Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Usługi ekosystemowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Usługi ekosystemowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość składowych środowiska przyrodniczego oraz powiązań i współzależności między tymi składowymi. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Oceny i mapowanie potencjału świadczeń ekosystemowych w skali lokalnej i regionalnej oraz zapoznanie z miarami i wskaźnikami oceny usług ekosystemowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena ekspercka potencjału ekosystemów | 4 |
T-L-2 | Opracowanie mapy ekosystemów wybranej gminy | 4 |
T-L-3 | Świadczenia ekosystemowe zieleni miejskiej na przykłądzie wybranego miasta | 6 |
T-L-4 | Określanie struktury ekosystemów wg różnych klasyfikacji | 4 |
T-L-5 | Ocena usług ekosysytemowych na przykładzie wybranego praku | 4 |
T-L-6 | Waloryzacja potencjału ekosystemów do emisji tlenu | 4 |
T-L-7 | Waloryzacja potencjału ekosystemów do wiązania węgla w glebie | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przegląd definicji świadczeń ekosystemowych. | 2 |
T-W-2 | Klasyfikacji świadczeń ekosystemowych. | 2 |
T-W-3 | Potencjał środowiska przyrodniczego a świadczenia ekosystemowe | 4 |
T-W-4 | Podstawy ekologii a pojęcie świadczeń ekosystemowych | 4 |
T-W-5 | Różnorodność biologiczna a świadczenia ekosystemowe | 2 |
T-W-6 | Świadczenia ekosystemowe w zrównoważonym rozwoju | 2 |
T-W-7 | Rozwój usług ekosystemowych w czasie | 2 |
T-W-8 | Rodzaje miar i wskaźników świadczeń | 2 |
T-W-9 | Sposoby mapowania świadczeń ekosystemowych | 4 |
T-W-10 | Społeczny odbiór świadczeń ekosystemowych | 2 |
T-W-11 | Powiązania między świadczeniami ekosystemowymi | 2 |
T-W-12 | Świadczenia ekosystemowe w prawie krajowym | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Opracowanie wyników otrzymanych na zajęciach | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Ćwiczenia metodą projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena projektów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C11_W01 Student rozpoznaje świadczenia ekosystemowe, potrafi scharakteryzować współzależności pomiędzy składowymu ekosystemu. Zdaje sobie sprawę ze złożoności usług ekosystemowych oraz roli jaką one odgrywają w życiu człowieka. | ABI_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-12, T-W-11, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C11_U01 Student nabywa umiejętności rozróżniania usług ekosystemowych oraz potrafi dokonać oceny wybranych usług na podstawie określonych miar. | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C11_K01 Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie pozyskiwania i oceny usług ekosystemowych | ABI_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-W-2, T-L-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-L-4, T-L-7, T-W-4, T-W-10, T-W-12, T-W-6, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-L-2, T-W-3 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C11_W01 Student rozpoznaje świadczenia ekosystemowe, potrafi scharakteryzować współzależności pomiędzy składowymu ekosystemu. Zdaje sobie sprawę ze złożoności usług ekosystemowych oraz roli jaką one odgrywają w życiu człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe usługi ekosystemowe i określić kilka wzpołzależności pomiędzy nimi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C11_U01 Student nabywa umiejętności rozróżniania usług ekosystemowych oraz potrafi dokonać oceny wybranych usług na podstawie określonych miar. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić przykładowe usługi systemowe oraz przedstawić kilka miar ich oceny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C11_K01 Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie pozyskiwania i oceny usług ekosystemowych | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje minimalnie aktywną i kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów związanych z pozyskiwaniem iinformacji i oceną usług ekosystemowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Solon i in., Świadczenia ekosystemowe w krajobrazie młodoglacjalnym, Wydawnictwo Akademickie SEDNO IGiPZ PAN, Warszawa, 2017