Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Zagadnienia współczesnej fizyki budowli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagadnienia współczesnej fizyki budowli
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Materiały budowlane
W-2Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane
W-3Fizyka budowli

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Znajomość rozwiązań i technik stosowanych w współczesnym budownictwie kształtujących poprawne zjawiska fizykalne w obiektach.
C-2Ukształtowanie umiejętności doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach. Przygotowanie do realizacji programów badawczych, dokonywania oceny wyników badań oraz ukształtowanie umiejętności określenia zakresu wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki.
C-3Posiadanie świadomości wpływu zjawisk fizykalnych w budynku na realizację idei zrównoważonego rozwoju w budownictwie oraz wpływu działalności zawodowej na środowisko, postępowanie zgodnie z przepisami prawa i zasadami etyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szczelność powietrzna budynku - praktyczny pomiar szczelności metodą wentylatorową.3
T-L-2Pomiar parametrów oświetlenia.1
T-L-3Zastosowanie techniki termowizyjnej w budownictwie - interpretacja termogramów.1
T-L-4Pomiary termicznych właściwości materiałów izotropowych w różnych stanach zawilgocenia.1
T-L-5Pomiary termicznych i pozatermicznych parametrów mikroklimatu pomieszczeń - ocena komfortu cieplnego metodą PMV/PPD.2
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
9
wykłady
T-W-1Zaliczenie wykładów1
T-W-2Szczelność powietrzna budynków.2
T-W-3Oświetlenie.1
T-W-4Termowizja w budownictwie.2
T-W-5Mikroklimat pomieszczeń i szacowanie współczynnika przenikania ciepła.2
T-W-6Elementy kształtujące zużycie energii w budownictwie, składowe zużycia energii, potencjał energetyczny budynków.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych8
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-3Końcowe opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-5Konsultacje.2
A-L-6Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Konsultacje.2
A-W-5Zaliczenie wykładów.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersaycjny, aktywizujące: gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna
M-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: test
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/13_W01
Student zna pojęcia z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Zna i rozumie rozwiązania i techniki stosowane we współczesnym budownictwie.
B_2A_W05, B_2A_W10, B_2A_W13C-1, C-3T-W-1M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/13_U01
Student posiada umiejętność doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach. Student potrafi zrealizować program badawczy i dokonać oceny oraz analizy wyników diagnostyki.
B_2A_U12, B_2A_U25C-2T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D/13_K01
Student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac badawczych. Ma świadomość wpływu działalności zawodowej na środowisko.
B_2A_K02C-3T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/13_W01
Student zna pojęcia z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Zna i rozumie rozwiązania i techniki stosowane we współczesnym budownictwie.
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Nie zna rozwiązań i technik stosowanych w współczesnym budownictwie kształtujących poprawne zjawiska fizykalne w obiektach.
3,0Student ma wiedzę z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Zna rozwiązania i techniki stosowane w współczesnym budownictwie kształtujące poprawne zjawiska fizykalne w obiektach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/13_U01
Student posiada umiejętność doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach. Student potrafi zrealizować program badawczy i dokonać oceny oraz analizy wyników diagnostyki.
2,0Student nie ma umiejętności doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach i nie jest przygotowany do realizacji programów badawczych, dokonywania oceny i nie ma umiejętności określenia wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki.
3,0Student ma umiejętność doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach i jest przygotowany do realizacji programów badawczych, dokonywania oceny i ma umiejętność określenia wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D/13_K01
Student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac badawczych. Ma świadomość wpływu działalności zawodowej na środowisko.
