Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N1)
Sylabus przedmiotu Technologie i urządzenia do oczyszczania spalin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie i urządzenia do oczyszczania spalin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Majchrzycka <Anna.Majchrzycka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii |
W-2 | Podstawy fizyki |
W-3 | Podstawy termodynamiki |
W-4 | Technologie spalania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest zapoznanie studenta z technologiami i urządzeniami do oczyszczania spalin. |
C-2 | Celem zajęć laboratoryjnych jest praktyczne zapoznanie studentów z różnymi instalacjami do oczyszczania spalin. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Celem zajęc jest zapoznanie studentów z urządzeniami i technologiami oczyszczania spalin | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procesy spalania, jako główne źródło zanieczyszczenia środowiska Zanieczyszczenia powietrza: kryteria podziału, mechanizmy powstawania, charakterystyka najważniejszych zanieczyszczeń.. Odpylanie gazów. Zasady odpylania gazów, kryteria doboru odpylaczy, rodzaje odpylaczy: grawitacyjne, inercyjno-uderzeniowe, odśrodkowe, filtracyjne, elektrofiltry, odpylacze mokre. Metody odsiarczania spalin: sucha, półsucha, mokra oraz wiązki elektronowej i inne. Ograniczenie emisji tlenków azotu na etapie procesu spalania, usuwanie tlenków azotu ze spalin. Metody ograniczania toksyczności spalin w silnikach spalinowych: z zapłonem samoczynnym, iskrowym oraz silnikach turbinowych.Katalizatory samochodowe. | 8 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 8 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczania zajęć praktycznych. | 17 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną. | 8 |
A-W-2 | Praca własna | 17 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca- wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne, zajęcia w elektrociepłowni. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Raport |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C28_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien mieć wiedze na temat zanieczyszczeń powietrza oraz gazów spalinowych, powinien znać różne technologie i urządzenia do oczyszcznia spalin. | ENE_1A_W14, ENE_1A_W07, ENE_1A_W27, ENE_1A_W28 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C28_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinein umieć zidentyfikowac zanieczyszczenia powietrza oraz spalin, dobrac własciwe technlogie i urządzenia do oczyszczania spalin. | ENE_1A_U08, ENE_1A_U10 | — | — | C-2 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C28_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student nabędzie zdolnosci zastosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejetności w praktyce. | ENE_1A_K01, ENE_1A_K02 | — | — | C-2 | T-L-1, T-W-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C28_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien mieć wiedze na temat zanieczyszczeń powietrza oraz gazów spalinowych, powinien znać różne technologie i urządzenia do oczyszcznia spalin. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C28_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinein umieć zidentyfikowac zanieczyszczenia powietrza oraz spalin, dobrac własciwe technlogie i urządzenia do oczyszczania spalin. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90-100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C28_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student nabędzie zdolnosci zastosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejetności w praktyce. | 2,0 | |
3,0 | minimum 60% maksymalnej liczby punktów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gronowicz j, Ochrona środowiska w transporcie lądowym, Politechnika Poznańska ; Instytut Technologii Eksploatacji, Poznań ; Radom, 2004
- J.Konieczyński, Oczyszczanie gazów odlotowych, Politechnika Śląska, Gliwice, 1993
- Kucowski J.,Laudyn D., Przekwas M., Energetyka a ochrona środowiska, WNT, Warszawa, 1994
- Warych J., Oczyszczanie gazów. Procesy i aparatura., WNT, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Bazy danych prenumerowane na uczelni, Knovel Books, 2011