Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z gleboznawstwa i hydrologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia z gleboznawstwa i hydrologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,35zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,15zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Meteorologia i klimatologia, geografia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ocena stanu zasobów wodnych i możliwości ich zrównoważonego zagospodarowania. Poznanie systematyki gleb Polski oraz właściwości chemicznych i fizycznych gleb.
C-2Charakterystyka hydrosfery i rozpoznanie obiegu wody w środowisku
C-3Poznanie systematyki gleb Polski oraz właściwości chemicznych i fizycznych gleb. Ocena i kształtowanie żyzności gleb.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Retnencja wody: metody, zastosowanie i efekty.2
T-A-2Wyznaczanie granic zlewni, określanie podstawowych parametrów zlewni.2
T-A-3Budowa i parametry systemów odwadniających i nawadniających.2
T-A-4Rozpoznawanie cech morfologicznych i przynależności systematycznej gleb na skrzynkowych monolitach glebowych5
T-A-5Rozpoznawanie klas bonitacyjnych i kompleksów przydatności rolniczej j gleb na skrzynkowych monolitach glebowych2
T-A-6Mapy glebowe – interpretacja i wykorzystanie2
15
laboratoria
T-L-1Urządzenia stosowane do pomiarów hydrometrycznych.2
T-L-2Zasoby danych na potrzeby opracowań z zakresu hydrologii i ich wykorzystanie.2
T-L-3Opracowanie danych hydrometrycznych: stan wody, prędkość, przepływ3
T-L-4Opracowanie koncepcji uregulowania stosunków wodnych wybranego obszaru.3
T-L-5Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną i areometryczną4
T-L-6Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą areometryczną2
T-L-7Oznaczanie struktury gleb i jej wpływ na stosunki wodno-powietrzne2
T-L-8Oznaczanie właściwości fizycznych gleb4
T-L-9Oznaczanie odczynu gleb i określenie jego wpływu na właściwości fizyczne, chemiczne i mikrobiologiczne gleb.2
T-L-10Oznaczanie kwasowości hydrolitycznej gleb, wyliczenie dawki nawozu wapniowego4
T-L-11Oznaczenie sumy zasad wymiennych i określenie zdolności sorpcyjnych i buforowych gleb2
30
wykłady
T-W-1Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.1
T-W-2Podstawowe zagadnienia prawne związane z gospodarowaniem wodami oraz jakość wód w Polsce i UE.2
T-W-3Wody powierzchniowe i wody podziemne, charakterystyka i wykorzystanie.3
T-W-4Czynniki wpływające na na zasoby wodne środowiska przyrodniczego. Sposoby regulowania stosunków wodnych.2
T-W-5Melioracje odwadniające i nawadniające. Podział, funkcjonowanie i zastosowanie.4
T-W-6Agromelioracje: metody, zastosowanie i efekty.2
T-W-7Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze2
T-W-8Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody, powietrza, składników pokarmowych oraz aktywność mikrobiologiczna gleby2
T-W-9Fizyczne właściwości gleb2
T-W-10Substancje organiczne oraz ich funkcje w glebie2
T-W-11Koloidy glebowe, właściwości sorpcyjne oraz rodzaje kwasowości gleb2
T-W-12Systematyka gleb Polski4
T-W-13Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb Polski2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-A-3Konsultacje2
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Opracowanie wyników uzyskanych w trakcie zajęć8
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C08_W01
Zna podstawowe obiekty hydrograficzne, rozpoznaje czynniki wpływające na stan zasobów wodnych (ilościowych i jakościowych), posiada wiedzę związaną z metodami regulacji stosunków wodnych. Zna podstawowe typy gleb Polski oraz ich właściwości. Posiada wiedzą potrzebna do określenia właściwości morfologicznych, chemicznych i fizycznych gleb oraz żyzności gleby.
ABI_1A_W01, ABI_1A_W02C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-W-7, T-W-8, T-W-13, T-W-10M-3, M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C08_U01
Potrafi ocenić stan zasobów wodnych na wyodrębnionym obszarze oraz zaplanować działania związane z poprawą dostępności wody i odprowadzenia ich nadmiaru z uwzględniem wpływu na środowisko. Potrafi rozpoznać cechy morfologiczne gleb i ich przynalezność systematyczną. Potrafi oznaczyć podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne glaeb.
ABI_1A_U03, ABI_1A_U05C-1, C-2T-A-2, T-L-2, T-L-1, T-A-1, T-L-4, T-L-3, T-A-3, T-L-9, T-L-7, T-L-10, T-L-8, T-A-4, T-L-5, T-A-6, T-L-6, T-A-5, T-L-11M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C08_K01
Postępuje zgodnie z zasadami zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi i glebowymi w środowisku z uwzględnieniem konsekwencji ingerencji w obieg wody w środowisku przyrodniczym oraz kształtowania żyzności gleby.