2,0Student nie jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac badawczych. Nie ma świadomości wpływu działalności zawodowej na środowisko
3,0Student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac badawczych. Ma świadomość wpływu działalności zawodowej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jaworski J., Termografia budynków, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, 2000
  2. Królak E., Fizyka cieplna budowli. Ćwiczenia laboratoryjne. Pomoc dydaktyczna., Politechnika Krakowska, Kraków, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Everest F. A., Podręcznik akustyki, Sonia Draga, Katowice, 2004
  2. Aktualne normy przedmiotowe i akty prawne w zakresie dziedziny Budownictwo
  3. A. Stolarska, P. Afeltowicz, Analiza zmian w budynku mieszkalnym z lat 30. XX wieku w celu osiągnięcia standardu pasywnego, Builder, 2020, Tom: 275, Zeszyt: 6, 10.5604/01.3001.0014.1397

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szczelność powietrzna budynku - praktyczny pomiar szczelności metodą wentylatorową.3
T-L-2Pomiar parametrów oświetlenia.1
T-L-3Zastosowanie techniki termowizyjnej w budownictwie - interpretacja termogramów.1
T-L-4Pomiary termicznych właściwości materiałów izotropowych w różnych stanach zawilgocenia.1
T-L-5Pomiary termicznych i pozatermicznych parametrów mikroklimatu pomieszczeń - ocena komfortu cieplnego metodą PMV/PPD.2
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zaliczenie wykładów1
T-W-2Szczelność powietrzna budynków.2
T-W-3Oświetlenie.1
T-W-4Termowizja w budownictwie.2
T-W-5Mikroklimat pomieszczeń i szacowanie współczynnika przenikania ciepła.2
T-W-6Elementy kształtujące zużycie energii w budownictwie, składowe zużycia energii, potencjał energetyczny budynków.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych8
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-3Końcowe opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-5Konsultacje.2
A-L-6Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Konsultacje.2
A-W-5Zaliczenie wykładów.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/13_W01Student zna pojęcia z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Zna i rozumie rozwiązania i techniki stosowane we współczesnym budownictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu wybranych zagadnień związanych z budownictwem
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
B_2A_W13Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie. Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie budownictwa
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Znajomość rozwiązań i technik stosowanych w współczesnym budownictwie kształtujących poprawne zjawiska fizykalne w obiektach.
C-3Posiadanie świadomości wpływu zjawisk fizykalnych w budynku na realizację idei zrównoważonego rozwoju w budownictwie oraz wpływu działalności zawodowej na środowisko, postępowanie zgodnie z przepisami prawa i zasadami etyki.
Treści programoweT-W-1Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersaycjny, aktywizujące: gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Nie zna rozwiązań i technik stosowanych w współczesnym budownictwie kształtujących poprawne zjawiska fizykalne w obiektach.
3,0Student ma wiedzę z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Zna rozwiązania i techniki stosowane w współczesnym budownictwie kształtujące poprawne zjawiska fizykalne w obiektach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/13_U01Student posiada umiejętność doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach. Student potrafi zrealizować program badawczy i dokonać oceny oraz analizy wyników diagnostyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach. Przygotowanie do realizacji programów badawczych, dokonywania oceny wyników badań oraz ukształtowanie umiejętności określenia zakresu wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki.
Treści programoweT-L-3Zastosowanie techniki termowizyjnej w budownictwie - interpretacja termogramów.
T-L-4Pomiary termicznych właściwości materiałów izotropowych w różnych stanach zawilgocenia.
T-L-5Pomiary termicznych i pozatermicznych parametrów mikroklimatu pomieszczeń - ocena komfortu cieplnego metodą PMV/PPD.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test
S-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejętności doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach i nie jest przygotowany do realizacji programów badawczych, dokonywania oceny i nie ma umiejętności określenia wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki.
3,0Student ma umiejętność doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach i jest przygotowany do realizacji programów badawczych, dokonywania oceny i ma umiejętność określenia wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/T/D/13_K01Student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac badawczych. Ma świadomość wpływu działalności zawodowej na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest gotów do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego, a także innych osób
Cel przedmiotuC-3Posiadanie świadomości wpływu zjawisk fizykalnych w budynku na realizację idei zrównoważonego rozwoju w budownictwie oraz wpływu działalności zawodowej na środowisko, postępowanie zgodnie z przepisami prawa i zasadami etyki.
Treści programoweT-L-3Zastosowanie techniki termowizyjnej w budownictwie - interpretacja termogramów.
T-L-4Pomiary termicznych właściwości materiałów izotropowych w różnych stanach zawilgocenia.
T-L-5Pomiary termicznych i pozatermicznych parametrów mikroklimatu pomieszczeń - ocena komfortu cieplnego metodą PMV/PPD.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test
S-1Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac badawczych. Nie ma świadomości wpływu działalności zawodowej na środowisko
3,0Student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac badawczych. Ma świadomość wpływu działalności zawodowej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0