Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 12 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość statystyki opisowej, wnioskowania statystycznego, matematyki, ekonometrii i zagadnień ekonomicznych
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego Excel oraz wybranych programów komputerowych (np. STATISTICA)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy z zakresu zastosowania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.2
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.2
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.2
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.1
T-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.1
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe.1
T-L-7Optymalizacja wybranych zagadnień gospodarczych.2
T-L-8Analiza wrażliwości optymalnych rozwiązań modeli deterministycznych.2
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania stochastycznego w warunkach niepewności.2
T-L-10Podejmowanie decyzji gospodarczych w warunkach ryzyka.1
T-L-11Sterowanie produkcją za pomocą programowania dynamicznego.1
T-L-12Kolokwium zaliczeniowe.1
18
wykłady
T-W-1Planowanie jako element zarządzania: zasady planowania, planowanie gospodarcze, rodzaje planowania i planów.2
T-W-2Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym.1
T-W-3Prognozowanie jako metoda ilościowa wykorzystywana w procesie planowania.1
T-W-4Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.1
T-W-5Zaliczenie pisemne.1
T-W-6Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.1
T-W-7Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.1
T-W-8Planowanie decyzji gospodarczych za pomocą modeli teorii gier.1
T-W-9Programowanie dynamiczne.1
T-W-10Programowanie wielokryterialne.1
T-W-11Zaliczenie pisemne.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajeć laboratoryjnych22
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-3Wykonanie prac domowych5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów.5
50
wykłady
A-W-1Studia literaturowe23
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu problemów związanych z podejmowaniem decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/6.2_W01
Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_D1/6.2_W02
Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/6.2_U01
Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2S-1, S-2
E_1A_D1/6.2_U02
Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/6.2_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
E_1A_K01C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/6.2_W01
Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
2,0Student nie zna i nie rozumie metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,0Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w <55%-65%>
3,5Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (65%-75%>
4,0Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (75%-85%>
4,5Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (85%-95%>
5,0Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (95%-100%>
E_1A_D1/6.2_W02
Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
2,0Student nie zna i nie rozumie możliwości i kierunków wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,0Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych w <55%-65%>
3,5Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (65%-75%>
4,0Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych (75%-85%>
4,5Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (85%-95%>
5,0Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (95%-100%>

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/6.2_U01
Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
2,0Student nie potrafi zastosować metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,0Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w <55%-65%>
3,5Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (65%-75%>
4,0Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (75%-85%>
4,5Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (85%-95%>
5,0Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (95%-100%>
E_1A_D1/6.2_U02
Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
2,0Student nie potrafi wykorzystać narzędzi komputerowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w <55%-65%>
3,5Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (65%-75%>
4,0Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (75%-85%>
4,5Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (85%-95%>
5,0Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (95%-100%>

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/6.2_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
2,0Student nie jest gotowy do samodzielnego rozwiązania problemów z wykorzystaniem metod planowania gospodarczego oraz modeli decyzyjnych.
3,0Student jest gotowy, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązania problemów z wykorzystaniem metod planowania gospodarczego oraz modeli decyzyjnych.
3,5Student jest gotowy, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązania problemów z wykorzystaniem metod planowania gospodarczego oraz modeli decyzyjnych.
4,0Student jest gotowy, przy pomocy nauczyciela, do rozwiązania problemów z wykorzystaniem metod planowania gospodarczego oraz modeli decyzyjnych.
4,5Student jest gotowy, przy niewielkiej pomocy nauczyciela, do rozwiązania problemów z wykorzystaniem metod planowania gospodarczego oraz modeli decyzyjnych.
5,0Student jest gotowy, bez pomocy nauczyciela, do rozwiązania problemów z wykorzystaniem metod planowania gospodarczego oraz modeli decyzyjnych.

