Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne
Sylabus przedmiotu Inżynieria ruchu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria ruchu | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu "Podstawy inżynierii ruchu" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zasad zarządzania ruchem i polityki transportowej |
C-2 | Znajomość zasad funkcjonowania rond oraz skrzyżowań z sygnalizacją świetlną |
C-3 | Znajomość zasad obliczania przepustowości rond i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz oceny warunków ruchu |
C-4 | Umiejętność obliczania przepustowości rond i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz oceny warunków ruchu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Charakterystyka wybranych rond i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną | 5 |
T-P-2 | Przepustowość wlotu ronda i ocena warunków ruchu | 10 |
T-P-3 | Przepustowość skrzyżowania z sygnalizacją świetlną i ocena warunków ruchu | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarządzanie ruchem. Polityka transportowa | 6 |
T-W-2 | Przepustowość skrzyżowań typu rondo i ocena warunków ruchu | 5 |
T-W-3 | Przepustowość skrzyżowań z sygnalizacją świetlną | 4 |
T-W-4 | Rozkład natężenia ruchu w obliczeniowej grupie pasów | 3 |
T-W-5 | Natężenie nasycenia | 6 |
T-W-6 | Mierniki efektywności ruchu na wlocie z sygnalizacją świetlną | 2 |
T-W-7 | Środki transportu zbiorowego i jego uprzywilejowanie | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadań projektowych | 15 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia projektów | 4 |
A-P-4 | Konsultacje | 2 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 2 |
53 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 2 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 3 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie projektów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/03_W01 Zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach | B_2A_W10 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/03_U01 Oblicza przepustowość i ocenia warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz na rondach stosując właściwe metody | B_2A_U10, B_2A_U18 | — | — | C-3, C-4, C-2 | T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/03_K01 Jest zorganizowany i świadomy znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | B_2A_K03 | — | — | C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/03_W01 Zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie metod zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach |
3,0 | Student pobieżnie zna podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach, ale tylko niektóre z nich rozumie | |
3,5 | Student zna podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach, ale dalej wszystkich z nich nie rozumie | |
4,0 | Student dobrze zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach | |
4,5 | Student więcej niż dobrze zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe metody zarządzania ruchem, obliczania przepustowości oraz oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/03_U01 Oblicza przepustowość i ocenia warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz na rondach stosując właściwe metody | 2,0 | Student nie umie obliczać przepustowości i ocenić warunków ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną oraz na rondach |
3,0 | Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Potrafi ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach, ale nie potrafi ich zinterpretować. Nie potrafi uzasadnić wyboru zastosowanej metody | |
3,5 | Student umie obliczać przepustowość, ale wymaga nadzoru. Potrafi poprawnie ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz czasami je zinterpretować. Potrafi czasami uzasadnić wybór zastosowanej metody, ale wymaga podpowiedzi | |
4,0 | Student umie obliczać przepustowość. Potrafi ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz je zinterpretować. Potrafi czasami uzasadnić wybór zastosowanej metody | |
4,5 | Student umie obliczać przepustowość. Potrafi dobrze ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz je zinterpretować. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanej metody | |
5,0 | Student umie obliczać przepustowość i potrafi bardzo dobrze ocenić warunki ruchu na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i na rondach oraz je zinterpretować. Potrafi zawsze uzasadnić wybór zastosowanej metody |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/03_K01 Jest zorganizowany i świadomy znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu |
3,0 | Student ma minimalną świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | |
3,5 | Student ma poczucie świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | |
4,5 | Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu |
Literatura podstawowa
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2011, Wydanie I (dodruk)
- Praca zbiorowa. Chodur J., Tracz M. i inni, Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Instrukcja obliczania, Warszawa, 2004, Opracowano na zlecenie GDDKiA
- Tracz M., Chodur J., Metoda obliczania przepustowości rond. Instrukcja obliczania, Warszawa, 2004, Opracowano na zlecenie GDDKiA
- Tracz M., Chodur J., Gaca S., Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych część I: Skrzyżowania zwykłe i skanalizowane, część II: Ronda, GDDP, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Tracz M. i inni, Pomiary i badania ruchu drogowego, WKŁ, Warszawa, 1984
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, 2011, (Dz. U. nr 220 poz. 2181)