Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Organizacja przedsiębiorstwa i środowiska pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja przedsiębiorstwa i środowiska pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 24 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem
W-2Wiedza z zakresu podstaw ergonomii pracy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi działaniami organizatorskimi w przedsiębiorstwach
C-2Ukształtowanie umiejętności projektowania rozwiązań organizatorskich
C-3Ukształtowanie umiejętności zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy
C-4Ukształtowanie umiejętności diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wizja przedsiębiorstw i fazy działań organizacyjnych1
T-A-2Zarys rozwiązania organizacyjnego w przedsiębiorstwie2
T-A-3Dekompozycja celu głównego organizacji i identyfikacja stanowisk niekierowniczych2
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej1
T-A-5Określanie zakresów zadań realizowanych na stanowiskach oraz kontaktów wewnętrznych i zewnętrznych2
T-A-6Określanie zapotrzebowania na bazę materialną oraz harmonogramów pracy na stanowiskach1
T-A-7Projektowanie procesów realnych w przedsiębiorstwach1
T-A-8Formalizacja w przedsiębiorstwie1
T-A-9Zaliczenie modułu 11
T-A-10Pojęcia wprowadzające z zakresu warunków pracy2
T-A-11Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej2
T-A-12Charakterystyka pojęć: produktywności, wydajności, pracochłonności i technicznego uzbrojenia pracy1
T-A-13Badanie pracy (metody i mierzenie czasu pracy)1
T-A-14Organizacja pracy wytwórczej i zwiększenie jej efektywności1
T-A-15Mierzenie i normowanie czasu pracy1
T-A-16Czynniki fizyczne materialnego środowiska pracy1
T-A-17Organizacja stanowiska pracy z zastosowaniem metody 5S ( narzędzie stosowane w Lean Production)1
T-A-18Kolokwium zaliczeniowe 22
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia26
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Praca w grupie
M-3Metoda projektów
M-4Wykład informacyjny
M-5Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za wykonane zadania grupowe
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z dyskusji ze studentem na temat wykonanych zadań z modułu 1.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena formująca: Odpowiedzi na zadawane pytania w trakcie zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C11/4.1_W01
Student zna i rozumie podstawowe działania organizatorskie wykonywane w przedsiębiorstwach.
E_2A_W05, E_2A_W10C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2
E_2A_C11/4.1_W02
Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz pojęcia stosowane w organizacji pracy
E_2A_W03, E_2A_W06, E_2A_W07C-2, C-3, C-4T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-15, T-A-16, T-A-17M-4, M-5S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C11/4.1_U01
Student potrafi pracując indywidualnie i/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie
E_2A_U06, E_2A_U12, E_2A_U01C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-2, M-3S-1, S-2
E_2A_C11/4.1_U02
Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie pracy.
E_2A_U04, E_2A_U03, E_2A_U07, E_2A_U08C-3, C-4T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-15, T-A-16, T-A-17M-1, M-4, M-5S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C11/4.1_K01
Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych.
E_2A_K04, E_2A_K06C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2
E_2A_C11/4.1_K02
Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów.
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K04, E_2A_K06, E_2A_K03, E_2A_K05C-2, C-3, C-4T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-15, T-A-16, T-A-17M-1, M-4, M-5S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C11/4.1_W01
Student zna i rozumie podstawowe działania organizatorskie wykonywane w przedsiębiorstwach.
2,0Student nie ma wiedzy dotyczącej podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach
3,0Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach w co najmniej 55%.
3,5Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach w co najmniej 65%.
4,0Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach w co najmniej 75%.
4,5Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach w co najmniej 85%.
5,0Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach w co najmniej 95%.
E_2A_C11/4.1_W02
Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz pojęcia stosowane w organizacji pracy
2,0Student nie zna i nie rozumie metod badania i mierzenia pracy oraz nie zna i nie rozumie pojęć stosowanych w organizacji pracy.
3,0Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz zna i rozumie pojęcia stosowane w organizacji pracy w stopniu dostatecznym (co najmniej 55%).
3,5Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz zna i rozumie pojęcia stosowane w organizacji pracy w stopniu dostatecznym plus (co najmniej 65%).
4,0Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz zna i rozumie pojęcia stosowane w organizacji pracy w stopniu dobrym (co najmniej 75%).