Literatura podstawowa

  1. Pawełek B., Wanat S., Zeliaś A., Prognozowanie ekonomiczne. Teoria, przykłady, zadania., PWN, Warszawa, 2008
  2. Zawadzki J. (red), Ekonometryczne metody predykcji dla danych sezonowych w warunkach braku pełnej informacji, Prace US., Szczecin, 1999
  3. Krawczyk S., Metody ilościowe w planowaniu (działalności przedsiębiorstwa), t.1, Beck, Warszawa, 2001
  4. Cieślak M., Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  5. G.S. Maddalla, Ekonometria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
  6. Chan F.T.S., Chan H.K, Improving the productivity of order picking of a manualpick and multilevel rack distribution warehouse through the implementation of class-based storage, Elsevier, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0957417410008547, 2011
  7. Dobosz M., Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników badań, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2004
  8. Sompolska-Rzechuła A. (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
  9. Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny, StatSoft, Kraków, 2007, tom 1-3
  10. Kukuła K., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2015, 4
  11. Trzaskalik T., Modelowanie preferencji a ryzyko, Wydawnictwo Naukowe AE, Katowice, 2003
  12. Szapiro T., Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Zeliaś A., Teoria prognozy, PWE, Warszawa, 1997
  2. Witkowska D., Podstawy ekonometrii i teorii prognozowania, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2006
  3. Andersen D.R., Sweeney D.J., Wiliams T.A., Statistics for Business and Economics, South-Wester Cengage Learning, 2019, czternaste
  4. Katarzyna Cheba, Iwona Bąk, Katarzyna Szopik-Depczyńska, Sustainable competitiveness as a new economic category – definition and measurement assessment, Technological and Economic Development of Economics, 2020
  5. Trzaskalik T., Badania operacyjne z komputerem, Wydawnictwo Naukowe UŁ, Łódź, 1998
  6. Hozer J., Zastosowanie programowania matematycznego w ekonomii, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin, 1998
  7. Guzik B., Ekonometria i badania operacyjne, Wydawnictwo Naukowe AE, Poznań, 1999
  8. Krawiec B., Metody optymalizacji w rolnictwie, PWN, Łódź, 1991
  9. Hiller F.S., Lieberman G.J., Introduction to operational research, McGraw-Hill, 2021, 11