ABI_1A_K01C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-L-4, T-A-1, T-L-2, T-W-5, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-8, T-W-9, T-L-11, T-W-12, T-A-6, T-W-13, T-W-10, T-W-8, T-L-9, T-W-7, T-L-6, T-L-5, T-L-10, T-W-11, T-L-7M-1, M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C08_W01
Zna podstawowe obiekty hydrograficzne, rozpoznaje czynniki wpływające na stan zasobów wodnych (ilościowych i jakościowych), posiada wiedzę związaną z metodami regulacji stosunków wodnych. Zna podstawowe typy gleb Polski oraz ich właściwości. Posiada wiedzą potrzebna do określenia właściwości morfologicznych, chemicznych i fizycznych gleb oraz żyzności gleby.
2,0
3,0W ograniczonym stopniu rozpoznaje czynniki wpływające na stan zasobów wodnych oraz zna tylko niektóre sposoby regulowania stosunków wodnych, w ograniczonym stopniu rozróżnia i charakteryzuje obiekty hydrograficzne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C08_U01
Potrafi ocenić stan zasobów wodnych na wyodrębnionym obszarze oraz zaplanować działania związane z poprawą dostępności wody i odprowadzenia ich nadmiaru z uwzględniem wpływu na środowisko. Potrafi rozpoznać cechy morfologiczne gleb i ich przynalezność systematyczną. Potrafi oznaczyć podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne glaeb.
2,0
3,0W ograniczonym stopniu potrafi ocenić zasoby wodne na danym obszarze, w sposób ograniczony dobiera niektóre metody odwodnienia i nawodnienia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C08_K01
Postępuje zgodnie z zasadami zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi i glebowymi w środowisku z uwzględnieniem konsekwencji ingerencji w obieg wody w środowisku przyrodniczym oraz kształtowania żyzności gleby.
2,0
3,0W ograniczonym stopniu stosuje zrównoważone gospodarowanie wodami w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bajkiewicz-Grabowska E., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 2020, 5
  2. Andrzej Mocek, Stanisław Drzymała, Wojciech Owczarzak, Podstawy analizy i klasyfikacji gleb, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2022, ISBN 9788371609985
  3. Andrzej Mocek, Stanisław Drzymała, Wojciech Owczarzak, Podstawy analizy i klasyfikacji gleb, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2022, ISBN 9788371609985
  4. Andrzej Mocek, Gleboznawstwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2015
  5. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich., IMUZ, MRiRW, Warszawa, 2009, 1
  6. Jerzy Drozd, Michał Linczar, Stanisława Linczar, Jerzy Weber, Gleboznawstwo z elementami mineralogii i petrografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2002, ISBN 8387866784
  7. Andrzej Mocek, Gleboznawstwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2015
  8. Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa
  9. Pływaczyk A., Kowalczyk T., Gospodarowanie wodą w krajobrazie, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2007, 1
  10. Jerzy Drozd, Michał Linczar, Stanisława Linczar, Jerzy Weber, Gleboznawstwo z elementami mineralogii i petrografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2002, ISBN 8387866784
  11. Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka wodna, SIGMA-NOT, 2023, Czasopismo
  2. Praca zbiorowa pod redakcją Franciszek Woch, Wademekum klasyfikatora gleb, IUNG, Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa Puławy, 2015, ISBN: 978-83-7562-206-5
  3. Praca zbiorowa pod redakcją Franciszek Woch, Wademekum klasyfikatora gleb, IUNG, Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa Puławy, 2015, ISBN: 978-83-7562-206-5
  4. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii. Skrypt dla studentów zaocznych i dziennych, Akademia Rolniza w Szczecinie, Szczecin, 1997
  5. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii. Skrypt dla studentów zaocznych i dziennych, Akademia Rolniza w Szczecinie, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Retnencja wody: metody, zastosowanie i efekty.2
T-A-2Wyznaczanie granic zlewni, określanie podstawowych parametrów zlewni.2
T-A-3Budowa i parametry systemów odwadniających i nawadniających.2
T-A-4Rozpoznawanie cech morfologicznych i przynależności systematycznej gleb na skrzynkowych monolitach glebowych5
T-A-5Rozpoznawanie klas bonitacyjnych i kompleksów przydatności rolniczej j gleb na skrzynkowych monolitach glebowych2
T-A-6Mapy glebowe – interpretacja i wykorzystanie2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Urządzenia stosowane do pomiarów hydrometrycznych.2
T-L-2Zasoby danych na potrzeby opracowań z zakresu hydrologii i ich wykorzystanie.2
T-L-3Opracowanie danych hydrometrycznych: stan wody, prędkość, przepływ3
