Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)

Sylabus przedmiotu Prawne aspekty innowacyjności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawne aspekty innowacyjności
Specjalność Innowacje w gospodarce
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 40 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać umiejętność pozyskiwania informacji ze wskazanych źródeł oraz rozumieć konieczność poszerzania swoich kompetencji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z podstaw prawa w szczególności obowiązującego w RP prawa patentowego, znaków towarowych, prawa autorskiego, wzorów przemysłowych, prawa konkurencji, ochrony danych osobowych.
C-2Zapoznanie studentów z istotą prawa własności przemysłowej, problemami ochrony własności intelektualnej, aspektami prawa patentowego w UE i na pozostałych częściach świata. Rozwinięcie u studentów umiejętności rozumienia przepisów prawnych, przeglądania baz patentowych, badania czystości patentowej, wykorzystywania prawa autorskiego i praw pokrewnych w projektach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Źródła prawa międzynarodowego i polskiego4
T-K-2Innowacja jako przedmiot regulacji prawnej (utwór, przedmioty praw pokrewnych, baza danych, rozwiązania techniczne, projekty sztuki użytkowej, geograficzne oznaczenia pochodzenia i Gwarantowane Tradycyjne Specjalności, projekty racjonalizatorskie itp.)10
T-K-3Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, Komisja Prawa Autorskiego5
T-K-4Zasady ochrony prawnej innowacji (zasada wyłączności, korzystanie z cudzych innowacji bez zgody uprawnionego, zwalczanie nieuczciwej konkurencji)6
T-K-5Dozwolony użytek chronionych utworów, czyli co i komu wolno używać, cytować, rozpowszechniać6
T-K-6Rejestracja praw własności przemysłowej4
T-K-7Negatywne następstwa naruszenia zasad prawnej ochrony innowacji (skutki cywilnoprawne, skutki karne)5
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach40
A-K-2Aktywny udział w dyskusji20
A-K-3Zapoznanie z literaturą przedmiotu10
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia5
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład połączony z prezentacją multimedialną, ilustrowaną przykładami, dyskusją i ćwiczeniami praktycznymi.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test jednokrotnego wyboru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/4.2_W01
Student zna i rozumie istotę prawną ochrony cudzych i własnych wytworów intelektu, a także zna i rozumie sposoby ich ochrony w praktyce.
E_2A_W10, E_2A_W11C-1, C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7M-1S-1, S-2
E_2A_D3/4.2_W02
Student zna i rozumie konsekwencje prawne naruszenia prawa w zakresie ochrony własności intelektualnej.
E_2A_W10, E_2A_W11C-1, C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/4.2_U01
Student potrafi wykorzystać przepisy prawne z zakresu ochrony własnych i cudzych wytworów intelektu do rozwiazywania problemów w działalności.
E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U06C-1, C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D3/4.2_K01
Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu, potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej rożne role; budując strategie oparte na analizie patentów.
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K05C-1, C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7M-1S-1, S-2
E_2A_D3/4.2_K02
Student jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadania określonego przez siebie lub innych, myśli i działa w sposób zgodny z prawem.
