Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy fizyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy fizyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Piwowarska <Danuta.Piwowarska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Nikos Guskos <Nikos.Guskos@zut.edu.pl>, Grzegorz Leniec <Grzegorz.Leniec@zut.edu.pl>, Anna Szymczyk <Anna.Szymczyk@zut.edu.pl>, Grzegorz Żołnierkiewicz <Grzegorz.Zolnierkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej. |
W-2 | Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań) w zakresie niezbędnym do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych. |
W-3 | Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych. |
W-4 | Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem. |
W-5 | Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej |
C-2 | Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim |
C-3 | Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku |
C-4 | Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Notacja fizyczna i jednostki układu SI; zasady tworzenia jednostek wtórnych. Wielkości fizyczne: wektorowe, skalarne; iloczyn skalarny,wektorowy; funkcje. Obliczanie prędkości i przyspieszenia w ruchu prostoliniowym i krzywoliniowym w kartezjańskim układzie współrzędnych. Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego. Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki, obejmujących: ruch postępowy, ruch krzywoliniowy, ruch obrotowy, siły bewładności. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej w układach izolowanych. Kolokwium zaliczające nr 1. Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego oraz ruchu falowego. Rozwiązywanie zadań z zakresu elektrostatyki i prądu elektrycznego o stałym natężeniu. Przykłady zastosowania prawa Gaussa dla pola elektrycznego. Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej. Kolokwium zaliczające nr 2. | 16 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zajęcia organizacyjne; określenie sposobu i formy zaliczenia przedmiotu. Rola i znaczenie fizyki w naukach inżynierskich/technicznych. Przedmiot i metody badawcze fizyki. Notacja fizyczna i jednostki układu SI; wielkości fizyczne. Elementy analizy wymiarowej w fizyce. Elementy rachunku wektorowego i różniczkowego. | 2 |
T-W-2 | Mechanika klasyczna: Kinematyka punktu materialnego; opis ruchu, względność ruchu. Dynamika punktu materialnego.Dynamika bryły sztywnej. Oddziaływania fundamentalne w przyrodzie; zasady dynamiki Newtona; opory ruchu; warunki równowagi statycznej. Energia, praca i moc. Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej. Nieinercjalne układy odniesienia; siły bezwładności. Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony; rezonans mechaniczny. Ruch falowy; rodzaje fal;matematyczny opis fali; interferencja fal; fale stojące; zjawisko rezonansu. Elementy akustyki. Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki. Podstawowe wielkości i prawa opisujące pole elektryczne. Prawa przepływu prądu stałego; prawa Ohma i Kirchhoffa; praca i moc prądu; łączenie oporników; pojemnoć i kondensatory; dielektryki. Energetyczny model pasmowy: dielektryk, przewodnik i półprzewodnik. Wielkości charakteryzujące pole magnetyczne. Światło, jako fala elektromagnetyczna.Podstawowowe zjawiska i prawa optyki geometrycznej i falowej. | 14 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do ćwiczeń audytorujnych. | 40 |
A-A-2 | Udział w zajęciach. | 16 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwiów. | 6 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach do ćwiczeń. | 1 |
63 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 16 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie tresci wykładów, studiowanie literatury przedmiotu. | 27 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu. | 16 |
A-W-5 | Obecność na egzaminie. | 2 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych |
M-2 | Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace na ćwiczeniach audytoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_B05_W01 Student ma wiedzę w zakresie mechaniki klasycznej, drgań i fal mechanicznych, termodynamiki fenomenologicznej,optyki, elektryczności i magnetyzmu w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań. | ZIIP_1A_W02 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_B05_U02 Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować do rozwiązywania prostych zadań fizycznych. | ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U18 | — | — | C-4, C-2, C-1, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_B05_K01 Student potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej. | ZIIP_1A_K01 | — | — | C-4, C-2, C-1, C-3 | T-A-1, T-W-1 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_B05_W01 Student ma wiedzę w zakresie mechaniki klasycznej, drgań i fal mechanicznych, termodynamiki fenomenologicznej,optyki, elektryczności i magnetyzmu w stopniu niezbędnym do zrozumienia podstaw działania urządzeń mechanicznych i układów elektronicznych. Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojec i terminologii z zakresu fizyki omawianych w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania prostych zadan. |
3,0 | Student zna wybrane pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania prostych zadan. | |
3,5 | Student zna prawie wszystkie podstawowe pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci. Podaje przykłady ilustrujace wazniejsze poznane prawa. | |
4,0 | Student zna wiekszosc pojec i terminologii z zakresu fizyki, omawianych w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci, zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa. | |
4,5 | Student zna prawie wszystkie pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania trudnych zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa i umie podac ich wazniejsze własnosci. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia podstawowych wzorów | |
5,0 | Student zna prawie wszystkie pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania trudnych zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa i umie podac ich wazniejsze własnosci. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_B05_U02 Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować do rozwiązywania prostych zadań fizycznych. | 2,0 | Student nie potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowych praw fizyki, nie potrafi zapisać ich używając formalizmu matematycznego oraz nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań fizycznych. |
3,0 | Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, potrafi zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i niskim poziomie trudności. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe. Przedstawia rozwiązania mało przejrzyste, bez komentarza, często z błędami rachunkowymi wpływającymi na wynik. | |
3,5 | Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych o średnim i wyższym poziomie trudności. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe oraz przedstawia poprawne rozwiązanie z komentarzem zawierającym usterki i niedociagnięcia. | |
4,0 | Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania zadań fizycznych na średnim i wyższym poziomie trudności, stosująć poprawny zapis i komentarz z nielicznymi usterkami. Potrafi przedstawić poprawny tok rozumowania i poprawne obliczenia. Potrafi weryfikowac i interpretować wyniki. | |
4,5 | Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych zadań fizycznych, stosując poprawny, symboliczny jezyk zapisu, przejrzysty tok rozumowania i poprawne obliczenia rachunkowe. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki. | |
5,0 | Student potrafi sformułować ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosować je do rozwiązywania trudnych zadań fizycznych, stosując przejrzysty, symboliczny język zapisu z poprawnym komentarzem. Potrafi weryfikować i interpretować wyniki. Stosuje swoją wiedzę w zadaniach problemowych. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_B05_K01 Student potrafi uczyć się samodzielnie, a także potrafi pracować w zespole. Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student ma świadomość ważnej roli fizyki przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów jak i w praktyce inżynierskiej. | 2,0 | Brak współpracy w zespole i umiejetności samodzielnego przygotowania do wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. |
3,0 | Student dostrzega potrzebę współpracy w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. | |
3,5 | Student potrafi współpracować w zespole. Słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Słaba ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników. | |
4,0 | Student potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim podstawowe role. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników. | |
4,5 | Student dobrze potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim większość ról. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi współpracować w zespole, przyjmując w nim różnorodne role. Bardzo dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiązywania zadań rachunkowych. Samodzielna i bardzo dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników. |
Literatura podstawowa
- S.J. Ling, J. Sanny, W. Moebs, Fizyka dla szkół wyższych, T.1-3, Katalyst Education, 2018, http://cnx.org/content/col23946/1.1
- D.Halliday, R.Resnik, J.Walker, Podstawy Fizyki T.1-4, PWN, Warszawa, 2007
- A. Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzami, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
- K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000
Literatura dodatkowa
- C. Bobrowski, Fizyka – krótki kurs, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z Fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- T. Rewaj (red), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996