Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Organizacja i obsługa ruchu turystycznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja i obsługa ruchu turystycznego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami obsługi turystów na poszczególnych etapach podróży w środkach transportu i obiektach infrastruktury turystycznej w turystyce przyjazdowej i wyjazdowej.
C-2Kształtowanie umiejętności projektowania i realizacji przedsięwzięć w zakresie organizacji i obsługi międzynarodowego ruchu turystycznego.
C-3Uświadomienie zakresu obowiązków oraz oczekiwań wobec warsztatu zawodowego organizatora imprez międzynarodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wstęp do przewodnictwa i pilotażu wycieczek. Umowy turystyczne.3
T-A-2Obsługa podróżnicza. Dokumenty w obsłudze ruchu turystycznego krajowego i zagranicznego.2
T-A-3Kultura i etyka zawodu pracownika obsługi ruchu turystycznego.2
T-A-4Działalność i organizacja biura podróży2
T-A-5Dostępność komunikacyjna jako istotne kryterium generowania międzynarodowego ruchu turystycznego3
T-A-6Atrakcje turystyczne jako motyw podróży turystycznych.2
T-A-7Środki transportu turystycznego w obsłudze ruchu turystycznego.2
T-A-8Nowe trendy w obsłudze ruchu turystycznego3
T-A-9Rodzaje i kategorie obiektów noclegowych na przykładzie różnych krajów Europy. Cele i zadania obiektów noclegowych.4
T-A-10Zaliczenie2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2studiowanie literatury przedmiotu15
A-A-3przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zadawanie pytań w trakicie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, pytania otwarte

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D16/5.1_W01
Student zna i rozumie zasady organizacji obsługi ruchu turystycznego
GT_1A_W04, GT_1A_W01C-1T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-1, T-A-8, T-A-2, T-A-9, T-A-6M-3, M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D16/5.1_U01
Student potrafi zorganizować obsługę ruchu turystycznego, zaplanować zadania niezbędne do realizacji imprezy turystycznej.
GT_1A_U08, GT_1A_U04, GT_1A_U01C-3, C-2T-A-9, T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-8, T-A-5, T-A-2, T-A-3M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D16/5.1_K01
Student jest gotów do określania alternatywnych rozwiązań dla nietypowych sytuacji w organizacji obsługi ruchu turystycznego
GT_1A_K01, GT_1A_K05, GT_1A_K04C-2, C-3T-A-2, T-A-7, T-A-4, T-A-9, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-8M-2, M-4, M-3, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D16/5.1_W01
Student zna i rozumie zasady organizacji obsługi ruchu turystycznego
2,0Student nie zna i nie rozumie zasad organizacji obsługi ruchu turystycznego
3,0Student zna i rozumie zasady organizacji obsługi ruchu turystycznego w stopniu dostatecznym co najmniej w 55%
3,5Student zna i rozumie zasady organizacji obsługi ruchu turystycznego w stopniu dostatecznym plus co najmniej w 65%
4,0Student zna i rozumie zasady organizacji obsługi ruchu turystycznego w stopniu dobrym co najmniej w 75%
4,5Student zna i rozumie zasady organizacji obsługi ruchu turystycznegow stopniu dobrym plus co najmniej w 85%
5,0Student zna i rozumie zasady organizacji obsługi ruchu turystycznego w stopniu bardzo dobrym co najmniej w 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D16/5.1_U01
Student potrafi zorganizować obsługę ruchu turystycznego, zaplanować zadania niezbędne do realizacji imprezy turystycznej.
2,0Student nie potrafi zorganizować obsługi ruchu turystycznego, zaplanować zadania niezbędne do realizacji imprezy turystycznej.
