Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy fizyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy fizyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Piwowarska <Danuta.Piwowarska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Nikos Guskos <Nikos.Guskos@zut.edu.pl>, Grzegorz Leniec <Grzegorz.Leniec@zut.edu.pl>, Anna Szymczyk <Anna.Szymczyk@zut.edu.pl>, Grzegorz Żołnierkiewicz <Grzegorz.Zolnierkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 16 2,50,45zaliczenie
wykładyW1 16 2,50,55egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej.
W-2Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań) w zakresie niezbędnym do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych.
W-3Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych.
W-4Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem.
W-5Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim
C-3Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
C-4Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Notacja fizyczna i jednostki układu SI; zasady tworzenia jednostek wtórnych. Wielkości fizyczne: wektorowe, skalarne; iloczyn skalarny,wektorowy; funkcje. Obliczanie prędkości i przyspieszenia w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym w kartezjańskim układzie współrzędnych. Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego. Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki, obejmujących: ruch postępowy, ruch krzywoliniowy, ruch obrotowy, siły bewładności. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej w układach izolowanych. Kolokwium zaliczające nr 1. Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego oraz ruchu falowego. Rozwiązywanie zadań z zakresu elektrostatyki i prądu elektrycznego o stałym natężeniu. Przykłady zastosowania prawa Gaussa dla pola elektrycznego. Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej. Kolokwium zaliczające nr 2.16
16
wykłady
T-W-1Zajęcia organizacyjne; określenie sposobu i formy zaliczenia przedmiotu. Rola i znaczenie fizyki w naukach inżynierskich/technicznych. Przedmiot i metody badawcze fizyki. Notacja fizyczna i jednostki układu SI; wielkości fizyczne. Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego i różniczkowego.2
T-W-2Mechanika klasyczna: Kinematyka punktu materialnego; opis ruchu, względność ruchu. Dynamika punktu materialnego.Dynamika bryły sztywnej. Oddziaływania fundamentalne w przyrodzie; zasady dynamiki Newtona; opory ruchu; warunki równowagi statycznej. Energia, praca i moc. Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej. Nieinercjalne układy odniesienia; siły bezwładności. Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony; rezonans mechaniczny. Ruch falowy; rodzaje fal;matematyczny opis fali; interferencja fal; fale stojące; zjawisko rezonansu. Elementy akustyki. Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki. Podstawowe wielkości i prawa opisujące pole elektryczne. Prawa przepływu prądu stałego; prawa Ohma i Kirchhoffa; praca i moc prądu; łączenie oporników; pojemnoć i kondensatory; dielektryki. Energetyczny model pasmowy: dielektryk, przewodnik i półprzewodnik. Wielkości charakteryzujące pole magnetyczne. Światło, jako fala elektromagnetyczna.Podstawowowe zjawiska i prawa optyki geometrycznej i falowej.14
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie do ćwiczeń audytorujnych.40
A-A-2Udział w zajęciach.16
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów.6
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń.1
63
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.16
A-W-2Samodzielne analizowanie tresci wykładów, studiowanie literatury przedmiotu.27
A-W-3Udział w konsultacjach.1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.16
A-W-5Obecność na egzaminie.2
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B05_W01
Student ma wiedzę w zakresie mechaniki klasycznej, drgań i fal mechanicznych, termodynamiki fenomenologicznej,optyki, elektryczności i magnetyzmu w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
ZIIP_1A_W02C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2M-3, M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B05_U02
Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować do rozwiązywania prostych zadań fizycznych.
ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U18C-4, C-2, C-1, C-3T-A-1, T-W-1, T-W-2M-3, M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B05_K01
Student potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej.
ZIIP_1A_K01C-4, C-2, C-1, C-3T-A-1, T-W-1M-3, M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B05_W01
Student ma wiedzę w zakresie mechaniki klasycznej, drgań i fal mechanicznych, termodynamiki fenomenologicznej,optyki, elektryczności i magnetyzmu w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
2,0Student nie zna podstawowych pojec i terminologii z zakresu fizyki omawianych w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania prostych zadan.
3,0Student zna wybrane pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania prostych zadan.
3,5Student zna prawie wszystkie podstawowe pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci. Podaje przykłady ilustrujace wazniejsze poznane prawa.
