Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Ekonometria:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonometria
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jadwiga Zaród <Jadwiga.Zarod@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 2,40,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,60,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, statystyki opisowej, a także ogólna wiedza ekonomiczna
W-2Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu modelowania ekonometrycznego
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu budowy i sposobu rozwiązywania liniowych modeli decyzyjnych
C-3Zdobycie umiejętności zastosowania metod ekonometrycznych w praktyce z wykorzystaniem programów komputerowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa modelu ekonometrycznego. Klasyfikacja zmiennych w modelu, klasyfikacja modeli ekonometrycznych. Zapis hipotezy modelowej na podstawie opisu zależności pomiędzy zmiennymi.1
T-L-2Wybór zmiennych objaśniających do modelu ekonometrycznego – metoda Hellwiga1
T-L-3Sprawdzian dotyczący budowy modelu ekonometrycznego, klasyfikacji zmiennych, klasyfikacji modeli, metody Hellwiga1
T-L-4Estymacja i weryfikacja jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z dwiema (lub więcej) zmiennymi objaśniającym (postać liniowa, potęgowa). Wykorzystanie Excela i programu Statistica.2
T-L-5Estymacja i weryfikacja modeli trendu (postać liniowa, wykładnicza) oraz modeli szeregów czasowych ze stałą i relatywnie stałą sezonowoscią. Wykorzystanie Excela i programu Statistica.2
T-L-6Kolokwium z estymacji i weryfikacji modeli ekonometrycznych z dwiema (lub więcej) zmienymi objaśniającymi oraz modeli szeregów czasowych.2
T-L-7Budowa modeli decyzyjnych.1
T-L-8Rozwiazywanie zadań programowania liniowego metodą geometryczną.1
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą simpleks - tradycyjnie i z wykorzystaniem Excela (dodatek Solver).2
T-L-10Kolokwium z metod rozwiązywania zadań programowania liniowego.2
15
wykłady
T-W-1Sfery zastosowań matematyki w ekonomii. Związki ekonometrii z innymi naukami1
T-W-2Model ekonometryczny i jego struktura. Klasyfikacja zmiennych w modelu, klasyfikacja modeli, etapy procesu modelowania ekonometrycznego.2
T-W-3Wyznaczanie parametrów strukturalnych jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z wieloma zmiennymi objaśniajacymi metodą najmniejszych kwadratów. Ocena jakości modelu (miary dobroci dopoasowania modelu, badanie istotności parametrów strukturalnych modelu, badanie autokorelacji składnika losowego).3
T-W-4Ekonometryczne modelowanie szeregów czasowych – modele trendu (liniowy, wykładniczy), modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi.3
T-W-5Model decyzyjny i jego struktura. Model decyzyjny a model ekonometryczny. Przykłady programów liniowych – zapis modelu decyzyjnego dla przykładowych programów.2
T-W-6Metody rozwiązywania zadań programowania liniowego - metoda geometryczna i metoda simpleks.3
T-W-7Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel (dodatek Solver) do rozwiązywania zadań programowania liniowego metodą simpleks.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.10
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianu i kolokwiów.15
A-L-5Wykonanie prac domowych.10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.9
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.14
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie.2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących ze sprawdzianu i kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B08/3.1_W01
Student zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna i rozumie etapy modelowania ekonometrycznego
E_1A_W01, E_1A_W06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
E_1A_B08/3.1_W02
Student zna i rozumie sposoby konstruowania i rozwiązywania modeli decyzyjnych oraz zna i rozumie interpretację uzyskanych wyników
E_1A_W03, E_1A_W06C-2T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B08/3.1_U01
Student potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i odnieść je do praktyki gospodarczej
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04C-1, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
E_1A_B08/3.1_U02
Student potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04C-2, C-3T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B08/3.1_K01
Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii
E_1A_K01C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B08/3.1_W01
Student zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna i rozumie etapy modelowania ekonometrycznego
2,0Student nie zna i nie rozumie roli ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz nie zna i nie rozumie etapów modelowania ekonometrycznego
3,0Student słabo zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania, ale ma problemy z ich zrozumieniem
3,5Student dość dobrze zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna większość etapów ekonometrycznego modelowania, ale ma problemy z ich zrozumieniem
4,0Student dobrze zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy ekonometrycznego modelowania, ale rozumie tylko niektóre z nich
4,5Student dobrze zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna i rozumie większośc etapów ekonometrycznego modelowania
5,0Student bezbłędnie zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna i rozumie wszystkie etapy ekonometrycznego modelowania
E_1A_B08/3.1_W02
Student zna i rozumie sposoby konstruowania i rozwiązywania modeli decyzyjnych oraz zna i rozumie interpretację uzyskanych wyników
2,0Student nie zna i nie rozumie sposobów konstruowania oraz rozwiązywania modeli decyzyjnych oraz nie zna i nie rozumie interpretacji uzyskanych wyników
3,0Student zna i rozumie sposoby konstruowaniu niektórych modeli decyzyjnych oraz zna i rozumie jedną z metod ich rozwiązania, a przy interpretacji wyników wymaga pomocy nauczyciela
3,5Student zna i rozumie sposoby konstruowaniu modeli decyzyjnych oraz zna i rozumie jedną z metod ich rozwiązania, a przy interpretacji niektórych wyników wymaga pomocy nauczyciela
4,0Student zna i rozumie sposoby konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna i rozumie metody ich rozwiązania oraz zna i rozumie interpretację niektórych wyników
4,5Student zna i rozumie sposoby konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna i rozumie metody ich rozwiązania oraz zna i rozumie interpretację większości wyników
5,0Student zna i rozumie sposoby konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna i rozumie metody ich rozwiązania oraz zna i rozumie interpretację wszystkich uzyskanych wyników

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B08/3.1_U01
Student potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i odnieść je do praktyki gospodarczej
2,0Student nie potrafi zbudować modelu ekonometrycznego i wyznaczyć jego parametrów z wykorzystaniem programów komputerowych oraz nie potrafi zinterpretować wyników przeprowadzonych badań i nie potrafi odnieść ich do praktyki gospodarczej
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i potrafi odnieść je do praktyki gospodarczej
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i potrafi odnieść je do praktyki gospodarczej
4,0Student w stopniu dobrym potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i potrafi odnieść je do praktyki gospodarczej
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i potrafi odnieść je do praktyki gospodarczej
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i potrafi odnieść je do praktyki gospodarczej
E_1A_B08/3.1_U02
Student potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne
2,0Student nie potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowych modeli decyzyjnych
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne
4,0Student w stopniu dobrym potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B08/3.1_K01
Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii
2,0Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii
3,0Student w dostatecznym stopniu jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii
3,5Student w więcej niż dostatecznym stopniu jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii
4,0Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii

Literatura podstawowa

  1. Hozer J. (red.), Ekonometria, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997
  2. Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana w zadaniach, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2006, drugie
  4. Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007, drugie
  5. Nowak E., Zarys metod ekonometrii. Zbiór zadań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002, trzecie
  6. Stock J.H., Watson M.W., Introduction to Econometrics, Pearson Education, Inc., New Jersey, 2015, trzecie, https://www.academia.edu/45070819/Introduction_to_Econometrics
  7. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014, szóste
  8. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
  9. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Szapiro T. (red), Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000
  2. Maddala G.S., Ekonometria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, drugie
  3. Sobczyk M., Ekonometria, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, 2013
  4. Aczel A.D., Souderpandian J., Complete Business Statistics (chapters 11, 12), McGraw-Hill Primis Online, 2008, siódme, https://alitsaki.ir/wp-content/uploads/2019/07/compelet-business-statisrics-aczel.pdf
  5. Hiller F.S., Lieberman G.J., Introduction to Operational Research, McGraw-Hill, 2021, jedenaste

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa modelu ekonometrycznego. Klasyfikacja zmiennych w modelu, klasyfikacja modeli ekonometrycznych. Zapis hipotezy modelowej na podstawie opisu zależności pomiędzy zmiennymi.1
T-L-2Wybór zmiennych objaśniających do modelu ekonometrycznego – metoda Hellwiga1
T-L-3Sprawdzian dotyczący budowy modelu ekonometrycznego, klasyfikacji zmiennych, klasyfikacji modeli, metody Hellwiga1