3,0Student potrafi zorganizować obsługę ruchu turystycznego, zaplanować zadania niezbędne do realizacji imprezy turystycznej w stopniu dostatecznym w co najmniej 55%
3,5Student potrafi zorganizować obsługę ruchu turystycznego, zaplanować zadania niezbędne do realizacji imprezy turystycznej w stopniu dostatecznym plus w co najmniej 65%
4,0Student potrafi zorganizować obsługę ruchu turystycznego, zaplanować zadania niezbędne do realizacji imprezy turystycznej w stopniu dobrym w co najmniej 75%
4,5Student potrafi zorganizować obsługę ruchu turystycznego, zaplanować zadania niezbędne do realizacji imprezy turystycznej w stopniu dobrym plus w co najmniej 85%
5,0Student potrafi zorganizować obsługę ruchu turystycznego, zaplanować zadania niezbędne do realizacji imprezy turystycznej w stopniu bardzo dobrym w co najmniej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D16/5.1_K01
Student jest gotów do określania alternatywnych rozwiązań dla nietypowych sytuacji w organizacji obsługi ruchu turystycznego
2,0Student nie jest gotow do określania alternatywnych rozwiązań dla nietypowych sytuacji w organizacji obsługi ruchu turystycznego
3,0Student jest gotow do określania alternatywnych rozwiązań dla nietypowych sytuacji w organizacji obsługi ruchu turystycznego w stopniu dostatecznym w co najmniej 55%
3,5Student jest gotow do określania alternatywnych rozwiązań dla nietypowych sytuacji w organizacji obsługi ruchu turystycznego w stopniu dostatecznym plus w co najmniej 65 %
4,0Student jest gotow do określania alternatywnych rozwiązań dla nietypowych sytuacji w organizacji obsługi ruchu turystycznego w stopniu dobrym w co najmniej 75 %
4,5Student jest gotow do określania alternatywnych rozwiązań dla nietypowych sytuacji w organizacji obsługi ruchu turystycznego w stopniu dobrym plus w co najmniej 85 %
5,0Student jest gotow do określania alternatywnych rozwiązań dla nietypowych sytuacji w organizacji obsługi ruchu turystycznegow stopniu bardzo dobrym w co najmniej 95%

Literatura podstawowa

  1. Wojciech Lewicki ,Bogusław Stankiewicz, Wpływ ekonomicznych wskaźników na procesy zarządzania biurami podróży - studium przypadku mikroprzedsiębiorstwa z regionu miasta Szczecina, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Warszawa, 2016, Przedsiębiorczość i Zarządzanie : Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem w Polsce : innowacyjne strategie, narzędzia i wdrożenia, 2016.vol. 51, P. 213-225, http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVII-7-2.pdf
  2. Bogusław Stankiewicz Wojciech Lewicki, Istota ekologicznych rozwiązań transportowych w obiektach turystycznych Polski i Unii Europejskiej, Europa Regionum, Szczecin, 2015, TOM XXIV, https://wnus.edu.pl/er/de/issue/119/article/1211/
  3. B. Meyer (red.), Obsługa ruchu turystycznego, Warszawa, PWN, 2010, ISBN: 978-83-01-14820-1

Literatura dodatkowa

  1. Hącia Ewa, The Impact of Tourist Traffic on theFunctioning of Polish Seaside Health Resorts. Transportation Research Procedia, Elsevier, Transportation Research Procedia 16, 2016, https://www.researchgate.net/publication/310785910_The_Impact_of_Tourist_Traffic_on_the_Functioning_of_Polish_Seaside_Health_Resorts
  2. Wojciech Lewicki Bogusław Stankiewicz, Strategia koopetycji w aspekcie rozwoju ekoturystyki (studium przypadku - Euroregion Pomerania), Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2015, Europa Regionum, 2015, Vol. 9, P. 29-38., http://www.wzieu.pl/zn/er24/ZN_ER24.pdf

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wstęp do przewodnictwa i pilotażu wycieczek. Umowy turystyczne.3
T-A-2Obsługa podróżnicza. Dokumenty w obsłudze ruchu turystycznego krajowego i zagranicznego.2
T-A-3Kultura i etyka zawodu pracownika obsługi ruchu turystycznego.2
T-A-4Działalność i organizacja biura podróży2
T-A-5Dostępność komunikacyjna jako istotne kryterium generowania międzynarodowego ruchu turystycznego3
T-A-6Atrakcje turystyczne jako motyw podróży turystycznych.2
T-A-7Środki transportu turystycznego w obsłudze ruchu turystycznego.2
T-A-8Nowe trendy w obsłudze ruchu turystycznego3
T-A-9Rodzaje i kategorie obiektów noclegowych na przykładzie różnych krajów Europy. Cele i zadania obiektów noclegowych.4
T-A-10Zaliczenie2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2studiowanie literatury przedmiotu15
A-A-3przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D16/5.1_W01Student zna i rozumie zasady organizacji obsługi ruchu turystycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady funkcjonowania mechanizmu rynkowego, strukturę rynku turystycznego oraz zależności między jego podmiotami
GT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami obsługi turystów na poszczególnych etapach podróży w środkach transportu i obiektach infrastruktury turystycznej w turystyce przyjazdowej i wyjazdowej.