4,0Student zna wiekszosc pojec i terminologii z zakresu fizyki, omawianych w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci, zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa.
4,5Student zna prawie wszystkie pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania trudnych zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa i umie podac ich wazniejsze własnosci. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia podstawowych wzorów
5,0Student zna prawie wszystkie pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania trudnych zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa i umie podac ich wazniejsze własnosci. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B05_U02
Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować do rozwiązywania prostych zadań fizycznych.
2,0Student nie potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowych praw fizyki, nie potrafi zapisać ich używając formalizmu matematycznego oraz nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań fizycznych.
3,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, potrafi zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i niskim poziomie trudności. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe. Przedstawia rozwiązania mało przejrzyste, bez komentarza, często z błędami rachunkowymi wpływającymi na wynik.
3,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i wyższym poziomie trudności. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe oraz przedstawia poprawne rozwiązanie z komentarzem zawierającym usterki i niedociagnięcia.
4,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych na średnim i wyższym poziomie trudności, stosująć poprawny zapis i komentarz z nielicznymi usterkami. Potrafi przedstawić poprawny tok rozumowania i poprawne obliczenia. Potrafi weryfikowac i interpretować wyniki.
4,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych zadań fizycznych, stosując poprawny, symboliczny jezyk zapisu, przejrzysty tok rozumowania i poprawne obliczenia rachunkowe. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki.
5,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych zadań fizycznych, stosując przejrzysty, symboliczny język zapisu z poprawnym komentarzem. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki. Stosuje swoją wiedzę w zadaniach problemowych. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B05_K01
Student potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej.
2,0Brak współpracy w zespole i umiejetności samodzielnego przygotowania do wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,0Student dostrzega potrzebę współpracy w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,5Student potrafi współpracować w zespole. Słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Słaba ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
4,0Student potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim podstawowe role. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
4,5Student dobrze potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim większość ról. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
5,0Student bardzo dobrze potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim różnorodne role. Bardzo dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i bardzo dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.

Literatura podstawowa

  1. S.J. Ling, J. Sanny, W. Moebs, Fizyka dla szkół wyższych, T.1-3, Katalyst Education, 2018, http://cnx.org/content/col23946/1.1
  2. D.Halliday, R.Resnik, J.Walker, Podstawy Fizyki T.1-4, PWN, Warszawa, 2007
  3. A. Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzami, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
  4. K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000

Literatura dodatkowa

  1. C. Bobrowski, Fizyka – krótki kurs, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  2. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z Fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  3. T. Rewaj (red), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Notacja fizyczna i jednostki układu SI; zasady tworzenia jednostek wtórnych. Wielkości fizyczne: wektorowe, skalarne; iloczyn skalarny,wektorowy; funkcje. Obliczanie prędkości i przyspieszenia w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym w kartezjańskim układzie współrzędnych. Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego. Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki, obejmujących: ruch postępowy, ruch krzywoliniowy, ruch obrotowy, siły bewładności. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej w układach izolowanych. Kolokwium zaliczające nr 1. Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego oraz ruchu falowego. Rozwiązywanie zadań z zakresu elektrostatyki i prądu elektrycznego o stałym natężeniu. Przykłady zastosowania prawa Gaussa dla pola elektrycznego. Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej. Kolokwium zaliczające nr 2.16
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zajęcia organizacyjne; określenie sposobu i formy zaliczenia przedmiotu. Rola i znaczenie fizyki w naukach inżynierskich/technicznych. Przedmiot i metody badawcze fizyki. Notacja fizyczna i jednostki układu SI; wielkości fizyczne. Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego i różniczkowego.2