T-L-4Estymacja i weryfikacja jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z dwiema (lub więcej) zmiennymi objaśniającym (postać liniowa, potęgowa). Wykorzystanie Excela i programu Statistica.2
T-L-5Estymacja i weryfikacja modeli trendu (postać liniowa, wykładnicza) oraz modeli szeregów czasowych ze stałą i relatywnie stałą sezonowoscią. Wykorzystanie Excela i programu Statistica.2
T-L-6Kolokwium z estymacji i weryfikacji modeli ekonometrycznych z dwiema (lub więcej) zmienymi objaśniającymi oraz modeli szeregów czasowych.2
T-L-7Budowa modeli decyzyjnych.1
T-L-8Rozwiazywanie zadań programowania liniowego metodą geometryczną.1
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą simpleks - tradycyjnie i z wykorzystaniem Excela (dodatek Solver).2
T-L-10Kolokwium z metod rozwiązywania zadań programowania liniowego.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sfery zastosowań matematyki w ekonomii. Związki ekonometrii z innymi naukami1
T-W-2Model ekonometryczny i jego struktura. Klasyfikacja zmiennych w modelu, klasyfikacja modeli, etapy procesu modelowania ekonometrycznego.2
T-W-3Wyznaczanie parametrów strukturalnych jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z wieloma zmiennymi objaśniajacymi metodą najmniejszych kwadratów. Ocena jakości modelu (miary dobroci dopoasowania modelu, badanie istotności parametrów strukturalnych modelu, badanie autokorelacji składnika losowego).3
T-W-4Ekonometryczne modelowanie szeregów czasowych – modele trendu (liniowy, wykładniczy), modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi.3
T-W-5Model decyzyjny i jego struktura. Model decyzyjny a model ekonometryczny. Przykłady programów liniowych – zapis modelu decyzyjnego dla przykładowych programów.2
T-W-6Metody rozwiązywania zadań programowania liniowego - metoda geometryczna i metoda simpleks.3
T-W-7Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel (dodatek Solver) do rozwiązywania zadań programowania liniowego metodą simpleks.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.10
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianu i kolokwiów.15
A-L-5Wykonanie prac domowych.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.9
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.14
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie.2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B08/3.1_W01Student zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna i rozumie etapy modelowania ekonometrycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu modelowania ekonometrycznego
Treści programoweT-L-1Budowa modelu ekonometrycznego. Klasyfikacja zmiennych w modelu, klasyfikacja modeli ekonometrycznych. Zapis hipotezy modelowej na podstawie opisu zależności pomiędzy zmiennymi.
T-L-2Wybór zmiennych objaśniających do modelu ekonometrycznego – metoda Hellwiga
T-L-3Sprawdzian dotyczący budowy modelu ekonometrycznego, klasyfikacji zmiennych, klasyfikacji modeli, metody Hellwiga
T-L-6Kolokwium z estymacji i weryfikacji modeli ekonometrycznych z dwiema (lub więcej) zmienymi objaśniającymi oraz modeli szeregów czasowych.
T-W-1Sfery zastosowań matematyki w ekonomii. Związki ekonometrii z innymi naukami
T-W-2Model ekonometryczny i jego struktura. Klasyfikacja zmiennych w modelu, klasyfikacja modeli, etapy procesu modelowania ekonometrycznego.
T-W-3Wyznaczanie parametrów strukturalnych jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z wieloma zmiennymi objaśniajacymi metodą najmniejszych kwadratów. Ocena jakości modelu (miary dobroci dopoasowania modelu, badanie istotności parametrów strukturalnych modelu, badanie autokorelacji składnika losowego).
T-W-4Ekonometryczne modelowanie szeregów czasowych – modele trendu (liniowy, wykładniczy), modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących ze sprawdzianu i kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie roli ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz nie zna i nie rozumie etapów modelowania ekonometrycznego
3,0Student słabo zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania, ale ma problemy z ich zrozumieniem
3,5Student dość dobrze zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna większość etapów ekonometrycznego modelowania, ale ma problemy z ich zrozumieniem
4,0Student dobrze zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy ekonometrycznego modelowania, ale rozumie tylko niektóre z nich
4,5Student dobrze zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna i rozumie większośc etapów ekonometrycznego modelowania
5,0Student bezbłędnie zna i rozumie rolę ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna i rozumie wszystkie etapy ekonometrycznego modelowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B08/3.1_W02Student zna i rozumie sposoby konstruowania i rozwiązywania modeli decyzyjnych oraz zna i rozumie interpretację uzyskanych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu budowy i sposobu rozwiązywania liniowych modeli decyzyjnych
Treści programoweT-L-7Budowa modeli decyzyjnych.
T-L-8Rozwiazywanie zadań programowania liniowego metodą geometryczną.
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą simpleks - tradycyjnie i z wykorzystaniem Excela (dodatek Solver).
T-L-10Kolokwium z metod rozwiązywania zadań programowania liniowego.
T-W-5Model decyzyjny i jego struktura. Model decyzyjny a model ekonometryczny. Przykłady programów liniowych – zapis modelu decyzyjnego dla przykładowych programów.
T-W-6Metody rozwiązywania zadań programowania liniowego - metoda geometryczna i metoda simpleks.
T-W-7Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel (dodatek Solver) do rozwiązywania zadań programowania liniowego metodą simpleks.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących ze sprawdzianu i kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie sposobów konstruowania oraz rozwiązywania modeli decyzyjnych oraz nie zna i nie rozumie interpretacji uzyskanych wyników
3,0Student zna i rozumie sposoby konstruowaniu niektórych modeli decyzyjnych oraz zna i rozumie jedną z metod ich rozwiązania, a przy interpretacji wyników wymaga pomocy nauczyciela
3,5Student zna i rozumie sposoby konstruowaniu modeli decyzyjnych oraz zna i rozumie jedną z metod ich rozwiązania, a przy interpretacji niektórych wyników wymaga pomocy nauczyciela
4,0Student zna i rozumie sposoby konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna i rozumie metody ich rozwiązania oraz zna i rozumie interpretację niektórych wyników
4,5Student zna i rozumie sposoby konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna i rozumie metody ich rozwiązania oraz zna i rozumie interpretację większości wyników
5,0Student zna i rozumie sposoby konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna i rozumie metody ich rozwiązania oraz zna i rozumie interpretację wszystkich uzyskanych wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B08/3.1_U01Student potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i odnieść je do praktyki gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu modelowania ekonometrycznego
C-3Zdobycie umiejętności zastosowania metod ekonometrycznych w praktyce z wykorzystaniem programów komputerowych
Treści programoweT-L-1Budowa modelu ekonometrycznego. Klasyfikacja zmiennych w modelu, klasyfikacja modeli ekonometrycznych. Zapis hipotezy modelowej na podstawie opisu zależności pomiędzy zmiennymi.
T-L-2Wybór zmiennych objaśniających do modelu ekonometrycznego – metoda Hellwiga
T-L-3Sprawdzian dotyczący budowy modelu ekonometrycznego, klasyfikacji zmiennych, klasyfikacji modeli, metody Hellwiga
T-L-4Estymacja i weryfikacja jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z dwiema (lub więcej) zmiennymi objaśniającym (postać liniowa, potęgowa). Wykorzystanie Excela i programu Statistica.
T-L-5Estymacja i weryfikacja modeli trendu (postać liniowa, wykładnicza) oraz modeli szeregów czasowych ze stałą i relatywnie stałą sezonowoscią. Wykorzystanie Excela i programu Statistica.
T-L-6Kolokwium z estymacji i weryfikacji modeli ekonometrycznych z dwiema (lub więcej) zmienymi objaśniającymi oraz modeli szeregów czasowych.
T-W-3Wyznaczanie parametrów strukturalnych jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z wieloma zmiennymi objaśniajacymi metodą najmniejszych kwadratów. Ocena jakości modelu (miary dobroci dopoasowania modelu, badanie istotności parametrów strukturalnych modelu, badanie autokorelacji składnika losowego).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących ze sprawdzianu i kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zbudować modelu ekonometrycznego i wyznaczyć jego parametrów z wykorzystaniem programów komputerowych oraz nie potrafi zinterpretować wyników przeprowadzonych badań i nie potrafi odnieść ich do praktyki gospodarczej
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i potrafi odnieść je do praktyki gospodarczej
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i potrafi odnieść je do praktyki gospodarczej
4,0Student w stopniu dobrym potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i potrafi odnieść je do praktyki gospodarczej
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i potrafi odnieść je do praktyki gospodarczej
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi zbudować model ekonometryczny i wyznaczyć jego parametry z wykorzystaniem programów komputerowych oraz potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i potrafi odnieść je do praktyki gospodarczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B08/3.1_U02Student potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu budowy i sposobu rozwiązywania liniowych modeli decyzyjnych
C-3Zdobycie umiejętności zastosowania metod ekonometrycznych w praktyce z wykorzystaniem programów komputerowych
Treści programoweT-L-7Budowa modeli decyzyjnych.
