Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Inżynieria spawalnictwa

Sylabus przedmiotu Recykling:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Recykling
Specjalność Przetwórstwo tworzyw polimerowych
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,25zaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
projektyP7 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o polimerach: identyfikacja, otrzymywanie itd. Podstawowe wiadomości z przetwórstwa polimerów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie działań zmierzających do odpowiedniego, racjonalnego wykorzystania zużytych materiałów i urządzeń.
C-2Umiejętność oceny wagi i znaczenia problemów związanych z recyklingiem materiałów.
C-3Zapoznanie studentów z maszynami i urządzeniami do recyklingu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-11. Wprowadzenie/ regulamin postępowania w laboratorium technologicznym (BHP). Ogólne zapoznanie studentów z urządzeniami i maszynami. 2. Przygotowanie odpadów do operacji recyklingu. 3. Separacja odpadów z tworzyw sztucznych na podstawie różnic we właściwościach fizycznych składników. 4. Glikoliza poliuretanu 5. Synteza kopolimeru z glikolizatu 6. Recykling mechaniczny odpadów gumowych. Przygotowanie mieszanek kauczukowych z miałem gumowym. 7. Odzysk energetyczny niesortowanych odpadów polimerowych15
15
projekty
T-P-1Opracowanie metody recyklingu wybranych grup odpadów z tworzyw polimerowych (termoplastycznych, gumowych, laminatów itd.). Zaprezentowanie schematu linii technologicznej wraz z jej opisem. Opis rozwiązania technologicznego i organizacyjnego, których celem jest poszukiwanie rozwiązań wygrany-wygrany-wygrany (win-win-win) obejmujących korzyści dla środowiska, podmiotów gospodarczych i klienta/społeczeństwa zgodne z założeniami i celami gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ).15
15
wykłady
T-W-11. Wprowadzenie, podstawowe pojęcia, terminologie. 2. Magazynowanie, mechaniczny i pneumatyczny transport wewnątrzzakładowy. 3. Metody rozdrabniania materiałów i wyrobów. Różne rodzaje młynów rozdrabniających. 4. Specjalne metody rozdrabniania materiałów i wyrobów. 5. Klasyfikowanie i sortowanie rozdrobnionych materiałów. 6. Metody rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów z różnych materiałów, w tym z tworzyw sztucznych. 7. Aglomeracja i kompaundowanie. 8. Instalacje do recyklingu tworzyw sztucznych.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Praca własna: przygotowanie sprawozdań, przygotowywanie się studentów do zajęć laboratoryjnych, przygotowanie do zalicznia.10
25
projekty
A-P-1Przygotowanie założeń projektowych i realizacja projektu.15
A-P-2Praca samodzielna: przegląd literatury, ustaw, analiza koncepcji GOZ.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Praca samodzielna20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, w tym krótkie filmy tematyczne.
M-2Laboratoryjne ćwiczenia technologiczne.
M-3Metoda projektów.
M-4Seminarium - prezentacja połączona z dyskusją na temat przygotowanego projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych i na podstawie przygotowanych sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie zaliczenia/testu.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć projektowych na podstawie złożonej dokumnetacji (projeku) wraz z jego krótką prezentacją.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_PTP/11-01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i zasady związane z recyklingiem materiałów. Powinien umieć zdefiniować warunki magazynowania i transpotru wewnątrzzakładowego. Powinien być w stanie dobrać odpowiednie rodzaje młynów do rozdrabniania różnych materiałów. Powinien umieć zaproponować specjalne metody rozdrabniania w zależności od rodzaju wyrobu lub materiału. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z klasyfikowaniem i sortowaniem rozdrobnionych materiałów. Powinien być w stanie wskazać odpowiednie metody do rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów i materiałów. Powinien umieć wskazać stosowne metody do aglomeracji i kompaudowania materiałów. Powinien być w stanie objaśnić budowę różnych instalacji do recyklingu tworzyw sztucznych.