4,5Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz zna i rozumie pojęcia stosowane w organizacji pracy w stopniu dobrym plus (co najmniej 85%).
5,0Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz zna i rozumie pojęcia stosowane w organizacji pracy w stopniu bardzo dobrym (co najmniej 95%).

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C11/4.1_U01
Student potrafi pracując indywidualnie i/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie
2,0Student nie potrafi pracując indywidualnie/lub w grupie zaprojektować rozwiązań organizatorskich w przedsiębiorstwie.
3,0Student potrafi pracując indywidualnie/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi pracując indywidualnie/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi pracując indywidualnie/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi pracując indywidualnie/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi pracując indywidualnie/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie co najmniej w 95%.
E_2A_C11/4.1_U02
Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie pracy.
2,0Student nie potrafi ocenić warunków pracy oraz sformułować propozycji usprawnień w zakresie pracy.
3,0Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie pracy w stopniu dostatecznym (co najmniej 55%).
3,5Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie w stopniu dostatecznym plus (co najmniej 65%).
4,0Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie pracy w stopniu dobrym (co najmniej 75%).
4,5Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie pracy w stopniu dobrym plus (co najmniej 85%).
5,0Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie pracy w stopniu bardzo dobrym (co najmniej 95%).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C11/4.1_K01
Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych.
2,0Student nie jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz nie uznaje znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych.
3,0Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych w co najmniej w 55%.
3,5Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych w co najmniej w 65%.
4,0Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych w co najmniej w 75%.
4,5Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych w co najmniej w 85%.
5,0Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych w co najmniej w 95%.
E_2A_C11/4.1_K02
Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów.
2,0Student nie jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
3,0Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu w stopniu dostatecznym (co najmniej 55%).
3,5Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów w stopniu dostatecznym plus (co najmniej 65%).
4,0Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów w stopniu dobrym (co najmniej 75%).
4,5Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów w stopniu dobrym plus (co najmniej 85%).
5,0Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów w stopniu bardzo dobrym (co najmniej 95%).

Literatura podstawowa

  1. Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych: podręcznik wizjonera, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2012
  2. Karen Collins, An Introduction to Business, 2012, dostępna online: https://2012books.lardbucket.org/pdfs/an-introduction-to-business-v1.0.pdf
  3. Palczak A., Badanie stanowisk pracy punktowymi metodami wartościowania pracy, Apex, Zabrze, 1997
  4. Wołk R., Strzelecki T., Badanie metod i normowanie pracy, Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Pawlak Z., Smoleń A., Organizacja firmy - projektowanie, budowa, usprawnianie, Poltext, Warszawa, 2008
  2. Sławińska M, Ergonomic engineering of technological devices, Politechnika Poznańska, Poznań, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wizja przedsiębiorstw i fazy działań organizacyjnych1
T-A-2Zarys rozwiązania organizacyjnego w przedsiębiorstwie2
T-A-3Dekompozycja celu głównego organizacji i identyfikacja stanowisk niekierowniczych2
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej1
T-A-5Określanie zakresów zadań realizowanych na stanowiskach oraz kontaktów wewnętrznych i zewnętrznych2
T-A-6Określanie zapotrzebowania na bazę materialną oraz harmonogramów pracy na stanowiskach1
T-A-7Projektowanie procesów realnych w przedsiębiorstwach1
T-A-8Formalizacja w przedsiębiorstwie1
T-A-9Zaliczenie modułu 11
T-A-10Pojęcia wprowadzające z zakresu warunków pracy2
T-A-11Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej2
T-A-12Charakterystyka pojęć: produktywności, wydajności, pracochłonności i technicznego uzbrojenia pracy1
T-A-13Badanie pracy (metody i mierzenie czasu pracy)1
T-A-14Organizacja pracy wytwórczej i zwiększenie jej efektywności1
T-A-15Mierzenie i normowanie czasu pracy1
T-A-16Czynniki fizyczne materialnego środowiska pracy1
T-A-17Organizacja stanowiska pracy z zastosowaniem metody 5S ( narzędzie stosowane w Lean Production)1
T-A-18Kolokwium zaliczeniowe 22
24

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia26
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C11/4.1_W01Student zna i rozumie podstawowe działania organizatorskie wykonywane w przedsiębiorstwach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi działaniami organizatorskimi w przedsiębiorstwach
Treści programoweT-A-1Wizja przedsiębiorstw i fazy działań organizacyjnych
T-A-2Zarys rozwiązania organizacyjnego w przedsiębiorstwie
T-A-3Dekompozycja celu głównego organizacji i identyfikacja stanowisk niekierowniczych
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej
T-A-5Określanie zakresów zadań realizowanych na stanowiskach oraz kontaktów wewnętrznych i zewnętrznych
T-A-6Określanie zapotrzebowania na bazę materialną oraz harmonogramów pracy na stanowiskach
T-A-7Projektowanie procesów realnych w przedsiębiorstwach
T-A-8Formalizacja w przedsiębiorstwie
T-A-9Zaliczenie modułu 1
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Praca w grupie
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za wykonane zadania grupowe
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z dyskusji ze studentem na temat wykonanych zadań z modułu 1.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy dotyczącej podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach
3,0Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach w co najmniej 55%.