T-L-4Opracowanie koncepcji uregulowania stosunków wodnych wybranego obszaru.3
T-L-5Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną i areometryczną4
T-L-6Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą areometryczną2
T-L-7Oznaczanie struktury gleb i jej wpływ na stosunki wodno-powietrzne2
T-L-8Oznaczanie właściwości fizycznych gleb4
T-L-9Oznaczanie odczynu gleb i określenie jego wpływu na właściwości fizyczne, chemiczne i mikrobiologiczne gleb.2
T-L-10Oznaczanie kwasowości hydrolitycznej gleb, wyliczenie dawki nawozu wapniowego4
T-L-11Oznaczenie sumy zasad wymiennych i określenie zdolności sorpcyjnych i buforowych gleb2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.1
T-W-2Podstawowe zagadnienia prawne związane z gospodarowaniem wodami oraz jakość wód w Polsce i UE.2
T-W-3Wody powierzchniowe i wody podziemne, charakterystyka i wykorzystanie.3
T-W-4Czynniki wpływające na na zasoby wodne środowiska przyrodniczego. Sposoby regulowania stosunków wodnych.2
T-W-5Melioracje odwadniające i nawadniające. Podział, funkcjonowanie i zastosowanie.4
T-W-6Agromelioracje: metody, zastosowanie i efekty.2
T-W-7Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze2
T-W-8Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody, powietrza, składników pokarmowych oraz aktywność mikrobiologiczna gleby2
T-W-9Fizyczne właściwości gleb2
T-W-10Substancje organiczne oraz ich funkcje w glebie2
T-W-11Koloidy glebowe, właściwości sorpcyjne oraz rodzaje kwasowości gleb2
T-W-12Systematyka gleb Polski4
T-W-13Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb Polski2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-A-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Opracowanie wyników uzyskanych w trakcie zajęć8
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia18
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C08_W01Zna podstawowe obiekty hydrograficzne, rozpoznaje czynniki wpływające na stan zasobów wodnych (ilościowych i jakościowych), posiada wiedzę związaną z metodami regulacji stosunków wodnych. Zna podstawowe typy gleb Polski oraz ich właściwości. Posiada wiedzą potrzebna do określenia właściwości morfologicznych, chemicznych i fizycznych gleb oraz żyzności gleby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Ocena stanu zasobów wodnych i możliwości ich zrównoważonego zagospodarowania. Poznanie systematyki gleb Polski oraz właściwości chemicznych i fizycznych gleb.
C-2Charakterystyka hydrosfery i rozpoznanie obiegu wody w środowisku
Treści programoweT-W-2Podstawowe zagadnienia prawne związane z gospodarowaniem wodami oraz jakość wód w Polsce i UE.
T-W-4Czynniki wpływające na na zasoby wodne środowiska przyrodniczego. Sposoby regulowania stosunków wodnych.
T-W-3Wody powierzchniowe i wody podziemne, charakterystyka i wykorzystanie.
T-W-5Melioracje odwadniające i nawadniające. Podział, funkcjonowanie i zastosowanie.
T-W-1Cykl hydrologiczny. Lądowa faza krążenia wody w przyrodzie. Obiekty hydrograficzne.
T-W-6Agromelioracje: metody, zastosowanie i efekty.
T-W-9Fizyczne właściwości gleb
T-W-12Systematyka gleb Polski
T-W-11Koloidy glebowe, właściwości sorpcyjne oraz rodzaje kwasowości gleb
T-W-7Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze
T-W-8Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody, powietrza, składników pokarmowych oraz aktywność mikrobiologiczna gleby
T-W-13Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb Polski
T-W-10Substancje organiczne oraz ich funkcje w glebie
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia projektowe
M-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W ograniczonym stopniu rozpoznaje czynniki wpływające na stan zasobów wodnych oraz zna tylko niektóre sposoby regulowania stosunków wodnych, w ograniczonym stopniu rozróżnia i charakteryzuje obiekty hydrograficzne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C08_U01Potrafi ocenić stan zasobów wodnych na wyodrębnionym obszarze oraz zaplanować działania związane z poprawą dostępności wody i odprowadzenia ich nadmiaru z uwzględniem wpływu na środowisko. Potrafi rozpoznać cechy morfologiczne gleb i ich przynalezność systematyczną. Potrafi oznaczyć podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne glaeb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
ABI_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności metod bioinżynieryjnych w produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz ich oddziaływania na środowisko
Cel przedmiotuC-1Ocena stanu zasobów wodnych i możliwości ich zrównoważonego zagospodarowania. Poznanie systematyki gleb Polski oraz właściwości chemicznych i fizycznych gleb.
