Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)
Sylabus przedmiotu Ekonomiczne uwarunkowania działalności produkcyjnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomiczne uwarunkowania działalności produkcyjnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zna : - zasady rachunku ekonomicznego i potrafi go zastosować w procesie podejmowania decyzji - zna zasady racjonalnego działania i potrafi je zastosować |
C-2 | Student zna podstawowe kategorie wyniku finansowego i potrafi je ustalić |
C-3 | Student po ukończeniu przedmiotu zna i rozumie: - pojęcie kosztów, - metody klasyfikacji kosztów - różne metody kalkulacji kosztów - wybrane typy rachunku kosztów |
C-4 | Student po ukończeniu przedmiotu potrafi : - ustalać koszty za pomocą różnych metod kalkulacji, - optymalizować koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa, - ustalać ceny produktów wynikające z kalkulacji kosztów ich wytworzenia |
C-5 | Student zzna podstawowe metody oceny opłacalności inwestycji i potrafi je zastosować w procesie decyzyjnym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Rachunek ekonomiczny i zasady racjonalnego działania - przykłady zastosowania | 2 |
T-P-2 | Wynik finansowy - przykłady | 4 |
T-P-3 | Kalkulacje i rachunek kosztów - zadania | 6 |
T-P-4 | Ocena opłacalności inwestycji - zadania | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rachunek ekonomiczny. Zasady racjonalnego działania | 2 |
T-W-2 | Wynik finansowy - charakterystyka | 4 |
T-W-3 | Kalkulacje i rachunek kosztów | 6 |
T-W-4 | Rachunek opłacalności inwestycji | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-P-3 | konsultacje | 5 |
A-P-4 | uczestnictwo w kolokwium | 2 |
A-P-5 | praca własna | 10 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | aktywne uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | Praca własna: przegląd literatury | 10 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie, wykład problemowy, metoda przypadków |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: 3 kolokwia cząstkowe w trakcie trwania przedmiotu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach - rozwiazywanie zadań przy tablicy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C01_W01 wiedza z zakresu ekonomicznych uwarunkowań działalności gospodarczej, w tym rachunku ekonomicznego, kosztów, przychodów, wybranych rachunków kosztów i oceny inwestycji, szacowania kosztów pozyskiwania kapitału. | IPP4_1P_W04 | — | — | C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C01_U01 umiejętności zastosowania rachunku ekonomicznego w praktyce gospodarczej, doboru wybranych metod podziału kosztów w zależności od potrzeb sprawozdawczych, umiejętności identyfikacji kosztów i przychodów, ustalania wyniku finansowego, wyboru żródeł finansowania i szacowania kosztów z tym wyborem związanych. Umiejętność zastosowania wybranego rachunku kosztów i metod oceny opłacalności projektu inwestycyjnego | IPP4_1P_U06, IPP4_1P_U07 | — | — | C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C01_K01 postępowanie zgodnie z rachunkiem ekonomicznym, posiada świadomość podejmowania decyzji natury ekonomicznej, postrzega relacje pomiędzy kosztami i koszatami a wynikiem finansowym. Zdolność i orientacja proekonomiczna w ocenie opłacalności inwestycji | IPP4_1P_K01, IPP4_1P_K04 | — | — | C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C01_W01 wiedza z zakresu ekonomicznych uwarunkowań działalności gospodarczej, w tym rachunku ekonomicznego, kosztów, przychodów, wybranych rachunków kosztów i oceny inwestycji, szacowania kosztów pozyskiwania kapitału. | 2,0 | Student nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć przedstawionych w ramach zajęć |
3,0 | Student uzyskał 50-60% punktów | |
3,5 | Student uzyskał 60-70% punktów | |
4,0 | Student uzyskał 70-80% punktów | |
4,5 | Student uzyskał 80-90% punktów | |
5,0 | Student uzyskał 90-1000% punktów i wykazuje aktywność podczas ćwiczeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C01_U01 umiejętności zastosowania rachunku ekonomicznego w praktyce gospodarczej, doboru wybranych metod podziału kosztów w zależności od potrzeb sprawozdawczych, umiejętności identyfikacji kosztów i przychodów, ustalania wyniku finansowego, wyboru żródeł finansowania i szacowania kosztów z tym wyborem związanych. Umiejętność zastosowania wybranego rachunku kosztów i metod oceny opłacalności projektu inwestycyjnego | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C01_K01 postępowanie zgodnie z rachunkiem ekonomicznym, posiada świadomość podejmowania decyzji natury ekonomicznej, postrzega relacje pomiędzy kosztami i koszatami a wynikiem finansowym. Zdolność i orientacja proekonomiczna w ocenie opłacalności inwestycji | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi... | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia... | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować... | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Literatura podstawowa
- Sojak S. (red.), Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty zarządcze, Difin, Warszawa, 2009, Praca zbiorowa
- Sojak S. (red.), Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty prawne, Difin, Warszawa, 2009, Praca zbiorowa