3,5Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach w co najmniej 65%.
4,0Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach w co najmniej 75%.
4,5Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach w co najmniej 85%.
5,0Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach w co najmniej 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C11/4.1_W02Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz pojęcia stosowane w organizacji pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu koncepcje i metody gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania rozwiązań organizatorskich
C-3Ukształtowanie umiejętności zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy
C-4Ukształtowanie umiejętności diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy
Treści programoweT-A-10Pojęcia wprowadzające z zakresu warunków pracy
T-A-11Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej
T-A-12Charakterystyka pojęć: produktywności, wydajności, pracochłonności i technicznego uzbrojenia pracy
T-A-13Badanie pracy (metody i mierzenie czasu pracy)
T-A-14Organizacja pracy wytwórczej i zwiększenie jej efektywności
T-A-15Mierzenie i normowanie czasu pracy
T-A-16Czynniki fizyczne materialnego środowiska pracy
T-A-17Organizacja stanowiska pracy z zastosowaniem metody 5S ( narzędzie stosowane w Lean Production)
Metody nauczaniaM-4Wykład informacyjny
M-5Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena formująca: Odpowiedzi na zadawane pytania w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie metod badania i mierzenia pracy oraz nie zna i nie rozumie pojęć stosowanych w organizacji pracy.
3,0Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz zna i rozumie pojęcia stosowane w organizacji pracy w stopniu dostatecznym (co najmniej 55%).
3,5Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz zna i rozumie pojęcia stosowane w organizacji pracy w stopniu dostatecznym plus (co najmniej 65%).
4,0Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz zna i rozumie pojęcia stosowane w organizacji pracy w stopniu dobrym (co najmniej 75%).
4,5Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz zna i rozumie pojęcia stosowane w organizacji pracy w stopniu dobrym plus (co najmniej 85%).
5,0Student zna i rozumie metody badania i mierzenia pracy oraz zna i rozumie pojęcia stosowane w organizacji pracy w stopniu bardzo dobrym (co najmniej 95%).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C11/4.1_U01Student potrafi pracując indywidualnie i/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania rozwiązań organizatorskich
Treści programoweT-A-2Zarys rozwiązania organizacyjnego w przedsiębiorstwie
T-A-3Dekompozycja celu głównego organizacji i identyfikacja stanowisk niekierowniczych
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej
T-A-5Określanie zakresów zadań realizowanych na stanowiskach oraz kontaktów wewnętrznych i zewnętrznych
T-A-6Określanie zapotrzebowania na bazę materialną oraz harmonogramów pracy na stanowiskach
T-A-7Projektowanie procesów realnych w przedsiębiorstwach
T-A-8Formalizacja w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-2Praca w grupie
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za wykonane zadania grupowe
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z dyskusji ze studentem na temat wykonanych zadań z modułu 1.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracując indywidualnie/lub w grupie zaprojektować rozwiązań organizatorskich w przedsiębiorstwie.
3,0Student potrafi pracując indywidualnie/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi pracując indywidualnie/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi pracując indywidualnie/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie co najmniej w 75%.