C-2Charakterystyka hydrosfery i rozpoznanie obiegu wody w środowisku
Treści programoweT-A-2Wyznaczanie granic zlewni, określanie podstawowych parametrów zlewni.
T-L-2Zasoby danych na potrzeby opracowań z zakresu hydrologii i ich wykorzystanie.
T-L-1Urządzenia stosowane do pomiarów hydrometrycznych.
T-A-1Retnencja wody: metody, zastosowanie i efekty.
T-L-4Opracowanie koncepcji uregulowania stosunków wodnych wybranego obszaru.
T-L-3Opracowanie danych hydrometrycznych: stan wody, prędkość, przepływ
T-A-3Budowa i parametry systemów odwadniających i nawadniających.
T-L-9Oznaczanie odczynu gleb i określenie jego wpływu na właściwości fizyczne, chemiczne i mikrobiologiczne gleb.
T-L-7Oznaczanie struktury gleb i jej wpływ na stosunki wodno-powietrzne
T-L-10Oznaczanie kwasowości hydrolitycznej gleb, wyliczenie dawki nawozu wapniowego
T-L-8Oznaczanie właściwości fizycznych gleb
T-A-4Rozpoznawanie cech morfologicznych i przynależności systematycznej gleb na skrzynkowych monolitach glebowych
T-L-5Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną i areometryczną
T-A-6Mapy glebowe – interpretacja i wykorzystanie
T-L-6Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą areometryczną
T-A-5Rozpoznawanie klas bonitacyjnych i kompleksów przydatności rolniczej j gleb na skrzynkowych monolitach glebowych
T-L-11Oznaczenie sumy zasad wymiennych i określenie zdolności sorpcyjnych i buforowych gleb
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia projektowe
M-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W ograniczonym stopniu potrafi ocenić zasoby wodne na danym obszarze, w sposób ograniczony dobiera niektóre metody odwodnienia i nawodnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C08_K01Postępuje zgodnie z zasadami zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi i glebowymi w środowisku z uwzględnieniem konsekwencji ingerencji w obieg wody w środowisku przyrodniczym oraz kształtowania żyzności gleby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Ocena stanu zasobów wodnych i możliwości ich zrównoważonego zagospodarowania. Poznanie systematyki gleb Polski oraz właściwości chemicznych i fizycznych gleb.
C-2Charakterystyka hydrosfery i rozpoznanie obiegu wody w środowisku
Treści programoweT-W-4Czynniki wpływające na na zasoby wodne środowiska przyrodniczego. Sposoby regulowania stosunków wodnych.
T-W-2Podstawowe zagadnienia prawne związane z gospodarowaniem wodami oraz jakość wód w Polsce i UE.
T-W-6Agromelioracje: metody, zastosowanie i efekty.
T-L-4Opracowanie koncepcji uregulowania stosunków wodnych wybranego obszaru.
T-A-1Retnencja wody: metody, zastosowanie i efekty.
T-L-2Zasoby danych na potrzeby opracowań z zakresu hydrologii i ich wykorzystanie.
T-W-5Melioracje odwadniające i nawadniające. Podział, funkcjonowanie i zastosowanie.
T-A-3Budowa i parametry systemów odwadniających i nawadniających.
T-A-4Rozpoznawanie cech morfologicznych i przynależności systematycznej gleb na skrzynkowych monolitach glebowych
T-A-5Rozpoznawanie klas bonitacyjnych i kompleksów przydatności rolniczej j gleb na skrzynkowych monolitach glebowych
T-L-8Oznaczanie właściwości fizycznych gleb
T-W-9Fizyczne właściwości gleb
T-L-11Oznaczenie sumy zasad wymiennych i określenie zdolności sorpcyjnych i buforowych gleb
T-W-12Systematyka gleb Polski
T-A-6Mapy glebowe – interpretacja i wykorzystanie
T-W-13Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb Polski
T-W-10Substancje organiczne oraz ich funkcje w glebie
T-W-8Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody, powietrza, składników pokarmowych oraz aktywność mikrobiologiczna gleby
T-L-9Oznaczanie odczynu gleb i określenie jego wpływu na właściwości fizyczne, chemiczne i mikrobiologiczne gleb.
T-W-7Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze
T-L-6Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą areometryczną
T-L-5Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną i areometryczną
T-L-10Oznaczanie kwasowości hydrolitycznej gleb, wyliczenie dawki nawozu wapniowego
T-W-11Koloidy glebowe, właściwości sorpcyjne oraz rodzaje kwasowości gleb
T-L-7Oznaczanie struktury gleb i jej wpływ na stosunki wodno-powietrzne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia projektowe
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W ograniczonym stopniu stosuje zrównoważone gospodarowanie wodami w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0