Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne
Sylabus przedmiotu Mosty betonowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mosty betonowe | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy mostownictwa/Budownictwo mostowe / Konstrukcje i obiekty iinżynierii komunikacyjnej |
W-2 | Konstrukcje betonowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowej problematyki mostów betonowych. |
C-2 | Znajomość podstawowych podstawowych materiałów konstrukcyjnych w budowie mostów betonowych. |
C-3 | Znajomość podstawowych technologii budowy mostów betonowych. |
C-4 | Umiejętność wykonania projektu konstrukcji przęsła mostu betonowego lub projektu technologii budowy przęsła. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie ćwiczeń projektowych. Wydanie tematów projektów. Omówienie zawartości projektu. Wyjaśnienie pojęć i terminów. | 2 |
T-P-2 | Kształtowanie betonowego przęsła mostu drogowego. Dobór nawierzchni i elementów bezpieczeństwa ruchu. | 2 |
T-P-3 | Rysunek ogólny mostu. Zasady opracowania i opisu, legenda obiektu. Sprawdzenie rysunku przekroju poprzecznego mostu i rysunku budowlanego przęsła. | 2 |
T-P-4 | Zasady obliczeń statycznych. Kombinacje oddziaływań. Zasady zestawianie obciążeń stałych i ruchomych. | 2 |
T-P-5 | Obliczenia statyczne pomostu: zestawienie obciążeń i obliczenie sił wewnętrznych. | 2 |
T-P-6 | Wymiarowanie elementów pomostu betonowego. Sprawdzenie rysunku widoku ogólnego mostu. | 2 |
T-P-7 | Obliczenia statyczne dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych. Zasady rozdziału obciążeń. | 2 |
T-P-8 | Linie wpływowe momentów zginających i sił tnących. Obwiednia momentów zginających i sił tnących. Sprawdzenie stanu zaawansowania projektów. | 2 |
T-P-9 | Wymiarowanie dźwigarów głównych w stanie granicznym nośności na zginianie. Sprawdzenie stanu zaawnasowania projektu i ewentualne korekty. | 2 |
T-P-10 | Projektowanie zbrojenia na ścinanie. | 2 |
T-P-11 | Sprawdzenie stanów granicznych użytkowalności przęsła betonowego. Sprawdzenie stanu zaawansowania projektów. | 2 |
T-P-12 | Zakres rysunków konstrukcyjnych. | 2 |
T-P-13 | Uszczegółowienie rysunków konstrukcyjnych. | 2 |
T-P-14 | Zaliczenie projektu sprawdzające wiedzę i umiejętności. Sprawdzenie rysunków konstrukcyjnych. | 2 |
T-P-15 | Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, ocena końcowa. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres przedmiotu, podstawowa literatura i normy. Podstawowe technologie budowy mostów betonowych. | 2 |
T-W-2 | Typy betonowych obiektów mostowych. Zakres stosowania w zależności od rozpiętości. | 2 |
T-W-3 | Materiały konstrukcyjne w budowie mostów betonowych. | 2 |
T-W-4 | Kształtowanie przęseł mostów betonowych. | 2 |
T-W-5 | Oddziaływania na obiekty mostowe, częściowe współczynniki i kombinacje oddziaływań. | 2 |
T-W-6 | Wymiarowanie żelbetowych konstrukcji mostowych: zginanie i ścinanie. Posumowanie wiedzy, kolokwium nr 1. | 2 |
T-W-7 | Analiza przęseł mostowych - przęsła i pomosty płytowe. | 2 |
T-W-8 | Metody rozdziału obciążeń - podstawowe pojęcia, metody uproszczone, analityczne i numeryczne. | 2 |
T-W-9 | Kształtowanie przęseł betonowych, zasady zbrojenia. | 2 |
T-W-10 | Podstawy sprężonych konstrukcji mostowych. | 2 |
T-W-11 | Mosty z dźwigarów prefabrykowanych. Typy prefabrykatów mostowych. | 2 |
T-W-12 | Przykłady budowy mostów betonowych. Posumowanie wiedzy, kolokwium nr 2. | 2 |
T-W-13 | Technologia betonowania przęseł betonowych - podstawowe wymagania. | 2 |
T-W-14 | Skład dokumentacji projektowej. Programy funkcjonalno-użytkowe. Wymagania dla specyfikacji technicznych i przedmiaru robót. | 2 |
T-W-15 | Katalog typowych drogowych obiektów mostowych. Podsumowanie przedmiotu. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 30 |
A-P-2 | Samodzielna praca nad projektem | 2 |
A-P-3 | Zaliczenie | 1 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Praca własna i utrwalanie poznanego programu | 22 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Egzamin | 3 |
57 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian z wykładów i ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/04_W01 Zna typy mostów betonowych i ich metody budowy. Jest gotowy do realizacji prac zwiazanych z mostami betonowymi. | B_2A_W05, B_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-P-9, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-10, T-P-11, T-P-4, T-P-2, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-12, T-W-15 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/04_U01 Potrafi przeprowadzić obliczenia prostego mostu żelbetowego i opracować rysunki konstrukcyjne jego elementów. | B_2A_U15, B_2A_U21 | — | — | C-2, C-4 | T-P-9, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-10, T-P-11, T-P-4, T-P-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/04_K01 Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac. Jest przygotowany do samodzielnego i grupowego rozwiązywaniam zadań i problemów. | B_2A_K02, B_2A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-P-3, T-P-7, T-P-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-11, T-W-7 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/04_W01 Zna typy mostów betonowych i ich metody budowy. Jest gotowy do realizacji prac zwiazanych z mostami betonowymi. | 2,0 | |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/04_U01 Potrafi przeprowadzić obliczenia prostego mostu żelbetowego i opracować rysunki konstrukcyjne jego elementów. | 2,0 | |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/04_K01 Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac. Jest przygotowany do samodzielnego i grupowego rozwiązywaniam zadań i problemów. | 2,0 | |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Literatura podstawowa
- Madaj A., Wołowicki W., Projektowanie mostów betonowych, WKŁ, Warszawa, 2010
- Leonhardt F., Podstawy budowy mostów betonowych, WKŁ, Warszawa, 1982
- Biliszczuk J., Hołowaty J., Onysyk J., Sadowski K., Toczkiewicz R., Mosty betonowe wznoszone metodą sekcja po sekcji, DWE, Wrocław, 2014, Tom 6
- Hołowaty J., Uproszczone metody rozdziału poprzecznego obciążeń w mostach drogowych, Mosty, Katowice, 2010, 4
Literatura dodatkowa
- Madaj A., Wołowicki W., Budowa i utrzymanie mostów, WKŁ, Warszawa, 2007
- Szczygieł J., Mosty z betonu zbrojonego i sprężonego, WKŁ, Warszawa, 1978
- Hołowaty J., Jurkowski D., Deskowania drewniane w budowie mostów betonowych, Mosty, Katowice, 2015, 1
- Hołowaty J., Numeryczny sposób rozdziału obciążeń ruchomych w mostach drogowych., Drogi i Mosty, Warszawa, 2010, 4