TMS_1A_W01, TMS_1A_W02C-3, C-1, C-2T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_PTP/11-01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać różne maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych. Powinien umieć wykorzystywać różne młynki służące do rozdrabniania materiałów. Powinien umieć przeprowadzić glikolizę poliuretanu. Powinien umieć przeprowadzić proces mycia, modyfikacji i suszenia rozdrobnionych materiałów. Powinien umieć przygotować i skompaundować mieszaniny różnych materiałów na wytłaczarce jedno- lub dwuślimakowej. Powinien umieć przygotować metodą wtrysku kształtki z materiałów recyklingowych i oznaczyć ich właściwości. Powinien umieć przeprowadzić syntezę kopolimeru z glikolizatu.
TMS_1A_U01, TMS_1A_U02, TMS_1A_U03C-1, C-2, C-3T-L-1M-2S-1
TMS_1A_PTP/11-01_U02
Student potrafi zaplanować proces recyklingu wybranej grupy tworzyw polimerowych w oparciu o strategie GOZ.
TMS_1A_U01, TMS_1A_U02, TMS_1A_U03C-1, C-2, C-3T-P-1M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_PTP/11-01_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.
TMS_1A_K01, TMS_1A_K02, TMS_1A_K03C-2, C-3, C-1T-P-1, T-L-1M-4, M-3, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_PTP/11-01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i zasady związane z recyklingiem materiałów. Powinien umieć zdefiniować warunki magazynowania i transpotru wewnątrzzakładowego. Powinien być w stanie dobrać odpowiednie rodzaje młynów do rozdrabniania różnych materiałów. Powinien umieć zaproponować specjalne metody rozdrabniania w zależności od rodzaju wyrobu lub materiału. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z klasyfikowaniem i sortowaniem rozdrobnionych materiałów. Powinien być w stanie wskazać odpowiednie metody do rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów i materiałów. Powinien umieć wskazać stosowne metody do aglomeracji i kompaudowania materiałów. Powinien być w stanie objaśnić budowę różnych instalacji do recyklingu tworzyw sztucznych.
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_PTP/11-01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać różne maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych. Powinien umieć wykorzystywać różne młynki służące do rozdrabniania materiałów. Powinien umieć przeprowadzić glikolizę poliuretanu. Powinien umieć przeprowadzić proces mycia, modyfikacji i suszenia rozdrobnionych materiałów. Powinien umieć przygotować i skompaundować mieszaniny różnych materiałów na wytłaczarce jedno- lub dwuślimakowej. Powinien umieć przygotować metodą wtrysku kształtki z materiałów recyklingowych i oznaczyć ich właściwości. Powinien umieć przeprowadzić syntezę kopolimeru z glikolizatu.
2,0
3,0Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce laboratoryjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
TMS_1A_PTP/11-01_U02
Student potrafi zaplanować proces recyklingu wybranej grupy tworzyw polimerowych w oparciu o strategie GOZ.
2,0
3,0Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce laboratoryjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_PTP/11-01_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.
2,0
3,0Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Kijeński, A.K. Błędzki, R. Jeziorska, Odzysk i recykling materiałów polimerowych, PWN, Warszawa, 2011
  2. A.K. Błędzki, Recykling materiałów polimerowych, WNT, Warszawa, 1997
  3. S. Kuciel, S. Mazurkiewicz, M. Proszek, Możliwości wykorzystania odpadów z tworzyw sztucznych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2001

Literatura dodatkowa

  1. F. La Mantia, Handbook of Plastic Recycling: Sience, Technology and Applications, John Wiley and Sons, Chichester, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11. Wprowadzenie/ regulamin postępowania w laboratorium technologicznym (BHP). Ogólne zapoznanie studentów z urządzeniami i maszynami. 2. Przygotowanie odpadów do operacji recyklingu. 3. Separacja odpadów z tworzyw sztucznych na podstawie różnic we właściwościach fizycznych składników. 4. Glikoliza poliuretanu 5. Synteza kopolimeru z glikolizatu 6. Recykling mechaniczny odpadów gumowych. Przygotowanie mieszanek kauczukowych z miałem gumowym. 7. Odzysk energetyczny niesortowanych odpadów polimerowych15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie metody recyklingu wybranych grup odpadów z tworzyw polimerowych (termoplastycznych, gumowych, laminatów itd.). Zaprezentowanie schematu linii technologicznej wraz z jej opisem. Opis rozwiązania technologicznego i organizacyjnego, których celem jest poszukiwanie rozwiązań wygrany-wygrany-wygrany (win-win-win) obejmujących korzyści dla środowiska, podmiotów gospodarczych i klienta/społeczeństwa zgodne z założeniami i celami gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ).15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Wprowadzenie, podstawowe pojęcia, terminologie. 2. Magazynowanie, mechaniczny i pneumatyczny transport wewnątrzzakładowy. 3. Metody rozdrabniania materiałów i wyrobów. Różne rodzaje młynów rozdrabniających. 4. Specjalne metody rozdrabniania materiałów i wyrobów. 5. Klasyfikowanie i sortowanie rozdrobnionych materiałów. 6. Metody rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów z różnych materiałów, w tym z tworzyw sztucznych. 7. Aglomeracja i kompaundowanie. 8. Instalacje do recyklingu tworzyw sztucznych.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Praca własna: przygotowanie sprawozdań, przygotowywanie się studentów do zajęć laboratoryjnych, przygotowanie do zalicznia.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przygotowanie założeń projektowych i realizacja projektu.15
A-P-2Praca samodzielna: przegląd literatury, ustaw, analiza koncepcji GOZ.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Praca samodzielna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PTP/11-01_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia i zasady związane z recyklingiem materiałów. Powinien umieć zdefiniować warunki magazynowania i transpotru wewnątrzzakładowego. Powinien być w stanie dobrać odpowiednie rodzaje młynów do rozdrabniania różnych materiałów. Powinien umieć zaproponować specjalne metody rozdrabniania w zależności od rodzaju wyrobu lub materiału. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z klasyfikowaniem i sortowaniem rozdrobnionych materiałów. Powinien być w stanie wskazać odpowiednie metody do rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów i materiałów. Powinien umieć wskazać stosowne metody do aglomeracji i kompaudowania materiałów. Powinien być w stanie objaśnić budowę różnych instalacji do recyklingu tworzyw sztucznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu strukturę, właściwości, wytwarzanie i przetwarzanie oraz zastosowania materiałów z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju
TMS_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu procesy technologiczne oraz ich wykorzystanie w kształtowaniu struktury i właściwości materiałów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z maszynami i urządzeniami do recyklingu.
C-1Poznanie działań zmierzających do odpowiedniego, racjonalnego wykorzystania zużytych materiałów i urządzeń.
C-2Umiejętność oceny wagi i znaczenia problemów związanych z recyklingiem materiałów.
Treści programoweT-W-11. Wprowadzenie, podstawowe pojęcia, terminologie. 2. Magazynowanie, mechaniczny i pneumatyczny transport wewnątrzzakładowy. 3. Metody rozdrabniania materiałów i wyrobów. Różne rodzaje młynów rozdrabniających. 4. Specjalne metody rozdrabniania materiałów i wyrobów. 5. Klasyfikowanie i sortowanie rozdrobnionych materiałów. 6. Metody rozdzielania rozdrobnionych i nierozdrobnionych wyrobów z różnych materiałów, w tym z tworzyw sztucznych. 7. Aglomeracja i kompaundowanie. 8. Instalacje do recyklingu tworzyw sztucznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, w tym krótkie filmy tematyczne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie zaliczenia/testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PTP/11-01_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać różne maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych. Powinien umieć wykorzystywać różne młynki służące do rozdrabniania materiałów. Powinien umieć przeprowadzić glikolizę poliuretanu. Powinien umieć przeprowadzić proces mycia, modyfikacji i suszenia rozdrobnionych materiałów. Powinien umieć przygotować i skompaundować mieszaniny różnych materiałów na wytłaczarce jedno- lub dwuślimakowej. Powinien umieć przygotować metodą wtrysku kształtki z materiałów recyklingowych i oznaczyć ich właściwości. Powinien umieć przeprowadzić syntezę kopolimeru z glikolizatu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U01Posiada umiejętności w zakresie znajomości języka obcego na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią w środowisku branżowym i poza nim, w szczególności wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne, potrafi w dyskusji wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników
TMS_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role
TMS_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Poznanie działań zmierzających do odpowiedniego, racjonalnego wykorzystania zużytych materiałów i urządzeń.
C-2Umiejętność oceny wagi i znaczenia problemów związanych z recyklingiem materiałów.
C-3Zapoznanie studentów z maszynami i urządzeniami do recyklingu.
Treści programoweT-L-11. Wprowadzenie/ regulamin postępowania w laboratorium technologicznym (BHP). Ogólne zapoznanie studentów z urządzeniami i maszynami. 2. Przygotowanie odpadów do operacji recyklingu. 3. Separacja odpadów z tworzyw sztucznych na podstawie różnic we właściwościach fizycznych składników. 4. Glikoliza poliuretanu 5. Synteza kopolimeru z glikolizatu 6. Recykling mechaniczny odpadów gumowych. Przygotowanie mieszanek kauczukowych z miałem gumowym. 7. Odzysk energetyczny niesortowanych odpadów polimerowych
Metody nauczaniaM-2Laboratoryjne ćwiczenia technologiczne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych i na podstawie przygotowanych sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce laboratoryjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PTP/11-01_U02Student potrafi zaplanować proces recyklingu wybranej grupy tworzyw polimerowych w oparciu o strategie GOZ.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U01Posiada umiejętności w zakresie znajomości języka obcego na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią w środowisku branżowym i poza nim, w szczególności wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne, potrafi w dyskusji wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników
TMS_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role
TMS_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Poznanie działań zmierzających do odpowiedniego, racjonalnego wykorzystania zużytych materiałów i urządzeń.
C-2Umiejętność oceny wagi i znaczenia problemów związanych z recyklingiem materiałów.
C-3Zapoznanie studentów z maszynami i urządzeniami do recyklingu.
Treści programoweT-P-1Opracowanie metody recyklingu wybranych grup odpadów z tworzyw polimerowych (termoplastycznych, gumowych, laminatów itd.). Zaprezentowanie schematu linii technologicznej wraz z jej opisem. Opis rozwiązania technologicznego i organizacyjnego, których celem jest poszukiwanie rozwiązań wygrany-wygrany-wygrany (win-win-win) obejmujących korzyści dla środowiska, podmiotów gospodarczych i klienta/społeczeństwa zgodne z założeniami i celami gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ).
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów.
M-4Seminarium - prezentacja połączona z dyskusją na temat przygotowanego projektu.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć projektowych na podstawie złożonej dokumnetacji (projeku) wraz z jego krótką prezentacją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce laboratoryjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PTP/11-01_K01Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
TMS_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, patriotyzmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
TMS_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-2Umiejętność oceny wagi i znaczenia problemów związanych z recyklingiem materiałów.
C-3Zapoznanie studentów z maszynami i urządzeniami do recyklingu.
C-1Poznanie działań zmierzających do odpowiedniego, racjonalnego wykorzystania zużytych materiałów i urządzeń.
Treści programoweT-P-1Opracowanie metody recyklingu wybranych grup odpadów z tworzyw polimerowych (termoplastycznych, gumowych, laminatów itd.). Zaprezentowanie schematu linii technologicznej wraz z jej opisem. Opis rozwiązania technologicznego i organizacyjnego, których celem jest poszukiwanie rozwiązań wygrany-wygrany-wygrany (win-win-win) obejmujących korzyści dla środowiska, podmiotów gospodarczych i klienta/społeczeństwa zgodne z założeniami i celami gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ).
T-L-11. Wprowadzenie/ regulamin postępowania w laboratorium technologicznym (BHP). Ogólne zapoznanie studentów z urządzeniami i maszynami. 2. Przygotowanie odpadów do operacji recyklingu. 3. Separacja odpadów z tworzyw sztucznych na podstawie różnic we właściwościach fizycznych składników. 4. Glikoliza poliuretanu 5. Synteza kopolimeru z glikolizatu 6. Recykling mechaniczny odpadów gumowych. Przygotowanie mieszanek kauczukowych z miałem gumowym. 7. Odzysk energetyczny niesortowanych odpadów polimerowych
Metody nauczaniaM-4Seminarium - prezentacja połączona z dyskusją na temat przygotowanego projektu.
M-3Metoda projektów.
M-2Laboratoryjne ćwiczenia technologiczne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych i na podstawie przygotowanych sprawozdań.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć projektowych na podstawie złożonej dokumnetacji (projeku) wraz z jego krótką prezentacją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace
3,5
4,0
4,5
5,0