Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania
Sylabus przedmiotu Testowanie oprogramowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Testowanie oprogramowania | ||
Specjalność | Inżynieria oprogramowania | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosław Mościcki <Miroslaw.Moscicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Programowanie 2 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesem testowania oprogramowania |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu testowania oprogramowania oraz posługiwania się różnymi narzędziami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tworzenie dokumentacji | 1 |
T-L-2 | Plan testów | 1 |
T-L-3 | Sposoby weryfikacji dokumentacji projektu | 1 |
T-L-4 | Przeglądanie kodu pod kątem wyszukiwania błędów | 1 |
T-L-5 | Tworzenie przypadków testowych | 1 |
T-L-6 | Tworzenie testów funkcjonalnych dla wybranych programów | 1 |
T-L-7 | Testy czarnej skrzynki oraz białej skrzynki | 1 |
T-L-8 | Testy jednostkowe | 1 |
T-L-9 | Testy regresyjne, integracyjne oraz akceptacyjne | 2 |
T-L-10 | Praca z narzędziami do automatyzacji testów - skrypty testujące | 1 |
T-L-11 | Testowanie spójności interfejsu użytkownika | 1 |
T-L-12 | Testy wydajnościowe | 1 |
T-L-13 | Metody testowania użyteczności systemów informatycznych | 1 |
T-L-14 | Metody analityczne w testowaniu systemów | 2 |
T-L-15 | Metody optymalizacji systemów informatycznych | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje. Weryfikacja i walidacja. Jakość oprogramowania | 1 |
T-W-2 | Różne techniki testowania, Poziomy testowania | 1 |
T-W-3 | Weryfikacja dokumentacji projektu | 1 |
T-W-4 | Inspekcja kodu | 1 |
T-W-5 | Przypadki testowe | 1 |
T-W-6 | Testy funkcjonalne | 1 |
T-W-7 | Testy czarnej skrzynki oraz białej skrzynki | 1 |
T-W-8 | Testy jednostkowe | 1 |
T-W-9 | Testy regresyjne | 1 |
T-W-10 | Testy integracyjne | 1 |
T-W-11 | Testy akceptacyjne | 1 |
T-W-12 | Automatyzacja testów - narzędzia | 1 |
T-W-13 | Języki skryptowe do testowania | 1 |
T-W-14 | Testy interfejsu użytkownika | 1 |
T-W-15 | Testy wydajnościowe | 1 |
T-W-16 | Metody testowania użyteczności systemów informatycznych | 1 |
T-W-17 | Metody analityczne w testowaniu systemów | 1 |
T-W-18 | Metody optymalizacji systemów informatycznych | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 20 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 18 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 18 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | Ćwiczenia loboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania realizowanego na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D02.10.1_W01 Student zna podstawowe techniki testowania oprogramowania | I_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-14, T-W-8, T-W-15, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
I_1A_D02.10.1_W02 Student zna różne metody testowania oprogramowania. | I_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-8, T-W-15, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D02.10.1_U01 Student potrafi zaplanować proces testowania oprogramowania | I_1A_U10 | — | — | C-2 | T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
I_1A_D02.10.1_U02 Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz poprawnie pokierować procesem testowania oprogramowanian wykorzystująć do tego różnorodne narzędzia. | I_1A_U10 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D02.10.1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w planowaniu procesu testowania oprogramowania, zdolność do posługiwania się różnymi narzędziami w procesie testowania oprogramowania | I_1A_K01, I_1A_K02 | — | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-6, T-W-14, T-W-8, T-W-15, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D02.10.1_W01 Student zna podstawowe techniki testowania oprogramowania | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia związane z testowanie oprogramowania. | |
3,5 | Student zna sposoby testowania poprawności dokumentacji . | |
4,0 | Student zna sposoby tworzenia przypatków testowych. | |
4,5 | Student zna zasady testowania funkcjonalnego | |
5,0 | Student zna zasady planowania procesu testowania | |
I_1A_D02.10.1_W02 Student zna różne metody testowania oprogramowania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrfi wymienić dwie metody testowania oprogramowania. | |
3,5 | Student potrafi wymienić co najmniej 5 medot testowania oprogramowania. | |
4,0 | Student potrafi wymienić co najmniej 5 metod testowania oprogramowania oraz potrafi je scharakteryzować. | |
4,5 | Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować więcej niż 5 metod testowania oprogramowania. | |
5,0 | Student potrafi wymienić oraz szczwegółowo scharakteryzować więcej niż 5 metod testowania oprogramowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D02.10.1_U01 Student potrafi zaplanować proces testowania oprogramowania | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym przetestować oprogramowania. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować i przetestować oprogramowania. | |
4,0 | Student potrafi w sposób ogólny zaplanować proces testowania oprogramowania. | |
4,5 | Student potrafi w sposób szczegółowy zaplanować proces testowania oprogramowania. | |
5,0 | Student potrafi szczegółowo zaplanować proces testowania oprogramowania oraz potrafi tym procesem pokierować. | |
I_1A_D02.10.1_U02 Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz poprawnie pokierować procesem testowania oprogramowanian wykorzystująć do tego różnorodne narzędzia. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować oraz przeprowadzić proces testowania oprogramowania. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. Umie posługwiać się w stopniu podstawowym 2 narzędziami pomocnymi w procesie testowania. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu zaawansowanym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. Umie posługwiać się w stopniu zaawansowanum co najmniej 2 narzędziami pomocnymi w procesie testowania. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu zaawansowanym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. Umie posługwiać się w stopniu zaawansowanum więcej niż dwoma narzędziami pomocnymi w procesie testowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D02.10.1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w planowaniu procesu testowania oprogramowania, zdolność do posługiwania się różnymi narzędziami w procesie testowania oprogramowania | 2,0 | |
3,0 | Tworzenie podstawowego planu testowania oprogramowania. | |
3,5 | Tworzenie podstawowego planu testowania oprogramowania oraz znajomość przynajmniej jednego narzędzia wykorzystywanego w procesie testowania oprogramowania. | |
4,0 | Tworzenie dokładnego planu testowania oprogramowania oraz znajomość przynajmniej jednego narzędzia wykorzystywanego w procesie testowania oprogramowania. | |
4,5 | Tworzenie dokładnego planu testowania oprogramowania oraz znajomość przynajmniej dwóch narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania oprogramowania. | |
5,0 | Tworzenie dokładnego planu testowania oprogramowania oraz znajomość więcej niż dwóch narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania oprogramowania. |
Literatura podstawowa
- Rafał Pawlak, Testowanie oprogramowania. Podręcznik dla początkujących, Helion, 2017
- Glenford J. Myers, Corey Sandler, Tom Badgett, Todd M. Thomas, Sztuka testowania oprogramowania, Helion, 2005
Literatura dodatkowa
- Karolina Zmitrowicz, Jakość projektów informatycznych. Rozwój i testowanie oprogramowania, Helion, 2015
- Renu Rajani, Testowanie kodu w praktyce, Helion, 2018