Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Strategie eksploatacji środków trwałych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Strategie eksploatacji środków trwałych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Bolesław Fabisiak <Boleslaw.Fabisiak@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomosci z: teorii zarzadzania, zarządzania produkcja i usługami, zarządzania zasobami ludzkimi, klasyfikacji środkow trwalych i metod amortyzacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zdobycie wiedzy z zakresu eksploatacji środkow trwałych oraz poznania strategii eksploartacyjnych i naprawczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do projektu. Dobór strategii eksploatacyjnej wybranych środków trwałych. Wybór strategii napraw obiektów złożonych8
8
wykłady
T-W-1Klasyfikacja środkow trwałych. Działania w procesie eksploatacji. Fizykochemiczne podstawy eksploatacji maszyn. Strategia eksploatacji maszym wg resursu. Strategia wg stanu technicznego. Srtategia eksploatacji środków trwałych według efektywności ekonomicznej. Strategia eksploatacji według niezawodności. Strategie napraw środków trwałych prostych i złożonych. Wpływ czynników na wybór strategii8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Wkład własny studenta10
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Wkład własny studenta17
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny/ typowe srodki audiowizualne (rzutnik komputerowy, rzutnik folii, tablica)
M-2Ćwiczenia projektowe /typowe środki audiowizualne (rzutnik komputerowy, rzutnik folii, tablica)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian ustny/ odpytywanie na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-2_W01
student potrafi scharakteryzować strategie eksploatacyjne i wskazać ich przydatność do okreslonych maszyn i urzadzeń lub linii technologicznych. Student potrafi scharakteryzować wybraną strategię napraw środków trwałych
ZIIP_1A_W03, ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W16C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-2_U01
student potrafi dobrać odpowiednią strategię eksploatacyjną uwzgledniając specyfikę maszyn i urządzeń. Student potrafi wskazać odpowiednią strategię napraw uwzgledniając stopień zmechanizowania i zautomatyzowania linii technologicznej.
ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U20, ZIIP_1A_U22C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-2_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i posiada świadomość skutków działalności inżynierskiej.
ZIIP_1A_K01C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-2_W01
student potrafi scharakteryzować strategie eksploatacyjne i wskazać ich przydatność do okreslonych maszyn i urzadzeń lub linii technologicznych. Student potrafi scharakteryzować wybraną strategię napraw środków trwałych
2,0Student nie wykazuje sie znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie.
3,0Student opanował material biernie.
3,5Student dość dobrze przyswoił materiał.
4,0Student opanował caly zakres materiału.
4,5Student wykazal sie znajomościa całego zakresu materiału oraz wielu szczegółów w nim zawartych.
5,0Student przswoił cały zakres materiału i wykazuje szersze zainteresowanie tym przedmiotem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-2_U01
student potrafi dobrać odpowiednią strategię eksploatacyjną uwzgledniając specyfikę maszyn i urządzeń. Student potrafi wskazać odpowiednią strategię napraw uwzgledniając stopień zmechanizowania i zautomatyzowania linii technologicznej.
2,0Student nie wykazuje sie znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie.
3,0Student opanowal materiał biernie.
3,5Student dość dobrze opanował materiał
4,0Student opanował caly zakres materiału.
4,5Student wykazal sie znajomościa całego zakresu materialu oraz wielu zawartych w nim szczegółow.
5,0Student przyswoił cały zakres materiału i wykazuje szersze zainteresowanie tym przedmiotem.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/10-2_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i posiada świadomość skutków działalności inżynierskiej.
2,0Student nie odczuwa potrzeby ciągłego uczenia sie.
3,0Student ma częściową świadomość działalności inżynierskiej.
3,5Student ma wiekszą świadomość dzialalności inżynierskiej.
4,0Student ma znaczną świadomość skutkow działalnosci inżynierskiej i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
4,5Student ma świadomość skutkow działalności inżynierskiej i związanej z tym odpowiewdzialności za podejmowane decyzje.
5,0Student potrafi inspirować i ma dużą świadomość skutków działalnosci inzynierskiej oraz zwiazanej z nią odpowiedzialności za podejmowane decyzje.

Literatura podstawowa

  1. Legutko S., Podstawy eksploatacji maszyn i urządzeń, WSiP, Warszawa, 2007
  2. Lewandowski J., Zarządzanie środkami trwałymi i gospodarką naprawczą w przedsiębiorstwie, Marcus, Łódź, 1997
  3. Kaźmierczak J., Uwagi o projektowaniu i wdrażaniu systemów wspomagających zarządzanie eksploatacją i utrzymaniem ruchu, Słuzby Utrzymania Ruchu, 2007, 3
  4. Kowalczewski W., Zarządzanie środkami trwałymi w przedsiębiorstwie, Warszawa, 2001
  5. Knosala R. i Zespół, Komputerowe wspomaganie zarządzania przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, 2007
  6. Salamon Sz., Strategie eksploatacji obiektów mechanicznych. W: Produkcja i zarządzanie w hutnictwie. Praca zbiorowa pod red. R. Budzika, Wyd. WZP Częst., Częstochowa, 2006, ISBN 83-84469-14-2