E_2A_K04, E_2A_K01, E_2A_K02C-1, C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/4.2_W01
Student zna i rozumie istotę prawną ochrony cudzych i własnych wytworów intelektu, a także zna i rozumie sposoby ich ochrony w praktyce.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie istotę prawną ochrony cudzych i własnych wytworów intelektu, a także w tym samym stopniu zna i rozumie sposoby ich ochrony w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D3/4.2_W02
Student zna i rozumie konsekwencje prawne naruszenia prawa w zakresie ochrony własności intelektualnej.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie konsekwencje prawne naruszenia prawa w zakresie ochrony własności intelektualnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/4.2_U01
Student potrafi wykorzystać przepisy prawne z zakresu ochrony własnych i cudzych wytworów intelektu do rozwiazywania problemów w działalności.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać przepisy prawne z zakresu ochrony własnych i cudzych wytworów intelektu do rozwiazywania problemów w działalności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D3/4.2_K01
Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu, potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej rożne role; budując strategie oparte na analizie patentów.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu, w tym samym stopniu potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej rożne role; budując strategie oparte na analizie patentów.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D3/4.2_K02
Student jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadania określonego przez siebie lub innych, myśli i działa w sposób zgodny z prawem.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadania określonego przez siebie lub innych, w tym samym stopniu myśli i działa w sposób zgodny z prawem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kamiński, R. (Ed.), Innowacje gospodarcze: wybrane aspekty ekonomiczne i prawne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2018
  2. Opolski, K., Górski, J., Warszawski, U. (Eds.), Innowacyjność polskiej gospodarki: wybrane aspekty, Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Ślusarczyk, Z., Ochrona własności intelektualnej w innowacyjnych przedsiębiorstwach. Wybrane problemy, Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, 2021, 33(2), https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_2391-5129_33_2021_02zs
  2. Różański, J., & Voytovych, N., Transfer technologii w procesach innowacyjnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019
  3. Kacprzak, J., System patentowy w procesie innowacyjnym, Studia i Prace WNEiZ US, 2018, 52
  4. Stjepandić, J., Liese, H., & Trappey, A. J., Intellectual property protection. In Concurrent Engineering in the 21st Century, Springer, Cham, 2015, https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-13776-6_18

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Źródła prawa międzynarodowego i polskiego4
T-K-2Innowacja jako przedmiot regulacji prawnej (utwór, przedmioty praw pokrewnych, baza danych, rozwiązania techniczne, projekty sztuki użytkowej, geograficzne oznaczenia pochodzenia i Gwarantowane Tradycyjne Specjalności, projekty racjonalizatorskie itp.)10
T-K-3Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, Komisja Prawa Autorskiego5
T-K-4Zasady ochrony prawnej innowacji (zasada wyłączności, korzystanie z cudzych innowacji bez zgody uprawnionego, zwalczanie nieuczciwej konkurencji)6
T-K-5Dozwolony użytek chronionych utworów, czyli co i komu wolno używać, cytować, rozpowszechniać6
T-K-6Rejestracja praw własności przemysłowej4
T-K-7Negatywne następstwa naruszenia zasad prawnej ochrony innowacji (skutki cywilnoprawne, skutki karne)5
40

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach40
A-K-2Aktywny udział w dyskusji20
A-K-3Zapoznanie z literaturą przedmiotu10
A-K-4Przygotowanie do zaliczenia5
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/4.2_W01Student zna i rozumie istotę prawną ochrony cudzych i własnych wytworów intelektu, a także zna i rozumie sposoby ich ochrony w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_2A_W11Zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z podstaw prawa w szczególności obowiązującego w RP prawa patentowego, znaków towarowych, prawa autorskiego, wzorów przemysłowych, prawa konkurencji, ochrony danych osobowych.
C-2Zapoznanie studentów z istotą prawa własności przemysłowej, problemami ochrony własności intelektualnej, aspektami prawa patentowego w UE i na pozostałych częściach świata. Rozwinięcie u studentów umiejętności rozumienia przepisów prawnych, przeglądania baz patentowych, badania czystości patentowej, wykorzystywania prawa autorskiego i praw pokrewnych w projektach.
Treści programoweT-K-1Źródła prawa międzynarodowego i polskiego
T-K-2Innowacja jako przedmiot regulacji prawnej (utwór, przedmioty praw pokrewnych, baza danych, rozwiązania techniczne, projekty sztuki użytkowej, geograficzne oznaczenia pochodzenia i Gwarantowane Tradycyjne Specjalności, projekty racjonalizatorskie itp.)
