Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy informatyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy informatyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Ziębakowski <Tadeusz.Ziebakowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl>, Tadeusz Ziębakowski <Tadeusz.Ziebakowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera oraz programu Microsoft Office Excel 2007 określone podstawą programową zawartą w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodyką algorytmizacji standardowych problemów menadżerskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Ukształtowanie umiejętności wykorzystania biblioteki funkcji wbudowanych w zadanich prostych i złożonych wymagających zagnieżdżeń funkcji w funkcji. Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami wbudowanymi umożliwiającymi przeprowadzenie agregacji danych wielowymiarowych, optymalizacji zadań wielokryterialnych oraz analiz statystycznych. Ukształtowanie umiejętności wykorzystania formantów skoroszytu (kontrolki graficzne) w celu uproszczenia i zautomatyzowania pracy z arkuszem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Środowisko MS Excel. Praca z arkuszem i skoroszytem.Wprowadzanie danych. Generowanie serii danych. Przetwarzanie danych. Formuły przetwarzające wartości stałe. Formuły przetwarzające wartości zmienne odwołujące się do danych przez: adresy względne, bezwzględne i mieszane. Nazwy obszarów. Formuły przetwarzające wartości zmienne odwołujące się do funkcji wbudowanych: SUMA, ŚREDNIA, MIN, MAX. Formuły przetwarzające dane typu data i czas z dedykowanymi funkcjami wbudowanymi: DZIŚ, TERAZ, DATA, ROK, MIESIĄC, DZIEŃ, Dzień.tyg, CZAS. Formuły warunkowe. Definiowanie stałych typu data i czas w formułach warunkowych. Formuły z funkcjami warunkowymi SUMA.JEŻELI, SUMA.WARUNKÓW, ŚREDNIA.JEŻELI, LICZ.JEŻELI | 3 |
T-L-2 | Formuły warunkowe oparte na prostych testach logicznych z funkcją JEŻELI() oraz jej zagnieżdżeniami JEŻELI(JEŻELI). Formuły warunkowe oparte na złożonych testach logicznych z funkcjami logicznymi ORAZ i LUB. | 3 |
T-L-3 | Agregacja danych. Formuły z funkcjami ILE.LICZB, ILE.NIEPUSTYCH, WYST.NAJCZĘŚCIEJ, MAX.K, MIN.K. Obsługa błędów. Formuły wykorzystujące komunikaty błędów z funkcjami: JEŻELI.BŁĄD | 2 |
T-L-4 | Formuły decyzyjne z funkcjami: WYSZUKAJ, WYSZUKAJ.PIONOWO, WYSZUKAJ.POZIOMO. Formuły wyszukujące zawierające definicje stałych tablicowych. Formuły wyszukujące z funkcjami: PODAJ.POZYCJĘ i INDEKS | 2 |
T-L-5 | Formuły tablicowe generujące jeden wynik. Konwersja typów danych w formułach tablicowych generujących jeden wynik. Formuły tablicowe generujące tablicę wyników. Stałe tablicowe w formułach tablicowych. | 2 |
T-L-6 | Tworzenie niestandardowych typów wykresów. Wykresy dynamiczne. Automatyzacja działań. Makra rejestrowane. Formanty formularza. | 2 |
T-L-7 | Kolokwium_1. Sprawdzian praktyczny, podsumowujący. Sprawdzenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania zadań menadżerskich o zróznicowanym stopniu trudności i prezentacji wyników obliczeń | 2 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do algorytmizacji. Klasyfikacja metod i zadań algorytmizacji. Arkusz kalkulacyjny w algorytmizacji. Klasyfikacja typów danych: dziedziny i operatory. Środowisko MS Excel edytor stałych i zmiennych prostych, wektorowych i tablicowych. Wprowadzenie do przetwarzania danych i prezentacji wyników w środowisku MS Excel | 2 |
T-W-2 | Przetwarzanie danych. Klasyfikacja notacji algorytmicznych ze względu na strukturę danych i języków programowania. Przetwarzanie danych w arkuszu kalkulacyjnym (środowisko MS Excel). Formuły przetwarzające stałe, zmienne odwołujące się do danych przez: adresy względne, bezwzględne i mieszane, nazwy obszarów. Budowa biblioteki funkcji wbudowanych. Klasyfikacja dziedzinowa funkcji. Klasyfikacja funkcji ze względu na typ argumentów wejściowych i wyjściowych. | 1 |
T-W-3 | Zastosowanie notacji funkcyjnej w złożonych formułach warunkowych i wyszukujących przetwarzających dane typu: tekst liczba, data i czas, wartość logiczna. Obsługa błędów. | 1 |
T-W-4 | Arkusz – tabelaryczna baza danych. Zastosowanie notacji funkcyjnej w tworzeniu zapytań wielokryterialnych oraz w warunkowym formatowaniu danych. | 1 |
T-W-5 | Formuły tablicowe. Konwersje typów danych w formułach tablicowych generujących jeden wynik. | 1 |
T-W-6 | Zastosowanie notacji funkcyjnej w formułach złożonych generujących tablice wyników. Stała tablicowa w formułach tablicowych. | 1 |
T-W-7 | Zaawansowane techniki przetwarzania danych narzędziami dostępnymi w środowisku MS Excel. Agregacja danych wielowymiarowych. Tabele i wykresy przestawne. Optymalizacja wielokryterialna - solver. Bezpieczeństwo i ochrona danych | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | Wkład własny studenta | 34 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Wkład własny studenta | 17 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. Metoda objaśniająco poglądowa z użyciem komputera. Prezentacje objaśniające zilustrowane przykładowymi rozwiązaniami. Metoda problemowa |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera mające na celu ugruntowanie i rozwinięcie treści wykładowych. Analiza problemu, dyskusja, forma konkursowa. Prezentacja różnych rozwiązań tego samego zadania |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny z użyciem komputera mający na celu zweryfikowanie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie samodzielnego algorytmizowania złożonych zadań menadżerskich w konwencji proramowania funkcyjnego oraz prezentacji wyników obliczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin. Sprawdzian praktyczny z użyciem komputera mający na celu zweryfikowanie wiedzy i umiejętności studenta w zakresie wiedzy przedstawionej w ramach wykładu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C04_W01 Student powinien znać metodykę algorytmizowania prostych i złożonych zadań menadżerskich lub inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Student powinien znać klasyczne rozwiąznia problemów przedstawione w ramach wykładu | ZIIP_1A_W03 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C04_U01 Student powinien potrafić: zalgorytmizować proste i złożone zadania menadżerskie lub inżynierskie w konwencji funkcyjne, wykorzystać zaktualizowane biblioteki funkcji i najnowsze rozwiązania wprowadzone przez producenta oprogramowania w celu opracowania efektywnych algorytmów przetwarzania danych. | ZIIP_1A_U14 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C04_K01 Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych. | ZIIP_1A_K07 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C04_W01 Student powinien znać metodykę algorytmizowania prostych i złożonych zadań menadżerskich lub inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Student powinien znać klasyczne rozwiąznia problemów przedstawione w ramach wykładu | 2,0 | Student nie zna metodyki algorytmizowania prostych i złożonych zadań menadżerskich lub inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. |
3,0 | Student wie na czym polega algorytmizacja prostych zadań menadżerskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Student ma wiedzę na temat biblioteki funkcji wbudowanych, zna składnię funkcji omówionych na wykładzie | |
3,5 | Student posiada wiedzę wymaganą na ocenę 3,0 wystarczajacą do rozwiązania prostych zadań prostych zadań menadżerskich lub inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Student powinien znać rozwiąznia problemów przedstawionych w ramach wykładu | |
4,0 | Student posiada wiedzę wymaganą na ocenę 3,5 wystarczajacą do rozwiązania w konwencji funkcyjnej zadań menadżerskich lub inżynierskich o średnim stopniu trudności | |
4,5 | Student posiada wiedzę wymaganą na ocenę 4,0 wystarczajacą do samodzielnego opracowania własnych rozwiązań w konwencji funkcyjnej zadań menadżerskich lub inżynierskich o średnim stopniu trudności | |
5,0 | Student posiada wiedzę wymaganą na ocenę 4,5 wystarczajacą do samodzielnego opracowania własnych rozwiązań w konwencji funkcyjnej złożonych i trudnych zadań menadżerskich lub inżynierskich |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C04_U01 Student powinien potrafić: zalgorytmizować proste i złożone zadania menadżerskie lub inżynierskie w konwencji funkcyjne, wykorzystać zaktualizowane biblioteki funkcji i najnowsze rozwiązania wprowadzone przez producenta oprogramowania w celu opracowania efektywnych algorytmów przetwarzania danych. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać rozwiązań problemów przedstawionych w ramach wykładu w algorytmizacji prostych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać standardowe rozwiązania wybranych problemów przedstawionych w ramach wykładu w algorytmizacji prostych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. | |
3,5 | Student posiada umiejętności wymagane na ocenę 3,0 i potrafi wykorzystać standardowe rozwiązania problemów przedstawionych w ramach wykładu w algorytmizacji prostych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. | |
4,0 | Student posiada umiejętności wymagane na ocenę 3,5 i potrafi samodzielnie opracować rozwiązania zadań menadżerskich i inżynierskich o średnim stopniu trudności wykorzystując rozwiązania przedstawione na wykładzie | |
4,5 | Student posiada umiejętności wymagane na ocenę 4,0 i potrafi samodzielnie opracować własne, nie przedstawiane na wykładzie rozwiązania zadań menadżerskich i inżynierskich o średnim stopniu trudności. | |
5,0 | Student posiada umiejętności wymagane na ocenę 4,5 i potrafi samodzielnie opracować własne, nie przedstawiane na wykładzie rozwiązania złożonych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C04_K01 Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie zalgorytmizować prostych zadań menadżerskich |
3,0 | Student wykazuje ograniczoną samodzielność i kreatywność w rozwiązywaniu prostych zadań menadżerskich | |
3,5 | Student wymaga wskazówek wcelu opracowania rozwiązania zadania. | |
4,0 | Student pracuje samodzielnie na zajęciach i nad pracami domowymi. | |
4,5 | Student pracuje samodzielnie, wykazuje znaczną kreatywność na zajęciach i w pracach domowych. | |
5,0 | Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i inowacyjność w trakcie pracy na zajęciach i w rozwiązywaniu zadań domowych. |
Literatura podstawowa
- John Walkenbach, Excel 2007 PL. Seria wydawnicza Biblia, HELION 2007, 2007
- Wayne L. Winston, Microsoft Excel, Analiza i modelowanie danych, Microsoft Press 2005, 2005
- Maleika Wojciech, Wstęp do Informatyki, Wydawnictwo uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006
Literatura dodatkowa
- Sikorski W., Wykłady z podstaw Informatyki, Wydawnictwo Mikom, Warszawa, 2009
- Harel D., Rzecz o istocie informatyki - algorytmika, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2008
- Praca zbiorowa, Magazyn komputerowy CHIP - roczniki 1996-2012, Vogel Publishing, 2012