Treści programoweT-A-4Działalność i organizacja biura podróży
T-A-3Kultura i etyka zawodu pracownika obsługi ruchu turystycznego.
T-A-5Dostępność komunikacyjna jako istotne kryterium generowania międzynarodowego ruchu turystycznego
T-A-7Środki transportu turystycznego w obsłudze ruchu turystycznego.
T-A-1Wstęp do przewodnictwa i pilotażu wycieczek. Umowy turystyczne.
T-A-8Nowe trendy w obsłudze ruchu turystycznego
T-A-2Obsługa podróżnicza. Dokumenty w obsłudze ruchu turystycznego krajowego i zagranicznego.
T-A-9Rodzaje i kategorie obiektów noclegowych na przykładzie różnych krajów Europy. Cele i zadania obiektów noclegowych.
T-A-6Atrakcje turystyczne jako motyw podróży turystycznych.
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zadawanie pytań w trakicie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie zasad organizacji obsługi ruchu turystycznego
3,0Student zna i rozumie zasady organizacji obsługi ruchu turystycznego w stopniu dostatecznym co najmniej w 55%
3,5Student zna i rozumie zasady organizacji obsługi ruchu turystycznego w stopniu dostatecznym plus co najmniej w 65%
4,0Student zna i rozumie zasady organizacji obsługi ruchu turystycznego w stopniu dobrym co najmniej w 75%
4,5Student zna i rozumie zasady organizacji obsługi ruchu turystycznegow stopniu dobrym plus co najmniej w 85%
5,0Student zna i rozumie zasady organizacji obsługi ruchu turystycznego w stopniu bardzo dobrym co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D16/5.1_U01Student potrafi zorganizować obsługę ruchu turystycznego, zaplanować zadania niezbędne do realizacji imprezy turystycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U08Potrafi planować i organizować indywidulaną pracę oraz współdziałać z innymi osobami w ramach realizacji prac zespołowych, także o charakterze interdyscyplinarnym
GT_1A_U04Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią w środowisku związanym z gospodarką turystyczną i poza nim
GT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie zakresu obowiązków oraz oczekiwań wobec warsztatu zawodowego organizatora imprez międzynarodowych.
C-2Kształtowanie umiejętności projektowania i realizacji przedsięwzięć w zakresie organizacji i obsługi międzynarodowego ruchu turystycznego.
Treści programoweT-A-9Rodzaje i kategorie obiektów noclegowych na przykładzie różnych krajów Europy. Cele i zadania obiektów noclegowych.
T-A-7Środki transportu turystycznego w obsłudze ruchu turystycznego.
T-A-6Atrakcje turystyczne jako motyw podróży turystycznych.
T-A-1Wstęp do przewodnictwa i pilotażu wycieczek. Umowy turystyczne.
T-A-4Działalność i organizacja biura podróży
T-A-8Nowe trendy w obsłudze ruchu turystycznego
T-A-5Dostępność komunikacyjna jako istotne kryterium generowania międzynarodowego ruchu turystycznego
T-A-2Obsługa podróżnicza. Dokumenty w obsłudze ruchu turystycznego krajowego i zagranicznego.