4,5Student potrafi pracując indywidualnie/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi pracując indywidualnie/lub w grupie zaprojektować rozwiązania organizatorskie w przedsiębiorstwie co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C11/4.1_U02Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu ekonomii i finansów
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U07Potrafi analizować trendy w gospodarce (w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym) oraz złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy
C-4Ukształtowanie umiejętności diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy
Treści programoweT-A-10Pojęcia wprowadzające z zakresu warunków pracy
T-A-11Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej
T-A-12Charakterystyka pojęć: produktywności, wydajności, pracochłonności i technicznego uzbrojenia pracy
T-A-13Badanie pracy (metody i mierzenie czasu pracy)
T-A-14Organizacja pracy wytwórczej i zwiększenie jej efektywności
T-A-15Mierzenie i normowanie czasu pracy
T-A-16Czynniki fizyczne materialnego środowiska pracy
T-A-17Organizacja stanowiska pracy z zastosowaniem metody 5S ( narzędzie stosowane w Lean Production)
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-4Wykład informacyjny
M-5Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena formująca: Odpowiedzi na zadawane pytania w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić warunków pracy oraz sformułować propozycji usprawnień w zakresie pracy.
3,0Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie pracy w stopniu dostatecznym (co najmniej 55%).
3,5Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie w stopniu dostatecznym plus (co najmniej 65%).
4,0Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie pracy w stopniu dobrym (co najmniej 75%).
4,5Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie pracy w stopniu dobrym plus (co najmniej 85%).
5,0Student potrafi ocenić warunki pracy oraz sformułować propozycje usprawnień w zakresie pracy w stopniu bardzo dobrym (co najmniej 95%).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C11/4.1_K01Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K06Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi działaniami organizatorskimi w przedsiębiorstwach
C-2Ukształtowanie umiejętności projektowania rozwiązań organizatorskich
Treści programoweT-A-1Wizja przedsiębiorstw i fazy działań organizacyjnych
T-A-2Zarys rozwiązania organizacyjnego w przedsiębiorstwie
T-A-3Dekompozycja celu głównego organizacji i identyfikacja stanowisk niekierowniczych
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej
T-A-5Określanie zakresów zadań realizowanych na stanowiskach oraz kontaktów wewnętrznych i zewnętrznych
T-A-6Określanie zapotrzebowania na bazę materialną oraz harmonogramów pracy na stanowiskach
T-A-7Projektowanie procesów realnych w przedsiębiorstwach
T-A-8Formalizacja w przedsiębiorstwie
T-A-9Zaliczenie modułu 1
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Praca w grupie
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za wykonane zadania grupowe
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z dyskusji ze studentem na temat wykonanych zadań z modułu 1.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz nie uznaje znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych.
3,0Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych w co najmniej w 55%.
3,5Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych w co najmniej w 65%.
4,0Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych w co najmniej w 75%.
4,5Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych w co najmniej w 85%.
5,0Student jest gotów do wyboru i przygotowania działań organizatorskich w zakresie tworzenia i usprawniania przedsiębiorstwa oraz uznania znaczenia wiedzy w organizowaniu jednostek gospodarczych w co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C11/4.1_K02Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K06Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
E_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania rozwiązań organizatorskich
C-3Ukształtowanie umiejętności zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy
C-4Ukształtowanie umiejętności diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy
Treści programoweT-A-10Pojęcia wprowadzające z zakresu warunków pracy
T-A-11Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej
T-A-12Charakterystyka pojęć: produktywności, wydajności, pracochłonności i technicznego uzbrojenia pracy
T-A-13Badanie pracy (metody i mierzenie czasu pracy)
T-A-14Organizacja pracy wytwórczej i zwiększenie jej efektywności
T-A-15Mierzenie i normowanie czasu pracy
T-A-16Czynniki fizyczne materialnego środowiska pracy
T-A-17Organizacja stanowiska pracy z zastosowaniem metody 5S ( narzędzie stosowane w Lean Production)
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-4Wykład informacyjny
M-5Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena formująca: Odpowiedzi na zadawane pytania w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
3,0Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu w stopniu dostatecznym (co najmniej 55%).
3,5Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów w stopniu dostatecznym plus (co najmniej 65%).
4,0Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów w stopniu dobrym (co najmniej 75%).
4,5Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów w stopniu dobrym plus (co najmniej 85%).
5,0Student jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów w stopniu bardzo dobrym (co najmniej 95%).