T-W-2Mechanika klasyczna: Kinematyka punktu materialnego; opis ruchu, względność ruchu. Dynamika punktu materialnego.Dynamika bryły sztywnej. Oddziaływania fundamentalne w przyrodzie; zasady dynamiki Newtona; opory ruchu; warunki równowagi statycznej. Energia, praca i moc. Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej. Nieinercjalne układy odniesienia; siły bezwładności. Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony; rezonans mechaniczny. Ruch falowy; rodzaje fal;matematyczny opis fali; interferencja fal; fale stojące; zjawisko rezonansu. Elementy akustyki. Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki. Podstawowe wielkości i prawa opisujące pole elektryczne. Prawa przepływu prądu stałego; prawa Ohma i Kirchhoffa; praca i moc prądu; łączenie oporników; pojemnoć i kondensatory; dielektryki. Energetyczny model pasmowy: dielektryk, przewodnik i półprzewodnik. Wielkości charakteryzujące pole magnetyczne. Światło, jako fala elektromagnetyczna.Podstawowowe zjawiska i prawa optyki geometrycznej i falowej.14
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie do ćwiczeń audytorujnych.40
A-A-2Udział w zajęciach.16
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów.6
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń.1
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.16
A-W-2Samodzielne analizowanie tresci wykładów, studiowanie literatury przedmiotu.27
A-W-3Udział w konsultacjach.1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.16
A-W-5Obecność na egzaminie.2
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B05_W01Student ma wiedzę w zakresie mechaniki klasycznej, drgań i fal mechanicznych, termodynamiki fenomenologicznej,optyki, elektryczności i magnetyzmu w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W02ma wiedzę z fizyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-3Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
Treści programoweT-W-1Zajęcia organizacyjne; określenie sposobu i formy zaliczenia przedmiotu. Rola i znaczenie fizyki w naukach inżynierskich/technicznych. Przedmiot i metody badawcze fizyki. Notacja fizyczna i jednostki układu SI; wielkości fizyczne. Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego i różniczkowego.
T-W-2Mechanika klasyczna: Kinematyka punktu materialnego; opis ruchu, względność ruchu. Dynamika punktu materialnego.Dynamika bryły sztywnej. Oddziaływania fundamentalne w przyrodzie; zasady dynamiki Newtona; opory ruchu; warunki równowagi statycznej. Energia, praca i moc. Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej. Nieinercjalne układy odniesienia; siły bezwładności. Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony; rezonans mechaniczny. Ruch falowy; rodzaje fal;matematyczny opis fali; interferencja fal; fale stojące; zjawisko rezonansu. Elementy akustyki. Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki. Podstawowe wielkości i prawa opisujące pole elektryczne. Prawa przepływu prądu stałego; prawa Ohma i Kirchhoffa; praca i moc prądu; łączenie oporników; pojemnoć i kondensatory; dielektryki. Energetyczny model pasmowy: dielektryk, przewodnik i półprzewodnik. Wielkości charakteryzujące pole magnetyczne. Światło, jako fala elektromagnetyczna.Podstawowowe zjawiska i prawa optyki geometrycznej i falowej.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojec i terminologii z zakresu fizyki omawianych w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania prostych zadan.
3,0Student zna wybrane pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania prostych zadan.
3,5Student zna prawie wszystkie podstawowe pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci. Podaje przykłady ilustrujace wazniejsze poznane prawa.
4,0Student zna wiekszosc pojec i terminologii z zakresu fizyki, omawianych w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci, zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa.
4,5Student zna prawie wszystkie pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania trudnych zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa i umie podac ich wazniejsze własnosci. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia podstawowych wzorów
5,0Student zna prawie wszystkie pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania trudnych zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa i umie podac ich wazniejsze własnosci. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B05_U02Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować do rozwiązywania prostych zadań fizycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U18ma umiejętności samokształcenia się
Cel przedmiotuC-4Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
C-2Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-3Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
Treści programoweT-A-1Notacja fizyczna i jednostki układu SI; zasady tworzenia jednostek wtórnych. Wielkości fizyczne: wektorowe, skalarne; iloczyn skalarny,wektorowy; funkcje. Obliczanie prędkości i przyspieszenia w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym w kartezjańskim układzie współrzędnych. Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego. Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki, obejmujących: ruch postępowy, ruch krzywoliniowy, ruch obrotowy, siły bewładności. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej w układach izolowanych. Kolokwium zaliczające nr 1. Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego oraz ruchu falowego. Rozwiązywanie zadań z zakresu elektrostatyki i prądu elektrycznego o stałym natężeniu. Przykłady zastosowania prawa Gaussa dla pola elektrycznego. Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej. Kolokwium zaliczające nr 2.
