Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 3,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych, ścisłych zależności pomiędzy badaniami molekularnymi a ekologią, zastosowania nowoczesnej technologii w badaniach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasoby przyrody i ich ochrona.2
T-A-2Krążenie materii i pierwiastków w przyrodzie4
T-A-3Zróznicowanie przestrzenne biocenoz2
T-A-4Metody badań i klasyfikacji układów ekologicznych6
T-A-5Struktura ekologiczna i dynamika populacji4
T-A-6Oddziaływanie między populacjami4
T-A-7Analiza sieci troficznej ekosystemu2
T-A-8Analiza struktury i funkcjonowania biocenoz - wskaźniki biocenotyczne2
T-A-9Lizzard lab - wirtualne laboratorium zmiennosci jaszczurek2
T-A-10Urbanizacja i jej skutki dla środowiska.2
30
wykłady
T-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych.4
T-W-2Funkcjonowanie biosfery4
T-W-3Współzależności życiowe różnych organizmów2
T-W-4Struktura organizacyjna biosfery - funkcjonowanie ekosystemów. Regulacja i stabilność.6
T-W-5Ekologia organizmu.Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających.2
T-W-6Ekologia populacji4
T-W-7Ekologia ekostystemów4
T-W-8Metody molekularne w ekologii. Wybrane przykłady zastosowań metod molekularnych w róznych obszarach ekologii.2
T-W-9Zastosowanie badań satelitarnych w ekologii2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć30
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia13
A-A-4Konsultacje2
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-4Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda projektów
M-5Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z pisemnych raportów
S-2Ocena formująca: prezentacja ustna ocena
S-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C01_W01
Student zna podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie (takie jak wzajemne relacje pomiędzy organizmami oraz organizmami a środowiskiem), zna skutki jakie te relacje powodują w środowisku. Student potrafi zidentyfikować wybrane zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów, populacji.
ABI_1A_W01C-1T-W-2, T-A-5, T-A-2, T-W-7, T-A-8, T-A-4, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-A-3, T-A-7, T-W-3, T-A-6, T-W-6, T-A-10, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-9M-5, M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C01_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł. Potrzafi zinwentaryzować i waloryzować zasoby przyrody. Zna prawidłowe zasady funkcjonowania ekosystemów.
ABI_1A_U03, ABI_1A_U07C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-A-10, T-W-7, T-A-7, T-W-8, T-A-5, T-A-6, T-W-9, T-A-9, T-A-8, T-A-2, T-A-1M-5, M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C01_K01
Student potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pobłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykonywaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków
ABI_1A_K01C-1T-A-3, T-A-6, T-A-9, T-A-4, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-5, T-A-10, T-A-1M-5, M-4, M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C01_W01
Student zna podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie (takie jak wzajemne relacje pomiędzy organizmami oraz organizmami a środowiskiem), zna skutki jakie te relacje powodują w środowisku. Student potrafi zidentyfikować wybrane zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów, populacji.
2,0
3,0Student opanował aparat pojęciowy z zakresu ekologii w nieznacznym stopniu. Umie wymienic kilka zagadnień dotyczących funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Student zna podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie (takie jak wzajemne relacje pomiędzy organizmami oraz organizmami a środowiskiem).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C01_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł. Potrzafi zinwentaryzować i waloryzować zasoby przyrody. Zna prawidłowe zasady funkcjonowania ekosystemów.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Wyszukuje, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje z zakresu ekologii po podaniu przez nauczyciela wskazówek. Potrafi wymienić metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C01_K01
Student potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pobłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykonywaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków
2,0
3,0Dostrzega potrzebę ciągłego pobłębiania wiedzy, potrafi w sposób krytyczny podejść do przekazanych informacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz, 1999
  2. Zimny Henryk, Ekologia ogólna, Agencja Reklmowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, Warszawa, 2002
  3. Red. Wnuk Zygmunt, Ekologia i ochrona środowiska. Wybrane zagadnienia, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2010
  4. Feeland Joanna, Ekologia molekularna, PWN, Warszawa, 2021, II
  5. Falińska Krystyna, Ekologia roslin, PWN, Warszawa, 2004, III
  6. Weiner January, Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2020, III

Literatura dodatkowa

  1. Publikacje naukowe tematyczne

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasoby przyrody i ich ochrona.2
T-A-2Krążenie materii i pierwiastków w przyrodzie4
T-A-3Zróznicowanie przestrzenne biocenoz2
T-A-4Metody badań i klasyfikacji układów ekologicznych6
T-A-5Struktura ekologiczna i dynamika populacji4
T-A-6Oddziaływanie między populacjami4
T-A-7Analiza sieci troficznej ekosystemu2
T-A-8Analiza struktury i funkcjonowania biocenoz - wskaźniki biocenotyczne2
T-A-9Lizzard lab - wirtualne laboratorium zmiennosci jaszczurek2
T-A-10Urbanizacja i jej skutki dla środowiska.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych.4
T-W-2Funkcjonowanie biosfery4
T-W-3Współzależności życiowe różnych organizmów2
T-W-4Struktura organizacyjna biosfery - funkcjonowanie ekosystemów. Regulacja i stabilność.6
T-W-5Ekologia organizmu.Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających.2
T-W-6Ekologia populacji4
T-W-7Ekologia ekostystemów4
T-W-8Metody molekularne w ekologii. Wybrane przykłady zastosowań metod molekularnych w róznych obszarach ekologii.2
T-W-9Zastosowanie badań satelitarnych w ekologii2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć30
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia13
A-A-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C01_W01Student zna podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie (takie jak wzajemne relacje pomiędzy organizmami oraz organizmami a środowiskiem), zna skutki jakie te relacje powodują w środowisku. Student potrafi zidentyfikować wybrane zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów, populacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych, ścisłych zależności pomiędzy badaniami molekularnymi a ekologią, zastosowania nowoczesnej technologii w badaniach
Treści programoweT-W-2Funkcjonowanie biosfery
T-A-5Struktura ekologiczna i dynamika populacji
T-A-2Krążenie materii i pierwiastków w przyrodzie
T-W-7Ekologia ekostystemów
T-A-8Analiza struktury i funkcjonowania biocenoz - wskaźniki biocenotyczne
T-A-4Metody badań i klasyfikacji układów ekologicznych
T-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych.
T-W-9Zastosowanie badań satelitarnych w ekologii
T-W-8Metody molekularne w ekologii. Wybrane przykłady zastosowań metod molekularnych w róznych obszarach ekologii.
T-A-3Zróznicowanie przestrzenne biocenoz
T-A-7Analiza sieci troficznej ekosystemu
T-W-3Współzależności życiowe różnych organizmów
T-A-6Oddziaływanie między populacjami
T-W-6Ekologia populacji
T-A-10Urbanizacja i jej skutki dla środowiska.
T-W-4Struktura organizacyjna biosfery - funkcjonowanie ekosystemów. Regulacja i stabilność.
T-W-5Ekologia organizmu.Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających.
T-A-1Zasoby przyrody i ich ochrona.
T-A-9Lizzard lab - wirtualne laboratorium zmiennosci jaszczurek
Metody nauczaniaM-5Film
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja ustna ocena
S-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: Ocena z pisemnych raportów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował aparat pojęciowy z zakresu ekologii w nieznacznym stopniu. Umie wymienic kilka zagadnień dotyczących funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Student zna podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie (takie jak wzajemne relacje pomiędzy organizmami oraz organizmami a środowiskiem).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C01_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł. Potrzafi zinwentaryzować i waloryzować zasoby przyrody. Zna prawidłowe zasady funkcjonowania ekosystemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
ABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych, ścisłych zależności pomiędzy badaniami molekularnymi a ekologią, zastosowania nowoczesnej technologii w badaniach
Treści programoweT-W-1Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych.
T-W-5Ekologia organizmu.Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających.
T-W-2Funkcjonowanie biosfery
T-W-6Ekologia populacji
T-W-3Współzależności życiowe różnych organizmów
T-A-3Zróznicowanie przestrzenne biocenoz
T-A-4Metody badań i klasyfikacji układów ekologicznych
T-W-4Struktura organizacyjna biosfery - funkcjonowanie ekosystemów. Regulacja i stabilność.
T-A-10Urbanizacja i jej skutki dla środowiska.
T-W-7Ekologia ekostystemów
T-A-7Analiza sieci troficznej ekosystemu
T-W-8Metody molekularne w ekologii. Wybrane przykłady zastosowań metod molekularnych w róznych obszarach ekologii.
T-A-5Struktura ekologiczna i dynamika populacji
T-A-6Oddziaływanie między populacjami
T-W-9Zastosowanie badań satelitarnych w ekologii
T-A-9Lizzard lab - wirtualne laboratorium zmiennosci jaszczurek
T-A-8Analiza struktury i funkcjonowania biocenoz - wskaźniki biocenotyczne
T-A-2Krążenie materii i pierwiastków w przyrodzie
T-A-1Zasoby przyrody i ich ochrona.
Metody nauczaniaM-5Film
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja ustna ocena
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Ocena z pisemnych raportów
S-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Wyszukuje, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje z zakresu ekologii po podaniu przez nauczyciela wskazówek. Potrafi wymienić metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C01_K01Student potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pobłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykonywaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych, ścisłych zależności pomiędzy badaniami molekularnymi a ekologią, zastosowania nowoczesnej technologii w badaniach
Treści programoweT-A-3Zróznicowanie przestrzenne biocenoz
T-A-6Oddziaływanie między populacjami
T-A-9Lizzard lab - wirtualne laboratorium zmiennosci jaszczurek
T-A-4Metody badań i klasyfikacji układów ekologicznych
T-A-7Analiza sieci troficznej ekosystemu
T-A-8Analiza struktury i funkcjonowania biocenoz - wskaźniki biocenotyczne
T-A-2Krążenie materii i pierwiastków w przyrodzie
T-A-5Struktura ekologiczna i dynamika populacji
T-A-10Urbanizacja i jej skutki dla środowiska.
T-A-1Zasoby przyrody i ich ochrona.
Metody nauczaniaM-5Film
M-4Metoda projektów
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja ustna ocena
S-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Ocena z pisemnych raportów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dostrzega potrzebę ciągłego pobłębiania wiedzy, potrafi w sposób krytyczny podejść do przekazanych informacji
3,5
4,0
4,5
5,0