Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)
specjalność: Systemy elektroenergetyczne
Sylabus przedmiotu Instalacje zintegrowane:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Instalacje zintegrowane | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Wardach <Marcin.Wardach@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw programowania sterowników PLC. |
W-2 | Znajomość podstaw z zakresu instalacji elektrycznych w budownictwie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze stosowanymi systemami automatyki budynkowej. |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami programowania nowoczesnych systemów automatyki budynkowej. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykonywania inteligentnych instalacji elektrycznych. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania inteligentnych instalacji elektrycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium oraz zapoznanie z BHP. | 1 |
T-L-2 | Zasady łączenia zintegrowanych instalacji elektrycznych. | 2 |
T-L-3 | Tworzenie prostych zintegrowanych systemów automatyki budynkowej. | 2 |
T-L-4 | Zastosowanie sterowników programowalnych w układach zarządzania budynkiem. | 2 |
T-L-5 | Programowanie automatyki budynkowej ze sterownikami PLC. | 2 |
T-L-6 | Programowanie i uruchamianie układów z wykorzystaniem sterowników Siemens. | 2 |
T-L-7 | Intergacja tradycyjnego systemu oświetlenia z układami automatyki z wykorzystaniem systemów automatyki budynkowej. | 3 |
T-L-8 | Zarządzanie obwodami siłowymi z wykorzystaniem systemów automatyki budynkowej. | 3 |
T-L-9 | Integracja, programowanie i uruchamianie urządzeń należących do różnych systemów automatyki budynkowej. | 3 |
T-L-10 | Wykorzystanie układów z serii Comodis. | 1 |
21 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Integracja systemów instalacyjnych stosowanych w nowoczesnych budynkach mieszkalnych oraz użyteczności publicznej. | 3 |
T-W-2 | Rozproszone i scentralizowane systemy sterowania. | 2 |
T-W-3 | Przedstawienie systemów realizujących i integrujących podstawowe funkcje w instalacjach budynkowych: sterowanie oświetleniem, ogrzewaniem, kontrola dostępu, oszczędzanie energii, rozliczanie zużycia mediów, zdalne zarządzanie funkcjami pomieszczeń, integracja z sieciami komputerowymi. | 2 |
T-W-4 | Zaawansowane rozwiązania zintegrowanych instalacji z wykorzystaniem nowoczesnych systemów automatyki budynkowej. Zaliczenie wykładu. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 21 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć. | 29 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-W-2 | Praca własna z literaturą. | 16 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiona w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych oraz oceny pracy studenta podczas realizacji ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie wykładów na podstawie zaliczenia pisemnego i/lub rozmowy ze studentem. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_C03xx_W01 Student zna występujące na rynku systemy automatyki budynkowej. | EL_2A_W07, EL_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-3 |
EL_2A_C03xx_W02 Student zna charakterystyki, zasady doboru , parametry i funkcje urządzeń oraz aparatów wchodzących w skład prostych zintegrowanych systemów automatyki budynkowej. | EL_2A_W07, EL_2A_W08 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_C03xx_U01 Student potrafi zaprojektować i zbudować prosty układ automatyki budynkowej | EL_2A_U13, EL_2A_U14 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2, S-1 |
EL_2A_C03xx_U02 Student potrafi zaprogramować urządzenia oraz aparaty wchodzące w skład prostych zintegrowanych systemów automatyki budynkowej. | EL_2A_U13, EL_2A_U14 | — | — | C-4 | T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_C03xx_W01 Student zna występujące na rynku systemy automatyki budynkowej. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_2A_C03xx_W02 Student zna charakterystyki, zasady doboru , parametry i funkcje urządzeń oraz aparatów wchodzących w skład prostych zintegrowanych systemów automatyki budynkowej. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_C03xx_U01 Student potrafi zaprojektować i zbudować prosty układ automatyki budynkowej | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_2A_C03xx_U02 Student potrafi zaprogramować urządzenia oraz aparaty wchodzące w skład prostych zintegrowanych systemów automatyki budynkowej. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Literatura podstawowa
- System KNX - materiały stowarzyszenia Konnex
- System KNX - materiały firmowe: ABB, Eaton, Siemens
- Paweł Petykiewicz, Technika systemowa budynku instabus EIB, Siemens, Warszawa, 1999
- System LonWorks: materiały firmowe Echelon i ZDANIA
- System LCN: materiały firmowe LCN
Literatura dodatkowa
- Materiały pomocnicze udostępniane na potrzeby laboratorium