Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Podstawy innowacyjności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy innowacyjności | ||
Specjalność | Innowacje w gospodarce | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu mikroekonomii oraz makroekonomii (ewentualnie podstaw makroekonomii). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu teorii innowacji i innowacyjności. |
C-2 | Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami innowacji i procesów innowacyjnych. |
C-3 | Wyjaśnienie znaczenia innowacji i innowacyjności dla konkurencyjności, wzrostu i rozwoju gospodarczego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i istota innowacji. Znaczenie innowacyjności i innowacji we współczesnym świecie. | 2 |
T-W-2 | Klasyfikacja innowacji i sposoby pomiaru innowacyjności. | 2 |
T-W-3 | Zarządzanie innowacjami. | 1 |
T-W-4 | Pojęcie i ewolucja modelu procesu innowacji. Cechy nowoczesnego procesu innowacyjnego. | 2 |
T-W-5 | Pojęcie i mechanizmy dyfuzji innowacji. | 1 |
T-W-6 | Uwarunkowania innowacji i procesów innowacyjnych cz. 1. | 2 |
T-W-7 | Uwarunkowania innowacji i procesów innowacyjnych cz. 2. | 1 |
T-W-8 | Polityka innowacyjna państwa na przykładzie wybranych krajów. | 1 |
T-W-9 | Narodowy system innowacji. Regionalne systemy innowacji. | 2 |
T-W-10 | Modele specyficznych struktur dla rozwoju innowacji na świecie i w Polsce (modele helisy). | 2 |
T-W-11 | Inwestycje w kapitał ludzki jako determinanta innowacyjności. | 1 |
T-W-12 | Finansowanie działalności innowacyjnej. | 2 |
T-W-13 | Otoczenie instytucjonalne czynnikiem wspierającym innowacje i innowacyjność. | 2 |
T-W-14 | Klastry i ich znaczenie dla rozwoju innowacji. | 1 |
T-W-15 | Transfer technologii i komercjalizacja wiedzy - pojęcie, istota, stymulatory i bariery. | 2 |
T-W-16 | Otwarte innowacje. | 1 |
T-W-17 | Innowacyjność a konkurencyjność. | 2 |
T-W-18 | Kultura innowacji jako czynnik rozwoju przedsiębiorczości technologicznej. | 1 |
T-W-19 | Zaliczenie wykładów pisemne (test i pytania problemowe). | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Zapoznanie z literaturą przedmiotu i studiami przypadków. | 25 |
A-W-3 | Poszukiwanie studiów przypadków przedsiębiorstw innowacyjnych i analiza sposobów zarządzania inowacjami w tych podmiotach | 10 |
A-W-4 | Przeglądanie baz danych zawierających informacje o wskaźnikach innowacyjności | 5 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 30 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Wykład problemowy z prezentacją multimedialną. |
M-3 | Dyskusja. |
M-4 | Metoda przypadków. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/1.1_W01 Student zna i rozumie pojęcie innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikacje, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji. | E_2A_W04, E_2A_W05, E_2A_W09, E_2A_W01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
E_2A_D3/1.1_W02 Student zna i rozumie znaczenie innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych. | E_2A_W04, E_2A_W09, E_2A_W07, E_2A_W01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-17, T-W-19 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/1.1_U01 Student potrafi określić warunki i przydatność źródeł finansowania innowacji. | E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U02 | — | C-2 | T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-19 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
E_2A_D3/1.1_U02 Student potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych. | E_2A_U01 | — | C-2 | T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-19 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/1.1_K01 Student jest gotów kreować kulturę innowacji. | E_2A_K04, E_2A_K03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/1.1_W01 Student zna i rozumie pojęcie innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikacje, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji. | 2,0 | Student ne zna i nie rozumie pojęć innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikacji, uwarunkowań ich tworzenia i dyfuzji. |
3,0 | Student zna i rozumie pojęcia innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikację, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student zna i rozumie pojęcia innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikację, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student zna i rozumie pojęcia innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikację, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student zna i rozumie pojęcia innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikację, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student zna i rozumie pojęcia innowacji i procesów innowacyjnych, ich klasyfikację, uwarunkowania ich tworzenia i dyfuzji co najmniej w 95%. | |
E_2A_D3/1.1_W02 Student zna i rozumie znaczenie innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie znaczenia innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz roli państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych. |