T-W-1Zajęcia organizacyjne; określenie sposobu i formy zaliczenia przedmiotu. Rola i znaczenie fizyki w naukach inżynierskich/technicznych. Przedmiot i metody badawcze fizyki. Notacja fizyczna i jednostki układu SI; wielkości fizyczne. Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego i różniczkowego.
T-W-2Mechanika klasyczna: Kinematyka punktu materialnego; opis ruchu, względność ruchu. Dynamika punktu materialnego.Dynamika bryły sztywnej. Oddziaływania fundamentalne w przyrodzie; zasady dynamiki Newtona; opory ruchu; warunki równowagi statycznej. Energia, praca i moc. Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej. Nieinercjalne układy odniesienia; siły bezwładności. Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony; rezonans mechaniczny. Ruch falowy; rodzaje fal;matematyczny opis fali; interferencja fal; fale stojące; zjawisko rezonansu. Elementy akustyki. Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki. Podstawowe wielkości i prawa opisujące pole elektryczne. Prawa przepływu prądu stałego; prawa Ohma i Kirchhoffa; praca i moc prądu; łączenie oporników; pojemnoć i kondensatory; dielektryki. Energetyczny model pasmowy: dielektryk, przewodnik i półprzewodnik. Wielkości charakteryzujące pole magnetyczne. Światło, jako fala elektromagnetyczna.Podstawowowe zjawiska i prawa optyki geometrycznej i falowej.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowych praw fizyki, nie potrafi zapisać ich używając formalizmu matematycznego oraz nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań fizycznych.
3,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, potrafi zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i niskim poziomie trudności. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe. Przedstawia rozwiązania mało przejrzyste, bez komentarza, często z błędami rachunkowymi wpływającymi na wynik.
3,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i wyższym poziomie trudności. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe oraz przedstawia poprawne rozwiązanie z komentarzem zawierającym usterki i niedociagnięcia.
4,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych na średnim i wyższym poziomie trudności, stosująć poprawny zapis i komentarz z nielicznymi usterkami. Potrafi przedstawić poprawny tok rozumowania i poprawne obliczenia. Potrafi weryfikowac i interpretować wyniki.
4,5Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych zadań fizycznych, stosując poprawny, symboliczny jezyk zapisu, przejrzysty tok rozumowania i poprawne obliczenia rachunkowe. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki.
5,0Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych zadań fizycznych, stosując przejrzysty, symboliczny język zapisu z poprawnym komentarzem. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki. Stosuje swoją wiedzę w zadaniach problemowych. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B05_K01Student potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Cel przedmiotuC-4Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
C-2Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-3Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
Treści programoweT-A-1Notacja fizyczna i jednostki układu SI; zasady tworzenia jednostek wtórnych. Wielkości fizyczne: wektorowe, skalarne; iloczyn skalarny,wektorowy; funkcje. Obliczanie prędkości i przyspieszenia w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym w kartezjańskim układzie współrzędnych. Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego. Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki, obejmujących: ruch postępowy, ruch krzywoliniowy, ruch obrotowy, siły bewładności. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej w układach izolowanych. Kolokwium zaliczające nr 1. Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego oraz ruchu falowego. Rozwiązywanie zadań z zakresu elektrostatyki i prądu elektrycznego o stałym natężeniu. Przykłady zastosowania prawa Gaussa dla pola elektrycznego. Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej. Kolokwium zaliczające nr 2.
T-W-1Zajęcia organizacyjne; określenie sposobu i formy zaliczenia przedmiotu. Rola i znaczenie fizyki w naukach inżynierskich/technicznych. Przedmiot i metody badawcze fizyki. Notacja fizyczna i jednostki układu SI; wielkości fizyczne. Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego i różniczkowego.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak współpracy w zespole i umiejetności samodzielnego przygotowania do wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,0Student dostrzega potrzebę współpracy w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych.
3,5Student potrafi współpracować w zespole. Słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Słaba ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
4,0Student potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim podstawowe role. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
4,5Student dobrze potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim większość ról. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.
5,0Student bardzo dobrze potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim różnorodne role. Bardzo dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i bardzo dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników.