Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Matematyka stosowana ze statystyką:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka stosowana ze statystyką | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu matematyki ze szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod matematycznych i statystycznych |
C-2 | Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników |
C-3 | Kształtowanie świadomości o potrzebie ciągłego kształcenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie pochodnych funkcji, działania na pochodnych, reguła de l'Hospitala | 3 |
T-A-2 | Wyznaczanie całek nieoznaczonych, całkowanie przez części, całkowanie przez podstawienie | 2 |
T-A-3 | Obliczanie całki Riemanna, twierdzenie Newtona-Leibniza | 1 |
T-A-4 | Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych | 1 |
T-A-5 | Zastosowanie wzorów Cramera do rozwiązywania układów równań liniowych | 2 |
T-A-6 | Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne | 1 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Praca nad przykładami w programach komputerowych | 20 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pochodna funkcji jednej zmiennej w punkcie, własności pochodnej, monotoniczność i ekstrema funkcji | 3 |
T-W-2 | Całka nieoznaczona i całka Riemanna, sposoby obliczania, własności i zastosowania całek | 3 |
T-W-3 | Funkcje wielu zmiennych. Pochodne cząstkowe | 2 |
T-W-4 | Podstawowe informacje z algebry liniowej (liczby zespolone, macierze: typy macierzy, działania na macierzach; wyznacznik i rząd macierzy; układy równań liniowych; wzory Cramera) | 4 |
T-W-5 | Wiadomości wstępne dotyczące statystyki matematycznej, charakterystyki próby | 2 |
T-W-6 | Rozkłady zmiennych, analiza struktury zbiorowości statystycznej | 2 |
T-W-7 | Zasady wnioskowania statystycznego, testy istotności i przedziały ufności | 2 |
T-W-8 | Analiza wariancji, układy doświadczeń 1-czynnikowych | 4 |
T-W-9 | Metody porównań średnich - testy wielokrotne | 2 |
T-W-10 | Korelacja i regresja prosta | 2 |
T-W-11 | Testy nieparametryczne | 3 |
T-W-12 | Zasady opracowania wyników badań | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Samodzielnie rozwiązywanie zadań | 13 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy mający na celu zapoznanie studentów w podstawowymi definicjami i twierdzeniami z omawianych zagadnień matematycznych i statystycznych |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne, mające na celu przygotowanie do praktycznego zastosowania poznanych pojęć do rozwiązywania prostych problemów matematycznych i statystycznych, doskonalenie technik dowodzenia, argumentowania |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia zaliczające treści wykładów oraz ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Prace kontrolne |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_B01_W01 Student posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu analizy matematycznej oraz metod analizy statystycznej | ABI_1A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-10, T-A-6, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-A-3, T-W-5, T-L-1, T-W-12, T-A-5, T-W-11, T-A-4, T-W-3, T-W-7, T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-1, T-W-6 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_B01_U01 Student posiada umiejętność wykorzystania metod matematycznych i statystycznych w opracowaniu wyników | ABI_1A_U04, ABI_1A_U06 | — | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-A-4 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_B01_K01 Student posiada kompetencjie do rozwiązywania problemów matematycznych i statystycznych w aspekcie inżynierskim | ABI_1A_K01 | — | — | C-3 | T-L-1, T-A-6, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-4 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_B01_W01 Student posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu analizy matematycznej oraz metod analizy statystycznej | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy matematycznej oraz metod analizy statystycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_B01_U01 Student posiada umiejętność wykorzystania metod matematycznych i statystycznych w opracowaniu wyników | 2,0 | |
3,0 | Student na poziomie podstawowym posiada umiejętność wykorzystania metod matematycznych i statystycznych w opracowaniu wyników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_B01_K01 Student posiada kompetencjie do rozwiązywania problemów matematycznych i statystycznych w aspekcie inżynierskim | 2,0 | |
3,0 | Student posiada w stopniu zadowalającym kompetencjie do rozwiązywania problemów matematycznych i statystycznych w aspekcie inżynierskim | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśników, SGGW Warszawa, Warszawa, 2004
- Stankiewicz W., Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, PWN, Warszawa, 2006
- Dobek A., Szwaczkowski T., Statystyka matematyczna dla biologów, Wydawnictwo AR w Poznaniu, Poznań, 2007
- Małgorzata Rabiej, Statystyka z programem Statistica, Helion, 2012
Literatura dodatkowa
- Kostrikin A.I., Wstęp do algebry 1. Podstawy algebry, PWN, Warszawa, 2011
- Roeske-Słomka I., Podstawy statystyki, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1999
- Fichtenholz G.M., Rachunek rózniczkowy i całkowy. Tom 1, PWN, Warszawa, 2007
- Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach, PWN, Warszawa, 2015
- Rutkowski J., Algebra liniowa w zadaniach, PWN, Warszawa, 2008