T-K-3Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, Komisja Prawa Autorskiego
T-K-4Zasady ochrony prawnej innowacji (zasada wyłączności, korzystanie z cudzych innowacji bez zgody uprawnionego, zwalczanie nieuczciwej konkurencji)
T-K-5Dozwolony użytek chronionych utworów, czyli co i komu wolno używać, cytować, rozpowszechniać
T-K-6Rejestracja praw własności przemysłowej
T-K-7Negatywne następstwa naruszenia zasad prawnej ochrony innowacji (skutki cywilnoprawne, skutki karne)
Metody nauczaniaM-1Wykład połączony z prezentacją multimedialną, ilustrowaną przykładami, dyskusją i ćwiczeniami praktycznymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie istotę prawną ochrony cudzych i własnych wytworów intelektu, a także w tym samym stopniu zna i rozumie sposoby ich ochrony w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/4.2_W02Student zna i rozumie konsekwencje prawne naruszenia prawa w zakresie ochrony własności intelektualnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_2A_W11Zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z podstaw prawa w szczególności obowiązującego w RP prawa patentowego, znaków towarowych, prawa autorskiego, wzorów przemysłowych, prawa konkurencji, ochrony danych osobowych.
C-2Zapoznanie studentów z istotą prawa własności przemysłowej, problemami ochrony własności intelektualnej, aspektami prawa patentowego w UE i na pozostałych częściach świata. Rozwinięcie u studentów umiejętności rozumienia przepisów prawnych, przeglądania baz patentowych, badania czystości patentowej, wykorzystywania prawa autorskiego i praw pokrewnych w projektach.
Treści programoweT-K-1Źródła prawa międzynarodowego i polskiego
T-K-2Innowacja jako przedmiot regulacji prawnej (utwór, przedmioty praw pokrewnych, baza danych, rozwiązania techniczne, projekty sztuki użytkowej, geograficzne oznaczenia pochodzenia i Gwarantowane Tradycyjne Specjalności, projekty racjonalizatorskie itp.)
T-K-3Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, Komisja Prawa Autorskiego
T-K-4Zasady ochrony prawnej innowacji (zasada wyłączności, korzystanie z cudzych innowacji bez zgody uprawnionego, zwalczanie nieuczciwej konkurencji)
T-K-5Dozwolony użytek chronionych utworów, czyli co i komu wolno używać, cytować, rozpowszechniać
T-K-6Rejestracja praw własności przemysłowej
T-K-7Negatywne następstwa naruszenia zasad prawnej ochrony innowacji (skutki cywilnoprawne, skutki karne)
Metody nauczaniaM-1Wykład połączony z prezentacją multimedialną, ilustrowaną przykładami, dyskusją i ćwiczeniami praktycznymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie konsekwencje prawne naruszenia prawa w zakresie ochrony własności intelektualnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/4.2_U01Student potrafi wykorzystać przepisy prawne z zakresu ochrony własnych i cudzych wytworów intelektu do rozwiazywania problemów w działalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z podstaw prawa w szczególności obowiązującego w RP prawa patentowego, znaków towarowych, prawa autorskiego, wzorów przemysłowych, prawa konkurencji, ochrony danych osobowych.
C-2Zapoznanie studentów z istotą prawa własności przemysłowej, problemami ochrony własności intelektualnej, aspektami prawa patentowego w UE i na pozostałych częściach świata. Rozwinięcie u studentów umiejętności rozumienia przepisów prawnych, przeglądania baz patentowych, badania czystości patentowej, wykorzystywania prawa autorskiego i praw pokrewnych w projektach.
Treści programoweT-K-1Źródła prawa międzynarodowego i polskiego
T-K-2Innowacja jako przedmiot regulacji prawnej (utwór, przedmioty praw pokrewnych, baza danych, rozwiązania techniczne, projekty sztuki użytkowej, geograficzne oznaczenia pochodzenia i Gwarantowane Tradycyjne Specjalności, projekty racjonalizatorskie itp.)
T-K-3Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, Komisja Prawa Autorskiego
T-K-4Zasady ochrony prawnej innowacji (zasada wyłączności, korzystanie z cudzych innowacji bez zgody uprawnionego, zwalczanie nieuczciwej konkurencji)
T-K-5Dozwolony użytek chronionych utworów, czyli co i komu wolno używać, cytować, rozpowszechniać
T-K-6Rejestracja praw własności przemysłowej
T-K-7Negatywne następstwa naruszenia zasad prawnej ochrony innowacji (skutki cywilnoprawne, skutki karne)
Metody nauczaniaM-1Wykład połączony z prezentacją multimedialną, ilustrowaną przykładami, dyskusją i ćwiczeniami praktycznymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać przepisy prawne z zakresu ochrony własnych i cudzych wytworów intelektu do rozwiazywania problemów w działalności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/4.2_K01Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu, potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej rożne role; budując strategie oparte na analizie patentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z podstaw prawa w szczególności obowiązującego w RP prawa patentowego, znaków towarowych, prawa autorskiego, wzorów przemysłowych, prawa konkurencji, ochrony danych osobowych.
