konstrukcyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Zna komercyjne oprogramowanie służące do analizy statycznej konstrukcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/K/D17_U01 Potrafi przeprowadzić analizę zlożonych konstrukcji budowlanych i inżynierskich wykorzystując odpowiednie opcje obliczeniowe oprogramowania stosownie do warunków pracy konstrukcji oraz krytycznie ocenić uzyskane wyniki i przeprowadzić ich weryfikację. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przeprowadzić analizę złożonych konstrukcji za pomocą komercyjnego oprogramowania i krytycznie ocenić uzyskane wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/K/D17_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Starosolski W., Komputerowe modelowanie betonowych ustrojów inżynierskich. Wybrane zagadnienia. t. 1 i 2, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
- Starosolski W., Wybrane zagadnienia komputerowego modelowania konstrukcji inżynierskich, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2003, wcześniejsze wydanie pozycji 1. pod innym tytułem
- Rakowski G., Kacprzyk Z., Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
- Zienkiewicz O. C., Metoda elementów skończonych, Arkady, Warszawa, 1972
- Cook R. D., Malkus D. S., Plesha M. E., Witt R. J., Concepts and Applications of Finite Element Analysis, Wiley, 2002
Literatura dodatkowa
- Rusiński E., Czmochowski J., Smolnicki T., Zaawansowana metoda elementów skończonych w konstrukcjach nośnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000
- Silicki A., Szewczyk P., Numeryczne modelowanie przebiegu zniszczenia konstrukcji jako narzędzie wspomagające projektowanie wież stalowych, Pomiary, Automatyka, Kontrola. Vol. 56, s. 824 - 827, 2010