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.2
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.2
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.2
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.1
T-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.1
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe.1
T-L-7Optymalizacja wybranych zagadnień gospodarczych.2
T-L-8Analiza wrażliwości optymalnych rozwiązań modeli deterministycznych.2
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania stochastycznego w warunkach niepewności.2
T-L-10Podejmowanie decyzji gospodarczych w warunkach ryzyka.1
T-L-11Sterowanie produkcją za pomocą programowania dynamicznego.1
T-L-12Kolokwium zaliczeniowe.1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Planowanie jako element zarządzania: zasady planowania, planowanie gospodarcze, rodzaje planowania i planów.2
T-W-2Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym.1
T-W-3Prognozowanie jako metoda ilościowa wykorzystywana w procesie planowania.1
T-W-4Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.1
T-W-5Zaliczenie pisemne.1
T-W-6Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.1
T-W-7Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.1
T-W-8Planowanie decyzji gospodarczych za pomocą modeli teorii gier.1
T-W-9Programowanie dynamiczne.1
T-W-10Programowanie wielokryterialne.1
T-W-11Zaliczenie pisemne.1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajeć laboratoryjnych22
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-3Wykonanie prac domowych5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studia literaturowe23
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/6.2_W01Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu zastosowania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Treści programoweT-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.
T-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.
T-L-7Optymalizacja wybranych zagadnień gospodarczych.
T-L-8Analiza wrażliwości optymalnych rozwiązań modeli deterministycznych.
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania stochastycznego w warunkach niepewności.
T-L-10Podejmowanie decyzji gospodarczych w warunkach ryzyka.
T-L-11Sterowanie produkcją za pomocą programowania dynamicznego.
T-W-1Planowanie jako element zarządzania: zasady planowania, planowanie gospodarcze, rodzaje planowania i planów.
T-W-2Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym.
T-W-3Prognozowanie jako metoda ilościowa wykorzystywana w procesie planowania.
T-W-5Zaliczenie pisemne.
T-W-6Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.
T-W-8Planowanie decyzji gospodarczych za pomocą modeli teorii gier.
T-W-9Programowanie dynamiczne.
T-W-10Programowanie wielokryterialne.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu problemów związanych z podejmowaniem decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,0Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w <55%-65%>
3,5Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (65%-75%>
4,0Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (75%-85%>
4,5Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (85%-95%>
5,0Student zna i rozumie metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/6.2_W02Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu zastosowania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Treści programoweT-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.
T-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe.
T-L-7Optymalizacja wybranych zagadnień gospodarczych.
T-L-8Analiza wrażliwości optymalnych rozwiązań modeli deterministycznych.
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania stochastycznego w warunkach niepewności.
T-L-10Podejmowanie decyzji gospodarczych w warunkach ryzyka.
T-L-11Sterowanie produkcją za pomocą programowania dynamicznego.
T-W-1Planowanie jako element zarządzania: zasady planowania, planowanie gospodarcze, rodzaje planowania i planów.
T-W-2Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym.
T-W-3Prognozowanie jako metoda ilościowa wykorzystywana w procesie planowania.
T-W-5Zaliczenie pisemne.
T-W-6Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.
T-W-8Planowanie decyzji gospodarczych za pomocą modeli teorii gier.
T-W-9Programowanie dynamiczne.
T-W-10Programowanie wielokryterialne.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu problemów związanych z podejmowaniem decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie możliwości i kierunków wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,0Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych w <55%-65%>
3,5Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (65%-75%>
4,0Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych (75%-85%>
4,5Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (85%-95%>
5,0Student zna i rozumie możliwości i kierunki wykorzystania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/6.2_U01Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.
Treści programoweT-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.
T-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.
T-L-7Optymalizacja wybranych zagadnień gospodarczych.
T-L-8Analiza wrażliwości optymalnych rozwiązań modeli deterministycznych.
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania stochastycznego w warunkach niepewności.
T-L-10Podejmowanie decyzji gospodarczych w warunkach ryzyka.
T-L-11Sterowanie produkcją za pomocą programowania dynamicznego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu problemów związanych z podejmowaniem decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,0Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w <55%-65%>
3,5Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (65%-75%>
4,0Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (75%-85%>
4,5Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (85%-95%>
5,0Student potrafi zastosować metody ilościowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/6.2_U02Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.
Treści programoweT-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.
T-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.
T-L-7Optymalizacja wybranych zagadnień gospodarczych.
T-L-8Analiza wrażliwości optymalnych rozwiązań modeli deterministycznych.
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania stochastycznego w warunkach niepewności.
T-L-10Podejmowanie decyzji gospodarczych w warunkach ryzyka.
T-L-11Sterowanie produkcją za pomocą programowania dynamicznego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu problemów związanych z podejmowaniem decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać narzędzi komputerowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w <55%-65%>
3,5Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (65%-75%>
4,0Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (75%-85%>
4,5Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (85%-95%>
5,0Student potrafi wykorzystać narzędzia komputerowe w podejmowaniu decyzji gospodarczych w (95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/6.2_K01Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi stosowanych w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu zastosowania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w podejmowaniu decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.
Treści programoweT-L-1Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ.
T-L-2Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy.
T-L-3Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych.
T-L-4Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu.
T-L-5Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta.
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe.
T-L-7Optymalizacja wybranych zagadnień gospodarczych.
T-L-8Analiza wrażliwości optymalnych rozwiązań modeli deterministycznych.
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania stochastycznego w warunkach niepewności.
T-L-10Podejmowanie decyzji gospodarczych w warunkach ryzyka.
T-L-11Sterowanie produkcją za pomocą programowania dynamicznego.
T-W-1Planowanie jako element zarządzania: zasady planowania, planowanie gospodarcze, rodzaje planowania i planów.
T-W-2Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym.
T-W-3Prognozowanie jako metoda ilościowa wykorzystywana w procesie planowania.
T-W-5Zaliczenie pisemne.
T-W-6Analiza postoptymalizacyjna rozwiązań optymalnych modeli deterministycznych.
T-W-8Planowanie decyzji gospodarczych za pomocą modeli teorii gier.
T-W-9Programowanie dynamiczne.
T-W-10Programowanie wielokryterialne.
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu problemów związanych z podejmowaniem decyzji gospodarczych z wykorzystaniem wybranych narzędzi komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny z kolokwiów z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotowy do samodzielnego rozwiązania problemów z wykorzystaniem metod planowania gospodarczego oraz modeli decyzyjnych.
3,0Student jest gotowy, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązania problemów z wykorzystaniem metod planowania gospodarczego oraz modeli decyzyjnych.
3,5Student jest gotowy, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązania problemów z wykorzystaniem metod planowania gospodarczego oraz modeli decyzyjnych.
4,0Student jest gotowy, przy pomocy nauczyciela, do rozwiązania problemów z wykorzystaniem metod planowania gospodarczego oraz modeli decyzyjnych.
4,5Student jest gotowy, przy niewielkiej pomocy nauczyciela, do rozwiązania problemów z wykorzystaniem metod planowania gospodarczego oraz modeli decyzyjnych.
5,0Student jest gotowy, bez pomocy nauczyciela, do rozwiązania problemów z wykorzystaniem metod planowania gospodarczego oraz modeli decyzyjnych.