T-A-3Kultura i etyka zawodu pracownika obsługi ruchu turystycznego.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zadawanie pytań w trakicie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować obsługi ruchu turystycznego, zaplanować zadania niezbędne do realizacji imprezy turystycznej.
3,0Student potrafi zorganizować obsługę ruchu turystycznego, zaplanować zadania niezbędne do realizacji imprezy turystycznej w stopniu dostatecznym w co najmniej 55%
3,5Student potrafi zorganizować obsługę ruchu turystycznego, zaplanować zadania niezbędne do realizacji imprezy turystycznej w stopniu dostatecznym plus w co najmniej 65%
4,0Student potrafi zorganizować obsługę ruchu turystycznego, zaplanować zadania niezbędne do realizacji imprezy turystycznej w stopniu dobrym w co najmniej 75%
4,5Student potrafi zorganizować obsługę ruchu turystycznego, zaplanować zadania niezbędne do realizacji imprezy turystycznej w stopniu dobrym plus w co najmniej 85%
5,0Student potrafi zorganizować obsługę ruchu turystycznego, zaplanować zadania niezbędne do realizacji imprezy turystycznej w stopniu bardzo dobrym w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D16/5.1_K01Student jest gotów do określania alternatywnych rozwiązań dla nietypowych sytuacji w organizacji obsługi ruchu turystycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odbieranych treści
GT_1A_K05Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za wykonywane obowiązki zawodowe, ze świadomością wymagania tego do innych, a także dbałością o dorobek i tradycje wykonywanego zawodu
GT_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności projektowania i realizacji przedsięwzięć w zakresie organizacji i obsługi międzynarodowego ruchu turystycznego.
C-3Uświadomienie zakresu obowiązków oraz oczekiwań wobec warsztatu zawodowego organizatora imprez międzynarodowych.
Treści programoweT-A-2Obsługa podróżnicza. Dokumenty w obsłudze ruchu turystycznego krajowego i zagranicznego.
T-A-7Środki transportu turystycznego w obsłudze ruchu turystycznego.
T-A-4Działalność i organizacja biura podróży
T-A-9Rodzaje i kategorie obiektów noclegowych na przykładzie różnych krajów Europy. Cele i zadania obiektów noclegowych.
T-A-6Atrakcje turystyczne jako motyw podróży turystycznych.
T-A-1Wstęp do przewodnictwa i pilotażu wycieczek. Umowy turystyczne.
T-A-3Kultura i etyka zawodu pracownika obsługi ruchu turystycznego.
T-A-5Dostępność komunikacyjna jako istotne kryterium generowania międzynarodowego ruchu turystycznego
T-A-8Nowe trendy w obsłudze ruchu turystycznego
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
M-3metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne, pytania otwarte
S-1Ocena formująca: zadawanie pytań w trakicie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotow do określania alternatywnych rozwiązań dla nietypowych sytuacji w organizacji obsługi ruchu turystycznego
3,0Student jest gotow do określania alternatywnych rozwiązań dla nietypowych sytuacji w organizacji obsługi ruchu turystycznego w stopniu dostatecznym w co najmniej 55%
3,5Student jest gotow do określania alternatywnych rozwiązań dla nietypowych sytuacji w organizacji obsługi ruchu turystycznego w stopniu dostatecznym plus w co najmniej 65 %
4,0Student jest gotow do określania alternatywnych rozwiązań dla nietypowych sytuacji w organizacji obsługi ruchu turystycznego w stopniu dobrym w co najmniej 75 %
4,5Student jest gotow do określania alternatywnych rozwiązań dla nietypowych sytuacji w organizacji obsługi ruchu turystycznego w stopniu dobrym plus w co najmniej 85 %
5,0Student jest gotow do określania alternatywnych rozwiązań dla nietypowych sytuacji w organizacji obsługi ruchu turystycznegow stopniu bardzo dobrym w co najmniej 95%