Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia rolnicza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia rolnicza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biologii i rolnictwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-11. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z toretyczną podstawą mikrobiologii rolnej
C-2Nabycie podstawowych umiejętnosci pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Pobierania próbek o charakterze sanitarnym a także prowidłowa ich analiza laboratoryjna i interpretacja.
C-3Zrozumienie roli mikrooganizmów w funkcjonowaniu obiegu materii i energii, możliwość wykorzystania drobnoustrojów w przetwarzaniu płodów i produktów rolnych a także ich wykorzystanie w przywracaniu homeostazy środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Podłoża mikrobiologiczne. Sprzęt i aparatura.2
T-L-2Metody niszczenia mikrooganizmów.2
T-L-3Poznawanie kształtów i układów bakterii. Morfologia przykładowych bakterii środowiskowych.2
T-L-4Grzyby strzępkowe. Podział, morfologia. Mikryza.2
T-L-5Promieniowce środowiskowe. Poznanie morfologii i budowy komórkowej. Metabolity.2
T-L-6Mikrooganizmy glebowe i ich właściwosci metaboliczne.4
T-L-7Mikrobiologiczne przemiany azotu.4
T-L-8Zakiszanie materiału roślinnego. Omówienie procesu.4
T-L-9Procesy fermentacyjne. Naturalna konserwacja. cd2
T-L-10Drobnoustroje w produktach rolnych. Zanieczyszczenia mikrobiologiczne.4
T-L-11Zanieczyszczenia sanitarne w wodzie wykorzystywanej w przemyśle rolno-spożywczym.2
30
wykłady
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii rolnej.2
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikrooganizmów. Rodzaje hodowli bakteryjnych. Morfologia mikrooganizmów środowiskowych.2
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mikroooganizmy. Czynniki antropogeniczne.2
T-W-4Metabilizm mikrooganizmów -procesy kataboliczne, anaboliczne i amfibolizm.2
T-W-5Charakterystyka grzbów mikroskopowych. Systematyka i rola w środowisku.2
T-W-6Przemiany mikrobiologiczne azotu w środowisku.4
T-W-7Przemiany mikrobiologiczne węgla w środowisku.2
T-W-8Wpływ działalności człowieka na procesy zachodzące w środowisku.2
T-W-9Procesy mikrobiologiczne w przetwarzaniu produktów rolnych.4
T-W-10Biopreparaty zastosowanie w rolnictwie i środowisku.2
T-W-11Mikroalgii, występowanie wśrodowisku i nowoczesne możliwosci ich wykorzystania.2
T-W-12Proces biogazowania.2
T-W-13Mikroorganizmy epifityczne. Występowanie i charakterystyka2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opracowanie wyników uzyskanych w trakcie zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne
M-2Zajęcia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: dyskuja dydaktyczna
S-2Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne
S-3Ocena formująca: Wykład

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C17-01_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu mikrobiologii rolniczej, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej.
ABI_1A_W02C-1T-L-7, T-W-12, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-4, T-W-10, T-W-6, T-L-11, T-W-9, T-W-8, T-W-13, T-L-2, T-L-9, T-W-5, T-W-3, T-L-3, T-L-10, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-L-1, T-W-11, T-W-2M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C17-01_U01
Student potrafi przeprowadzić analizy mikrobiologiczne i ocenić znaczenie drobnoustrojów w produkcji rolniczyej oraz ogrodniczej
ABI_1A_U07, ABI_1A_U08C-2T-L-7, T-L-1, T-L-8, T-L-5, T-L-6, T-L-10, T-L-9, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-11M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C17-01_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu mikrobiologii rolniczej
ABI_1A_K01C-3T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-11, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-9, T-L-5, T-L-4, T-L-8M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C17-01_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu mikrobiologii rolniczej, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej.
2,0Brak podstawowej wiedzy o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku.
3,0Podstawowa wiedza o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku.
3,5Podstawowa wiedzy o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku.
4,0Rozszerzona wiedza o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku.
4,5Rozszerzona wieday o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku.
5,0Szeroka wiedza o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C17-01_U01
Student potrafi przeprowadzić analizy mikrobiologiczne i ocenić znaczenie drobnoustrojów w produkcji rolniczyej oraz ogrodniczej
2,0Brak podstawowych umiejętności o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku.