C-2Zapoznanie studentów z istotą prawa własności przemysłowej, problemami ochrony własności intelektualnej, aspektami prawa patentowego w UE i na pozostałych częściach świata. Rozwinięcie u studentów umiejętności rozumienia przepisów prawnych, przeglądania baz patentowych, badania czystości patentowej, wykorzystywania prawa autorskiego i praw pokrewnych w projektach.
Treści programoweT-K-1Źródła prawa międzynarodowego i polskiego
T-K-2Innowacja jako przedmiot regulacji prawnej (utwór, przedmioty praw pokrewnych, baza danych, rozwiązania techniczne, projekty sztuki użytkowej, geograficzne oznaczenia pochodzenia i Gwarantowane Tradycyjne Specjalności, projekty racjonalizatorskie itp.)
T-K-3Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, Komisja Prawa Autorskiego
T-K-4Zasady ochrony prawnej innowacji (zasada wyłączności, korzystanie z cudzych innowacji bez zgody uprawnionego, zwalczanie nieuczciwej konkurencji)
T-K-5Dozwolony użytek chronionych utworów, czyli co i komu wolno używać, cytować, rozpowszechniać
T-K-6Rejestracja praw własności przemysłowej
T-K-7Negatywne następstwa naruszenia zasad prawnej ochrony innowacji (skutki cywilnoprawne, skutki karne)
Metody nauczaniaM-1Wykład połączony z prezentacją multimedialną, ilustrowaną przykładami, dyskusją i ćwiczeniami praktycznymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu, w tym samym stopniu potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej rożne role; budując strategie oparte na analizie patentów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D3/4.2_K02Student jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadania określonego przez siebie lub innych, myśli i działa w sposób zgodny z prawem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z podstaw prawa w szczególności obowiązującego w RP prawa patentowego, znaków towarowych, prawa autorskiego, wzorów przemysłowych, prawa konkurencji, ochrony danych osobowych.
C-2Zapoznanie studentów z istotą prawa własności przemysłowej, problemami ochrony własności intelektualnej, aspektami prawa patentowego w UE i na pozostałych częściach świata. Rozwinięcie u studentów umiejętności rozumienia przepisów prawnych, przeglądania baz patentowych, badania czystości patentowej, wykorzystywania prawa autorskiego i praw pokrewnych w projektach.
Treści programoweT-K-1Źródła prawa międzynarodowego i polskiego
T-K-2Innowacja jako przedmiot regulacji prawnej (utwór, przedmioty praw pokrewnych, baza danych, rozwiązania techniczne, projekty sztuki użytkowej, geograficzne oznaczenia pochodzenia i Gwarantowane Tradycyjne Specjalności, projekty racjonalizatorskie itp.)
T-K-3Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, Komisja Prawa Autorskiego
T-K-4Zasady ochrony prawnej innowacji (zasada wyłączności, korzystanie z cudzych innowacji bez zgody uprawnionego, zwalczanie nieuczciwej konkurencji)
T-K-5Dozwolony użytek chronionych utworów, czyli co i komu wolno używać, cytować, rozpowszechniać
T-K-6Rejestracja praw własności przemysłowej
T-K-7Negatywne następstwa naruszenia zasad prawnej ochrony innowacji (skutki cywilnoprawne, skutki karne)
Metody nauczaniaM-1Wykład połączony z prezentacją multimedialną, ilustrowaną przykładami, dyskusją i ćwiczeniami praktycznymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadania określonego przez siebie lub innych, w tym samym stopniu myśli i działa w sposób zgodny z prawem.
3,5
4,0
4,5
5,0