Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie decyzji gospodarczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe wspomaganie decyzji gospodarczych | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, ekonomii, statystyki, ekonometrii z badaniami operacyjnymi i prognozowania ekonomicznego |
W-2 | Umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excell oraz pakietem statystycznym Statistica |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie podstawowej wiedzy z matematyki finansowej |
C-2 | Zdobycie umiejętności rozwiązywania typowych problemów z zakresu matematyki finansowej oraz optymalizacji decyzji gospodarczych |
C-3 | Zdobycie umiejętności doboru i posługiwania się programami komputerowymi wspomagającymi podejmowanie decyzji gospodarczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Matematyczne modele oprocentowania i kapitalizacji. | 2 |
T-L-2 | Dyskontowe metody oceny projektów inwestycyjnych. | 2 |
T-L-3 | Dyskontowe metody wyceny instrumentów finansowych. | 2 |
T-L-4 | Metody spłaty kredytu. | 2 |
T-L-5 | Optymalizacja decyzji inwestycyjnych. | 2 |
T-L-6 | Neuronowe modele wspomagania podejmowania decyzji. | 2 |
T-L-7 | Modelowanie i prognozowanie finansowych szeregów czasowych. | 2 |
T-L-8 | Kolokwium z ćwiczeń. | 2 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wartość pieniądza w czasie. Procent prosty i składany. Dyskontowanie i kapitalizacja. | 1 |
T-W-2 | Strumienie płatności. | 1 |
T-W-3 | Kredyty. | 1 |
T-W-4 | Modele z losową stopu zwrotu. | 1 |
T-W-5 | Sieci MLP, uczenie z nauczycielem. | 1 |
T-W-6 | Kolokwium z wykładów. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 24 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium z wykładów | 7 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności poczas zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/3.2_W01 Student zna i rozumie podstawy teorii zmiany wartości pieniądza w czasie oraz metody matematyki finansowej stosowane w zagadnieniach ekonomicznych | E_2A_W03, E_2A_W06, E_2A_W01 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_2A_D1/3.2_W02 Student zna i rozumie metody podejmowania i optymalizacji decyzji gospodarczych | E_2A_W03, E_2A_W06, E_2A_W01 | — | C-2 | T-L-8, T-W-6, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/3.2_U01 Student potrafi wykorzystać poznane programy komputerowe do podejmowania i optymalizacji decyzji gospodarczych | E_2A_U04, E_2A_U01, E_2A_U02 | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/3.2_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemów decyzyjnych z wykorzystaniem różnych metod i modeli oraz programamów komputerowych. | E_2A_K01, E_2A_K04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/3.2_W01 Student zna i rozumie podstawy teorii zmiany wartości pieniądza w czasie oraz metody matematyki finansowej stosowane w zagadnieniach ekonomicznych | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstawy teorii zmiany pieniądza w czasie oraz metody matematyki fifnansowej w <55%-65%> | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_D1/3.2_W02 Student zna i rozumie metody podejmowania i optymalizacji decyzji gospodarczych | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie metody podejmowania i optymalizacji decyzji gospodarczych w <55%-65%> | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/3.2_U01 Student potrafi wykorzystać poznane programy komputerowe do podejmowania i optymalizacji decyzji gospodarczych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać poznane programy komputerowe w <55%-65%> | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/3.2_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemów decyzyjnych z wykorzystaniem różnych metod i modeli oraz programamów komputerowych. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w dostatecznym stopniu gotów do rozwiązywania problemów decyzyjnych z wykorzystaniem różnych metod i modeli oraz programamów komputerowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ćwięczek I., Lipieta A., Podstawy matematyki finansowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2017
- Kuligowska A., Ryzyko stopy procentowej dla klientów instytucji finansowych czyli co trzeba wiedzieć korzystając z kredytów i depozytów, KNF, Warszawa, 2021
- Grala-Michalak J., Stochastyczne metody matematyki finansowej w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2014
- Azoff E.M., Neural Network time series forecasting on financial markets, John Wiley, Chichester, 1994
- Perzyńska J., Zastosowanie sztucznych sieci neuronowych do prognozowania szeregów czasowych, Zeszyty Naukowe ZPSB Firma i Rynek 54 (2), 95-104: https://www.zpsb.pl/wp-content/uploads/2018/12/9-J-Perzynska_art-2018_2_M-1.pdf, 2018
Literatura dodatkowa
- Gurgul H., Matematyka dla kierunków ekonomicznych: przykłady i zadania wraz z repetytorium ze szkoły średniej, Wydawnictwo Nieoczywiste, Piaseczno, 2016
- Cieślak M. (red), Prognozowanie gospodarcze: metody i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Maddala G.S., Ekonometria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Borowski K., Borowski K., 2015, Zastosowanie sieci neuronowych do wspomagania decyzji inwestycyjnych: https://www.researchgate.net/publication/275948793_Zastosowanie_sieci_neuronowych_do_wspomagania_decyzji_inwestycyjnych, 2015
- Jain Lakhmi C., Chee Peng Lim, Handbook on decision making. Vol 1, Techniques and applications, Springer-Verlag, Heidelberg, 2010