3,0Podstawowe umiejętności o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C17-01_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu mikrobiologii rolniczej
2,0Brak podstawowych kompetencji na temat drobnoustrojów i roli jaką odgrywaja w środowisku.
3,0Podstawowe kompetencje w zakresie wiedzy i umijętniści o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Paul E.A. Clark F.E., Mikrobiologia i biochemia gleb., UMCS, 2000
  2. Nowak A. i współautorzy, Cwiczenia z mikrobiologii., ZUT, 2010
  3. K.S. Rosenthal, M.A. Pfaller, Patrick R.Murray, Mikrobiologia, Eda Urban&Partner, 2022
  4. Jadwiga Baj, Mikrobiologia, PWN, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Podłoża mikrobiologiczne. Sprzęt i aparatura.2
T-L-2Metody niszczenia mikrooganizmów.2
T-L-3Poznawanie kształtów i układów bakterii. Morfologia przykładowych bakterii środowiskowych.2
T-L-4Grzyby strzępkowe. Podział, morfologia. Mikryza.2
T-L-5Promieniowce środowiskowe. Poznanie morfologii i budowy komórkowej. Metabolity.2
T-L-6Mikrooganizmy glebowe i ich właściwosci metaboliczne.4
T-L-7Mikrobiologiczne przemiany azotu.4
T-L-8Zakiszanie materiału roślinnego. Omówienie procesu.4
T-L-9Procesy fermentacyjne. Naturalna konserwacja. cd2
T-L-10Drobnoustroje w produktach rolnych. Zanieczyszczenia mikrobiologiczne.4
T-L-11Zanieczyszczenia sanitarne w wodzie wykorzystywanej w przemyśle rolno-spożywczym.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii rolnej.2
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikrooganizmów. Rodzaje hodowli bakteryjnych. Morfologia mikrooganizmów środowiskowych.2
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mikroooganizmy. Czynniki antropogeniczne.2
T-W-4Metabilizm mikrooganizmów -procesy kataboliczne, anaboliczne i amfibolizm.2
T-W-5Charakterystyka grzbów mikroskopowych. Systematyka i rola w środowisku.2
T-W-6Przemiany mikrobiologiczne azotu w środowisku.4
T-W-7Przemiany mikrobiologiczne węgla w środowisku.2
T-W-8Wpływ działalności człowieka na procesy zachodzące w środowisku.2
T-W-9Procesy mikrobiologiczne w przetwarzaniu produktów rolnych.4
T-W-10Biopreparaty zastosowanie w rolnictwie i środowisku.2
T-W-11Mikroalgii, występowanie wśrodowisku i nowoczesne możliwosci ich wykorzystania.2
T-W-12Proces biogazowania.2
T-W-13Mikroorganizmy epifityczne. Występowanie i charakterystyka2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opracowanie wyników uzyskanych w trakcie zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C17-01_W01Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu mikrobiologii rolniczej, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-11. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z toretyczną podstawą mikrobiologii rolnej
Treści programoweT-L-7Mikrobiologiczne przemiany azotu.
T-W-12Proces biogazowania.
T-L-5Promieniowce środowiskowe. Poznanie morfologii i budowy komórkowej. Metabolity.
T-L-8Zakiszanie materiału roślinnego. Omówienie procesu.
T-L-6Mikrooganizmy glebowe i ich właściwosci metaboliczne.
T-L-4Grzyby strzępkowe. Podział, morfologia. Mikryza.
T-W-10Biopreparaty zastosowanie w rolnictwie i środowisku.
T-W-6Przemiany mikrobiologiczne azotu w środowisku.
T-L-11Zanieczyszczenia sanitarne w wodzie wykorzystywanej w przemyśle rolno-spożywczym.
T-W-9Procesy mikrobiologiczne w przetwarzaniu produktów rolnych.
T-W-8Wpływ działalności człowieka na procesy zachodzące w środowisku.
T-W-13Mikroorganizmy epifityczne. Występowanie i charakterystyka
T-L-2Metody niszczenia mikrooganizmów.
T-L-9Procesy fermentacyjne. Naturalna konserwacja. cd
T-W-5Charakterystyka grzbów mikroskopowych. Systematyka i rola w środowisku.
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mikroooganizmy. Czynniki antropogeniczne.
T-L-3Poznawanie kształtów i układów bakterii. Morfologia przykładowych bakterii środowiskowych.
T-L-10Drobnoustroje w produktach rolnych. Zanieczyszczenia mikrobiologiczne.
T-W-7Przemiany mikrobiologiczne węgla w środowisku.
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii rolnej.
T-W-4Metabilizm mikrooganizmów -procesy kataboliczne, anaboliczne i amfibolizm.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Podłoża mikrobiologiczne. Sprzęt i aparatura.
T-W-11Mikroalgii, występowanie wśrodowisku i nowoczesne możliwosci ich wykorzystania.
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikrooganizmów. Rodzaje hodowli bakteryjnych. Morfologia mikrooganizmów środowiskowych.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dyskuja dydaktyczna
S-3Ocena formująca: Wykład
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku.
3,0Podstawowa wiedza o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku.
3,5Podstawowa wiedzy o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku.
4,0Rozszerzona wiedza o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku.
4,5Rozszerzona wieday o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku.
5,0Szeroka wiedza o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C17-01_U01Student potrafi przeprowadzić analizy mikrobiologiczne i ocenić znaczenie drobnoustrojów w produkcji rolniczyej oraz ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętnosci pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Pobierania próbek o charakterze sanitarnym a także prowidłowa ich analiza laboratoryjna i interpretacja.
Treści programoweT-L-7Mikrobiologiczne przemiany azotu.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Podłoża mikrobiologiczne. Sprzęt i aparatura.
T-L-8Zakiszanie materiału roślinnego. Omówienie procesu.
T-L-5Promieniowce środowiskowe. Poznanie morfologii i budowy komórkowej. Metabolity.
T-L-6Mikrooganizmy glebowe i ich właściwosci metaboliczne.
T-L-10Drobnoustroje w produktach rolnych. Zanieczyszczenia mikrobiologiczne.
T-L-9Procesy fermentacyjne. Naturalna konserwacja. cd
T-L-4Grzyby strzępkowe. Podział, morfologia. Mikryza.
T-L-2Metody niszczenia mikrooganizmów.
T-L-3Poznawanie kształtów i układów bakterii. Morfologia przykładowych bakterii środowiskowych.
T-L-11Zanieczyszczenia sanitarne w wodzie wykorzystywanej w przemyśle rolno-spożywczym.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowych umiejętności o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku.
3,0Podstawowe umiejętności o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C17-01_K01Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu mikrobiologii rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie roli mikrooganizmów w funkcjonowaniu obiegu materii i energii, możliwość wykorzystania drobnoustrojów w przetwarzaniu płodów i produktów rolnych a także ich wykorzystanie w przywracaniu homeostazy środowiska.
Treści programoweT-L-3Poznawanie kształtów i układów bakterii. Morfologia przykładowych bakterii środowiskowych.
T-L-6Mikrooganizmy glebowe i ich właściwosci metaboliczne.
T-L-7Mikrobiologiczne przemiany azotu.
T-L-11Zanieczyszczenia sanitarne w wodzie wykorzystywanej w przemyśle rolno-spożywczym.
T-L-10Drobnoustroje w produktach rolnych. Zanieczyszczenia mikrobiologiczne.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Podłoża mikrobiologiczne. Sprzęt i aparatura.
T-L-2Metody niszczenia mikrooganizmów.
T-L-9Procesy fermentacyjne. Naturalna konserwacja. cd
T-L-5Promieniowce środowiskowe. Poznanie morfologii i budowy komórkowej. Metabolity.
T-L-4Grzyby strzępkowe. Podział, morfologia. Mikryza.
T-L-8Zakiszanie materiału roślinnego. Omówienie procesu.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Wykład
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowych kompetencji na temat drobnoustrojów i roli jaką odgrywaja w środowisku.
3,0Podstawowe kompetencje w zakresie wiedzy i umijętniści o drobnoustrojach, ich właściwościach i roli jaką odgrywaja w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0