T-L-8Rozwiazywanie zadań programowania liniowego metodą geometryczną.
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą simpleks - tradycyjnie i z wykorzystaniem Excela (dodatek Solver).
T-L-10Kolokwium z metod rozwiązywania zadań programowania liniowego.
T-W-5Model decyzyjny i jego struktura. Model decyzyjny a model ekonometryczny. Przykłady programów liniowych – zapis modelu decyzyjnego dla przykładowych programów.
T-W-6Metody rozwiązywania zadań programowania liniowego - metoda geometryczna i metoda simpleks.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących ze sprawdzianu i kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowych modeli decyzyjnych
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne
4,0Student w stopniu dobrym potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi budować, rozwiązywać z wykorzystaniem programów komputerowych i interpretować liniowe modele decyzyjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B08/3.1_K01Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu modelowania ekonometrycznego
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu budowy i sposobu rozwiązywania liniowych modeli decyzyjnych
C-3Zdobycie umiejętności zastosowania metod ekonometrycznych w praktyce z wykorzystaniem programów komputerowych
Treści programoweT-L-1Budowa modelu ekonometrycznego. Klasyfikacja zmiennych w modelu, klasyfikacja modeli ekonometrycznych. Zapis hipotezy modelowej na podstawie opisu zależności pomiędzy zmiennymi.
T-L-2Wybór zmiennych objaśniających do modelu ekonometrycznego – metoda Hellwiga
T-L-3Sprawdzian dotyczący budowy modelu ekonometrycznego, klasyfikacji zmiennych, klasyfikacji modeli, metody Hellwiga
T-L-4Estymacja i weryfikacja jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z dwiema (lub więcej) zmiennymi objaśniającym (postać liniowa, potęgowa). Wykorzystanie Excela i programu Statistica.
T-L-5Estymacja i weryfikacja modeli trendu (postać liniowa, wykładnicza) oraz modeli szeregów czasowych ze stałą i relatywnie stałą sezonowoscią. Wykorzystanie Excela i programu Statistica.
T-L-6Kolokwium z estymacji i weryfikacji modeli ekonometrycznych z dwiema (lub więcej) zmienymi objaśniającymi oraz modeli szeregów czasowych.
T-L-8Rozwiazywanie zadań programowania liniowego metodą geometryczną.
T-L-9Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą simpleks - tradycyjnie i z wykorzystaniem Excela (dodatek Solver).
T-L-10Kolokwium z metod rozwiązywania zadań programowania liniowego.
T-W-2Model ekonometryczny i jego struktura. Klasyfikacja zmiennych w modelu, klasyfikacja modeli, etapy procesu modelowania ekonometrycznego.
T-W-3Wyznaczanie parametrów strukturalnych jednorównaniowego modelu ekonometrycznego z wieloma zmiennymi objaśniajacymi metodą najmniejszych kwadratów. Ocena jakości modelu (miary dobroci dopoasowania modelu, badanie istotności parametrów strukturalnych modelu, badanie autokorelacji składnika losowego).
T-W-4Ekonometryczne modelowanie szeregów czasowych – modele trendu (liniowy, wykładniczy), modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi.
T-W-5Model decyzyjny i jego struktura. Model decyzyjny a model ekonometryczny. Przykłady programów liniowych – zapis modelu decyzyjnego dla przykładowych programów.
T-W-6Metody rozwiązywania zadań programowania liniowego - metoda geometryczna i metoda simpleks.
T-W-7Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel (dodatek Solver) do rozwiązywania zadań programowania liniowego metodą simpleks.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie wyników prac domowych rozwiązanych samodzielnie i w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących ze sprawdzianu i kolokwiów, prac domowych oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii
3,0Student w dostatecznym stopniu jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii
3,5Student w więcej niż dostatecznym stopniu jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii
4,0Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w ekonometrii