Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N1)
Sylabus przedmiotu Silniki spalinowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Silniki spalinowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw termodynamiki technicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami działania, konstrukcją i charakterystykami silników spalinowych wykorzystywanych w środkach transportu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podział i charakterystyka silników cieplnych | 1 |
T-W-2 | Teoretyczne podstawy konwersji energii w silnikach cieplnych | 3 |
T-W-3 | Obiegi teoretyczne, porównawcze i rzeczywiste silników spalinowych | 1 |
T-W-4 | Układy funkcjonalne silników turbinowych, odrzutowych i ich rozwiązania konstrukcyjne | 2 |
T-W-5 | Układy funkcjonalne tłokowych silników spalinowych i ich rozwiązania konstrukcyjne | 3 |
T-W-6 | Podstawy zasilania tłokowych silników spalinowych | 2 |
T-W-7 | Sposoby poprawy sprawności i mocy jednostkowej | 1 |
T-W-8 | Metody kontroli emisji toksycznych składników spalin | 1 |
T-W-9 | Wskaźniki pracy silników spalinowych i sposoby ich prezentacji | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Praca własna | 59 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C23-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić zasadę działania silników cieplnych różnych typów, wymienić elementy ich budowy, zdefiniować wskaźniki charakteryzujące pracę silników, opisać parametry wpływające na sprawność silników oraz zidentyfikować zagrożenia dla środowiska związane z pracą silników | ENE_1A_W06, ENE_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C23-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować przyczyny złej pracy silników, podejmować działania mające na celu poprawę sprawości pracy silników, interpretować wskaźniki oraz charakterystyki pracy silników | ENE_1A_U01, ENE_1A_U07, ENE_1A_U13, ENE_1A_U22 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C23-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić zasadę działania silników cieplnych różnych typów, wymienić elementy ich budowy, zdefiniować wskaźniki charakteryzujące pracę silników, opisać parametry wpływające na sprawność silników oraz zidentyfikować zagrożenia dla środowiska związane z pracą silników | 2,0 | |
3,0 | Zna rodzaje silników cieplnych oraz ich zastosowanie. Rozróżnia układy funkcjonalne silników róznych typów, zna przeznaczenie tych ukadów oraz rozwiązania konstrukcyjne. Charakteryzuje ich podstawowe parametry techniczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C23-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować przyczyny złej pracy silników, podejmować działania mające na celu poprawę sprawości pracy silników, interpretować wskaźniki oraz charakterystyki pracy silników | 2,0 | |
3,0 | Umie określić zastosowanie róznych typów silników w technice oraz ocenić ich włąściwości. Potrafi przeanalizować wpływ eksploatacji tych silników na środowisko oraz ocenić możliwości jego ograniczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wajand J. A., Wajand T. J, Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
- Rychter T., Teodorczyk A, Teoria silników tłokowych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2006
- Gronowicz J., Cieplne maszyny tłokowe, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1992
- Anna Janicka, Czesław Kolanek, Wojciech W. Walkowiak, Podstawy procesów termodynamicznych w silnikach spalinowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2013
Literatura dodatkowa
- Luft S., Podstawy budowy silników, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2006
- Zając P., Podstawy budowy oraz główne zespoły i układy mechaniczne, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010