Literatura dodatkowa

  1. Borkowski S., Selejdak J., Salamon Sz., Efektywność eksploatacji maszyn i urządzeń, Wyd. WZP Częst., Częstochowa, 2006
  2. Rozporz. Rady Ministrow z dnia 30 grudnia 1999 r.(Dz. U. nr 112, poz. 1317), Klasyfikacja Środków Trwałych, Dz.U. nr 260 poz. 2589, 2004., 2004

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do projektu. Dobór strategii eksploatacyjnej wybranych środków trwałych. Wybór strategii napraw obiektów złożonych8
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja środkow trwałych. Działania w procesie eksploatacji. Fizykochemiczne podstawy eksploatacji maszyn. Strategia eksploatacji maszym wg resursu. Strategia wg stanu technicznego. Srtategia eksploatacji środków trwałych według efektywności ekonomicznej. Strategia eksploatacji według niezawodności. Strategie napraw środków trwałych prostych i złożonych. Wpływ czynników na wybór strategii8
8

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Wkład własny studenta10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Wkład własny studenta17
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/10-2_W01student potrafi scharakteryzować strategie eksploatacyjne i wskazać ich przydatność do okreslonych maszyn i urzadzeń lub linii technologicznych. Student potrafi scharakteryzować wybraną strategię napraw środków trwałych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem jest zdobycie wiedzy z zakresu eksploatacji środkow trwałych oraz poznania strategii eksploartacyjnych i naprawczych.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja środkow trwałych. Działania w procesie eksploatacji. Fizykochemiczne podstawy eksploatacji maszyn. Strategia eksploatacji maszym wg resursu. Strategia wg stanu technicznego. Srtategia eksploatacji środków trwałych według efektywności ekonomicznej. Strategia eksploatacji według niezawodności. Strategie napraw środków trwałych prostych i złożonych. Wpływ czynników na wybór strategii
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny/ typowe srodki audiowizualne (rzutnik komputerowy, rzutnik folii, tablica)
M-2Ćwiczenia projektowe /typowe środki audiowizualne (rzutnik komputerowy, rzutnik folii, tablica)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian ustny/ odpytywanie na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje sie znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie.
3,0Student opanował material biernie.
3,5Student dość dobrze przyswoił materiał.
4,0Student opanował caly zakres materiału.
4,5Student wykazal sie znajomościa całego zakresu materiału oraz wielu szczegółów w nim zawartych.
5,0Student przswoił cały zakres materiału i wykazuje szersze zainteresowanie tym przedmiotem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/10-2_U01student potrafi dobrać odpowiednią strategię eksploatacyjną uwzgledniając specyfikę maszyn i urządzeń. Student potrafi wskazać odpowiednią strategię napraw uwzgledniając stopień zmechanizowania i zautomatyzowania linii technologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
ZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Celem jest zdobycie wiedzy z zakresu eksploatacji środkow trwałych oraz poznania strategii eksploartacyjnych i naprawczych.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja środkow trwałych. Działania w procesie eksploatacji. Fizykochemiczne podstawy eksploatacji maszyn. Strategia eksploatacji maszym wg resursu. Strategia wg stanu technicznego. Srtategia eksploatacji środków trwałych według efektywności ekonomicznej. Strategia eksploatacji według niezawodności. Strategie napraw środków trwałych prostych i złożonych. Wpływ czynników na wybór strategii
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny/ typowe srodki audiowizualne (rzutnik komputerowy, rzutnik folii, tablica)
M-2Ćwiczenia projektowe /typowe środki audiowizualne (rzutnik komputerowy, rzutnik folii, tablica)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian ustny/ odpytywanie na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje sie znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie.
3,0Student opanowal materiał biernie.
3,5Student dość dobrze opanował materiał
4,0Student opanował caly zakres materiału.
4,5Student wykazal sie znajomościa całego zakresu materialu oraz wielu zawartych w nim szczegółow.
5,0Student przyswoił cały zakres materiału i wykazuje szersze zainteresowanie tym przedmiotem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/10-2_K01Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i posiada świadomość skutków działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Celem jest zdobycie wiedzy z zakresu eksploatacji środkow trwałych oraz poznania strategii eksploartacyjnych i naprawczych.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja środkow trwałych. Działania w procesie eksploatacji. Fizykochemiczne podstawy eksploatacji maszyn. Strategia eksploatacji maszym wg resursu. Strategia wg stanu technicznego. Srtategia eksploatacji środków trwałych według efektywności ekonomicznej. Strategia eksploatacji według niezawodności. Strategie napraw środków trwałych prostych i złożonych. Wpływ czynników na wybór strategii
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny/ typowe srodki audiowizualne (rzutnik komputerowy, rzutnik folii, tablica)
M-2Ćwiczenia projektowe /typowe środki audiowizualne (rzutnik komputerowy, rzutnik folii, tablica)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian ustny/ odpytywanie na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie odczuwa potrzeby ciągłego uczenia sie.
3,0Student ma częściową świadomość działalności inżynierskiej.
3,5Student ma wiekszą świadomość dzialalności inżynierskiej.
4,0Student ma znaczną świadomość skutkow działalnosci inżynierskiej i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
4,5Student ma świadomość skutkow działalności inżynierskiej i związanej z tym odpowiewdzialności za podejmowane decyzje.
5,0Student potrafi inspirować i ma dużą świadomość skutków działalnosci inzynierskiej oraz zwiazanej z nią odpowiedzialności za podejmowane decyzje.