Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Badania operacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania operacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 9 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: wiadomości z zakresu podstaw analizy matematycznej i ekonometrii oraz ogólna wiedza ekonomiczna.
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: wykonywanie operacji matematycznych oraz obsługa arkusza kalkulacyjnego.
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: gotowość do rozwiązywania problemowych zagadnień.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
C-4Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - analiza wrażliwości, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.3
T-P-2Prezentacja projektu 1.1
T-P-3Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności.2
T-P-4Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.1
T-P-5Elementy programowania dynamicznego.1
T-P-6Prezentacja projektu 2.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-P-2Czytanie wskazanej literatury10
A-P-3Przygotowanie projektu21
A-P-4Przygotowanie do zajęć10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia z użyciem komputera mające na celu wykorzystanie narzędzi informatycznych w połączeniu z metodą projektową.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wynikające z prezentacji projektów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O01/2.1_W01
Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych.
E_2A_W03, E_2A_W06, E_2A_W01C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1S-1
E_2A_O01/2.1_W02
Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji.
E_2A_W03, E_2A_W06, E_2A_W01C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O01/2.1_U01
Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych.
E_2A_U03, E_2A_U01, E_2A_U02C-1, C-2, C-3, C-4T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1S-1
E_2A_O01/2.1_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
E_2A_U03C-1, C-2, C-3, C-4T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O01/2.1_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi.
E_2A_K04C-1, C-2, C-3, C-4T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O01/2.1_W01
Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych.
2,0Student nie zna i nie rozumie metodologii oraz obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
3,0Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych w 55%-65%>
3,5Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych w 65%-75%>
4,0Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych w 75%-85%>
4,5Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych w 85%-95%>
5,0Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych w 95%-100%>
E_2A_O01/2.1_W02
Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji.
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji
3,0Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji w 55%-65%>
3,5Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji w 65%-75%>
4,0Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji w 75%-85%>
4,5Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji w 85%-95%>
5,0Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji w 95%-100%>

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O01/2.1_U01
Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych.
2,0Student nie potrafi sformułować problemu decyzyjnego i dokonać wyboru metod badawczych
3,0Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych w 55%-65%>
3,5Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych w 65%-75%>
4,0Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych w 75%-85%>
4,5Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych w 85%-95%>
5,0Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych w 95%-100%>
E_2A_O01/2.1_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędzi informatycznych do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyników przeprowadzonych badań, a także odnieść ich do praktyki gospodarczej
3,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej w 55%-65%>
3,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej w 65%-75%>
4,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej w 75%-85%>
4,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej w 85%-95%>
5,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej w 95%-100%>

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O01/2.1_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi.
2,0Student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi.
3,0Student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi.
3,5Student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi.
4,0Student jest gotów, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi.
4,5Student jest gotów, prawie samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi.
5,0Student jest gotów, samodzielnie,do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi.

Literatura podstawowa

  1. Wisiński K. (red.), Badania operacyjne, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2004
  2. Szpiro T. (red.), Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000
  3. Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 1996
  4. Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Warszawa, 2008
  5. Boucherie R. J., Tijms H., Braaksma A., Operations Research: Introduction to Models and Methods, World Scientific Pub Co Inc, Singapore, 2021
  6. Ali I., Cárdenas-Barrón L. E., Ahmed A., Shaikh A. A., Optimal Decision Making in Operations Research and Statistics: Methodologies and Applications, CRC Press, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Gajda J. B. (red.), Jadczak R. (red.), Badania operacyjne: przykłady zastosowań, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015
  2. Pamuła T., Król A., Badania operacyjne w przykładach z rozwiązaniami w Excelu, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2013
  3. Hiller F.S., Lieberman G.J., Introduction to operational research, McGraw-Hill, 2021, 11

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - analiza wrażliwości, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.3
T-P-2Prezentacja projektu 1.1
T-P-3Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności.2
T-P-4Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.1
T-P-5Elementy programowania dynamicznego.1
T-P-6Prezentacja projektu 2.1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-P-2Czytanie wskazanej literatury10
A-P-3Przygotowanie projektu21
A-P-4Przygotowanie do zajęć10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O01/2.1_W01Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
Treści programoweT-P-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - analiza wrażliwości, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
T-P-3Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności.
T-P-4Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-P-5Elementy programowania dynamicznego.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia z użyciem komputera mające na celu wykorzystanie narzędzi informatycznych w połączeniu z metodą projektową.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wynikające z prezentacji projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie metodologii oraz obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych
3,0Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych w 55%-65%>
3,5Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych w 65%-75%>
4,0Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych w 75%-85%>
4,5Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych w 85%-95%>
5,0Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych w 95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O01/2.1_W02Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
Treści programoweT-P-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - analiza wrażliwości, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
T-P-3Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności.
T-P-4Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-P-5Elementy programowania dynamicznego.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia z użyciem komputera mające na celu wykorzystanie narzędzi informatycznych w połączeniu z metodą projektową.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wynikające z prezentacji projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji
3,0Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji w 55%-65%>
3,5Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji w 65%-75%>
4,0Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji w 75%-85%>
4,5Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji w 85%-95%>
5,0Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji w 95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O01/2.1_U01Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
C-4Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli.
Treści programoweT-P-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - analiza wrażliwości, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
T-P-3Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności.
T-P-4Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-P-5Elementy programowania dynamicznego.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia z użyciem komputera mające na celu wykorzystanie narzędzi informatycznych w połączeniu z metodą projektową.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wynikające z prezentacji projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sformułować problemu decyzyjnego i dokonać wyboru metod badawczych
3,0Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych w 55%-65%>
3,5Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych w 65%-75%>
4,0Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych w 75%-85%>
4,5Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych w 85%-95%>
5,0Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych w 95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O01/2.1_U02Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
C-4Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli.
Treści programoweT-P-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - analiza wrażliwości, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
T-P-3Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności.
T-P-4Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-P-5Elementy programowania dynamicznego.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia z użyciem komputera mające na celu wykorzystanie narzędzi informatycznych w połączeniu z metodą projektową.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wynikające z prezentacji projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędzi informatycznych do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyników przeprowadzonych badań, a także odnieść ich do praktyki gospodarczej
3,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej w 55%-65%>
3,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej w 65%-75%>
4,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej w 75%-85%>
4,5Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej w 85%-95%>
5,0Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej w 95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O01/2.1_K01Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych.
C-2Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych.
C-3Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi.
C-4Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli.
Treści programoweT-P-1Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - analiza wrażliwości, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe.
T-P-3Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności.
T-P-4Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą.
T-P-5Elementy programowania dynamicznego.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia z użyciem komputera mające na celu wykorzystanie narzędzi informatycznych w połączeniu z metodą projektową.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wynikające z prezentacji projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi.
3,0Student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi.
3,5Student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi.
4,0Student jest gotów, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi.
4,5Student jest gotów, prawie samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi.
5,0Student jest gotów, samodzielnie,do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi.