Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (N2)
Sylabus przedmiotu Programowanie i integracja robotów przemysłowych I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie i integracja robotów przemysłowych I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Herbin <Pawel.Herbin@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Herbin <Pawel.Herbin@zut.edu.pl>, Karol Miądlicki <Karol.Miadlicki@zut.edu.pl>, Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza o systemach produkcyjnych oraz podstawach robotyki przemysłowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych metod programowanie, planowania trajektorii ruchu robota mobilnego. Poznanie metod i zakresu integracji robotów z urządzeniami peryferyjnymi. Planowanie i programowanie ruchu manipulatorów z zachowaniem przepisów BHP |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady bezpieczeństwa na stanowiskach zrobotyzowanych i budowa robota przemysłowego | 2 |
T-L-2 | Sterowanie robotem w trybie manualnym i układy współrzędnych | 2 |
T-L-3 | Kalibracja robota | 2 |
T-L-4 | Języki programowania robota | 2 |
T-L-5 | Programowanie robota on-line | 2 |
T-L-6 | Wprowadzenie do programu symulacyjnego | 2 |
T-L-7 | Programowanie robota w środowisku symulacyjnym | 4 |
T-L-8 | Generowanie programu dla rzeczywistego robota | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Wprowadzenie do robotyki, Podstawowe pojęcia i definicje; zadania i zastosowanie robotów stacjonarnych oraz mobilnych. | 1 |
T-W-2 | 2. Systemy sterowania robotów przemysłowych (sprzęznia zwrotne od położenia prędkości oraz przyśpieszenia). Sterowanie z kompensacją sił grawitacyjnych | 1 |
T-W-3 | Programowanie robotów przemysłowych metodą on-line (na przykładzie robotów KUKA) | 1 |
T-W-4 | Programowanie robotów przemysłowych metodą off-line (na przykładzie robotów KUKA) | 1 |
T-W-5 | Komunikacja z urządzeniami peryferyjnymi (Integracja robotów przemysłowych ze sterownikami PLC oraz układami sterowania obrabiarek numerycznych) | 1 |
T-W-6 | Integracja robotów przemysłowych w jednomaszynowych stacjach roboczych, dwustronnymi liniami montażowymi liniach produkcyjnych automatycznych i manualnych. | 1 |
T-W-7 | Problem lokalizacji robota mobilnego. Planowanie ruchu i nawigcja robotów mobilnych. | 1 |
T-W-8 | Systemy zabezpieczeń przestrzeni roboczej manipulatora. Dyrektywy i normy bezpieczeństwa. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | przygotowanie do zaliczenia | 7 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 9 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 11 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z elementami zadań problemowych. |
M-2 | Prjekt z zakresu integracji robotów przemysłowych z urządzeniami peryferyjnymi |
M-3 | Zajęcia laboratoryjne przy robocie przemysłowym i/lub na stanowisku symulacyjnym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdania z zalęć laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z zajęć projektowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_C06_W01 Student posiada wiedzę na temat metod programowania robotów przemysłowych, integracji robotów przemysłowych z urządzeniami peryferyjnymi oraz zagadnień wyznaczania trajektorii robotów mobilnych | ME_2A_W03, ME_2A_W05, ME_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_C06_U01 Student posiada umiejętność programowania robotów przemysłowych, integracji robotów przemysłowych z urządzeniami peryferyjnymi oraz zagadnień wyznaczania trajektorii robotów mobilnych | ME_2A_U07, ME_2A_U09, ME_2A_U13, ME_2A_U19, ME_2A_U20 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_C06_K01 Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się i podnoszenia kwalifikacji, odpowiednio do poziomu rozwoju techniki sterowania numerycznego maszyn technologicznych, zwłaszcza robotów przemysłowych. | ME_2A_K02, ME_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_C06_W01 Student posiada wiedzę na temat metod programowania robotów przemysłowych, integracji robotów przemysłowych z urządzeniami peryferyjnymi oraz zagadnień wyznaczania trajektorii robotów mobilnych | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi analizować proste przypadki korzystając z nabytej wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_C06_U01 Student posiada umiejętność programowania robotów przemysłowych, integracji robotów przemysłowych z urządzeniami peryferyjnymi oraz zagadnień wyznaczania trajektorii robotów mobilnych | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowe umięjętnoći z zakresu integracji robota przemysłowego z urządzeniami peryferyjnymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_C06_K01 Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się i podnoszenia kwalifikacji, odpowiednio do poziomu rozwoju techniki sterowania numerycznego maszyn technologicznych, zwłaszcza robotów przemysłowych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi uwzględnić w swoim rozumowaniu potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji ze względu na rozwój techniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kost G.:, Programowanie robotów przemysłowych., PWN, Warszawa, 2000
- Tchoń K. i inni, Manipulatory i roboty mobilne. Modele, planowanie ruchu, sterowanie, PLJ, Warszawa, 2000
- Honczarenko J, Roboty przemysłowe. Budowa i zastosowanie, WNT, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Craig J.J, Wprowadzenie do robotyki, Mechanika i sterowanie, WNT, Warszawa, 1999
- Kozłowski K., Dutkiewicz P., Wróblewski W., Modelowanie i sterowanie robotów., PWN, Warszawa, 2003