3,0 | Student zna i rozumie znaczenie innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student zna i rozumie znaczenie innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student zna i rozumie znaczenie innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student zna i rozumie znaczenie innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student zna i rozumie znaczenei innowacji i innowacyjności dla gospodarki i jej podmiotów oraz rolę państwa i innych instytucji w procesach innowacyjnych co najmniej w 95%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/1.1_U01 Student potrafi określić warunki i przydatność źródeł finansowania innowacji. | 2,0 | Student nie potrafi określić warunków i przydatności źródeł finansowania innowacji. |
3,0 | Student potrafi określić warunki i przydatność źródeł finasowania innowacji co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student potrafi określić warunki i przydatność źródeł finansowania innowacji co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student potrafi określić warunki i przydatność źródeł finansowania innowacji co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student potrafi określić warunki i przydatnosć źródel finansowania innowacji co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student potrafi określić warunki i przydatność źródeł finansowania innowacji co najmniej co najmniej w 95%. | |
E_2A_D3/1.1_U02 Student potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych. | 2,0 | Student nie potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych. |
3,0 | Student potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych co najmniej w 75%. | |
4,5 | Studet potrafi korzystać z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student potrafi korzystac z narzędzi polityki ekonomicznej stanowiącej wsparcie procesów innowacyjnych co najmniej w 95%. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/1.1_K01 Student jest gotów kreować kulturę innowacji. | 2,0 | Student nie jest gotów kreować kultury innowacji. |
3,0 | Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych jest gotów kreować kulturę innowacji. | |
3,5 | Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych jest gotów kreować kulturę innowacji. | |
4,0 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych jest gotów kreować kulturę innowacji. | |
4,5 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych jest gotów kreować kulturę innowacji zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i zespołowym. | |
5,0 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych jest gotów kreować kulturę innowacji zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i zespołowym. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązanie danego problemu decyzyjnego w sposób innowacyjny. |
Literatura podstawowa
- Brzeziński M. (red.), Zarzadzanie innowacjami technicznymi i organizacyjnymi, Difin, Warszawa, 2001
- Czerniak J., Polityka innowacyjna w Polsce. Analiza i proponowane kierunki zmian, Difin, Warszawa, 2013
- Dolińska M., Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy, PWE, Warszawa, 2010
- Firszt D., Uwarunkowania dyfuzji innowacji w polskiej gospodarce, CeDeWu.pl, Warszawa, 2012
- Jasiński A.H., Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji, Difin, Warszawa, 2006
- Łącka I., Efektywnośc powiązań nauki z przemysłem w procesach innowacyjnych, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2013
- Łącka I., WSpiieranie transferu technologiii komercjalizacji wiedzy jako determinanta wzrostu innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw w regionie, International Journal of Management and Economics, 2011, No 32, pp. 269-289., 2011
- Łącka I., Siwek L., Wybrane formy transferu technologii i możliwości ich wykorzystanai przez MŚP, Przegląd Organziacji, 2014, nr 7, s. 4-10, 2014
- Łącka I., Modele Quadruple i Quintuple Helix - nowe spojrzenie na rolę społeczeństwa i środowiska naturalnego w tworzeniu reginalnych innowacji dla rozwoju zrównoważonego, Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis, Oeconomica, 2018, nr 342(90)1, s. 47-57, 2018
- Prystom J., Innowacje w procesie rozwoju gospodarczego. Istota i uwarunkowania. Podręcznik akademicki, Difin, Warszawa, 2012
- Carayannis E.G., Samara E.T., Bakouros Y.L., Innovation and Entrepreneurship. Theory, Policy and Practice, Springer, Cham, 2015, https://www.pdfdrive.com/innovation-and-entrepreneurship-books.html.
Literatura dodatkowa
- Christiansen C.M., Raynor M.E., Innowacje. Napęd wzrostu, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa, 2008
- Christiansen C.M., Anthony S.D., Innowacje. Następny krok, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa, 2010
- Łącka I., Brzezicki Ł., The Efficiency and Productivity Evaluation of National Innovation Systems in Europe, European Research Studies Journal, 2021, Vol. 24, Special Iss. 3, pp. 471-496, 2021
- Łącka I., Barriers to using of quintuple helix mdel to create innovations in POlish regions, Zeszyty Naukowe Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska, 2020, nr 146, pp. 233-251, 2020
- Tidd J., Bessant J., Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technicznych, rynkowych i organizacyjnych, Oficyna Wydawnicza a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2011